Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-07, 09:19
  #1
Medlem
wwrs avatar
Google blockerar vissa sökresultat i Europa, t.ex. tråden om Assange:

(FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Många diskussioner på Flashback har blivit blockerade:

https://www.flashback.org/googleblock.php

Jag känner själv till en blogg som fått en sida (om Assange) blockerad. Det meddelande som kommer från Google ser ut enligt nedan. Vad jag kunnat se meddelar inte Google varför sidan är blockerad. Den länk som anges på slutet "read about" går till ett formulär där man kan begära blockering av sidor. (Jag lägger inte in länken eftersom den, vad jag förstår, är kodad till den aktuella sajten.)

Citat:
Notice of European data protection law removal from Google Search
To: XXXXX
Due to a request under the data protection law in Europe, Google can no longer show one or more pages from your site in Google Search results. This only affects responses to some search queries for names or other personal identifiers that might appear on your pages. Only results on versions of Google’s search results for countries applying European data protection law are affected. No action is required from you.
What you should know:
1 These pages haven’t been blocked entirely from our search results.
They’ve only been blocked on certain searches for names on versions of Google’s search results for countries applying European data protection law. These pages will continue to appear for other searches.
2 We aren’t disclosing which queries have been affected.
3 In many cases, affected queries don’t relate to the name of any person mentioned prominently on the page.
For example, the name might only appear in a comment section.
4 You can notify us of concerns.
If you have additional information regarding the content of a page that you believe warrants a reversal, you can notify Google. Please note that while we read all requests, we do not always respond. Only the registered site owner can access this form. Notify Google

Here are the affected URL(s):
XXXXX
Need more help?
• Read about Google’s process for European data protection law removals.

Varför blockerar Google vissa sidor?
Är det EU-regler som ligger bakom?
Borde inte Google berätta varför en sida tagits bort?
Är inte censur av politiskt material en stor skandal, speciellt i västvärden där vissa anser att vi har god yttrandefrihet?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-07 kl. 10:17.
Citera
2022-08-07, 10:35
  #2
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Google blockerar vissa sökresultat i Europa, t.ex. tråden om Assange:

(FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Många diskussioner på Flashback har blivit blockerade:

https://www.flashback.org/googleblock.php

Jag känner själv till en blogg som fått en sida (om Assange) blockerad. Det meddelande som kommer från Google ser ut enligt nedan. Vad jag kunnat se meddelar inte Google varför sidan är blockerad. Den länk som anges på slutet "read about" går till ett formulär där man kan begära blockering av sidor. (Jag lägger inte in länken eftersom den, vad jag förstår, är kodad till den aktuella sajten.)



Varför blockerar Google vissa sidor?
Är det EU-regler som ligger bakom?
Borde inte Google berätta varför en sida tagits bort?
Är inte censur av politiskt material en stor skandal, speciellt i västvärden där vissa anser att vi har god yttrandefrihet?
Svaret står ju i meddelandet från Google, förstår du inte engelska?
Sidor blockeras enligt EUs data protetction laws, dvs GDPR och rätten att bli glömd.
Och det berättar ju Google, även om de inte specifikt säger just vad som triggat detta.
Det är inte politiskt, utan handlar om rätten till sin data och sitt privatliv.
Citera
2022-08-07, 10:39
  #3
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Svaret står ju i meddelandet från Google, förstår du inte engelska?
Sidor blockeras enligt EUs data protetction laws, dvs GDPR och rätten att bli glömd.
Och det berättar ju Google, även om de inte specifikt säger just vad som triggat detta.
Det är inte politiskt, utan handlar om rätten till sin data och sitt privatliv.
Så även om en person varit inblandad i en politisk affär där den t.ex. misstänks för att vara CIA-agent som försökt sätta fast en journalist som avslöjat USA:s krigsbrott, så får man inte publicera det, enligt EU-regler?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-07 kl. 10:44.
Citera
2022-08-07, 10:57
  #4
Medlem
EU skiter totalt i europeiska medborgare.

Så jag sätter mina pengar på censur
Citera
2022-08-07, 11:05
  #5
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så även om en person varit inblandad i en politisk affär där den t.ex. misstänks för att vara CIA-agent som försökt sätta fast en journalist som avslöjat USA:s krigsbrott, så får man inte publicera det, enligt EU-regler?
Så kan det vara. Som alltid är det ju en tolkning av lagen som avgör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_be_forgotten

Det är lite som den svenska förtalslagstiftningen, där även sanna uppgifter kan utgöra förtal.

Det var rätt mycket debatt om detta när det infördes.
Citera
2022-08-07, 11:10
  #6
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så kan det vara. Som alltid är det ju en tolkning av lagen som avgör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_be_forgotten

Det är lite som den svenska förtalslagstiftningen, där även sanna uppgifter kan utgöra förtal.

Det var rätt mycket debatt om detta när det infördes.

Det är ju fullständigt vansinnigt att tillämpa på ett politiskt fall. Två tjejer misstänks för att jobba för CIA och satte fast Assange. En av tjejerna har skrivit en bok om fallet där hon smutskastar journalisten. Men det skulle man inte ha rätt att skriva om!

EU:s censur är makalös. Det verkar bara vara EU, den gamla diktaturen Argentina och Filippinerna (där en journalist nyligen fick Nobelpris för att jobba mot censuren) som tillämpar den.

Citat:
The right to be forgotten (RTBF[1]) is the right to have private information about a person be removed from Internet searches and other directories under some circumstances. The concept has been discussed and put into practice in several jurisdictions, including Argentina,[2][3] the European Union (EU), and the Philippines.[4] The issue has arisen from desires of individuals to "determine the development of their life in an autonomous way, without being perpetually or periodically stigmatized as a consequence of a specific action performed in the past."[5]: 231 

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-07 kl. 11:24.
Citera
2022-08-07, 12:32
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Se även
(FB) Google blockerar innehåll på Flashback bland sökresultaten
(FB) Artikel: Google och Bing blockerar över 100 000 sökord (flashback.se)
(FB) Google censurerar? (sammanslagen tråd)
(FB) Hur tar man bort det google sparat om en?

och mer om Google: https://www.flashback.org/find_threa...php?tag=google
Citera
2022-08-07, 20:37
  #8
Medlem
wwrs avatar
Det här kommer från en web-sajt som handlar om hälsa. Den blockeras av EU!
EU håller på att isolera Europa på flera sätt. Någon måste sätta stopp för detta.
Det verkar handla om att jag enligt GDPR måste godkänna tracking-kakor för att få tillgång till sajten!
Citat:
Healthline
We detect that you are in one of the member countries of the UK/EU/EEA, which is now subject to the General Data Protection Regulation (GDPR). Unfortunately, a tracking-free version of our full website is currently unavailable in these countries. We are engaged on the issue and committed to looking at options that support our full range of digital offerings to this market

Vet någon vad EU håller på med här?
Citera
2022-08-09, 02:07
  #9
Medlem
Agent.Smiths avatar
Rätten att bli glömd. Så att dårar kan fortsätta vara dårar. Ljusskygga individer vill gärna hålla sig där det är mörkt.
Citera
2022-08-09, 02:13
  #10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vet någon vad EU håller på med här?
De skyddar dina personliga data på ett sätt du uppenbarligen inte kan göra själv eftersom du försökte besöka en sida som stjäl dem.
Citera
2022-08-09, 07:17
  #11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De skyddar dina personliga data på ett sätt du uppenbarligen inte kan göra själv eftersom du försökte besöka en sida som stjäl dem.
Jag startade en ny tråd om detta i rätt forum så denna tråd inte blir splittrad (det var jag som bara nämnde i förbigående).

Här finns tråd om kakorna.
(FB) GDPR, kakor, speciellt tracking

Vad gäller denna tråd så är det skandal, enligt min uppfattning, att Google blockerar vissa sidor utan att klart motivera varför. I detta fall har man blockerat en sida som försöker utreda vad som skett med den kände journalisten Assange. Assange avslöjade USA:s krigsbrott. Många tror att två tjejer jobbar för CIA och snärjde Assange. En av tjejerna har t.o.m. skrivit en bok där Assange smutskastas. Det måste man självklart få kommentera och andra kunna läsa om.

Det är alltså precis samma situation som Flashback-tråden om Asange, och många andra trådar på Flashback.

EU ligger tydligen bakom, med lagstiftning som stöder att Google blockerar sidorna, i alla fall som Google tolkar lagen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-09 kl. 07:20.
Citera
2022-08-10, 22:13
  #12
Medlem
Akvavitaes avatar
Officiellt står det att Google blockar resultat för att skydda människors integritet. Så om du har blivit uthängd på nätet, eller dömd för våldtäkt osv. Det är en lagstiftning från EU.

Spelar egentligen inte så stor roll eftersom Google har blivit ett interaktivt reklamblad för sidor byggda av AI. Kan söka på en medicinsk diagnos så du får upp 4 olika sidor innehållande samma text. Går liksom inte hitta information längre, bara tjänster. Rätt skrämmande utveckling. :/
__________________
Senast redigerad av Akvavitae 2022-08-10 kl. 22:18.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback