Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-07, 15:49
  #4741
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Centern har ju svikit Alliansen redan så det är inget att hoppas på. Alla partierna samarbetar enligt EU-direktiv och ingen tar tag i det uppenbara problemet.

Säg bara till EU: Vi blir utnyttjade, vi måste sköta vår energi själva. Vi använder miljövänlig vattenkraft och klimatvänlig kärnkraft. Den måste vårt folk ha till rimliga priser. Vi får en del över och den kan tyska industrier och andra bjuda på bäst de vill.


Sedan kommer vi att snarast bygga kärnkraft för att klara framtida behov. Senast byggde Asea reaktorer på i genomsnitt 4 år och 4 månader. men nu är det kris så vi räknar med runt tre år. Vi startar direkt.

Men inget parti vågar säga det eftersom de högsta politikerna står på EU:s lönelista genom framtida styrelseuppdrag etc (Och de lägre politikerna vill bli högre så de jamar också med.) På det sättet kan EU:s svältagenda mot Europa fortsätta och Europa halkar allt mer efter USA.

Jag håller med dig om att vi behöver begränsa exporten av energi. Jag är egentligen anhängare av att sälja energi, men då behöver man först ha någonting att sälja. Det skulle inte vara så lyckat att tvinga fram nerläggning av gruvan i Kiruna, och sedan komma på idén att Sverige ska exportera järnmalm. På samma sätt är det dumt att först lägga ner kraftverk, och sedan propagera för att Sverige ska sälja energi. (Miljöpartistiskt tokeri)

Beträffande ålarna, så vill jag gärna rädda dessa, även ifall det skulle innebära en viss minskning av vattenkraften. Men för att rädda ålarna, så behöver man kunna föreslå en annan energikälla som kan ersätta den förlorade vattenkraften. Vi behöver inleda storskalig utbyggnad av atomkraften. När vi ändå bygger ut atomkraften, så kan vi gärna bygga en extra reaktor, eller två, för att kunna skona ålarna.
Citera
2022-08-07, 16:35
  #4742
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag håller med dig om att vi behöver begränsa exporten av energi. Jag är egentligen anhängare av att sälja energi, men då behöver man först ha någonting att sälja. Det skulle inte vara så lyckat att tvinga fram nerläggning av gruvan i Kiruna, och sedan komma på idén att Sverige ska exportera järnmalm. På samma sätt är det dumt att först lägga ner kraftverk, och sedan propagera för att Sverige ska sälja energi. (Miljöpartistiskt tokeri)

Beträffande ålarna, så vill jag gärna rädda dessa, även ifall det skulle innebära en viss minskning av vattenkraften. Men för att rädda ålarna, så behöver man kunna föreslå en annan energikälla som kan ersätta den förlorade vattenkraften. Vi behöver inleda storskalig utbyggnad av atomkraften. När vi ändå bygger ut atomkraften, så kan vi gärna bygga en extra reaktor, eller två, för att kunna skona ålarna.
Ålarna nämnde jag bara för att visa hur EU arbetar. EU fäster stor uppmärksamhet vid ålar eftersom frågan kan användas för att försvåra energiproduktion. Men för ett par år sedan, när EU betonade att vi hade klimatkris, så samlade EU ändå in 7500 miljarder kronor som användes för att dra igång produktionen efter Corona. Pengarna orsakade en kraftig stegring av koldioxid trots att EU anser att vi har kris. Dessutom bidrog pengarna till att orsaka den energikris vi har nu genom att ökad energiåtgång och inflation.

(FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?

Självklart skall och kan man skydda ålarna om seriösa biologiska forskare anser att de är hotade. Men mycket av de miljödata vi ser är manipulerade med politisk baktanke, t.ex klimatet. (Jag tror inte man är överens om siffrorna vad gäller ålarna.)

Så ålarna går säkert att skydda med bibehållen vattenkraft och förmodligen marginella kostnader om det behövs alls.

Men vi måste även snarast bygga ut kärnkraft i det kritiska läge som Europa befinner sig. Och allra först begränsa energiexporten, för det löser Sveriges problem över dagen, bara det administrativa klarats av. Vi skall samarbeta med de övriga europeiska länderna men vi skall inte sponsra tysk industri. Jag är övertygad om att Sverige och Tyskland kunde skriva bra avtal med varandra. men nu sorterar vi under luddiga EU-regler som skapar konflikt mellan länderna.

episkt:
http://www.snowleopard.info/global/g...e_russia_720p/

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-07 kl. 16:55.
Citera
2022-08-07, 19:00
  #4743
Medlem
Snapcounts avatar
Man har jobbat snabbt i Norge :

Regjeringa gir etter: Dette er dei nye straumtiltaka
14 timar før presidentskapen i Stortinget skal samlast for å vurdere å avbryte sommarferien, varslar regjeringa at dei kjem med fleire nye tiltak.


