Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-03, 20:43
  #4693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Enligt löpsedlarna är det Vladimir Putin som ligger bakom dom höga elpriserna.

Journalisterna skyddar makthavarna, genom att flytta uppmärksamheten bort från att makthavarna valde att montera ner energiförsörjningen. Journalistkåren ser till att ryssarna får skulden istället för Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Jag vill påpeka att jag inte är anhängare av ryssarnas krig mot Ukraina. Jag vill bara uppmärksamma att det inte var Ryssland som slog ut Sveriges energiförsörjning.
Sveriges energiförsörjning funkar riktigt bra.
Så helt rätt påstående att Ryssland inte slagit ut den.
Citera
2022-08-03, 21:10
  #4694
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Enligt löpsedlarna är det Vladimir Putin som ligger bakom dom höga elpriserna.

Journalisterna skyddar makthavarna, genom att flytta uppmärksamheten bort från att makthavarna valde att montera ner energiförsörjningen. Journalistkåren ser till att ryssarna får skulden istället för Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Jag vill påpeka att jag inte är anhängare av ryssarnas krig mot Ukraina. Jag vill bara uppmärksamma att det inte var Ryssland som slog ut Sveriges energiförsörjning.
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Sveriges energiförsörjning funkar riktigt bra.
Så helt rätt påstående att Ryssland inte slagit ut den.

Jag uttryckte mig fel. Jag borde ha skrivit "en stor del av Sveriges energiförsörjning". Jag ber om ursäkt för mitt misstag.
Citera
2022-08-03, 21:52
  #4695
Medlem
Snapcounts avatar
Hænder "grejer" i Norge :

– Det er viktig for oss å ha full kontroll over forsyningssikkerheten til en hver tid. Vi jobber nå konkret med tiltak der eksporten kan begrenses når magasinfyllingsgraden er under et visst nivå.

https://e24.no/privatoekonomi/i/x8G3...egjeringen-naa

Sedan har ju strømstødet givits till privatpersoner, nu ser man på møjligheten att æven føretag får det. Det mycket "surr" just nu i norsk press. Detta tas på allvar, just nu :

Vurderer å avslutte Stortingets sommerferie
Stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap) sier til NRK at Presidentskapet skal behandle anmodningen om å avbryte sommerferien på mandag


https://www.nrk.no/norge/hoyre-vil-o...ten-1.16056838

En "slutpacke" infør vintern førvæntas næsta vecka.
Citera
2022-08-03, 22:04
  #4696
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hænder "grejer" i Norge :

– Det er viktig for oss å ha full kontroll over forsyningssikkerheten til en hver tid. Vi jobber nå konkret med tiltak der eksporten kan begrenses når magasinfyllingsgraden er under et visst nivå.

https://e24.no/privatoekonomi/i/x8G3...egjeringen-naa

Sedan har ju strømstødet givits till privatpersoner, nu ser man på møjligheten att æven føretag får det. Det mycket "surr" just nu i norsk press. Detta tas på allvar, just nu :

Vurderer å avslutte Stortingets sommerferie
Stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap) sier til NRK at Presidentskapet skal behandle anmodningen om å avbryte sommerferien på mandag


https://www.nrk.no/norge/hoyre-vil-o...ten-1.16056838

En "slutpacke" infør vintern førvæntas næsta vecka.
Norge sköter om sitt land. Man kan inte fortsätta att exportera ström när det egna landet har problem och priserna rusar, som vi gör. Man skall samarbeta, men andra länder måste dra ned produktion av varor när el-priserna drivits upp för högt i Europa.
Citera
2022-08-03, 22:05
  #4697
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Norge sköter om sitt land. Man kan inte fortsätta att exportera ström när det egna landet har problem och priserna rusar, som vi gör. Man skall samarbeta, men andra länder måste dra ned produktion av varor när el-priserna drivits upp för högt i Europa.

Egentligen førstår jag inte hur oppositionen i Sverige tænker. Man har en chans att vara først på bollen med att annonsera el-stød før befolkningen. Før Maggan kommer sækert att gøra det, ngn vecka infør valet !
Citera
2022-08-03, 22:14
  #4698
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Egentligen førstår jag inte hur oppositionen i Sverige tænker. Man har en chans att vara først på bollen med att annonsera el-stød før befolkningen. Før Maggan kommer sækert att gøra det, ngn vecka infør valet !
Vi måste göra som Norge. Stoppa exporten och kopplingen till de tyska priserna. Dessutom bygga kärnkraft.
Citera
2022-08-04, 09:23
  #4699
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag skulle inte tro att tyskarna stänger helt i vinter. Allt ändras efter hand.

Det genomförs ingen grön agenda. Det blir ingen grön omställning. Efter Corona tog EU av oss 7500 miljarder för att öka produktion och CO2-utsläpp.

Jo, det skulle man tycka om förnuftet får råda men idag :

Kansler Scholz är öppen för längre livslängder för kärnkraftverk. SPD-ledaren Esken fortsätter att avvisa detta: ”Vi kommer inte att revidera utfasningen av kärnenergi.”

https://www.welt.de/politik/ausland/...n-dagegen.html

Ifrån igår : Scholz tror att kärnkraftverk kan fortsätta att fungera – "inte ett alternativ" för Baerbock

https://www.welt.de/politik/deutschl...erspricht.html

Kom ihåg att utfasning är den "heliga graalen" spec för de gröna. Nu är man bara månader ifrån att nå sitt mål så att man leva i "Shangri-la".

Annars, intressant nog har norska NRK varit över till Sverige och Barsebäck :

Kjernekraftverk i Sverige: – Det skulle aldri ha blitt lagt ned
Kjernekraften i Barsebäck stod for over halvparten av energiforsyninga i Sør-Sverige før det ble lagt ned. – Nå ser vi resultatene, sier tidligere direktør på verket, Gert Lyngsjø.


https://www.nrk.no/urix/ser-strompri...ige-1.16056326
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-08-04 kl. 09:27.
Citera
2022-08-04, 09:28
  #4700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varifrån har du fått att det är C som räknat?
Det var Skellefteå Kraft. Har du uppfattningen att dom räknat fel och detta inte går att göra i deras vattenkraftverk?
Har du läst rapporten?

Till skillnad ifrån dig klarar jag både av att läsa och förstå det jag läser. Men informera mig gärna om var jag har skrivit att C har ”räknat”, o store trådmongo.

Självklart har du varken den mentala kapaciteten eller den nödvändiga kunskapen för att bemöta det jag faktiskt skrev, varför du istället sprider din sedvanliga dynga.
Citera
2022-08-04, 09:37
  #4701
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, det skulle man tycka om förnuftet får råda men idag :

Kansler Scholz är öppen för längre livslängder för kärnkraftverk. SPD-ledaren Esken fortsätter att avvisa detta: ”Vi kommer inte att revidera utfasningen av kärnenergi.”

https://www.welt.de/politik/ausland/...n-dagegen.html

Ifrån igår : Scholz tror att kärnkraftverk kan fortsätta att fungera – "inte ett alternativ" för Baerbock

https://www.welt.de/politik/deutschl...erspricht.html

Kom ihåg att utfasning är den "heliga graalen" spec för de gröna. Nu är man bara månader ifrån att nå sitt mål så att man leva i "Shangri-la".
Stänger tyskarna helt i vinter så kommer de väl att fortsätta ta kärnkrafts-el från oss, vad jag förstår. Samtidigt får de våra och många europeiska länders priser att rusa. Det hetsas mot tyskarna och de Gröna för att skapa splittring. De Gröna är också bara en syndabock, liksom sossarna. De borgerliga har inte kommit med några tydliga förslag om förbättring. Om de vinner valet blir det precis som med invandringen och allt annat - precis samma politik ändå.

I botten är det inte tyskarnas fel. De jobbar på order av EU. Inget land vågar gå mot EU och de krafter som styr EU. EU använder energisvält för att försöka kontrollera de europeiska länderna och förstärka amerikansk hegemoni.

EU kommer att hålla Europa på svältgränsen så länge det går. Värst drabbas vi i Norden som tidigare var duktiga och måste slås ned för att inte hota centralstyret i Paris/Bryssel. Det har visst kommit ett nytt tåg Stockholm-London. Det tar 24 timmar! Marseille-London är något kortare, tror jag, men tar 6 timmar. Vi i Norden sågas gradvis av hela tiden.

Samtidigt kommer överdriven propaganda om elavbrott i dagar. Sannolikt blir det nog kortare och då antas vi vara glada när elpriserna i själva verket fyrdubblats eller tiodubblats beroende på hur man nu räknar.

Sverige har gott om energi och kunde ha samma priser som förra året om vi gjorde som Norge överväger - att stoppa elexporten. Kärnkraft måste byggas. Men ingen högre politiker vågar säga det. Då plockas de bort med tiden. Olika politiska kommittéer flyttar bara ned deras namn på listorna som vi lägger i kuvert vart fjärde år. Folket har inte en chans. EU skickar Europa tillbaka till stenåldern på amerikansk order.

Sedan hetsar de mot Saudi och Kina och stoppar import därifrån och de europeiska företagen och kraftbolagen kan ta vilka priser de vill av oss. - Dvs det mystiska inflationsspöket som ingen kan förstå varifrån det kommer, har dykt upp igen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-04 kl. 10:01.
Citera
2022-08-04, 09:42
  #4702
Medlem
"Frankrikes regering varnar för att myndigheter och företag kan behöva ransonera sin energianvändning i vinter, "

"Uppmaningen gäller både gas och elektricitet "

"Fler kärnkraftverk än vanligt kommer också i vinter att stängas av för underhåll, "

https://www.hbl.fi/artikel/de75be02-...5-b2f2694659dd

dags att koppla om ledningarna i norden och ha ett slutet system mellan sverige, norge och finland i första hand? (möjligen danmark om det inte blir något läckage till tyskland)
Citera
2022-08-04, 10:26
  #4703
Medlem
fermions avatar
Tyska företag som kan ställer om från gas till olja som nu kostar ca 10 kr/kg eller 80 öre per kWh värme. Gasen har ju gått upp från 10-20 öre per kWh där den länge låg till nu uppåt 200 öre om man alls får tag i den. Myndigheterna stöder detta och ser till att handläggning av tillstånd går rekordfort.
https://www.bloomberg.com/opinion/ar...rope#xj4y7vzkg

I Sverige vore något sådant omöjligt. Allt skall elektrifieras och fossila bränsklen skall bort fortast i världen medan vi piskar oss offentligt och låter galna myndighetsaktivister göra oss utfattiga. Tysklands problem är *typen* av fossilt bränsla som skall hålla hjulen snurrande.

Under tiden hävdas ständigt av S, V, C, MP och miljörörelsen, Greta, DN, statlig media och opportunistiska "forskare" hur Energiewende lyckats och "kan tyskarna kan vi". Sverige använder i princip bara fossila bränslen till fordon. Svenska folket och svensk industri är kedjade till elpriset. Vi är beroende av tillgänglig och billig baskraft för välstånd och konkurrenskraft.

Allt orkestreras av dem som vill ha bort kärnkraft till varje pris.
Citera
2022-08-04, 10:33
  #4704
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Tyska företag som kan ställer om från gas till olja som nu kostar ca 10 kr/kg eller 80 öre per kWh värme. Gasen har ju gått upp från 10-20 öre per kWh där den länge låg till nu uppåt 200 öre om man alls får tag i den. Myndigheterna stöder detta och ser till att handläggning av tillstånd går rekordfort.
https://www.bloomberg.com/opinion/ar...rope#xj4y7vzkg

I Sverige vore något sådant omöjligt. Allt skall elektrifieras och fossila bränsklen skall bort fortast i världen medan vi piskar oss offentligt och låter galna myndighetsaktivister göra oss utfattiga. Tysklands problem är *typen* av fossilt bränsla som skall hålla hjulen snurrande.

Under tiden hävdas ständigt av S, V, C, MP och miljörörelsen, Greta, DN, statlig media och opportunistiska "forskare" hur Energiewende lyckats och "kan tyskarna kan vi". Sverige använder i princip bara fossila bränslen till fordon. Svenska folket och svensk industri är kedjade till elpriset. Vi är beroende av tillgänglig och billig baskraft för välstånd och konkurrenskraft.

Allt orkestreras av dem som vill ha bort kärnkraft till varje pris.
30-40% av EU:s olja kommer väl från Ryssland?

Olja anses väl dessutom sämre för miljön?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-04 kl. 10:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback