2022-08-09, 15:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Varför skriver flera att MGM har en funtionsstörning?

Är det något ni har fakta om eller utgår den slutsatsen enbart på att han blev förflyttad till en special klass?

Jag tror inte att denna grabb måste ha en funktionsstörning (..) men en svår funktionsstörning är mindre troligt
För hade han haft en sån störning så hade skola och myndigheter upptäckt det mycket tidigare
Han är utredd, har en medelsvår ntellektuell funktionsnedsättning och har därför bytt till särskola.
Vad medelsvår innebär ses via länkar.
(FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Citera
2022-08-09, 16:20
Moderator
v50s avatar
Gärningsmannen uppges vara 15 år enligt åklagarmyndigheten
Citat:
Åldersutredningen av den pojke som misstänks för mordförsök och grov våldtäkt mot barn i Skellefteå tidigare i sommar är klar.
Pojken uppgavs tidigare vara 13 år – men uppgifter tydde på att pojken kunde vara över 15 och därmed straffmyndig.
Nu meddelar åklagarmyndigjeten att pojken mycket riktigt är 15.
– Föräldrarna har i polisförhör förklarat att man av misstag angav fel födelsedatum för sonen när man kom till Sverige. Det verkar också vara något som man sedan påtalat för svenska myndigheter, säger kammaråklagare Irene Falk som är tillförordnad förundersökningsledare.
https://www.expressen.se/nyheter/nya...lleftea-ar-15/
Citat:
Åklagare bedömde att det fanns anledning att anta att den misstänkte fyllt 15 år vid tidpunkten för gärningarna och beslutade att genomföra en medicinsk ålderbedömning av honom. Hans tänder och hand/handled har röntgats och läkare har utifrån dessa undersökningar bedömt att resultaten talar för att den misstänkte är 15 år eller äldre.
– Eftersom resultaten från den medicinska ålderbedömningen bekräftar det som den misstänkte och hans föräldrar uppgett – att han är 15 år fyllda – så kommer vi i den fortsatta handläggningen utgå från denna ålder. Det misstag som verkar ha skett när han kom in i landet kommer således inte innebära att en lagföring är utesluten. Om bevisen mot honom är tillräckligt starka när utredningen är klar så kommer åtal att väckas, säger Irene Falk.
https://www.aklagare.se/nyheter-pres...-i-skelleftea/
Senast redigerad av v50 2022-08-09 kl. 16:24.
Citera
2022-08-09, 16:21
Medlem
GM är 15

https://www.expressen.se/nyheter/nya...lleftea-ar-15/
Citera
2022-08-09, 16:22
Medlem
Han bedöms vara äldre än 15 år. https://omni.se/misstankte-pojken-be...15-ar/a/475vlE
Citera
2022-08-09, 16:24
Medlem
Då får vi hoppas att A*ushi får ett kännbart straff.
Citera
2022-08-09, 16:26
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Föräldrarna skulle ha försökt påtala till svenska myndigheter att pojken nog var äldre, men myndigheterna gjorde ingenting....
Citera
2022-08-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Föräldrarna skulle ha försökt påtala till svenska myndigheter att pojken nog var äldre, men myndigheterna gjorde ingenting....

Det är skitsnack från föräldrarnas sida. Varför påtalade inte hans föräldrar det för polisen innan? Varför skulle svenska myndigheterna isåfall inte rätta till hans personnummer? Föräldrarna har medvetet gett fel födelseår. Antagligen för att ge sonen bättre förutsättningar när det kommer till skola eller likande. Själv tvivlar jag på om grabben ens är korrekt diagnoserad. Jag tror mer på att han har kommit från dramatiska händelser i sitt hemland och att man utredde honom i Sverige för att han ska få det lättare i skolan och senare få bidrag. Jag kan ha fel men får bara den känslan. Jag har själv diagnoserna som killen har och det är inte dem som har drivit honom till det han har gjort.
Senast redigerad av 99amakar 2022-08-09 kl. 16:35.
Citera
2022-08-09, 16:35
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99amakar
Det är skitsnack från föräldrarnas sida. Varför påtalade inte hans föräldrar det för polisen innan? Varför skulle svenska myndigheterna isåfall inte rätta till hans personnummer? Föräldrarna har medvetet gett fel födelseår. Antagligen för att ge sonen bättre förutsättningar när det kommer till skola eller likande.

Ja, också min spontana tanke, men sen står det i artikeln på Expressen:

Citat:
Det verkar också vara något som man sedan påtalat för svenska myndigheter, säger kammaråklagare Irene Falk som är tillförordnad förundersökningsledare.

Ser ju ut som kammaråklagaren som utgångspunkt tror på detta, men det är kanske mest skådespel tills man har bättre insikt?
Citera
2022-08-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Ja, också min spontana tanke, men sen står det i artikeln på Expressen:

Ser ju ut som kammaråklagaren som utgångspunkt tror på detta, men det är kanske mest skådespel tills man har bättre insikt?

Ja. Såklart att föräldrarna är desperata nu när sanningen har kommit fram. Men jag har svårt att se att svenska myndigheter lät han ha kvar det personnummeret som man har uppgett.
Citera
2022-08-09, 16:39
Medlem
Mopsans avatar
Undrar hur den där vänstervridna läraren Elin känner sig nu när det kommit fram att negerpojken inte är ett ”barn”, Hon som hon vurmade och försvarade monstret i sitt patetiska Facebook inlägg?
Dags att öppna ögonen och se att dessa vidriga avskum gör precis ALLT för att ljuga sig in i landet.
Äckligt att myndigheterna kallar det för ett misstag med åldern.
Citera
2022-08-09, 16:43
Medlem
Han är säkerligen 20 år eller äldre. Därav borde man döma honom som en vuxen och utan rabatt.

Livstidsfängelse för den farliga våldtäktsnegern.
Citera
2022-08-09, 16:44
Medlem
Nu när det är bestämt att han är över 15? Kommer vi då få ta del av en fup?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in