2022-08-06, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ja. Det är en sällsynt skitig verksamhet.

https://da.se/2019/03/nazister-och-v...ar-som-vakter/
Dina källor är lika trovärdiga som stefan löfven….
Citera
2022-08-06, 11:30
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Är man grovt misshandlad kan man INTE filma händelsen och prata som vanligt. Det är uppenbart att personen som filmar inte är allvarligt skadad.

Dumheter. Man kan vara döende av grovt våld och ändå prata normalt och filma.
Citera
2022-08-06, 11:32
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Tror ni att obduktionsresultatet kommer bli offentligt?

Det som hamnar i FUP ja.
Citera
2022-08-06, 11:42
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Det blir väl som vanligt när nåt händer i närheten av polissektorn. Visa obduktionen att han petat i sej olämpliga substanser så slås det upp stort till ordningsmännens förtjusning. Visar det motsatsen så kommer det i vanlig ordning att mörkas.

Jag känner ingen tillit till ordningsmakten. Ger sig på de minsta.

Förutom vid George Floyd som var högre än en skyskrapa och begick stölder och tänkte köra bil.

Så länge gärningsmannen är vit och offret är svart.

Låt oss vara realistiska här. Någon med agenda styr över informationsflödet.
Senast redigerad av Taoker 2022-08-06 kl. 11:46.
Citera
2022-08-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
https://www.expressen.se/nyheter/kri...rdningsvakter/

"CSG: ”Hjärtstopp”
Väktarbolaget Commuter Security Group vd Pelle Johansson sa tidigare under söndagen att han inte hört talas om något stryptag under ingripandet.

– Utifrån den information vi har nu ska hjärtstoppet handla om hans narkotikapåverkan och inte vara kopplat till ingripandet, säger Pelle Johansson.

Efter att ordningsvakterna gripits säger Johansson att man nu hänvisar utredningsarbetet till polisen.

– Det är viktigt att låta polisen utreda det här, säger han."

Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Det verkar vara helt rensat på nätet, hittade bara en artikel med det uttalandet.
https://aktuelltfokus.se/ordningsvak...i-tunnelbanan/

Ja, det är ett riktigt jävla olämpligt beteende av en VD på ett så stort företag, tvivlar dock på att han kommer få behöva stå still svar för det tyvärr. De har en förmåga att klara sig ur det mesta.

Jag kan inte se att det begåtts några formella fel!
Polisen larmas till platsen söndag morgon klockan 1.30, Expressens Artikel är skriven 07:59, VD för CSG säger till expressen grundat på den information han hade då, det är 2 yttranden, ett tidigare på dagen, och ett till efter han fått reda på att vakterna är gripna!

Citat:
Väktarbolaget Commuter Security Group vd Pelle Johansson sa tidigare under söndagen att han inte hört talas om något stryptag under ingripandet.

– Utifrån den information vi har nu ska hjärtstoppet handla om hans narkotikapåverkan och inte vara kopplat till ingripandet, säger Pelle Johansson.

Efter att ordningsvakterna gripits säger Johansson att man nu hänvisar utredningsarbetet till polisen.

– Det är viktigt att låta polisen utreda det här, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/kri...rdningsvakter/

Enligt uppgifter till Expressen i Artikeln hade Juha innan attackerat människor på Sveavägen, och sedan flera stycken nere i tunnelbanan på Rådmansgatan, varpå ordningsvakter kallades till platsen. Att Juha slog folk då pekar väl på att vakternas bedömning på plats att han var påtänd stämmer. Hur mycket det påverkade att han dog, och i vilken utsträckning vaktens strypgrepp orsakade hans död får utredningen visa när den är klar. Nu råder det förundersökningssekretess, vilket är normalt när förundersökningar görs. Sekretessen finns där för att utomstående inte ska kunna påverka Brottsutredningen!

Citat:
De har en förmåga att klara sig ur det mesta.

Ja det är för att dom rent juridiskt gjort rätt!
Hur många av dom fallen, sker innom ordningsvakternas lagabefogenhet att bruka våld mot den som inte hörsammar en tillsägelse? Så här säger rättsväsendet;

Citat:
Conny Jörneklint, som är lagman vid tingsrätten i Kalmar, konstaterar att man måste göra som ordningsvakterna säger. Så fort man tjafsar emot eller försöker komma loss eller liknande så har man gjort en form av motstånd som vakten har rätt att bryta ner.
https://sverigesradio.se/artikel/6010257

Att ordningsvakterna sällan blir åtalade, det pekar på att dom gjort rätt, annars hade dom blivit åtalade i dom flesta av dom fallen!
Ett bra exempel på detta är fallet på grann stationen Hötorget, i fallet med den gravida kvinnan, där man kan se tydligt att det gått rätt till, och att den Gavide gjorde sig skyldig till brott, men inte vakterna. Man ser tydligt i klippet på YouTube att hon gör motstånd, men behöver man göra mycket motstånd för att det ska vara brottsligt?
https://www.youtube.com/watch?v=NgZLgrHkZAk&t=1s

Citat:
– Det är lätt att passera kanten för våldsamt motstånd, det är nästan så att man gör det bara genom att finnas till, säger Conny Jörneklint, som är lagman vid Kalmar tingsrätt.
https://sverigesradio.se/artikel/6004599

Brottsbalken 17kap
4 § Den som, utan att fall är för handen som förut i detta kapitel är sagt, genom att sätta sig till motvärn eller eljest med våld söker hindra någon i hans myndighetsutövning, dömes för våldsamt motstånd till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1975:667).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1962-700#K17

Jag befann mig på Hötorget vid ingripandet, jag var på väg hem från mitt jobb som parkeringsvakt, och nere i tunnelbanan svischade en ordningsvakt för mig, och när jag kom fram såg jag folktilldragelsen, och ordningsvakter med den gravida kvinnan på golvet, jag var där till dom åkte i väg med henne i rulltrappan!

Det är Åklagare Lucas Eriksson som är förundersökningsledare i båda fallen, den med den gravida kvinna står det i förundersökningsprotokollet att hennes motstånd endast skulle leda till böter, det var en av orsakerna till att den lades ner, och den mot ordningsvakterna lades ner för våldet var inom lagabefogenhet. Hurvida det vore bättre att släppa henne, eller inte, med tanke på att hon var gravid, och hade ett barn med sig, dom frågorna är politik, inte juridik!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-08-06 kl. 11:51.
Citera
2022-08-06, 11:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Tror ni att obduktionsresultatet kommer bli offentligt?

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det som hamnar i FUP ja.
Det kan ju också vara maskat i de fup:ar som lämnas ut så att det kan vara svårt att uttyda exakt vad som hänt. Men ofta får man ju en bra bild över vad som lett till döden. Bilder på offren brukar de dock vara sparsamma med vilket kanske är bra
Citera
2022-08-06, 11:46
Medlem
Citat:
Enligt Juhas närmaste så hade han en mångårig anställning i chefsposition och var allmänt sett mycket skötsam. Han dödades av ordningsvakter med betydligt sämre vitsord.

https://da.se/2019/03/120-personer-a...r-grova-brott/

Han var säkerligen en älskvärd och skötsam person men denna kväll hade han karatefylla deluxe. Det kan hända den bästa och det har även hänt mig, man spårar av någon anledning ur totalt. Det är mycket tragiskt att det leder fram till död och elände men faktum är ju fortfarande att situationen är påkallad av den idag avlidne. Man kan inte gå runt i tunnelbanan och gorma och veva på främlingar,det kommer framkalla reaktioner från samhället. Jag har inga intressen i säkerhetsbranschen och även jag har haft brottningsmatch med säkerhetsvakter och väktare, det slutade den gången oavgjort och jag gick från platsen. Men såhär i backspegeln så var det jag som var stökig och helt påkallade ingripandet från vakterna. Det finns en del rövhål i detta yrke,vore lögn säga annat. Men vi kan väl avvakta utredningen innan vi kallar de mördare och generaliserar över en hel yrkeskår.
Citera
2022-08-06, 11:46
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Dina källor är lika trovärdiga som stefan löfven….

Så talar en sann ordningsvakt.
Citera
2022-08-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svara då på det jag skrev. När du hade klappjakt om att vi skulle fokusera på de andra offren var du däremot hetsig som en pilsk iller.

(FB) Man allvarligt skadad (nu död) efter ingripande i tunnelbanan (2022-07-31)
Jag har redan svarat på vad jag tycker ser fel ut med ingripandet. Se min posthistorik i den här tråden.
Citera
2022-08-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Nuförtiden lär man sig faktiskt i HLR att fokusera på hjärtkompressioner i första hand (just eftersom så många drar sig för att göra mun-mot-mun inblås på en främling, kan man ju tycka är lite mörkt att det är så men….)

Alltså oavsett så börjar man med hjärtkompressioner för att få syret som redan finns i kroppen till hjärna åtminstone, sparar några viktiga minuter
Ja, samtidigt så är inblåsningar synnerligen viktigt om man misstänker att hjärtstoppet orsakats av syrebrist till följd av exempelvis drunkning eller strypning.
Citera
2022-08-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det syns att dom inte är riktigt utbildade i HLR. Den ena försöker när han ligger i sidoläge, men hon ändrar honom sedan på rygg. Syret finns i blodet men vid uppehåll av hjärtkompressioner försvinner det fort och inblåsning ger nytt syre.

För den som inte kan HLR säger dom att bröstkompressioner räcker, men det är ju för lekmän som inte är utbildade. Så därför undrar jag lite om dom här två mfl inte är utbildade korrekt i HLR?
Vad jag förstår så ingår HLR i ordningsvaktsutbildningen, men det krävs ju att man regelbundet repeterar för att man ska kunna göra detta på ett bra sätt i skarpt läge. Även om en repetition skulle ingå i den fortbildning som ska göras vart tredje år så är detta alldeles för sällan för att man ska uppnå god kvalitet. HLR-rådet rekommenderar repetition varje år. Historien förtäljer dock inte om det företag där ordningsvakterna arbetar gör sådan fortbildning av egen ambition. När man tittar på filmen så får jag dock en känsla av att man inte har övat tillräckligt mycket.
Citera
2022-08-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det du säger är då att polisen saknar kompetens för att bedöma lämpligheten, då det i slutändan är de som godkänner ordningsvakter på individnivå..
Nej det säger jag inte eftersom det inte är polisen som rekryterar anställer och regelbundet ska kontrollera vakterna.Det är vaktbolaget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in