2022-07-30, 15:47
Medlem
Troligen kommer inte mycket att hända, möjligen att polisen gör några extra insatser när lagen är ny. Men som det ser ut nu verkar de inte göra speciellt mycket åt cyklande i allmänhet på gångbanor eller att cyklar har vettig belysning när det är mörkt.

Cykelbelysning är en annan bedrövlig sak här, i t.ex. Danmark, Tyskland och Holland. ska de vara typgodkända och uppfylla vissa krav. Som ljusstyrka och att de inte bländar mötande. Det hade vi tidigare men det avreglerade Bildt regimen.
Nu är där ett luddigt krav att belysningen ska vara synlig på 300 m
Citera
2022-07-30, 16:38
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
2 problem med elscootrar,

dom är mycket tyngre än cykel och kör ofta i maxfart vilken cyklister sällan gör, iaf inte på trottoar. och många gånger är dom väldigt nonchalanta att det är nästan på håret dom åker in i en, det problemet har jag inte med cyklister som sagt... och sen att dom dumpas hejvilt i gång och cykelbana är ytterligare ett problem. jag lovar den dagen nån åker på mig då kommer den personen åka in till sjukhuset en lång tid..

hade folk inte varit såna mongon så hade en sån lag inte behövts än men visar ju bara att människor är inte redo ta sånt ansvar tydligen

Mycket tyngre? Vet inte jag, elcyklar är ju rätt populärt nuförtiden och de väger kring 20kg ungefär som en elsparkcykel. En vanlig cykel kanske väger 10kg, men den största vikten utgör ändå personen som färdas på fordonet. När det gäller farten så cyklar de flesta nog minst 20km/h på plant underlag, elcyklar och elsparkcyklar tar sig möjligen fram lite fortare i uppförsbacke jämfört med en vanlig cyklist. Finns ju många som jobbpendlar med vanlig cykel och de flesta av dessa bränner på bra mycket fortare än 20/25km/h som elsparkcyklar/elcyklar är låst till. Nä jag ser faktiskt inget större problem med elsparkcyklar, förutom att de som hyr ut dem inte använder geofencing mer och att de parkeras på olämpliga ställen. Största faran är att de slängs och utgör farliga hinder, när de väl är i bruk är de inte farligare än vanliga cyklister. Sen är kanske olagliga elsparkcyklar ett problem, men sådana sparkcyklar är nog ungefär lika ovanliga som "trimmade" elcyklar.
Senast redigerad av twoeggs 2022-07-30 kl. 16:42.
Citera
2022-07-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Varför det? Det finns ju massor av brott som polisen sällan eller aldrig bryr sig om, för att de prioriterar viktigare saker. Det är nog rätt lugnt att fortsätta åka två på en sparkcykel. Möjligen ligger man dåligt till om det händer en olycka.

Så är det, du har så rätt. Polisen har annat att göra.
Citera
2022-07-30, 18:31
Medlem
Artikel från 2019, då frankrike införde regler för elsparkarna.
https://www.bbc.com/news/world-europe-50189279
Riding on the pavement will be prohibited unless in designated areas, and then at walking speed only
Riders will not be allowed to wear headphones while on their scooter
By next July, the scooters' top speed will be capped at 25km/h
Users riding on permitted faster roads must wear a helmet and high-visibility clothing
E-scooters will be banned completely on country roads
Any infringement will be punished by a fine of €135 (£116), and up to €1,500 for going over the speed limit.
Det är böter som trots allt känns en del. 15000 för fortkörning med elspark.
Hjälm och varselkläder kunde vara en ide, vid allt åkande på trafikerade vägar/gator. För både cyklar och elsparkar. Iofs kunde det räcka med varsel för de sistnämnda men obligatorisk foliehatt.
Det är väl numer rätt många Europeiska länder som du måste ha varselväst om du får stopp/stannar på landsvägar.
Citera
2022-07-30, 19:01
Medlem
Jag har intrycket att hyrscootrarna används av samma individer som ett personligt transportmedel varje dag, hur mycket spenderar det på detta per månad?
Citera
2022-07-30, 23:18
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Mycket tyngre? Vet inte jag, elcyklar är ju rätt populärt nuförtiden och de väger kring 20kg ungefär som en elsparkcykel. En vanlig cykel kanske väger 10kg, men den största vikten utgör ändå personen som färdas på fordonet. När det gäller farten så cyklar de flesta nog minst 20km/h på plant underlag, elcyklar och elsparkcyklar tar sig möjligen fram lite fortare i uppförsbacke jämfört med en vanlig cyklist. Finns ju många som jobbpendlar med vanlig cykel och de flesta av dessa bränner på bra mycket fortare än 20/25km/h som elsparkcyklar/elcyklar är låst till. Nä jag ser faktiskt inget större problem med elsparkcyklar, förutom att de som hyr ut dem inte använder geofencing mer och att de parkeras på olämpliga ställen. Största faran är att de slängs och utgör farliga hinder, när de väl är i bruk är de inte farligare än vanliga cyklister. Sen är kanske olagliga elsparkcyklar ett problem, men sådana sparkcyklar är nog ungefär lika ovanliga som "trimmade" elcyklar.

Som sagt, jag rör mig nästan dagligen och jag har sällan haft anledning att bli arg på cyklister jämfört med elscootrar, det är tio gånger värre, standard är ju att dom flesta kör inte med elcyklar utan vanliga och dom känns mindre farliga än elscootrar, mentaliteten hos dom flesta som bränner runt i dom är 10 år av det jag sett nu och jag är inte imponerad så detta förbud kunde inte komma en dag för tidigt.

När man ser 2 idioter stå och köra elscooter så önskar man ju att det blir lite olyckor för dom behandlar dom som leksaker vilket dom inte är, fråga bara akuten och alla skador som uppkommit, dom är inte roliga...

det är väl nonchalansen mest när man står still o kan bränna av i 20km/h... oj va ball man är.. jävla latmaskar hela bunten som inte orkar gå några meter.. inte konstigt vi blir fetare och feta samt folkhälsan sjunker bara för varje dag.
Senast redigerad av swebarb 2022-07-30 kl. 23:20.
Citera
2022-07-31, 01:52
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Som sagt, jag rör mig nästan dagligen och jag har sällan haft anledning att bli arg på cyklister jämfört med elscootrar, det är tio gånger värre, standard är ju att dom flesta kör inte med elcyklar utan vanliga och dom känns mindre farliga än elscootrar, mentaliteten hos dom flesta som bränner runt i dom är 10 år av det jag sett nu och jag är inte imponerad så detta förbud kunde inte komma en dag för tidigt.

När man ser 2 idioter stå och köra elscooter så önskar man ju att det blir lite olyckor för dom behandlar dom som leksaker vilket dom inte är, fråga bara akuten och alla skador som uppkommit, dom är inte roliga...

det är väl nonchalansen mest när man står still o kan bränna av i 20km/h... oj va ball man är.. jävla latmaskar hela bunten som inte orkar gå några meter.. inte konstigt vi blir fetare och feta samt folkhälsan sjunker bara för varje dag.

Tror det är en åldersfråga mest. Nu kan väl vilken P13 som helst skaffa bankkonto och betala själv, de som cyklar är oftast äldre och mognare. Tror helt enkelt det behövs en åldersgräns för att framföra dessa fordon. Kan vara bra för folkhälsan också. Men tycker ändå elsparkcykel som koncept är positivt då det kan vara ett smidigt färdmedel istället för buss i vissa situationer. Men separata trafikregler är helt onödigt utan samma regler som cyklar kan gott gälla. Sett exempel på småtjejer som åker tillsammans, kan inte varit mer än 14 år och utan hjälm. Och småkillar som behandlar dem som leksaker kör på bakhjulet etc. Både olagligt och emot uthyrningsföretagets regler att köra två på samma.
Senast redigerad av twoeggs 2022-07-31 kl. 01:55.
Citera
2022-07-31, 09:07
Medlem
Inte ovanligt att man ser förälder med mindre barn som passagerare, bägge utan hjälm.
Citera
2022-07-31, 11:01
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygkassen22
Gäller nya lagen om hyrskotrar endast? Eller folks privata egendom också? Någon som vet?

Mvh,

Tygkassen22

Alla typer av självgående fordon med mindre motor, ex. Elsparkcyklar, seqway, hoverboard, permobil osv.
Citera
2022-07-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Alla typer av självgående fordon med mindre motor, ex. Elsparkcyklar, seqway, hoverboard, permobil osv.

Det låter väldigt osannolikt att permobiler ska omfattas av de nya bestämmelserna då de länge varit en del av undantaget (se tex. 1kap 4§ 3st. Trafikfördodningen). En permobil är strypt till max 7km/h (har i alla fall tidigare räknats som gångtrafikanter och därmed omfattats av bestämmelserna som gäller för gångtrafikanter). Tillskillnad från elsparkcyklarna som kan köra cirka 20-30km/h. Reglerna har tidigare varit att dessa också kan framföras på trottoarer i gångfart, då sparkcyklisterna uppenbarligen inte skött sig så får de skylla sig själva och hålla sig till väggrenen precis som cyklar i samband med att lagen träder i kraft 1 sept, förmodligen kommer bestämmelserna för elsparkcyklar vara precis som för cyklar dvs:

Att cyklister ska hålla sig till cykelbanor alternativt väggrenen. Barn får cykla på trottoarer/gångbana till och med de år de fyller 8år vilket framgår av 3 kap. 12a § trafikförordningen (1998:1276). Detta innebär alltså att det är förbjudet för cyklister att cykla på trottoarer/gångbanor. (Googla D5 skylt). Är du äldre än 8 ska du LEDA din cykel där, annars riskerar du 500kr i böter.

Vidare har transportstyrelsen gått ut med riktlinjer för de som framför cyklar på gågator/gångfartsområden (googla E7/E9 skylt) att den högsta hastigheten är just gångfart, cyklisterna har även väjningsplikt till gångtrafikanter, cyklar du snabbare än gångfart på gågator riskerar man 1000kr i böter.

Cyklister över 15 får cykla på körbanor där vägarna är hastighetsbegränsade i upp till 50km/h. De ska såklart hålla sig till väggrenen i samma färdriktning som bilarna. osv.

Tror knappast polisen kommer prioritera fartdårar men det händer till och från att kontroller utförs.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-07-31 kl. 14:27.
Citera
2022-07-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det låter väldigt osannolikt att permobiler ska omfattas av de nya bestämmelserna då de länge varit en del av undantaget (se tex. 1kap 4§ 3st. Trafikfördodningen). En permobil är strypt till max 7km/h (har i alla fall tidigare räknats som gångtrafikanter och därmed omfattats av bestämmelserna som gäller för gångtrafikanter). Tillskillnad från elsparkcyklarna som kan köra cirka 20-30km/h. Reglerna har tidigare varit att dessa också kan framföras på trottoarer i gångfart, då sparkcyklisterna uppenbarligen inte skött sig så får de skylla sig själva och hålla sig till väggrenen precis som cyklar i samband med att lagen träder i kraft 1 sept, förmodligen kommer bestämmelserna för elsparkcyklar vara precis som för cyklar dvs:

Att cyklister ska hålla sig till cykelbanor alternativt väggrenen. Barn får cykla på trottoarer/gångbana till och med de år de fyller 8år vilket framgår av 3 kap. 12a § trafikförordningen (1998:1276). Detta innebär alltså att det är förbjudet för cyklister att cykla på trottoarer/gångbanor. (Googla D5 skylt). Är du äldre än 8 ska du LEDA din cykel där, annars riskerar du 500kr i böter.

Vidare har transportstyrelsen gått ut med riktlinjer för de som framför cyklar på gågator/gångfartsområden (googla E7/E9 skylt) att den högsta hastigheten är just gångfart, cyklisterna har även väjningsplikt till gångtrafikanter, cyklar du snabbare än gångfart på gågator riskerar man 1000kr i böter.

Cyklister över 15 får cykla på körbanor där vägarna är hastighetsbegränsade i upp till 50km/h. De ska såklart hålla sig till väggrenen i samma färdriktning som bilarna. osv.

Tror knappast polisen kommer prioritera fartdårar men det händer till och från att kontroller utförs.
Cyklister får cykla på alla gator och vägar som inte är motortrafikled eller motorväg, eller att det är skyltat med förbud för cyklar. Eller om det finns cykelbana, då ska den användas. Men det är undantag för gator/vägar där det finns cykelbana, som är hastighetsbegränsade till 50 km/h om man fyllt 15 år, då får man cykla på sådan gata/väg.
Citera
2022-07-31, 15:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto

Ah, läste fel ser jag nu. Förbjudet gäller icke självbalanserade cyklar.

Borde vara okej med permobil då.

https://regeringen.se/pressmeddeland...-pa-gangbanor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in