2022-08-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag kan inte se att det begåtts några formella fel!
Polisen larmas till platsen söndag morgon klockan 1.30, Expressens Artikel är skriven 07:59, VD för CSG säger till expressen grundat på den information han hade då, det är 2 yttranden, ett tidigare på dagen, och ett till efter han fått reda på att vakterna är gripna!

Enligt uppgifter till Expressen i Artikeln hade Juha innan attackerat människor på Sveavägen, och sedan flera stycken nere i tunnelbanan på Rådmansgatan, varpå ordningsvakter kallades till platsen. Att Juha slog folk då pekar väl på att vakternas bedömning på plats att han var påtänd stämmer. Hur mycket det påverkade att han dog, och i vilken utsträckning vaktens strypgrepp orsakade hans död får utredningen visa när den är klar. Nu råder det förundersökningssekretess, vilket är normalt när förundersökningar görs. Sekretessen finns där för att utomstående inte ska kunna påverka Brottsutredningen!

Ja det är för att dom rent juridiskt gjort rätt!
Hur många av dom fallen, sker innom ordningsvakternas lagabefogenhet att bruka våld mot den som inte hörsammar en tillsägelse? Så här säger rättsväsendet;

Att ordningsvakterna sällan blir åtalade, det pekar på att dom gjort rätt, annars hade dom blivit åtalade i dom flesta av dom fallen!
Ett bra exempel på detta är fallet på grann stationen Hötorget, i fallet med den gravida kvinnan, där man kan se tydligt att det gått rätt till, och att den Gavide gjorde sig skyldig till brott, men inte vakterna. Man ser tydligt i klippet på YouTube att hon gör motstånd, men behöver man göra mycket motstånd för att det ska vara brottsligt?
https://www.youtube.com/watch?v=NgZLgrHkZAk&t=1s

Jag befann mig på Hötorget vid ingripandet, jag var på väg hem från mitt jobb som parkeringsvakt, och nere i tunnelbanan svischade en ordningsvakt för mig, och när jag kom fram såg jag folktilldragelsen, och ordningsvakter med den gravida kvinnan på golvet, jag var där till dom åkte i väg med henne i rulltrappan!

Det är Åklagare Lucas Eriksson som är förundersökningsledare i båda fallen, den med den gravida kvinna står det i förundersökningsprotokollet att hennes motstånd endast skulle leda till böter, det var en av orsakerna till att den lades ner, och den mot ordningsvakterna lades ner för våldet var inom lagabefogenhet. Hurvida det vore bättre att släppa henne, eller inte, med tanke på att hon var gravid, och hade ett barn med sig, dom frågorna är politik, inte juridik!

Om du inte förstår varför CGS VD Pelles första uttalande är så urbota fel timmar efter att en man dött i tunnelbanan vid ett ingripande, då är det meningslöst att förklara det. Sedan för att rättfärdiga lördagnattens ingripande tar du upp ett helt annat fall där det visade sig att vakterna inte gjort något fel. Det är fullkomlugt ovidkommande.
Citera
2022-08-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Fega Skum vågar ju inte visa sig, så det blir svårt.
Så du är den enda människan i hela världen som vet att ordningsvakterna våldtagit de anhöriga? Var har du läst eller sett detta?
Citera
2022-08-06, 12:34
Medlem
Citat:
Vem ska granska ordningsmakten om inte en Åklagare?
En oberoende myndighet som inte är fylld av nepotism såklart, korkad jävla fråga.

Att införa regelbundna urinprov skulle dock hjälpa till 90% mot övertramp ifrån ordningsmakten.
Citera
2022-08-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Många skriver känslomässigt i tråden och då finns det inte utrymme för fakta. Det krävs inget geni för att räkna ut att vd:n några timmar senare inte sitter på hela bilden. Kanske att inte någon på vaktbolaget ens hade all information. I nio fall av tio rör det sig om någon som är dängfull eller ändå troligare, har droger i kroppen. Och det var den rapporten vd:n fått från sina anställda några timmar senare. Sedan ändras det till att vakterna anhålls och då kommenterar han inte vidare då polisutredning pågår.
Stollen borde givetvis inte ha uttalat sig på det vis han gjorde oavsett...
Citera
2022-08-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Helt enig. Belastningsregister ska vara rent och lämplighet borde kollas upp mycket noggrant, samhället kan inte ha kriminella som OV.
Det görs redan idag när man jobbar i ett bevakningsföretag. Att det skulle vara en vidrig marknad eller ett överflöd av kriminella är icke evidensbaserad känslosås.
Citera
2022-08-06, 12:39
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
I regel ja.
På vilket sätt är jag kriminell menar du?

Är det verkligen så jävla viktigt att skydda kriminella bara för att de råkar ha uniform?
Jag tyckte du skrev tidigare i tråden att du varit på rättegångar som tilltalad? Ditt användarnamn ger mig kanske lite förutfattade meningar om dig, men också ditt tydliga hat mot polis och rättsväsendet som på ett sätt som man mest brukar finna hos livsstilskriminella.

Nej, vi ska inte alls skydda personer bara för att de bär uniform. Men de ska ha en rättvis prövning. Du har ju talat om att det här skulle röra sig om mord, vilket det alls inte är. Vi tjänar ingenting på att en pöbel ska sitta och döma vakter och poliser. Då finns risken att de inte vågar ingripa istället.
Citera
2022-08-06, 12:42
Medlem
Citat:
Många skriver känslomässigt i tråden och då finns det inte utrymme för fakta. Det krävs inget geni för att räkna ut att vd:n några timmar senare inte sitter på hela bilden. Kanske att inte någon på vaktbolaget ens hade all information. I nio fall av tio rör det sig om någon som är dängfull eller ändå troligare, har droger i kroppen. Och det var den rapporten vd:n fått från sina anställda några timmar senare. Sedan ändras det till att vakterna anhålls och då kommenterar han inte vidare då polisutredning pågår.

Jag har sett att argumenten är kännslostyrda!
Citera
Medlem
Citat:
En oberoende myndighet som inte är fylld av nepotism såklart, korkad jävla fråga.

Att införa regelbundna urinprov skulle dock hjälpa till 90% mot övertramp ifrån ordningsmakten.

Vilken myndighet då?
Citera
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Stollen borde givetvis inte ha uttalat sig på det vis han gjorde oavsett...
Det är ju alltid lätt att sitta med facit i hand. Media vill ju ha svar också och ger sig antagligen inte. Vill man som vd inte kommentera händelsen alls så kommer det att misstolkas. Vd:n har nog inget annat att göra än att försöka berätta utefter den information han fått. Sedan kommer förstås en vd inte i första taget säga "vi kan ha gjort fel" utan att det finns säkra tecken på det, för du förstår ju vilken rubrik kvällspressen skulle sätta då
Citera
2022-08-06, 12:44
Medlem
Citat:
Jag tyckte du skrev tidigare i tråden att du varit på rättegångar som tilltalad? Ditt användarnamn ger mig kanske lite förutfattade meningar om dig, men också ditt tydliga hat mot polis och rättsväsendet som på ett sätt som man mest brukar finna hos livsstilskriminella.

Nej, vi ska inte alls skydda personer bara för att de bär uniform. Men de ska ha en rättvis prövning. Du har ju talat om att det här skulle röra sig om mord, vilket det alls inte är. Vi tjänar ingenting på att en pöbel ska sitta och döma vakter och poliser. Då finns risken att de inte vågar ingripa istället.
Du förstår alltså inte tempus.
Och det är knappast kriminellt att hata någon eller något, och jag har inte heller uttryckt det.

Sen det där med rättvis prövning, det är hela min poäng. Att Juha skulle ha fått en rättvis prövning, oavsett vad han begått för brott innan så ska man inte avrätta honom på plats.

Att ordningsvakterna ska få en rättvis prövning önskar jag med men tvivlar rätt starkt på att det kommer hända.
Citera
2022-08-06, 12:46
Medlem
Citat:
Vilken myndighet då?

En oberoende myndighet skrev jag ju, är du förståndshandikappad eller vad fan är det för fel på dig?

Nej, det finns ingen sådan, och det är heller inte obligatoriskt att drogtest ordningsmakten eller politiker, av exakt samma anledning som varför den myndigheten inte finns.
Citera
2022-08-06, 12:51
Medlem
Citat:
En oberoende myndighet skrev jag ju, är du förståndshandikappad eller vad fan är det för fel på dig?

Nej, det finns ingen sådan, och det är heller inte obligatoriskt att drogtest ordningsmakten eller politiker, av exakt samma anledning som varför den myndigheten inte finns.

Du ägnar dig åt personangrepp ser jag, men det behöver inte jag, för jag har ju fakta i målet på min sida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in