Privatpersoner/hem :

Regjeringa seier dei forsterkar straumstøtteordninga til husstandar og flytter den auka støtta på 90 prosent frå 1. oktober til 1. september

Export :

– Vi vil forsikre oss mot at fyllingsgrada blir for låg. Om den blir det, må vi halde att på eksport, slik at vi alltid vil ha god magasinfylling i Noreg, seier Støre. Støre understrekar at dette gjeld i Sør-Noreg. Lenger nord i landet er situasjonane ein annan, og dei eksporterer som normalt.

(detta kommer att gå ut över Storbritannien/Tysklands-kablarna. Få se vad det finstilta visar)

Näringsliv :

– Vi ønskjer å høyre med LO og NHO. Dei har oversikta over korleis bedriftene har det. Dette er eit samansett bilete, så eg ønskjer å vere treffsikker på korleis vi lagar ei ordning som faktisk treff og som ikkje har negative effektar, seier han.

https://www.nrk.no/norge/regjeringa-...aka-1.16060284

Ser ut att bli bra grejer detta..
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-08-07 kl. 19:03.
Citera
2022-08-07, 19:12
  #4744
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man har jobbat snabbt i Norge :

Regjeringa gir etter: Dette er dei nye straumtiltaka
14 timar før presidentskapen i Stortinget skal samlast for å vurdere å avbryte sommarferien, varslar regjeringa at dei kjem med fleire nye tiltak.


Privatpersoner/hem :

Regjeringa seier dei forsterkar straumstøtteordninga til husstandar og flytter den auka støtta på 90 prosent frå 1. oktober til 1. september

Export :

– Vi vil forsikre oss mot at fyllingsgrada blir for låg. Om den blir det, må vi halde att på eksport, slik at vi alltid vil ha god magasinfylling i Noreg, seier Støre. Støre understrekar at dette gjeld i Sør-Noreg. Lenger nord i landet er situasjonane ein annan, og dei eksporterer som normalt.

(detta kommer att gå ut över Storbritannien/Tysklands-kablarna. Få se vad det finstilta visar)

Näringsliv :

– Vi ønskjer å høyre med LO og NHO. Dei har oversikta over korleis bedriftene har det. Dette er eit samansett bilete, så eg ønskjer å vere treffsikker på korleis vi lagar ei ordning som faktisk treff og som ikkje har negative effektar, seier han.

https://www.nrk.no/norge/regjeringa-...aka-1.16060284

Ser ut att bli bra grejer detta..
Jag vet inte vilka regler som gäller i Norge. Sverige är förbjudna att teckna avtal med andra länder eftersom vi är med i EU. Norge lyder under vissa EU-lagar men Norge har rätt att teckna avtal med andra länder och tecknar själva fiskeavtal med Storbritannien. Efter Brexit har Storbritannien också rätt att teckna avtal. Så jag antar att de norska kablarna bara går att förhandla om med Storbritannien.

Jag tror Sverige i princip skulle vara förbjudet att göra samma sak med Tyskland. Men vi måste ta upp problemet med EU. Det går att visa siffror hur vi blir utnyttjade och hur Tyskland inte fullföljer sina åtaganden. Orbán införde exportstopp på energi. EU-regler är tänjbara.

Jag anser vi måste gå ur EU för att återfå rätten att förhandla själva, men alla kanske inte kommit till den uppfattningen. I det läget måste våra politiker gå ut starkt mot EU och säga att vi inte accepterar att bli utnyttjade.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-07 kl. 19:18.
Citera
2022-08-07, 19:21
  #4745
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vet inte vilka regler som gäller i Norge. Sverige är ju förbjudna att teckna avtal med andra länder eftersom vi är med i EU. Norge lyder ju under vissa EU-lagar men Norge har ju rätt att teckna avtal med andra länder och tecknar själva fiskeavtal med Storbritannien. Efter Brexit har ju Storbritannien också rätt att teckna avtal. Så jag antar att de norska kablarna bara går att förhandla om med Storbritannien.

Jag tror Sverige i princip skulle vara föbjudet att göra samma sak med Tyskland. Men vi måste ta upp problemet med EU. Det går att visa siffror hur vi blir utnyttjade och hur Tyskland inte fullföljer sina åtaganden.

Jag anser vi måste gå ur EU för att återfå rätten att förhandla själva, men alla kanske inte kommit till den uppfattningen. I det läget måste våra politiker gå ut starkt mot EU och säga att vi inte accepterar att bli utnyttjade.

Force majeure.

Ukraina krigen har skapat detta. Alla stora kontrakt värt namnet har detta. "I händelse av krig" tex. Det finns nog samma möjlighet i Sverige även, det handlar bara om politisk vilja sist och slutligen + advokater. Gå ut av acer om inte annat. Det är ju inte som "Mose 10 budord", fastän man prövar sig att få det att låta så.

Alla politikers första prio (oavsett partihörighet) : Bli återvald. Det kommer nog att börja röra på sig i Sverige även (som det gjort i Norge). Jonas Gahr Störe i Norge har blivit utsatt för press.., skulle se illa ut om egna väljare blir utan ström i vinter, till förmån för den tyska miljörörelsen.

Det samma kommer att börja ske i Sverige även. Ett val knackar på dörren..
Citera
2022-08-07, 19:27
  #4746
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Force majeure.

Ukraina krigen har skapat detta. Alla stora kontrakt värt namnet har detta. "I händelse av krig" tex. Det finns nog samma möjlighet i Sverige även, det handlar bara om politisk vilja sist och slutligen + advokater. Gå ut av acer om inte annat. Det är ju inte som "Mose 10 budord", fastän man prövar sig att få det att låta så.

Alla politikers första prio (oavsett partihörighet) : Bli återvald. Det kommer nog att börja röra på sig i Sverige även (som det gjort i Norge). Jonas Gahr Störe i Norge har blivit utsatt för press.., skulle se illa ut om egna väljare blir utan ström i vinter, till förmån för den tyska miljörörelsen.

Det samma kommer att börja ske i Sverige även. Ett val knackar på dörren..
Självkart måste de svenska politikerna också agera. Men våra trögbockar kommer att göra allt för att lägga ut dimridåer inför valet. Socialdemokraternas erbjudande om diskussioner med moderaterna efter valet var bedrövligt.

Tyvärr är jag rädd att våra politiker helt struntar i om de blir återvalda. Det viktiga är att dansa efter EU:s pipa och få fina styrelseposter och andra lönsamma uppdrag från storföretagen efter politikerkarriären.
Citera
2022-08-07, 19:32
  #4747
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Självkart måste de svenska politikerna också agera. Men våra trögbockar kommer att göra allt för att lägga ut dimridåer inför valet. Socialdemokraternas erbjudande om diskussioner med moderaterna efter valet var bedrövligt.

Tyvärr är jag rädd att våra politiker helt struntar i om de blir återvalda. Det viktiga är att dansa efter EU:s pipa och få fina styrelseposter och andra lönsamma uppdrag från storföretagen efter politikerkarriären.

Det understreckade har jag missat. Har moderaterna svarat på detta ?
Citera
2022-08-07, 19:33
  #4748
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det understreckade har jag missat. Har moderaterna svarat på detta ?
Jag tror de avslog förslaget som "inte seriöst". Men det var ett tag sedan. Det finns i tråden men jag det tar nog tid att hitta.
Citera
2022-08-07, 19:38
  #4749
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det understreckade har jag missat. Har moderaterna svarat på detta ?
Citat:
Regeringen öppnar för att bygga ny kärnkraft i Sverige och bjuder in oppositionen till samtal om energipolitiken. Men först efter valet. Moderaterna anser att inbjudan är oseriös.
https://www.svd.se/a/pWq2MV/regering...raft-i-sverige

"Diskussioner efter valet" - bara trams för att försöka blidka opinionen.
Citera
2022-08-07, 19:38
  #4750
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror de avslog förslaget som "inte seriöst". Men det var ett tag sedan. Det finns i tråden men jag det tar nog tid att hitta.

Ok (tar dig på ditt ord). Så låt oss vänta ett slag.., för oavsett vem som leder Sverige.., så kan det inte fortsätta som nu. Vintern kan bli mycket bitter ekonomiskt, och lång.., om man inte agerar. Förutom politiska partier finns arbetsgivare och LO. De två sistnämnda har även sitt ord i saken.
Citera
2022-08-07, 19:39
  #4751
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ok (tar dig på ditt ord). Så låt oss vänta ett slag.., för oavsett vem som leder Sverige.., så kan det inte fortsätta som nu. Vintern kan bli mycket bitter ekonomiskt, och lång.., om man inte agerar. Förutom politiska partier finns arbetsgivare och LO. De två sistnämnda har även sitt ord i saken.
Jag hittade det just. Kolla inlägget ovanför.
Citera
2022-08-07, 20:46
  #4752
Medlem
Tycker kommunerna redan nu bör utarbeta planer och informationskampanjer för vart invånarna kan bege sig när temperaturen letar sig ner mot -20, elavbrotten duggar tätt och elen kostar en njure/kwh när den väl finns tillgänglig.

Kanske kan man värma upp offentliga lokaler, gympasalar eller liknande dit folk kan bege sig för att inte frysa ihjäl? Stockholmarna har det som vanligt enklast då folk kommer flockas på ställen som t-centralen eller kollektivtrafiken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback