Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 19:48
  #4669
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Gamla kärnkraftverk har låg kapacitetsfaktor och är mycket avstängda för reparationer och uppgraderingar mm. Elen blir ganska dyr därifrån. Det är ingen lösning att köra på ett gäng gamla sunkiga kärnkraftverk.
Det är så med gamla vindkraftverk också. Ingen lönsamhet i att köra de vidare heller. (Detta brukar gå bra för Postmodernisterna at acceptera. Men dom klarar inte av att acceptera att det också gäller för kärnkraftverk).

I vanlig ordning förvirrat svammel från denne skribent som borde stängas av för sitt närmast sjukliga spammande av falska rykten:

Citat:
– Lönsamheten har varierat under senare år. Det var extremt låga priser 2020, men väldigt höga priser 2021. Samtidigt säkrar vi ju elförsäljningen i förtid. Men den befintliga kärnkraften är väldigt konkurrenskraftig – vi producerar elen för 22–24 öre/kWh, säger Torbjörn Wahlborg, chef elproduktion på Vattenfall.

https://www.energi.se/artiklar/2022/...-energisystem/
Citera
2022-08-02, 19:52
  #4670
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det där ser ju bra ut... så länge solen skiner och vinden blåser.

Diagrammet visar tydligt att Tysklands energiförsörjning har minskat vid ogynnsamt väder. Det fungerar inte att bygga sin energiförsörjning utifrån premisserna att solen alltid skiner, och att vinden alltid blåser.
Sedan år 2002 har alltså kärnkraften minskat med 14.3 GW. Samtidigt har totala produktionskapaciteten ökat från ca 120 GW till ca 220 GW.

Så vi har alltså en minskning med 14.3 GW och en ökning med ca 115 GW.

Och så håller folk på och ylar om att den där ökningen med 115 GW är värdelös men minskningen som är 1/10 del är livsavgörande.
Det är ju inte speciellt seriöst om man säger så. (Jag antar att de flesta har viss förståelse för att jag ser de där tomtarna som byfånar).
Citera
2022-08-02, 20:00
  #4671
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Din uppfattning att stat och kommuner inte bör lägga sig i, gäller det alla sorters kraftverk, eller bara vissa?
Den gäller naturligtvis alla kraftverk.

Vill någon spränga ut en stor kavitet i ett fjäll och bygga ett pumpkraftverk så är det markägarens sak. Staten har 0 med det att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall någon vill bygga ett atomkraftverk, anser du då att vederbörande ska få göra det utan att staten och kommunen ställer några krav?
Ja staten har inget med det att göra.

(Notera dock att allmänförligt verksamhet inte är tillåten. Så den som har vindkraftverk, kärnkraftverk måste kunna betala skadestånd om något händer. Och för kärnkraftverket kan detta bli ganska stora summor som skall ut, i värsta fall. Försäkringspremien blir ju inte nådig. Och det driver upp elpriset).

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall någon vill lägga en dalgång under vatten för att anlägga ett vattenkraftverk, vill du låta det ske utan att staten och kommunerna lägger sig i? Hur ser du på kolkraft?
Ja det är markägarens sak. Vem annars har med det att göra.

Ang kolkraftverk så är det inte ok att förorena luften för andra. Så det blir till att ha rejäl rening.
Citera
2022-08-02, 20:02
  #4672
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sedan år 2002 har alltså kärnkraften minskat med 14.3 GW. Samtidigt har totala produktionskapaciteten ökat från ca 120 GW till ca 220 GW.

Så vi har alltså en minskning med 14.3 GW och en ökning med ca 115 GW.

Och så håller folk på och ylar om att den där ökningen med 115 GW är värdelös men minskningen som är 1/10 del är livsavgörande.
Det är ju inte speciellt seriöst om man säger så. (Jag antar att de flesta har viss förståelse för att jag ser de där tomtarna som byfånar).

Hä gå int å förklar för de som inte begrip...

Byfånen är du. Nedläggningen av planerbara energislag är vad som gett upphov till den panik som nu sprider sig i den gröna idiotins förlovade land Tyskland.
Citera
2022-08-02, 20:02
  #4673
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi i Sverige måste nog ha bland de sämsta tidningarna som existerar. Det är en starkt bidragande orsak till att landet håller på att klappa ihop.

Här är ett exempel på "stealth-propagandan" som jag tänker på. På SVT idag :


Notera att det är gas och sparande.., ok och sedan Bloomberg för tre dagar sedan :


Om jag har förstått det hela rätt, är situationen svårast i Bayern. Finns flera artiklar på detta och.., största behovet (o viljan) att låta kärnkraften gå på där. SVT undviker detta helt och hållet. Syns man är oärlig i.o.m att man ej tar upp detta.
Citera
2022-08-02, 20:14
  #4674
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här är ett exempel på "stealth-propagandan" som jag tänker på. På SVT idag :


Notera att det är gas och sparande.., ok och sedan Bloomberg för tre dagar sedan :


Om jag har förstått det hela rätt, är situationen svårast i Bayern. Finns flera artiklar på detta och.., största behovet (o viljan) att låta kärnkraften gå på där. SVT undviker detta helt och hållet. Syns man är oärlig i.o.m att man ej tar upp detta.
Jag skulle tro att Bayerische Motoren Werke o. dyl. suger upp all ström där och regionalpolitikerna är mutade att tvätta sig i kallvatten på dagarna medan Sverige släcks. Tilldela svenska privatkonsumenter en rimlig mängd ström till rimligt pris och låt sedan BMW och Wallenbergfabrikerna betala marknadsmässiga priser. Då kommer de nya reaktorerna att växa som svampar ur jorden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-02 kl. 20:22.
Citera
2022-08-02, 20:44
  #4675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Var i Sverige gäller detta låga pris? Zon 2 ?
Stockholm
Citera
2022-08-02, 20:53
  #4676
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIIKINGIII
Stockholm

Skumt -
338 öre får jag upp som Vattenfalls pris för bundet på 1 år i Stockholm / Zon 3

244 öre för 3 år.

Så har du fått 258 öre på 1 år är det väl bara att gratulera.
Citera
2022-08-02, 21:06
  #4677
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
I vanlig ordning förvirrat svammel från denne skribent som borde stängas av för sitt närmast sjukliga spammande av falska rykten:

https://www.energi.se/artiklar/2022/...-energisystem/
Vad ingår där?
Är det bara rörelsekostnader?
Eller kapitalkostnader, avskrivningar, reparationer, uppgraderingar underhåll?
I Frankrike har man haft en kapacitetsfaktor under 50%. Vad innebär det för lönsamheten?

Det får man inget svar på. Men det var det jag tog upp. Men att svara på frågan var nog för komplicerat för LaurentiusLucidor.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hä gå int å förklar för de som inte begrip...
Jodå, det går. Jag brukar göra det.
Men för den del så hjälper ju inte det. De sitter fast i trossatser och de väger tyngre än fakta. Så de kan inte ta till sig informationen.


Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Byfånen är du. Nedläggningen av planerbara energislag är vad som gett upphov till den panik som nu sprider sig i den gröna idiotins förlovade land Tyskland.
Men visa det då.
(Den som tror att LaurentiusLucidor kan visa den enklaste sak kan ställa sig i skamvrån redan nu).

Jag har visat motsatsen.
En prisuppgång på 1900% på naturgas är det som är orsaken.

Men det är då obegripligt för folk vars trossatser säger annat. Dom kommer att säga att Tyskland har öka effektproduktionen från 120 GW till 220 GW är orsaken till höga elpriser. Att det skulle behöva finnas någon logik bakom är inget bivillkor för dom. Det räcker med att påstå.
__________________
Senast redigerad av liksom-fb 2022-08-02 kl. 21:13.
Citera
2022-08-02, 21:13
  #4678
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad ingår där?
Är det bara rörelsekostnader?
Eller kapitalkostnader, avskrivningar, reparationer, uppgraderingar underhåll?
I Frankrike har man haft en kapacitetsfaktor under 50%. Vad innebär det för lönsamheten?

Det får man inget svar på. Men det var det jag tog upp. Men att svara på frågan var nog för komplicerat för LaurentiusLucidor.

De producerar strömmen för 22-24 öre.

Ska det vara så svårt för dig att inse när du har fel? Idiot.
I Sverige ligger tillgänglighetssiffran över 90%.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2022-08-02 kl. 21:17.
Citera
2022-08-02, 21:16
  #4679
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men visa det då.
(Den som tror att LaurentiusLucidor kan visa den enklaste sak kan ställa sig i skamvrån redan nu).

Jag har visat motsatsen.
En prisuppgång på 1900% på naturgas är det som är orsaken.

Men det är då obegripligt för folk vars trossatser säger annat. Dom kommer att säga att Tyskland har öka effektproduktionen från 120 GW till 220 GW är orsaken till höga elpriser. Att det skulle behöva finnas någon logik bakom är inget bivillkor för dom. Det räcker med att påstå.

Du har inte visat ett dugg med dina svagsinta inlägg.

Du påstår att det blåser tillräckligt för att optimal produktion ska råda 24/7 i Tyskland. Alla som har förståndet i behåll vet att du har fel.

Hade man inte lagt ned planerbar energiproduktion så hade man inte befunnit sig i den pinsamma situation man nu befinner sig i när man måste be grannländer om hjälp för att ens kunna hålla värmen i sina lägenheter eller kremera sina döda.

Är du möjligen senil eller efterbliven? Take your pick!
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2022-08-02 kl. 21:40.
Citera
2022-08-02, 21:25
  #4680
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sedan år 2002 har alltså kärnkraften minskat med 14.3 GW. Samtidigt har totala produktionskapaciteten ökat från ca 120 GW till ca 220 GW.

Så vi har alltså en minskning med 14.3 GW och en ökning med ca 115 GW.

Och så håller folk på och ylar om att den där ökningen med 115 GW är värdelös men minskningen som är 1/10 del är livsavgörande.
Det är ju inte speciellt seriöst om man säger så. (Jag antar att de flesta har viss förståelse för att jag ser de där tomtarna som byfånar).

Jag hör till gruppen som ylar att ökningen på 115 Gigawatt är helt värdelös, eftersom den effekten inte existerar en vindstilla vinternatt. Under en vindstilla vinternatt är 14,3 Gigawatt atomkraft mycket mer värdefull.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback