Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-27, 16:19
  #4549
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja precis, men det är värre än så, det finns ju anledningar till att pumpkraft i Sydsverige endast förekommer som argument att dra fram ur bakfickan hos vindsekten. Låt oss anta att man kan lagra på medelhöjden 10 meter - en faktor 60 jämfört med Muttsee - Limmern.
Först måste man titta på vattendjupet - 25 miljoner kubikmeter i Muttsee motsvaras då av 1500 miljoner kubikmeter på medelhöjd 10 meter. Din tänkta reservoar på 80 miljoner kvadratmeter måste i så fall ha ett djup på 20 meter - med motsvarande maxhöjd! För att man ska klara sig med 160 kvadratkilometer ( 10 x 16 kilometer ) så måste alltså fördämningen vara 15 meter hög. Vattenytan kommer då att ligga mellan 5 och 10 meter upp
Om dessa 1600 miljoner kubikmeter skall pumpas upp på ett dygn krävs en ofantlig pumpkapacitet på 18 500 kubikmeter per sekund, vilket motsvarar 7 gånger maxflödet i Dalälven. Motsvarande medelflöde krävs förstås i turbinerna för att få 1 GW.
Så större höjder krävs - varför inte göra en sjö på toppen av Kinnekulle.
Allt detta för att dygnslagra 1 GW vindkraft.

Tack för din uträkning.

Jag inser att jag gjorde en våldsam förenkling i min snabba uträkning. Jag tog inte hänsyn till att fallhöjden minskar när magasinet tappas. Så, återigen tack för att du korrigerade min beräkning.

Mellan Kinnekulle och Vänern finns en höjdskillnad på 262 meter. Hur mycket vatten kan man tänkas på plats med där uppe på Kinnekulle?

Det blir onekligen mycket besvärligt lagra vindkraftens energi. Mitt förslag är att vi avstår från att satsa ytterligare resurser på vindkraft, och istället satsar på mer pålitlig atomkraft. För dom få tillfällen då atomkraftverken råkar ut för oplanerade stopp, så kan man använda reservkraftverk som drivs av olja eller gas.
Citera
2022-07-27, 17:36
  #4550
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Stämmer det verkligen att M vill bryta zonindelningen?

Vet inte vad det skulle vara bra för. Mer än att alla får det lika dåligt som de har det nere i söder.

Håll tassarna borta från Norrlands låga elpris, M
https://www.expressen.se/debatt/hall...laga-elpris-m/

Det där debattinlägget kommer från företrädare för Centerpartiet. Centerpartiet har varit pådrivande till att slå ut en stor del av energiförsörjningen i södra Sverige. Dom påpekar också att norrlänningarna har fått acceptera vattenkraftens stora ingrepp i miljön. Det är ju helt riktigt. Men ifall man har invändningar på vattenkraftens ingrepp i miljön, så ska man inte motarbeta atomkraften.

Centerpartisterna avslutar med:
När Jähnke och Petersson fått Moderaterna att ompröva sina ställningstaganden i dessa frågor, då är vi beredda att diskutera elprisområdenas utformning. Till dess är de välkomna att gråta sig en egen kraftverksdamm.
Så anser jag om centerpartisterna. Dom förtjänar att leva med både ingrepp i närmiljön, och skyhöga elpriser. Det var så dom ville ha det.

Andra norrlänningar, som inte har drivit på att förstöra Sydsveriges energiförsörjning, får gärna ha åsikter om elpriset, och om elprisområdenas utformning. Men inte centerpartister.

Till centerpartisterna säger jag: Håll tyst, och var nöjda med det som ni har uppnått med er kamp mot miljövänlig energiförsörjning.
__________________
Senast redigerad av Onkel Kostia 2022-07-27 kl. 17:39.
Citera
2022-07-27, 18:19
  #4551
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Stämmer det verkligen att M vill bryta zonindelningen?

Vet inte vad det skulle vara bra för. Mer än att alla får det lika dåligt som de har det nere i söder.

Håll tassarna borta från Norrlands låga elpris, M
https://www.expressen.se/debatt/hall...laga-elpris-m/


Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det där debattinlägget kommer från företrädare för Centerpartiet. Centerpartiet har varit pådrivande till att slå ut en stor del av energiförsörjningen i södra Sverige. Dom påpekar också att norrlänningarna har fått acceptera vattenkraftens stora ingrepp i miljön. Det är ju helt riktigt. Men ifall man har invändningar på vattenkraftens ingrepp i miljön, så ska man inte motarbeta atomkraften.

Centerpartisterna avslutar med:
När Jähnke och Petersson fått Moderaterna att ompröva sina ställningstaganden i dessa frågor, då är vi beredda att diskutera elprisområdenas utformning. Till dess är de välkomna att gråta sig en egen kraftverksdamm.
Så anser jag om centerpartisterna. Dom förtjänar att leva med både ingrepp i närmiljön, och skyhöga elpriser. Det var så dom ville ha det.

Andra norrlänningar, som inte har drivit på att förstöra Sydsveriges energiförsörjning, får gärna ha åsikter om elpriset, och om elprisområdenas utformning. Men inte centerpartister.

Till centerpartisterna säger jag: Håll tyst, och var nöjda med det som ni har uppnått med er kamp mot miljövänlig energiförsörjning.
Nu har EU beordrat våra politiker att försöka sätta olika landsdelar i konflikt mot varandra. - Klassisk EU taktik. EU kör hela trollerilådan. Det känns nästan som om EU är lite pressade efter alla tjuvknep de tillgripit för att hissa upp elpriserna.

Vi måste naturligtvis enas och sluta skicka strömmen till kontinenten med åtföljd att våra priser rusar.

Om EU trodde att de skulle kunna skapa det "elektriska inbördeskriget" i Sverige så trodde de fel.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-27 kl. 18:29.
Citera
2022-07-27, 19:15
  #4552
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om EU trodde att de skulle kunna skapa det "elektriska inbördeskriget" i Sverige så trodde de fel.

Det lilla jag minns av debatterna om stängandet av Barsebäck var bl a att en debattör förlöjligades för att han uttryckte oro över att elpriserna kunde bli höga i Sydsverige p g a nedstängningen. Elpriserna var ju då samma i hela Sverige.

De diskussioner jag hörde, i skolan och i andra sällskap, utgick från att det nog fanns en plan på att ändra prissättningen. Att det initiativet skulle ha kommit från EU känns inte trovärdigt. Någon lär ju ha pushat frågan i EU. Sannolikt någon som gillar vindkraft batterier och förfördelningspolitik.

Så ja, EU har inte skapat el-konflikten och hade det varit en väpnad konflikt så hade det mestadels varit ett utbördeskrig.
Citera
2022-07-27, 19:19
  #4553
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Det lilla jag minns av debatterna om stängandet av Barsebäck var bl a att en debattör förlöjligades för att han uttryckte oro över att elpriserna kunde bli höga i Sydsverige p g a nedstängningen. Elpriserna var ju då samma i hela Sverige.

De diskussioner jag hörde, i skolan och i andra sällskap, utgick från att det nog fanns en plan på att ändra prissättningen. Att det initiativet skulle ha kommit från EU känns inte trovärdigt. Någon lär ju ha pushat frågan i EU. Sannolikt någon som gillar vindkraft batterier och förfördelningspolitik.

Så ja, EU har inte skapat el-konflikten och hade det varit en väpnad konflikt så hade det mestadels varit ett utbördeskrig.
Men våra politiker försöker nu göra frågan om våra elpriser till en fråga om vilken landsände som skall sponsra den tyska industrin. Det är fel. Inre konflikter i Sverige gynnar EU.

Vi måste givetvis, tvärom, enas om vi skall få ordning på elpriserna.

Vi skall inte sponsra tysk industri. Svenska privatkonsumenter måste ha rimliga elpriser. Det duger det svenska elnätet till. Det vi får över kan vi lämna till auktion mellan industrier.
Citera
2022-07-27, 19:30
  #4554
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för din uträkning.

Jag inser att jag gjorde en våldsam förenkling i min snabba uträkning. Jag tog inte hänsyn till att fallhöjden minskar när magasinet tappas. Så, återigen tack för att du korrigerade min beräkning.

Mellan Kinnekulle och Vänern finns en höjdskillnad på 262 meter. Hur mycket vatten kan man tänkas på plats med där uppe på Kinnekulle?

Det blir onekligen mycket besvärligt lagra vindkraftens energi. Mitt förslag är att vi avstår från att satsa ytterligare resurser på vindkraft, och istället satsar på mer pålitlig atomkraft. För dom få tillfällen då atomkraftverken råkar ut för oplanerade stopp, så kan man använda reservkraftverk som drivs av olja eller gas.
Ja vindkraft inklusive ersättningskraft är en mycket dyr och utrymmeskrävande hobby. I ett system som redan har en stor andel Kol och gas kan det möjligen löna sig och spara bränsle och utsläpp.
Pumpkraftverk klarar kanske ett dygn utan vind. Tyvärr slutar det ofta blåsa längre tid än så.
Schweizarna tjänade tidigare framförallt pengar på att köpa Fransk el på natten och sälja tillbaka på dagen. Nu kanske de kan göra ännu större kap. Jag har för mig att de sa att Limmern kostade 2300 miljoner CHF att bygga.
Kinnekulle är ju rätt platt på toppen...
__________________
Senast redigerad av fermion 2022-07-27 kl. 19:34.
Citera
2022-07-27, 21:35
  #4555
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det där debattinlägget kommer från företrädare för Centerpartiet. Centerpartiet har varit pådrivande till att slå ut en stor del av energiförsörjningen i södra Sverige. Dom påpekar också att norrlänningarna har fått acceptera vattenkraftens stora ingrepp i miljön. Det är ju helt riktigt. Men ifall man har invändningar på vattenkraftens ingrepp i miljön, så ska man inte motarbeta atomkraften.

Centerpartisterna avslutar med:
När Jähnke och Petersson fått Moderaterna att ompröva sina ställningstaganden i dessa frågor, då är vi beredda att diskutera elprisområdenas utformning. Till dess är de välkomna att gråta sig en egen kraftverksdamm.
Så anser jag om centerpartisterna. Dom förtjänar att leva med både ingrepp i närmiljön, och skyhöga elpriser. Det var så dom ville ha det.

Andra norrlänningar, som inte har drivit på att förstöra Sydsveriges energiförsörjning, får gärna ha åsikter om elpriset, och om elprisområdenas utformning. Men inte centerpartister.

Till centerpartisterna säger jag: Håll tyst, och var nöjda med det som ni har uppnått med er kamp mot miljövänlig energiförsörjning.

Det må du tycka. Men vem budbäraren är tycker jag är helt ointressant.

Jag frågar mig bara varför M nu går till val på detta idiotiska förslag?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. M med Ulf Kristersson i spetsen storsatsar på valförlust i September. Har fan aldrig sätt en politisk rörelse kämpa så hårt för en valförlust.
Citera
2022-07-27, 22:03
  #4556
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för din uträkning.

Jag inser att jag gjorde en våldsam förenkling i min snabba uträkning. Jag tog inte hänsyn till att fallhöjden minskar när magasinet tappas. Så, återigen tack för att du korrigerade min beräkning.

Mellan Kinnekulle och Vänern finns en höjdskillnad på 262 meter. Hur mycket vatten kan man tänkas på plats med där uppe på Kinnekulle?

Det blir onekligen mycket besvärligt lagra vindkraftens energi. Mitt förslag är att vi avstår från att satsa ytterligare resurser på vindkraft, och istället satsar på mer pålitlig atomkraft. För dom få tillfällen då atomkraftverken råkar ut för oplanerade stopp, så kan man använda reservkraftverk som drivs av olja eller gas.

Pumpkraftverk funkar bra att tjäna pengar på, pumpa när det är billigt och producera när det är bra betalt. Som batteri, nja tveksamt.

Pumpningen är dock inte problemfri och det ger rätt högt slitage på tub etc. Men funkar det gör det ju. Men det drar mer kWh att pumpa upp än du får tillbaka på väg ner, verkningsgraden är inte enligt min erfarenhet 1:1.
Citera
2022-07-27, 22:04
  #4557
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det må du tycka. Men vem budbäraren är tycker jag är helt ointressant.

Jag frågar mig bara varför M nu går till val på detta idiotiska förslag?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. M med Ulf Kristersson i spetsen storsatsar på valförlust i September. Har fan aldrig sätt en politisk rörelse kämpa så hårt för en valförlust.

Därför att SE3 börjar i Gävle och går söderut och där bor allra flest väljare.
Citera
2022-07-27, 22:06
  #4558
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Därför att SE3 börjar i Gävle och går söderut och där bor allra flest väljare.

Menar du att M betackar sig från väljare norr om Gävle?

Det här förslaget skulle dock även påverka stora delar av mellersta Sverige som inte tillhöra den södra zonen.
Citera
2022-07-27, 22:26
  #4559
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Läs mitt nästa inlägg om underhåll av kabeln till Tyskland:

https://www.flashback.org/sp81020576
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jomenvisst men hade vi haft kvar alla reaktorer så skulle energiexporten inte ha påverkat priset så mycket än eftersom de inte hunnit lägga tillräckligt med kablar. Men nu har vi berg och dalbana för att oberäknelig vindkraft ersätter tappade kärnkraftsreaktorer.

Det innebär alltså att ifall vi hade behållit den energiförsörjning som vi hade tidigare, så hade vi inte känt av Tysklands gas-kris. Den enda effekten hade blivit att vi hade kunnat få rejäla export-inkomster genom att sälja så mycket energi som kablarna kan överföra, men utan svenska kunder hade drabbats av brist.

Därför känns det dumt att beskylla Ryssland för dom höga elpriserna i Sverige. Det Ryssland har gjort är förvisso icke ädelt, men dom höga elpriserna huvudsakligen en konsekvens av dåliga val som har gjorts i Sverige.
Citera
2022-07-27, 23:19
  #4560
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag antar att de är glada i Sydnorge för den nya feta kabeln till UK

Jaa-a.., inte lätt detta för statsminister Jonas Gahr Störe. I ärlighetens namn skall dock sägas att han ensam inte är ansvarig för denna soppa. Det var ju så gott som ett enhälligt politiskt beslut att det hela var en "god ide" med mera kablar. Var väl bara det "rödaste utav röda" partier (Rödt) som motsatte sig det hela om jag inte minns fel.

Men som statsminister så ser ju alla på "dig", för det är ju han som styr skutan just nu. Finns även ett gaskraftverk som det är bestämt att skall läggas ner. Höjs röster för att vänta med det..

Energikrisa aukar presset på å forlengje levetida til gasskraftverket på Mongstad

https://www.nrk.no/vestland/energikr...tad-1.16050000
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback