Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 20:06
  #3565
Medlem
lone stars avatar
Citat:
Det ekonomiska läget blir allt värre för Rysslands diplomatiska representation i Sverige. I höst riskerar fastigheter stå utan uppvärmning, fordon få körförbud och sjuk personal klara sig utan vård om Sverige inte lättar på sanktionerna till följd av Rysslands krig i Ukraina. Det framgår av en ansökan till Kommerskollegiet som Di tagit del av.
https://www.di.se/nyheter/energikris...ka-ambassaden/
Betalartikel..ja ser ut som det är dax för vodkaparty på diverse ryska ambassader. Dock insmugglat i Sverige, bolaget för dyrt.
Citera
2022-08-02, 22:23
  #3566
Medlem
adolf512s avatar
Ukraina fortsätter förlora mark, inte bra detta.

https://deepstatemap.live/en#8/48.188/33.110
Citera
2022-08-02, 22:43
  #3567
Avstängd
Mary99s avatar
https://www.ft.com/content/333f7447-...9-f8d289162707
Jag undrade för mig själv varför oljepriset globalt sett har sjunkit lite på sistone?
Svaret finns i länken till Financial Times
Väst har helt enkelt eliminerat sanktioner på oljeimport från Ryssland året ut. Förklaringen ges i artikeln.
En annan viktig sanktion som tagits bort nyligen gäller exporten av spannmål och konstgödsel från Ryssland. Eftersom de flesta, tankfartyg worldwide är försäkrade i Lloyd's i UK hade detta anrika försäkringsbolag i enlighet med sanktioner vägrat att återförsäkra ryska lastfartyg. Vilket har gjort det omöjligt för Ryssland att exportera till Afrika och Mellanöstern. Ryssland är en betydligt större aktör på världsmarknaden än vad Ukraina är.
Konsekvenserna blev att Väst sanktioner riskerar orsaka hungersnöd i tredje världen.
Därför lyftes sanktionerna nyligen. I samband med det medialt uppmärksammade problemet med exporten från Ukraina. Ryssland passade då på att ta upp att även de var blockerade från att exportera pga sanktionerna.Det har inte skrivits så mycket om det i massmedia tyvärr. Antagligen för att det lägger en skugga över bristen på konsekvenstänk i Väst.
__________________
Senast redigerad av Mary99 2022-08-02 kl. 22:50.
Citera
2022-08-03, 00:05
  #3568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ukraina fortsätter förlora mark, inte bra detta.

https://deepstatemap.live/en#8/48.188/33.110

Dem löser det. Kämpa Ukraina!
Citera
2022-08-03, 00:21
  #3569
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
https://www.ft.com/content/333f7447-...9-f8d289162707
Jag undrade för mig själv varför oljepriset globalt sett har sjunkit lite på sistone?
Svaret finns i länken till Financial Times

Väst har helt enkelt eliminerat sanktioner på oljeimport från Ryssland året ut. Förklaringen ges i artikeln.
En annan viktig sanktion som tagits bort nyligen gäller exporten av spannmål och konstgödsel från Ryssland. Eftersom de flesta, tankfartyg worldwide är försäkrade i Lloyd's i UK hade detta anrika försäkringsbolag i enlighet med sanktioner vägrat att återförsäkra ryska lastfartyg. Vilket har gjort det omöjligt för Ryssland att exportera till Afrika och Mellanöstern. Ryssland är en betydligt större aktör på världsmarknaden än vad Ukraina är.
Konsekvenserna blev att Väst sanktioner riskerar orsaka hungersnöd i tredje världen.

Därför lyftes sanktionerna nyligen. I samband med det medialt uppmärksammade problemet med exporten från Ukraina. Ryssland passade då på att ta upp att även de var blockerade från att exportera pga sanktionerna.Det har inte skrivits så mycket om det i massmedia tyvärr. Antagligen för att det lägger en skugga över bristen på konsekvenstänk i Väst.
Frågan är om uppgörelsen angående spannmål ens var nödvändig för att få ut Ukrainas spannmål? redan innan uppgörelsen kunde Ukraina få ut mycket med tåg.

Tror ett problem är att väst inte är beredda att ta till de fula metoder som putin är beredda att använda (ex låta folk svälta ihjäl pga blockad av spannmålsexport.
Citera
2022-08-03, 01:28
  #3570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Dem löser det. Kämpa Ukraina!

Alltså, jag tycker det är fel att de ska behöva dö för denna konflikten. Visst Ryssland är störda att dom invaderade och jag hoppades att Ukraina skulle vunnit men det verkar liksom inte alls gå som de tänkt, tvärtom verkar många dö och Ukraina förlorar mark.
Fan vad jag önskar denna situationen hade löst sig innan invasionen ägde rum. RIP alla ukrainare och ryssar som inte ville frivilligt delta i kriget.
Citera
2022-08-03, 04:35
  #3571
Medlem
Trollet420s avatar
Tror en del är propaganda som att mariupol är 90% sönder bombad men allt man får se där. Ifrån är nåt enstaka hus som verkar sprängt inifrån. Sen alla döda som räknas upp på båda sidorna verkar ju ändras ganska mycket i olika medier. Putin säger väl han är väldigt nöjd med få civila döda.
Citera
2022-08-03, 04:47
  #3572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ukraina fortsätter förlora mark, inte bra detta.

https://deepstatemap.live/en#8/48.188/33.110

Låter som önsketänkande men förklara gärna hur du drar den slutsatsen på den karta du hänvisar till.

Citera
2022-08-03, 05:18
  #3573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Kina kommer ha världens största ekonomi. Majoriteten av världens resurser finns utanför väst. Tidigare har USA och väst helt sonika iscensatt statskupper och regimskiften om man ansåg att ledarskapet tjänade sitt egna folks intressen över västerländska. Inom att par veckor var dem historia, tex king faisal, gadaffi, mossadeq, mursi etc etc.

Nu när dem har Kina + Ryssland som backar, kan inte Väst längre köra denna exploatering. Förstår inte riktigt hur man ska förbigå det? Nu kan man länge inte invadera länder baserat på att dem avböjer LBQGT +, sodomi och apkoppor i mänskliga rättigheters namn.
Handlar väl egentligen om var de mest kompetenta högutbildade finns, absolut att Japan, Sydkorea, Taiwan utmanar och även Indien finns där. De kan absolut ta över världsekonomin förr eller senare. Kina utmanar mest pga att de genom sin stora befolkning och en rätt klok strategi kan utmana USA om landet med högst BNP, sedan råkar det ju hjälpa till lite att ha en 4 gånger så stor befolkning 😅 Vad nu Ryssland ska tillföra vete fan...
Citera
2022-08-03, 08:40
  #3574
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Låter som önsketänkande men förklara gärna hur du drar den slutsatsen på den karta du hänvisar till.
Du kan gå tillbaka en dag så ser du att Ryssland kontrollerade mindre territorium då.

Ingen jätteskillnad men inte en bra syn.
Citera
2022-08-03, 09:27
  #3575
Avstängd
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Frågan är om uppgörelsen angående spannmål ens var nödvändig för att få ut Ukrainas spannmål? redan innan uppgörelsen kunde Ukraina få ut mycket med tåg.

Tror ett problem är att väst inte är beredda att ta till de fula metoder som putin är beredda att använda (ex låta folk svälta ihjäl pga blockad av spannmålsexport.
Jag tror att du missar en del av poängen i mitt inlägg.
Exporten från Odessas hamn var blockerad pga ukrainsk minering av farvattnen utanför.
Övriga ukrainska hamnar har varit farbara men då har istället konflikten hindrat. Tills man fick fram ett avtal mellan parterna, garanterad av Turkiet.
När det gäller den ryska exporten, som är av större betydelse för världens livsmedelsbehov har den blockerats pga sanktioner i Väst. Nu eliminerades även dessa hinder.
Huruvida Putin var beredd att låta folk i andra länder svälta ihjäl, är det iallafall inga nationer som tror i vare sig Mellanöstern, Afrika, Latinamerika eller Asien.
Frågan är väl snarare om USA/UK var beredda att ta det steget för att bekämpa Putin? Jag tror mera att de inte tänkte hela vägen ut.
Citera
2022-08-03, 09:44
  #3576
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
https://www.ft.com/content/333f7447-...9-f8d289162707
Jag undrade för mig själv varför oljepriset globalt sett har sjunkit lite på sistone?
Svaret finns i länken till Financial Times

Väst har helt enkelt eliminerat sanktioner på oljeimport från Ryssland året ut. Förklaringen ges i artikeln.
En annan viktig sanktion som tagits bort nyligen gäller exporten av spannmål och konstgödsel från Ryssland

...

Konsekvenserna blev att Väst sanktioner riskerar orsaka hungersnöd i tredje världen.
Därför lyftes sanktionerna nyligen. I samband med det medialt uppmärksammade problemet med exporten från Ukraina. Ryssland passade då på att ta upp att även de var blockerade från att exportera pga sanktionerna.

Ja det summerar ju hur väst börjar ge vika.

Citat:
Det har inte skrivits så mycket om det i massmedia tyvärr. Antagligen för att det lägger en skugga över bristen på konsekvenstänk i Väst.

Också för att det helt enkelt visar att väst ger med sig och att Ryssland vinner mot väst. Det går helt emot de narrativ som medier propagerat för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback