Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-29, 01:59
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kretex
Detta sker redan i elområde 1 i Sverige om du nu hade missat det. Northvolt, H2 Green Steel, serverhallar åt globala techbolag + mer på gång. Elpriserna är relativt opåverkade i elområde 1 oavsett exportmängd till centraleuropa. Detta är något jag förutspått sedan en tid tillbaka. Vi har sett, och kommer fortsätta se, en gradvis tillbakaförflyttning av industri till Europa i takt med läget och omkostnader i Kina, den upptäckta sårbarheten i värdekedjorna samt det minskande behovet av mänskliga industriarbetare. Den energiintensiva industrin kommer placeras i de nordligaste delarna av Europa, e.g. Northvolt.

Elexport är för övrigt en nettovinst generellt.
Jodå. Men kanske kan skynda på lite att göra elpriserna mer medgörliga i landet för att göra en flytt mer lukrativ för utländska företag. Att exportera el nu må vara bra business, frågan är dock om det inte vore bättre att hålla tillbaka lite och istället få hit företag vilket gynnas samhället på fler sätt än enbart nettovinster då vi istället får fler arbetstillfällen och mer omsättning som kommer hålla längre än den nuvarande konflikten.
Citera
2022-07-29, 02:56
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tyskarna släcker ned fasadbelysningen på katedralen och inför kalla duschar i badhuset.

https://www.theguardian.com/world/20...ian-gas-crisis

Allt medan BMW- och Mercedes-fabrikerna dånar vidare, delvis på svensk ström som får våra elräkningar att rusa fast vi inte använder gas alls.
Menar du att det behövs fler elbilar som ska belasta den tyska elnätet ännu mera, eller?
Citera
2022-07-29, 03:45
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Det partiet som lovar att starta upp kärnkraften igen innan kylan kommer, lär få flest röster i höstens val.

Det är tyvärr ett omöjligt löfte då de reaktorer som nyligen lagts ner är söndersågade i bitar och väntar på slutförvaring. Och att bygga nytt tar tid.
Citera
2022-07-29, 03:52
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Men om vi förbjuder export av el från Sverige då priset drar över 1kr/kWh, så är problemet ur världen. Svaret är således återigen mer nationalism och mindre globalism.

Här i Sverige har vi överproduktion av el. Det är dags för Svenska folket att ta tillbaka sina egna tillgångar istället för att betala för idiotiska nationers misstag i sin energipolitik.
Fullkomligt jätteolagligt i Europeiska unionen. Återigen ett exempel varför eu förlorar.

Det är hemskt att våra överförmyndares beslut måste straffa oss dödliga. För inte kommer Merkel eller horungen Magdalena Andersson behöva frysa, bli hemlös eller urfattig i framtiden? Nej deras väg är banad av högre bestämmande instanser.
Get out while you can get out!
Senast redigerad av GoUoD 2022-07-29 kl. 03:54.
Citera
2022-07-29, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kan ha med förändrade miljökrav att göra:

https://www.svensktnaringsliv.se/reg...k_1114673.html
Gå ur EU känns helrätt plötsligt.
Citera
2022-07-29, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Testa att bo i elregion 4 i vinter där jag bor, det kommer inte bli kul.
Var inte kul i vintern som var, men även nu under sommaren är min elräkning mer än dubbelt så hög som förra sommaren.

Om jag kommer få betala 3 ggr så mycket i vinter som jag nu betalar under sommaren så kommer jag sluta tvätta mer än en gång i månaden, kanske sluta använda antingen kylen eller frysen och använda datorn mer än min 65" TV som går jävligt mycket.

Luktar jag illa på jobbet så får jag skylla på för höga elpriser. Man måste ju dra ner på ett flertal saker om det ska bli så dyrt så...

Golvvärme och handdukstork som jag brukar använda på vintern är ju bara att glömma. Brukar också ha tänt överallt för att det är otrevligt att gå in i mörka rum, men får väl leva med det.
Jag menade med det jag skrev, att bor man i hus kan man producera el själv. Region 4 har mycket blåst, solenergi borde också funka.
Citera
2022-07-29, 05:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Menar du att det behövs fler elbilar som ska belasta den tyska elnätet ännu mera, eller?
Det Sverige behöver göra är att den svenska staten tar tillbaka kontrollen över eldistributionen och avslutar elexporten till kontinenten. Det löser Sveriges problem omedelbart när vi inte längre får de kontinentala priserna som rusat pga EU:s bojkott av rysk gas. Vi måste också riva upp Energiöverenskommelsen och prioritera att kärnkraft byggs.

Hur tyskarna skall lösa sin situation är jag övertygad om att de klarar själva, gärna i bilateralt samarbete med Sverige. Både de och Sverige har talat mycket om att ställa om till elbilar. Men detta har inte genomförts i så stor utsträckning som det talats om. De bör också dra igång mer kärnkraft, verkar det som. De bör i alla fall inte lägga ned. Men de verkar tänka om gällande nedläggningen nu. Men EU har lagt en energisvältagenda över Europa. Därför lider både tyskar och svenskar just nu.
Senast redigerad av wwr 2022-07-29 kl. 05:44.
Citera
2022-07-29, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kretex
Till att börja med är titeln för artikeln totalt missvisande och saknar verklighetsförankring. Väldigt intressant att se hur Flashback vilt tar till sig något så otroligt dumt. Min uppfattning är att Flashback vanligtvis är kritiska till Aftonbladet (och övrig massmedia) men så fort en titel är i linje med flashbackarens ideologi så är sådant inte längre relevant. Det hypotetiska skräckscenariot som målas upp utgår från att elpriserna skulle stiga till tio kronor. Ett sådant skräckscenario, om det skulle inträffa mot förmodan, hade varit kortvarigt. Ett fåtal minuter på sin höjd.

Kunskapen är låg....

Elpriset sätts per timme.
Citera
2022-07-29, 06:46
Medlem
Det var "miljöpartietspriser".
Senast redigerad av Hs187 2022-07-29 kl. 06:50.
Citera
2022-07-29, 06:46
Medlem
Putin-priset i Ryssland: $0.08/kWh

Sosse-priset i Sverige: $0.226/kWh

Föredömet Danmark som satsat hårt på den "lönsamma och konkurrenskrafriga" vindkraften: $0.389/kWh

https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
Citera
2022-07-29, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
En genomsnittlig villa förbrukar 15-25 tusen kWh per år. En genomsnittlig lägenhet förbrukat 2-5 tusen kWh per år. Så de lär nog svida rejält mer för villaägare..
Ja..elen som förbrukas i lägenheten ja..
I 15-25 som du räknat på ingår uppvärmning osv oxå. Den kommer naturligtvis bli dyrare i en lgh oxå. Hyrorna höjs, och det rejält såklart.

Och boende i hyres lgh har oftast mindre marginaler..
Citera
2022-07-29, 06:54
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det är tyvärr ett omöjligt löfte då de reaktorer som nyligen lagts ner är söndersågade i bitar och väntar på slutförvaring. Och att bygga nytt tar tid.
Ok
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback