Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-03, 21:36
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag kan se är det som mitt inlägg beskrev.

Aftonbladet skriver att Volvo skall bygga en batterifabrik i Belgien till hösten. Men vad som skall ske är att Volvo kommer att köpa någon slags "IKEA-batterier" från Korea och montera ihop delarna i sin fabrik i Belgien.

Absolut, ber om ursäkt. Missade ditt inlägg där du skrev detta.

Citat:
Northvolt har inte bevisat någon säljbar produktion av batterier och Volvo verkar inte ligga nära det heller. Batterier tillverkas i Asien för närvarande.

Det är för att NV är i uppstartsfas och Volvo inte ens har byggt sin cellfabrik.

Citat:
Northvolt har 1000 anställda i Skellefteå. Fabriken har varit öppen sedan nyår men ingen regelbunden produktion sker. Företaget har fått miljarder av skattemedel och ur pensionsfonder.

Jag kan absolut repetera mig här som vanligt.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Följdfråga. Har du varit med i något projekt där en nybyggd fabrik funkade helt felfritt dag ett efter den blivit färdigbyggd?

Sedan så har vi redan gått igenom det här. Den har inte varit "öppen" sedan nyår. De tvingade fram en cell, mest troligt för att göra investerarna glada. Sedan började fabriken trimmas in.

Citat:
Men det är så många troll i tråden nu att jag tar paus en stund.

Då det bara är jag och arbetarmakten som skriver med dig just nu så antar jag att du tycker att jag är en sådan, vilket jag självklart tycker är synd.
Citera
2022-08-03, 22:02
  #374
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag behöver inte svara på den frågan eftersom jag inte alls har argumenterat för överkapacitet.
Du får väl gå tillbaka och titta om du skrivit något som kan tolkas som ojande över elbrist och där fakta baseras på att distributionsnätet inte är överdimensionerat. Dvs en kund kan inte med kort varsel få mer effekt.

Sverige exporterar nu över 6000 MW. Det är inte precis brist.

Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Tvärtom har jag sagt att om vi begränsar kapaciteten mellan nord och syd, och vår elexportskapacitet, så kan Sverige fortsätta attrahera elintensiv industri, annars stiger spotpriset även i norr.
Varför skulle något företag vilja placera sig i Sverige om överheten är så nyckfull att den kan får för sig att begränsa företagens export, så där bara.
Vem vet vilka galna regleringar den överheten kan komma med härnäst.

Hur många vågar investera i Venezuela med en Regering som inför prisreglering på mat så att importen stannar av?

Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Bygger vi ut så ökar även det fasta priset som du så väl påvisar. Jag är visserligen orolig för Northvolts placering i Göteborg, men samtidigt är Northvolt ett sådant företag som borde kunna lugna ned sin elproduktion de få dagar per år som det råder elbrist. Endast sådan elintensiv industri som kan pausas vid elbrist borde tillåtas i syd.
Om marknaden får sköta detta så kommer den styras av marknadspris.

1. Är priset högre än produktionskostnad så kommer marknaden investera i mer produktion.
2. Blir prisvariationerna större än kostnaden för lagring så kommer marknaden investera i lagring och då minskar prisskillnaden.

Med tiden kommer detta leda till att vi har det lägsta snittpriset på el man kan få, och relativt små prisvariationer.
Finns inget annat sätt att uppnå detta.
Citera
2022-08-03, 22:07
  #375
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Elkonsumtionen ökar när det blir fler elbilar. Folk måste ladda oavsett om det är storm eller vindstilla. Man kan se valet av Göteborg som ett budskap att "bygg ut Ringhals".
Alla som har uppfattningen att kärnkraft är lönsamt borde ha öppnat sina plånböcker och satt igång att bygga för länge sedan.
Men jag ser inte att det hänt.

De som kan räkna verkar inte ha kommit fram till den där lönsamheten.
Och de som inte kan räkna verkar sakna förmåga till initiativ. (Och det är kanske lika bra det).
Citera
2022-08-03, 22:13
  #376
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nu blandar du ihop den batterimodulfabrik de ska bygga i Ghent med den battericellfabrik de ska bygga i Mariestad.
wwr har faktiskt en poäng i att man skall bygga en fabrik där produktionen skall gå igång i höst.
Det låter inte riktigt riktigt.
Vad är det för fabriksbygge? Ett tält?

Bara byggnader brukar till längre tid att få upp. Sedan skall den fyllas med produktionsutrustning.
Låter som något tar längre tid än några månader.

Är det Aftonbladet som svamlar (mest troligt) eller hur ligger detta till?
Citera
2022-08-03, 22:22
  #377
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
wwr har faktiskt en poäng i att man skall bygga en fabrik där produktionen skall gå igång i höst.
Det låter inte riktigt riktigt.
Vad är det för fabriksbygge? Ett tält?

Bara byggnader brukar till längre tid att få upp. Sedan skall den fyllas med produktionsutrustning.
Låter som något tar längre tid än några månader.

Är det Aftonbladet som svamlar (mest troligt) eller hur ligger detta till?
Aftonbladet svamlar. Volvo kommer att köpa batterier av "IKEA"-typ från Korea och sätta samman dem i sin fabrik i Belgien. Det tror företaget att de klarar av att börja med innan årsskiftet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-03 kl. 22:26.
Citera
2022-08-04, 10:46
  #378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
wwr har faktiskt en poäng i att man skall bygga en fabrik där produktionen skall gå igång i höst.
Det låter inte riktigt riktigt.
Vad är det för fabriksbygge? Ett tält?

Bara byggnader brukar till längre tid att få upp. Sedan skall den fyllas med produktionsutrustning.
Låter som något tar längre tid än några månader.

Är det Aftonbladet som svamlar (mest troligt) eller hur ligger detta till?

Kikade in på Volvos pressmeddelande angående den här fabriken. Där har de en bild på var själva fabriksbyggnaden ska vara.

Lite lätt detektivarbete med Google maps så visade det sig att det redan finns en byggnad där på industrikomplexet. Ska de bara inreda en redan befintlig lokal så blir det genast enklare.

Med tanke på hur enkelt det verkar vara att montera färdiga celler till ett batteripack så ser jag det inte som en omöjlighet att de är igång innan årsskiftet. Jag håller även med om att det är ett väldigt ambitiöst mål
Citera
2022-08-04, 11:00
  #379
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Kikade in på Volvos pressmeddelande angående den här fabriken. Där har de en bild på var själva fabriksbyggnaden ska vara.

Lite lätt detektivarbete med Google maps så visade det sig att det redan finns en byggnad där på industrikomplexet. Ska de bara inreda en redan befintlig lokal så blir det genast enklare.

Med tanke på hur enkelt det verkar vara att montera färdiga celler till ett batteripack så ser jag det inte som en omöjlighet att de är igång innan årsskiftet. Jag håller även med om att det är ett väldigt ambitiöst mål
Bilden är redigerad och ser misstänkt ut.
https://snipboard.io/Ai14Un.jpg
https://www.volvotrucks.se/sv-se/new...n-belgium.html

Så det ligger alltså en byggnad under det som Volvo målat över på bilden?

Kan du lägga in screenshot från Google Maps?

Volvo skall alltså montera samman batterier som levereras i delar från Korea, typ IKEA. Detta skall ske i en byggnad som Volvo sedan tidigare äger.

Men Aftonbladet och Volvo kallar detta för att "Volvo har byggt en batterifabrik".

EU har fått batterifabriker på hjärnan och sprätter våra pengar om kring sig. Volvo och klimatskojare som Amerika-Carlsson på Northvolt vädrar morgonluft (= våra skattepengar).

...

Det är svårt att orientera sig var "batterifabriken" ligger. Kan någon se det?

https://snipboard.io/Ai14Un.jpg

https://snipboard.io/5wVpjB.jpg

Man ser ett av vindkraftverken nere t. vänster.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-04 kl. 11:53.
Citera
2022-08-04, 12:11
  #380
Avstängd
wwrs avatar
Jag råkade titta på Volvo personbilar. Detta är lastbilstillverkningen:

https://snipboard.io/AWNsg5.jpg

https://www.volvotrucks.se/sv-se/new...n-belgium.html

Är det verkligen så att Volvo varit så fräcka att de målat över en redan existerande byggnad och säger att de skall bygga en ny batterifabrik där när det i själva verket redan ligger en byggnad på platsen och Volvo bara skall sätta samman batterier som kommer från Korea? Sedan får de säkert EU-pengar för det.

Det vore ungefär som om någon tog en bild på villaområdet, målade över garaget och bad om pengar från EU för att bygga en möbelfabrik när personen egentligen bara planerade sätta ihop en säng han köpt på IKEA i sitt garage.
Citera
2022-08-04, 12:42
  #381
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Kikade in på Volvos pressmeddelande angående den här fabriken. Där har de en bild på var själva fabriksbyggnaden ska vara.

Lite lätt detektivarbete med Google maps så visade det sig att det redan finns en byggnad där på industrikomplexet. Ska de bara inreda en redan befintlig lokal så blir det genast enklare.

Med tanke på hur enkelt det verkar vara att montera färdiga celler till ett batteripack så ser jag det inte som en omöjlighet att de är igång innan årsskiftet. Jag håller även med om att det är ett väldigt ambitiöst mål
Ok. Ja om det är så håller jag med om att man kan få igång någon produktion i år.

Men det är ju lite skillnad på detta och på att som Northvolt bygga en batterifabrik.

En mer proper formulering vore att starta en monteringslina.
Citera
2022-08-04, 12:47
  #382
Medlem
Citat:
Är det verkligen så att Volvo varit så fräcka att de målat över en redan existerande byggnad och säger att de skall bygga en ny batterifabrik där när det i själva verket redan ligger en byggnad på platsen och Volvo bara skall sätta samman batterier som kommer från Korea? Sedan får de säkert EU-pengar för det.

Det vore ungefär som om någon tog en bild på villaområdet, målade över garaget och bad om pengar från EU för att bygga en möbelfabrik när personen egentligen bara planerade sätta ihop en säng han köpt på IKEA i sitt garage.

Det är inte direkt så att de försöker dölja att det redan finns en byggnad där, de har en bild längre ned under en länk. Det är väl snarare en fördel att de använder en redan befintlig byggnad till projektet?

https://images.volvotrucks.com/detailpage/78463

Sen så är det fortfarande en batterifabrik, även om de inte tillverkar celler. Lite vagt begrepp där, jag vet, men legotillverkning av batteripack faller nog också in under begreppet batterifabrik.
Citera
2022-08-04, 12:51
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ok. Ja om det är så håller jag med om att man kan få igång någon produktion i år.

Men det är ju lite skillnad på detta och på att som Northvolt bygga en batterifabrik.

En mer proper formulering vore att starta en monteringslina.

Håller med. Tror att det har att göra med att "Batterifabrik" är ett väldigt hett ord just nu. Sen så har de tekniskt sett inte fel. En monteringsslinga för bilar kallas i folkmun för bilfabrik, monteringsslinga för lastbilar för lastbilsfabrik osv.
Citera
2022-08-04, 12:55
  #384
Avstängd
wwrs avatar
Det är planerad bluff av Volvo. De har ju målat över byggnaden på bilden.

Volvo planerar att montera batterier som levereras i delar från Korea. Det kan man aldrig få till att Volvo bygger eller startar en batterifabrik.

Det gröna är bara bluff. Northvolt har 1000 anställda i Skellefteå och har haft öppet sedan nyår. I december 2021 sade de att den första moneringslinan "i stort sett var färdig". men de har inte presterat några leveranser ännu.

Det handlar om bluff med EU-medel (våra pengar).

Och Carlsson fick pengar för att bygga en fabrik i Tyskland, men det visade sig att VW skulle bygga den.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-04 kl. 13:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback