Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-04, 13:12
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är planerad bluff av Volvo. De har ju målat över byggnaden på bilden.

Man kan även se det som om att de har MARKERAT byggnaden på bilden.

Citat:
Volvo planerar att montera batterier som levereras i delar från Korea. Det kan man aldrig få till att Volvo bygger eller startar en batterifabrik.

Fast det kan man absolut. Som jag just skrev, en bilmonteringslina kallas för bilfabrik. Varför skulle då inte en batterimonteringslina kallas för batterifabrik?

Citat:
Det gröna är bara bluff. Northvolt har 1000 anställda i Skellefteå och har haft öppet sedan nyår. I december 2021 sade de att den första moneringslinan "i stort sett var färdig". men de har inte presterat några leveranser ännu.

Jag kan absolut repetera mig här som vanligt.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Följdfråga. Har du varit med i något projekt där en nybyggd fabrik funkade helt felfritt dag ett efter den blivit färdigbyggd?

Sedan så har vi redan gått igenom det här. Den har inte varit "öppen" sedan nyår. De tvingade fram en cell, mest troligt för att göra investerarna glada. Sedan började fabriken trimmas in.

Citat:
Det handlar om bluff med EU-medel (våra pengar).

Och Carlsson fick pengar för att bygga en fabrik i Tyskland, men det visade sig att VW skulle bygga den.

Mycket riktigt, VW köpte ut NW ur den fabriken. NV fick tillbaka pengarna.
Citera
2022-08-04, 13:22
  #386
Avstängd
wwrs avatar
Just nu hinner jag inte besvara motfrågor savsedda att dra diskussionen ur spår. Jag kan bara hänvisa till mina tidigare inlägg i denna tråd

(FB) Var hamnar Northvolt/Volvos nästa batterifabrik?

och den andra tråden om Northvolt

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Man kan t.ex. inte ha 600 och nu 1000 anställda under 7 månader som inte producerar någonting.

Någon borde ta reda på vart våra pengar tar vägen i t.ex. Northvolt/Skellefteå, men istället gav vi mer pengar dit nyligen. EU baserar allt mer sin indrivning av pengar på diffusa gröna skäl och tillåter därför detta.
Citera
2022-08-04, 18:24
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Just nu hinner jag inte besvara motfrågor savsedda att dra diskussionen ur spår. Jag kan bara hänvisa till mina tidigare inlägg i denna tråd

Det är inget sidospår, det är en väldigt uppriktig fråga från mig. Du verkar så säker på din sak om att en fabrik inte behöver tid att trimmas in från den dagen då sista maskinen har ställts på plats. Därför så undrar jag verkligen vilket industriprojekt som du baserar dina extremt höga förväntningar på NV från?

Citat:
Man kan t.ex. inte ha 600 och nu 1000 anställda under 7 månader som inte producerar någonting.

Det är ju det man kan. Lina ett är färdigbyggd och håller på att trimmas in, lina två håller på att installeras. Om man ska räkna lite krasst och avrundat så kommer varje lina att behöva ca 600 personer (en icke exakt siffra med 3000/5, den avviker säkert)

Med det så vet vi att ca 600 borde jobba där nu. Sen så är det vanligt med extrabemanning (ibland även dubbel bemanning) under uppstart. Denna extrapersonal tränas samtidigt då att göra jobbet, så att de har kompetens att hoppa in på lina två när den är klar. De kommer mest troligt att ha personalöverskott tills dess att lina 5 ska trimmas in.
Citera
2022-08-04, 18:31
  #388
Avstängd
wwrs avatar
I december 2021 sade företaget att man var klar att starta produktion:
Citat:
Northvolts vd räknar med produktionsstart innan nyår

Den första produktionslinan på Northvolts batterifabrik i Skellefteå är i stort sett klar
Nu har 600 till över ettusen man hållit på i 7 månader med att "trimma in produktionen". Inga regelbundna leveranser sker.

I det läget skall man undersöka vart våra pengar går, inte bara skicka mer.

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392
(17/12)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-04 kl. 19:09.
Citera
2022-08-04, 19:17
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I december 2021 sade företaget att man var klar att starta produktion:

Nu har 600 till över ettusen man hållit på i 7 månader med att "trimma in produktionen".

I det läget skall man undersöka vart våra pengar går, inte bara skicka mer.

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392
(17/12)

Nu är det tredje gången du skriver det där. Jag ska iofs inte klaga på att du låter repetitiv, då jag är lika dan.

Då svarar vi på denna för tredje gången:

Citat:
Läste igenom artikeln igen för att se om jag har missat något. De skriver att fabriken är i stort sätt färdigbyggd (lina 1) men de skriver inte att de har på något sätt produktionsoptimerat den

Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Så nu frågar jag igen, var får du dina skyhöga förväntningar på NV från? Vilket industriprojekt har du varit med om där en helt ny fabrik ska byggas och de inte har krävt en inkörningsperiod?
Citera
2022-08-05, 21:35
  #390
Avstängd
wwrs avatar
Det förefaller inte finnas många som vet hur man gör batterier. Asiaterna vet men varför skulle de avslöja för konkurrenterna. Carlssons tidigare chef Musk har ju inte heller fått igång produktion trots allt snack ("4680 är leveransåret", skriver Twitter ). Det är mycket möjligt kompetensbrist som gjort att Skellefteåfabriken verkar ha kört i diket med 1000 anställda som inte har producerat något sedan de öppnade vid nyår. Redan då lovade chefen att starta produktionen.
Citat:
Northvolts vd räknar med produktionsstart innan nyår
https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392
17 dec 2021
Citat:
Trots tusentals jobbansökningar varje månad har Northvolt svårt att hitta rätt kompetens till batterifabriken i Skellefteå.
https://sverigesradio.se/artikel/sva...ls-ansokningar

Volvo har samma problem.
Citat:
Den svåraste nöten att knäcka för Volvokoncernen i satsningen på en battericellsfabrik i Mariestad blir att få tag på kompetens, bedömer två experter. ”De som kan det här jagas över hela världen”, säger en forskare.
https://www.nyteknik.se/premium/batt...-valja-7036060

Men detta är alltså inte samma fabrik som Volvo skall bygga tillsammans med Northvolt? Volvo skall alltså bygga två batterifabriker i Sverige?

Vad gäller Volvos "batterifabrik" som de skall "bygga" i Belgien visade det sig bara handla om att de skall sätta ihop batterier som kommer i delar från Korea. Lokalen finns redan. Det saknas kompetens. Hoppas koreanerna skickar med insexnyckel och instruktion
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-05 kl. 22:06.
Citera
2022-08-06, 00:42
  #391
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Det är inget sidospår, det är en väldigt uppriktig fråga från mig. Du verkar så säker på din sak om att en fabrik inte behöver tid att trimmas in från den dagen då sista maskinen har ställts på plats. Därför så undrar jag verkligen vilket industriprojekt som du baserar dina extremt höga förväntningar på NV från?

Det är ju det man kan. Lina ett är färdigbyggd och håller på att trimmas in, lina två håller på att installeras. Om man ska räkna lite krasst och avrundat så kommer varje lina att behöva ca 600 personer (en icke exakt siffra med 3000/5, den avviker säkert)

Med det så vet vi att ca 600 borde jobba där nu. Sen så är det vanligt med extrabemanning (ibland även dubbel bemanning) under uppstart. Denna extrapersonal tränas samtidigt då att göra jobbet, så att de har kompetens att hoppa in på lina två när den är klar. De kommer mest troligt att ha personalöverskott tills dess att lina 5 ska trimmas in.
Det är många på flashback som uttalar sig om näringslivet, men många av dessa verkar öht inte varit ute i arbetslivet alls.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I december 2021 sade företaget att man var klar att starta produktion:

Nu har 600 till över ettusen man hållit på i 7 månader med att "trimma in produktionen". Inga regelbundna leveranser sker.

I det läget skall man undersöka vart våra pengar går, inte bara skicka mer.

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392
(17/12)
https://www.di.se/nyheter/northvolt-...era-batterier/
Northvolt har börjat leverera batterier
LULEÅ. Batteritillverkaren Northvolt har skeppat iväg de första batterierna från fabriken i Skellefteå. Kunden var en biltillverkare, skriver Bloomberg.

Publicerat 17 Maj.

Vidare
I mellandagarna tillverkades den första battericellen i Northvolts anläggning i Skellefteå. Vid det tillfället utlovade bolaget att de första kommersiella batterierna skulle levereras till kund under det första halvåret 2022.

När dom säger 1:a halvåret så menar dom under 2:a kvartalet.
Dvs man visste då vilket jobb som återstod för att få en acceptabel yield i produktionen.
Eller iaf en som det går att leva med.

Vet inte varför folk tror att detta är gjort i en handvändning.
Det är inte riktigt som att hässja hö. Det kan folk lära sig någorlunda snabbt.
Citera
2022-08-06, 00:53
  #392
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det förefaller inte finnas många som vet hur man gör batterier. Asiaterna vet men varför skulle de avslöja för konkurrenterna. Carlssons tidigare chef Musk har ju inte heller fått igång produktion trots allt snack ("4680 är leveransåret", skriver Twitter ). Det är mycket möjligt kompetensbrist som gjort att Skellefteåfabriken verkar ha kört i diket med 1000 anställda som inte har producerat något sedan de öppnade vid nyår. Redan då lovade chefen att starta produktionen.

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392
17 dec 2021

https://sverigesradio.se/artikel/sva...ls-ansokningar

Volvo har samma problem.

https://www.nyteknik.se/premium/batt...-valja-7036060

Men detta är alltså inte samma fabrik som Volvo skall bygga tillsammans med Northvolt? Volvo skall alltså bygga två batterifabriker i Sverige?

Vad gäller Volvos "batterifabrik" som de skall "bygga" i Belgien visade det sig bara handla om att de skall sätta ihop batterier som kommer i delar från Korea. Lokalen finns redan. Det saknas kompetens. Hoppas koreanerna skickar med insexnyckel och instruktion
Du förstår inte problemet. Och verkar inte vilja ta in information. Utan vill hellre jollra om dina föreställningar du verkar ha låst dig i.

Northvolt har forskare/utvecklare i Västerås som är kunniga på produkten.
Men det är en sak.

Volymproduktion är en helt annan. Där krävs helt annan kompetens. Och som man INTE har med sig från skolan.
Northvolt lär ha haft stora bekymmer med att rekrytera kompetent personal. Och det har dom även antytt. T ex i att den personal dom behöver rekrytera finns inte i Sverige.

Deras huvudverk är då att rekrytera folk som kan acceptera Sverige skattesystem, att man inte kan hyra en bostad utan att stå i sovjetiska köer i år osv.
Och man skall rekrytera många. Och de skall vara väl fungerande personer. Som kan arbeta i team utan att resten av teamet säger upp sig.

Sedan är tillverkningsprocessen på marginalen så att alla steg måste fungera "perfekt" för att yielden skall vara ok. Det kräver utbildning och träning av personalen.
Och det kräver först personal som kan alla steg och kan processen och kan utrustningen.
Och så måste det finnas rutiner när produktion INTE går bra.
Det går inte att ropa på de i Västerås för varje batteri som gått fel. Det måste finnas en process för åtgärder för varje feltyp. Tar månader att utveckla den.

Kommer du nu att säga att du har förstått saken bättre. Eller kommer du fortsätta repetera dina föreställningar.
Citera
2022-08-06, 08:26
  #393
Avstängd
wwrs avatar
Northvolt påstod i våras att man levererat batterier från Skellefteå vid ett tillfälle, men mottagaren och användningsändamålet är hemligt. Man har också framställt ett batteri i december 2021, vilket ju knappast gör skillnad i en "Gigafabrik".

Den fabrik Volvo skall bygga i Gent visade sig endast bestå i att Volvo kommer att montera samman batterier som tillverkas i Korea. Ingen fabrik skall heller byggas, monteringen skall ske i en redan befintlig byggnad.

Den fabrik Northvolt skulle bygga i Tyskland är avblåst. Den kommer VW att bygga.

Jag sammanfattar mina åsikter här. Northvolt lovade produktionsstart vid årsskiftet, men ännu sker ingen regelbunden produktion. Det förefaller saknas kompetens att tillverka batterier i Europa:

(FB) Var hamnar Northvolt/Volvos nästa batterifabrik?

Northvolt har köpt lokaler i Borlänge för att tillverka batterier.

Northvolt och Volvo har tillsammans planerat en batterifabrik i Göteborg.
https://www.goteborgenergi.se/i-var-...atterifabriken

Det skall även byggas fyra batterifabriker i Mo i Rana!
Citat:
Mo i Rana förväntas växa med 5 000 personer till 31 000 på bara några år när Freyr ska bygga flera batterifabriker där, enligt en ny konsultrapport.

Batteritillverkaren planerar att vara igång med fyra fabriker till år 2025.

– Det går i ett rasande tempo, säger kommunalrådet Geir Waage (AP).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...re-i-mo-i-rana

och två i Vasa ...
Citat:
I Vasa i Finland växer den östra delen av batteribältet fram. På ett enormt område vid flygplatsen byggs nu Gigavasa – en företagspark där två batterifabriker byggs.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...et-i-vasa-fram

Och nu kommer det senaste: Volvo bygger en batterifabrik till, nu i Mariestad:
Citat:
Analytiker lovordar Volvos etablering av batterifabrik i Mariestad
https://www.dn.se/ekonomi/analytiker...k-i-mariestad/
2022-08-03

Torslanda, Mariestad, Borlänge, Skellefteå, Västerås (pilottillverkning), Mo i Rana x 4, Vasa x 2, det blir 11 batterifabriker under uppförande i Norden! Men vad jag vet har inga batterier ännu producerats i Europa förutom Carlssons nyårsbatteri och en ospecificerad leverans från Skellefteå.

Batterier verkar fortsatt produceras i Japan, Korea och Kina, men EU har öppnat plånboken (med våra pengar) och sprider nu pengarna på batterifabriker. Många bedömer att "den gröna omställningen" kommit av sig. Greta är tillbaka i plugget och BlackRock talar t.ex om olja i sitt årsbrev. Elen är dyrare än någonsin när EU bojkottar rysk gas (dvs bojkottar oss själva). Är det bara klimatskojare som nu försöker sno åt sig av våra pengar och EU som snickrar vidare på sitt gröna luftslott för att motivera nya, stora penninginsamlingar och mer "federal" lagstiftning?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-06 kl. 08:55.
Citera
2022-08-06, 12:47
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Northvolt påstod i våras att man levererat batterier från Skellefteå vid ett tillfälle, men mottagaren och användningsändamålet är hemligt. Man har också framställt ett batteri i december 2021, vilket ju knappast gör skillnad i en "Gigafabrik".

Battericell, inte batteri. (Nog för att en cell går att använda som batteri men det är inte riktigt räknat som en klar produkt) Första som producerades, varför ska vi tolka det som dåligt?

Citat:
Den fabrik Volvo skall bygga i Gent visade sig endast bestå i att Volvo kommer att montera samman batterier som tillverkas i Korea. Ingen fabrik skall heller byggas, monteringen skall ske i en redan befintlig byggnad.

Ser inga problem här, tvärt om! De nyttjar en befintlig lokal som de redan har i sin ägo för att bygga en monteringslina. Det kallas också att bygga en fabrik, om än i befintlig lokal, varför ska vi tolka det negativt?

Citat:
Den fabrik Northvolt skulle bygga i Tyskland är avblåst. Den kommer VW att bygga.

Inte avblåst, VW köpte ur NV för att istället för NV- premiumbatterier tillverka en budgetvariant.

Citat:
Jag sammanfattar mina åsikter här. Northvolt lovade produktionsstart vid årsskiftet, men ännu sker ingen regelbunden produktion. Det förefaller saknas kompetens att tillverka batterier i Europa:

Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Citat:
Northvolt har köpt lokaler i Borlänge för att tillverka batterier.

Katodmaterial till sina fabriker I första hand. Blir mest troligt en väldigt liten lina där (gissar på 2-10 GWh)

Citat:
Northvolt och Volvo har tillsammans planerat en batterifabrik i Göteborg.
https://www.goteborgenergi.se/i-var-...atterifabriken

Japp

Citat:
Det skall även byggas fyra batterifabriker i Mo i Rana!

Har du redan glömt att vi har diskuterat det här? Två gigalinor i Mo I Rana, samt en väldigt liten CQP. Iofs, vardera gigafabrik skulle ha två linor, så om man räknade dem separat så blev det fyra. Hur som så är de tillsammans mindre än NV, inte för att det spelar någon roll.

Extrainfo här: Freyr har bara skrapat ihop nog med pengar för sin CQP samt fabrik ett. De har satt fabrik två I malpåse för tillfället. Fabrik ett blir däremot större än först tänkt.

https://www.electrive.com/2022/06/29...-cell-factory/

Väldigt matnyttig länk.

Citat:
och två i Vasa ...

Det här har vi också redan diskuterat. Det byggs EN fabrik i Vasa. Freyrs stora fabrik är bara en intentionsförklaring. De har på sig till sista december 2023 att bestämma sig OM de ska bygga en fabrik där.

Citat:
Och nu kommer det senaste: Volvo bygger en batterifabrik till, nu i Mariestad:


Verkar troligt.

Citat:
Torslanda, Mariestad, Borlänge, Skellefteå, Västerås (pilottillverkning), Mo i Rana x 4, Vasa x 2, det blir 11 batterifabriker under uppförande i Norden! Men vad jag vet har inga batterier ännu producerats i Europa förutom Carlssons nyårsbatteri och en ospecificerad leverans från Skellefteå.

Så för det första, dina siffror här stämmer inte. Några är helt fel, andra är mer dedikerade till andra delar av produktionen.

För det andra, helt fel. NV Västerås producerar för fullt. Vore konstigt med batteripack i Sara Kulturhus, som vi OCKSÅ har diskuterat tidigare.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt...arlden-just-nu

För det tredje, visst vore det konstigt om några av de andra fabrikerna hade gjort något? De finns inte ännu!

Så nu frågar jag igen, var får du dina skyhöga förväntningar på NV från? Vilket industriprojekt har du varit med om där en helt ny fabrik ska byggas och de inte har krävt en inkörningsperiod?
Citera
2022-08-31, 13:03
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Alla som har uppfattningen att kärnkraft är lönsamt borde ha öppnat sina plånböcker och satt igång att bygga för länge sedan.
Men jag ser inte att det hänt.

De som kan räkna verkar inte ha kommit fram till den där lönsamheten.
Och de som inte kan räkna verkar sakna förmåga till initiativ. (Och det är kanske lika bra det).
Det har varit mer lönsamt att höja priset istället. Den utvecklingen har du väl inget emot? Göteborgsfabriken får kanske en subventionerad el för att klara av att tillverka i södra Sverige.
Citera
2022-08-31, 18:01
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det har varit mer lönsamt att höja priset istället. Den utvecklingen har du väl inget emot? Göteborgsfabriken får kanske en subventionerad el för att klara av att tillverka i södra Sverige.
Det är katodtillverkningen som är den energikrävande delen och de ska inte tillverka katoden i Göteborg, den ska tillverkas i Borlänge där de köpt egna vattenkraftverk från Stora Enso och deras gamla pappersbrukslokaler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback