Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-30, 14:59
Medlem
Uschlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det här något nytt? Det publicerades nyss:

Svenska kraftnät redo att koppla bort el i vinter

I höst och vinter kan effektbristen i södra Sverige bli så illa att Svenska kraftnät kopplar bort vissa användare under en period. Det uppger det statliga affärsverkets chefsstrateg Niclas Damsgaard för DN.

Bortkoppling, som det heter, har aldrig tidigare använts i Sverige. Enligt Damsgaard skulle det sannolikt röra sig om några timmar om dagen, då förbrukningen är som störst. Enligt honom är det framförallt gasleveranserna från Ryssland som blir avgörande.

https://omni.se/svenska-kraftnat-red...inter/a/y4QA9K

Hette det inte nyss i tidigare skrifter att det skulle röra sig om som mest en timme?

Föga förvånande dock...snart blir de några timmarna säkert plötsligt något i än större omfattning.
Citera
2022-07-30, 15:07
Medlem
The new world order är här för att stanna, alla följer en skript just nu. 2022 kommer vara att gå på en picknick jämfört med 2023. Strömavbrottet börjar redan nu till vintern allt är planerat, detta visste man redan 2020
Citera
2022-07-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag pratar inte om vare sig det är verkningsfullt eller inte! Jag pratar om vad som är praktiskt eller inte! Hur fan kan du föreslå att elen stängs av mellan 7 och 8 varje morgon?

För att spara el? Men för helvete, stäng av elen i en hel vecka åt gången, för att spara el!

Låt all mat i frysen ruttna och driv bort människor från detta skitland fortare än fan.

Ditt förslag visar bara att du är verklighetsfrånvarande. Detta är inte en tävling om hur vi sparar mest el, det kan jag i så fall vinna genom att stänga av elen i ett helt år och låta Sverige gå tillbaka till stenåldern.
Som du kanske begriper måste vi kunna leva drägligt också, det blir lite svårt när vi inte har tillgång till el när vi skall till jobbet och till skolan, exempelvis!

Ditt förslag ställer till med inget annat än kaos, och är därför idiotiskt! Hur kan du inte begripa detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=931730

"Hur länge ett elavbrott i så fall skulle pågå är oklart. Damsgaard tror att det i första skulle kunna bli aktuellt på morgnarna då elförbrukningen normalt sett är störst"

Jag kanske inte är så jävla korkad. Jag kanske har snackat med nån som vet nåt.. Bry dig inte om att racka ner på mig en gång till, nu är det offentligt och inte fan var det min idé.
Citera
2022-07-30, 15:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uschling
Hette det inte nyss i tidigare skrifter att det skulle röra sig om som mest en timme?

Föga förvånande dock...snart blir de några timmarna säkert plötsligt något i än större omfattning.
Så hellre än att strypa exporten stänger man av elen för svensken?

Sverige har nettoexporterat 29 TWh det senaste året!! Rekordmycket.

(juni 2021 tom maj 2022)
Citera
2022-07-30, 18:52
Medlem
Uschlings avatar
Citat:

(juni 2021 tom maj 2022)

Ja, det tror jag tyvärr faktiskt att man kommer att göra.
Det och mycket annat som drabbar oss vanliga gräsrötter/privatpersoner.

Vid protester och mothugg kommer man förmodligen bara att orera en massa svammel om att EU eller någon form av lag eller avsaknad av lag, eller kontrakt skulle rättfärdiga aktionerna.

Förmodligen kommer utspelen att lyda ungefär såhär: "Nu måste vi alla kraftsamla och hjälpa våra systrar och bröder på kontinenten!!!...Sverige kommer självklart inte att blunda för de problem ni har!!!..."

Man lär väl köra lite med de vanliga strategierna, odla lite mer rädsla hos folket och spela ut människor mot varandra så folk tappar fokus på den egentliga genomföraren, allt det där gamla vanliga du vet.
Citera
2022-07-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det är helt sjukt. Man hetsar fram en omställning till eldrivet, straffskattar fossilt, lägger ned kärnkraft, rear ut vår el till serverhallar för sjukt rika företag, och lär man inser att elen inte längre räcker så ska man börja planera avstängningar?

Alltså på riktigt.
”Du får inte äta potatis”
”Men det finns inga alternativ ännu”
”Spelar ingen roll, du ska skämmas och vi skall beskatta dig hårt som fan för ditt potatisätande ändå, för då kommer omställningen”
20 år senare:
”Pastan räcker inte till alla”
”Då får ni bara äta varannan dag”
”Ok. Jag knyter handen i fickan och röstar S, dom har ju byggt Sverige”

Jag blir så sjukt satans jävla trött på det här.
Det behövs på riktigt en rejäl politisk nollställning.

Har skrivit det många gånger på detta forum, men tyvärr är det som så att svenskar ogärna ändrar på sig förrän väggen närmar sig med enorm hastighet. Men när det väl händer är vi väldigt snabba på att förändra och anpassa oss. Men för en riktig förändring i Sverige krävs det tyvärr att medelsvensson inte får chips och kan kolla på mello varje dag.
Citera
2022-07-30, 22:13
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=931730

"Hur länge ett elavbrott i så fall skulle pågå är oklart. Damsgaard tror att det i första skulle kunna bli aktuellt på morgnarna då elförbrukningen normalt sett är störst"

Jag kanske inte är så jävla korkad. Jag kanske har snackat med nån som vet nåt.. Bry dig inte om att racka ner på mig en gång till, nu är det offentligt och inte fan var det min idé.

Men kära någon. Vad är det du inte fattar?
Bara för att någon annan repeterar din fullkomligt idiotiska idé så blir den inte bra bara för det? Det visar bara att det finns fler idioter än bara du.

Återigen, det rationella vore att lösa energikrisen i Sverige genom att exempelvis återstarta kärnkraftverk, genom att förbjuda elexport när det inte finns tillräckligt med el, osv.

Det är bara en idiot som kommer med tillfälliga och fullständigt IDIOTISKA lösningar. En smart människa håller inte på med sådant och sänker sig inte så lågt.
Citera
2022-07-30, 22:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

(juni 2021 tom maj 2022)

Ja, vad förväntar du dig av ett idiotland, fullt med idioter som har rösträtt och ytterst styrt av idioter (framröstat av idioter)?
Citera
2022-07-30, 23:03
Medlem
swebarbs avatar
svensken betalar 70% skatt och nu läser man om hur elen kommer stängas av bl a i Skåne i olika intervaller ja det blir spännande kan bli att bägaren rinner över hos dom flesta i ett sådant läge

kanske dags att bunkra konserver och vatten trots allt då..
Citera
2022-07-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men kära någon. Vad är det du inte fattar?
Bara för att någon annan repeterar din fullkomligt idiotiska idé så blir den inte bra bara för det? Det visar bara att det finns fler idioter än bara du.

Återigen, det rationella vore att lösa energikrisen i Sverige genom att exempelvis återstarta kärnkraftverk, genom att förbjuda elexport när det inte finns tillräckligt med el, osv.

Det är bara en idiot som kommer med tillfälliga och fullständigt IDIOTISKA lösningar. En smart människa håller inte på med sådant och sänker sig inte så lågt.

Du fattar inte. Nedstängningar av elnätet på morgnarna har varit på tapeten länge, det är alltså inte nån annan som upprepar min idé utan jag som haft insyn i det där förberedelsearbetet i flera års tid. En smart människa anpassar sig till de givna förutsättningarna istället för att angripa och nedvärdera sin omgivning. Blink blink.
Citera
2022-07-31, 14:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Du fattar inte. Nedstängningar av elnätet på morgnarna har varit på tapeten länge, det är alltså inte nån annan som upprepar min idé utan jag som haft insyn i det där förberedelsearbetet i flera års tid. En smart människa anpassar sig till de givna förutsättningarna istället för att angripa och nedvärdera sin omgivning. Blink blink.

Märker du själv att du kommer med idiotiskt svar och idiotisk kommentar gång efter gång? Eller märker du inte det?

En SMART människa hamnar inte i den här situationen ÖVERHUVUDTAGET, ditt efterblivna jävla pack. Hur låg IQ nivå har du egentligen?

Först förstör du någonting, sen är du stolt över att du har kommit med en halvdan lösning som bara är idiotisk? Hur tänker du egentligen?

Du kan ha haft insyn i vindkraftverkchefens kuk och analhål om du så vill, men du blir inte smartare för detta. Det du gör är att du enbart levererar idiotisk lösning efter idiotisk lösning och är hur jävla stolt som helst för att du tror att du har någon insideinformation som ingen annan har

En SMART människa, som du tror dig veta vad det är, ser till att:
1. inte hamna i den här situationen överhuvudtaget, genom att INTE avveckla kärnkraftverk, inte göra sig beroende av, eller ens stödja beroende av, rysk gas.
2. i det fall nu läget av någon anledning blivit så p.g.a tidigare idiotiska beslut, väljer att INTE exportera el till exempelvis rysk-gas-beroende Tyskland SAMT vid behov, fortast möjligt åter öppnar upp nedstängda kärnkraftverk.

DET är vad en smart människa gör, ditt jävla mähä. Slösa inte andras tid med din jävla idioti ditt förbannade pack!
Citera
2022-07-31, 15:00
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
svensken betalar 70% skatt och nu läser man om hur elen kommer stängas av bl a i Skåne i olika intervaller ja det blir spännande kan bli att bägaren rinner över hos dom flesta i ett sådant läge

kanske dags att bunkra konserver och vatten trots allt då..

Kan nog bli lite oroligheter när enorma familjer står och klänger utanför närmaste elleverantör och börjar kasta stenar!

De vill ju så klart ha sin el när de är hemma... för på jobbet är de inte! ("Vilket jobb?")
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback