Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 09:37
  #4069
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är bara lite synd att ISS blev lite överarbetad och lades för mycket prestige i projektet. Nu faller det ju samman och Ryssland drar sig ur.

Jag tror mer på flera rymdlaboratorier med vetenskapsmän och sedan särskilda stationer för turism. Helst skall dom läggas i omlopp längre ut eller till och med runt ständig bana jorden---månen. Men det är så klart bara vad jag "tycker".
Jag har aldrig gillat ISS, den har gett en del erfarenheter om långvarig tyngdlöshet exempelvis men den har också stoppat utvecklingen genom att för mycket pengar investerats. Kina riskerar att göra samma misstag men dom står i vart fall på egna ben.
Det är mycket osäkert om Ryssland alls kommer att dra sig ur ISS. Jag misstänker att det bara är snack nu under kriget. Tidigare skulle de ju dra sig ur i slutet på detta år, men nu skjuts det upp. Om det är så sent som 2025 kanske de planerar något eget, det har inte med kriget att göra, vi får se.
Citat:
Russia mulls withdrawing from the International Space Station after 2024
https://www.science.org/content/arti...ion-after-2024
Citera
2022-08-02, 10:12
  #4070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är mycket osäkert om Ryssland alls kommer att dra sig ur ISS. Jag misstänker att det bara är snack nu under kriget. Tidigare skulle de ju dra sig ur i slutet på detta år, men nu skjuts det upp. Om det är så sent som 2025 kanske de planerar något eget, det har inte med kriget att göra, vi får se.

https://www.science.org/content/arti...ion-after-2024

Dom har ju länge haft planer på en egen rymdstation men saknar nog pengar. Dessutom är ersättaren till gamla Soyuz starkt försenad. Men dom har möjlighet att använda några delar från nuvarande ISS. Föra bort dom nyaste ryska delarna till en annan bana och komplettera med ännu nyare delar.

Men det ser väldigt tveksamt ut hela det ryska rymdprogrammet. Det är planer men brist på pengar och tung byråkrati. Jag vågar inte sia om framtiden.
Citera
2022-08-02, 10:19
  #4071
Medlem
Om inget oförutsett inträffar skall Falcon 9 i denna veckan skjuta upp Koreas KPLO till en bana runt månen.

Som vanligt skall Falcon 9:s första steg landas ute till havs på ett landningskepp. Fortfarande är det bara SpaceX som behärskar denna teknik.

KPLO skall undersöka vattenisförekomster i kratrar som ligger i solskugga. Farkosten skall också ta högupplösta bilder i sökandet efter lämpliga platser för landning i framtiden.

Bra att Korea hjälper till just för att finna bra landningsplatser.
Citera
2022-08-02, 23:30
  #4072
Medlem
Vad gäller första rundflygningen med Starship har man inte ändrat i "launch shedule" utan fortfarande gäller att den flygningen från Boca Chica Starbase skall ske i augusti.

På något vis känns det som det inte kommer att ske jag skall försöka följa bättre vad Marcus House och andra nördar har kunnat få fram.

Vad beträffar NASAs stora slagnummer Artemis I med SLS och Orion runt månen gäller fortfarande 29 augusti. Jag tillåter mig att tvivla.

Preserverance Mars Rover har varit en fullständig succe. Den har kapslat in 11 st prover och NASA drar upp riktlinjerna för hur dessa skall kunna återbördas till jorden. Mars Sample Return. NASA och ESA skall samarbeta och tydligen blir det ESA som konstruerar farkosten som skall återvända till jorden med proverna. Tyvärr kan inte proverna vara tillbaka förrän 2033 och det är ju ruggigt sent eller hur? Jag skulle vilja se SpaceX sätta en blåslampa i Röfvén på NASA.
Visa mig pengarna.
Citera
2022-08-02, 23:34
  #4073
Medlem
"Vad gäller första rundflygningen med Starship har man inte ändrat i "launch shedule" utan fortfarande gäller att den flygningen från Boca Chica Starbase skall ske i augusti."

Hur säker kan man vara på det?
Citera
2022-08-03, 10:56
  #4074
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
"Vad gäller första rundflygningen med Starship har man inte ändrat i "launch shedule" utan fortfarande gäller att den flygningen från Boca Chica Starbase skall ske i augusti."

Hur säker kan man vara på det?
Musk driver ju medvetet en fördröjningstaktik. Samma gäller mycket av det vi läser om numera. Dirren för Northvolt har jobbat för Musk och använder samma taktik som Tesla. Samma gäller USA:s och Rysslands krig i Afghanistan och Ukraina, enligt min uppfattning. I dagens mediadominerade värld löser man inte problem utan konstruerar och förstorar dem för att skapa maximal exposition i media

För ganska exakt ett år sedan monterade man ihop hela farkosten. Elon talade och det fotograferades. Sedan plockade man isär allt igen. Allt går som i sirap. Ofta skyller man på myndigheterna. Men inte ens Elon är säker på att Starship klarar testen, när den nu blir av.

https://twitter.com/elonmusk/status/1423659261452709893

Citat:
SpaceX outlines first orbital Starship test flight
May 14, 2021
https://spacenews.com/spacex-outline...p-test-flight/

Den första passageraren runt månen blir Shaun the Sheep som redan tränat tyngdlöshet.

https://alpes-holidays.com/wp-conten...aut-to-fly.jpg

Men eftersom det var något kul och kommer från NASA så har vi inte läst om det. Det förefaller som om NASA faktiskt klarar nästa milstolpe i månprogrammet med obemannad (dock befårad) sväng runt månen. Men om Elon & Co har en bemannad månraket klar 2024, verkar osäkert, vi får se.

https://alpes-holidays.com/shaun-the...ound-the-moon/

En utomjordiska obelisken i Australien har bekräftats vara donerad Elon & Co. Det har ju tidigare varit tal om skadestånd. Sovjet kraschade en satellit med kärnreaktor i Kanada 1980. Under det kalla kriget råkade amerikanerna under en uppskjutning döda en ko på Kuba. Jag vill minnas det var en orsak att t.ex de Starlink (och andra polära satelliter) som numera blickar ned på oss nordbor skjuts upp från Vandenberg och inte Florida.

Men tydligen är rymdskrotet faktiskt kallt när det når marken. Det hinner inte värmas upp i atmosfären och orsaka skogsbrand, står det. Men en hyfsad smäll måste det ha varit i alla fall.

https://www.theguardian.com/australi...ustralian-farm

När man skickar tillbaka rymdskrot siktar man tydligen vanligen på "Point Nemo" mitt emellan Australien och Sydamerika, för att minimera risken att träffa bebodda områden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spacecraft_cemetery
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-03 kl. 11:10.
Citera
2022-08-03, 18:00
  #4075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk driver ju medvetet en fördröjningstaktik. Samma gäller mycket av det vi läser om numera.

Man får en känsla av att alla dessa konstant ändrade besked gör att om dom nu mot förmodan skickar upp det där - så kommer man missa det :/
Citera
2022-08-05, 00:13
  #4076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
"Vad gäller första rundflygningen med Starship har man inte ändrat i "launch shedule" utan fortfarande gäller att den flygningen från Boca Chica Starbase skall ske i augusti."

Hur säker kan man vara på det?

Ingenting är säkert. Jag "tror" det blir ytterligare förseningar, tyvärr.
Citera
2022-08-05, 21:50
  #4077
Medlem
SpaceX Pink, som länge var en bra källa till information, har tydligen för 3:e och sista gången slängts ut av youtube.

Inte för att jag förstår varför, det var livebilder och bra analyser, även om skapat med "robot talk". Man känner att nån tar greppet om alla information kring det här ...
Citera
2022-08-05, 22:13
  #4078
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
SpaceX Pink, som länge var en bra källa till information, har tydligen för 3:e och sista gången slängts ut av youtube.

Inte för att jag förstår varför, det var livebilder och bra analyser, även om skapat med "robot talk". Man känner att nån tar greppet om alla information kring det här ...
Google/YouTube är dåliga på att informera varför de stänger av. Jag såg en blogg som fått en sida utesluten ur Google, men utan motivering.

Kan det vara att SpaceX Pink på något sätt utnyttjat skyddat material? Jag fick en gång en helt vanlig semestervideo utkastad ur YouTube när den visade en gatumusiker som spelade en upphovsrättsskyddad sång (på dragspel vill jag minnas)!

Men det går trögt för Starship nu så säkert vill YouTube dra ner på informationen.
Citera
2022-08-07, 12:50
  #4079
Medlem
SpaceX lyckades med uppskjutningen av koreanska månsonden KPLO som nu är på väg mot månen för att sättas i en rundbana. Den skall undersöka förekomster av vattenis vid kraterkanter där inte solen kommer åt samt undersöka intressanta landningsplatser.

Bärraket var Falcon 9 och första steget landade som vanligt på ett fartyg till havs. Man lyckades dölja TV-bilderna tyvärr från den landningen. Men jag är inte konspiratorisk.

Vi har två intressanta företeelser att se fram emot i slutet av denna månaden. Man har gjort framsteg i Boca Chica och nu ser det ut som att den första (nästan) rundturen med Starship blir av.

NASA verkar också säkra på att få iväg SLS med Orion den 29 augusti på sitt första månuppdrag.

Det har varit motigt och goda nyheter är viktiga.
Citera
2022-08-07, 14:38
  #4080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SpaceX lyckades med uppskjutningen av koreanska månsonden KPLO som nu är på väg mot månen för att sättas i en rundbana. Den skall undersöka förekomster av vattenis vid kraterkanter där inte solen kommer åt samt undersöka intressanta landningsplatser.

Bärraket var Falcon 9 och första steget landade som vanligt på ett fartyg till havs. Man lyckades dölja TV-bilderna tyvärr från den landningen. Men jag är inte konspiratorisk.

Vi har två intressanta företeelser att se fram emot i slutet av denna månaden. Man har gjort framsteg i Boca Chica och nu ser det ut som att den första (nästan) rundturen med Starship blir av.

NASA verkar också säkra på att få iväg SLS med Orion den 29 augusti på sitt första månuppdrag.

Det har varit motigt och goda nyheter är viktiga.

Man döljer inte något i landningen, utan problemet är ju att hålla en stabil datalänk från en pråm när 50 ton raket landar och det gungar på rätt bra då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback