Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-26, 19:03
  #2473
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Grattis till amerikanen Armand Duplantis som vann stavhoppet och slog världsrekord. Någon dag kanske en svensk kan få slå ett världsrekord också.

Javisst, men ingen har nämnt tidigare att det var ju ett nytt Svenskrekord också, ganska svårslaget av en annan än Mondo själv, ungefär som Patrik Sjöbergs 2.42 i höjd.
Citera
2022-07-26, 20:23
  #2474
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Beamons näst bästa godkända resultat noterade han i Salamanca 1993, då han hoppade 8.70 (+0.7)
Skaplig comeback, vilken gubbe


Edit: Antar att du menar Mike Powell..

När Beamon kommer på tal kan jag inte låta bli att tänka på vilket händelserikt mästerskap OS i Mexiko var vad gäller friidrotten:

- Beamons längdhopp
- Fosburys höjdhopp
- Evans under 44 på 400
- Black Powers demonstration på prispallen

Vi som såg det när det hände glömmer det aldrig. Plex andlösa, -Har han hoppat 8.50 eller är det för optimistiskt?, är klassiska. Fosburys omvända hoppteknik drog ner många skratt, men de fastnade i halsen.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-07-26 kl. 20:30.
Citera
2022-07-26, 20:23
  #2475
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Javisst, men ingen har nämnt tidigare att det var ju ett nytt Svenskrekord också, ganska svårslaget av en annan än Mondo själv, ungefär som Patrik Sjöbergs 2.42 i höjd.

Jag skulle säga att stavrekordet från i förrgår är betydligt mer svårslaget.
Citera
2022-07-26, 20:26
  #2476
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle säga att stavrekordet från i förrgår är betydligt mer svårslaget.

Ja de skulle jag också säga, men de ska mycket till att det kommer någon ny 2.42 hoppare också.
Citera
2022-07-26, 21:10
  #2477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Wennerholm i Aftonslasket ger, helt rätt, underbetyg åt friidrottens VM-insats. Han menar att Duplantis är ett självspelande piano som svensk friidrott fått till skänks och att gången inte är friidrott. Jag håller med honom där. Det jag inte håller med honom om är att han tvärsäkert slår fast att Duplantis kommer att dominera stavhoppet i tio år till. På tio år kan mycket hända.

Håller också med. Svensk friidrott är på tillbakagång, igen. Finns inget mer än Duplantis och Ståhl om han vill underkasta sig enorm träning för att ta upp kampen med slovenen och de båda litauerna.
Och så kanske flickan i längd, men jag tvivlar på henne då hon verkar sakna tävlingsnerver.
Det finns inget mer. Eftersom det i tråden kall envisas med att hålla Gången utanför Friidrottsförbundet.

Rätt löjligt att höra SR:s utsände, inte Zalar utan den andre, som i morse gav Sveriges insats klart godkänt.
Dom vågar inte stöta sig med förbundet, de svaga tävlanden och Bergqvist.
__________________
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2022-07-26 kl. 21:13.
Citera
2022-07-27, 07:01
  #2478
Medlem
Alkibiadess avatar
Man har dålig koll om man anser att svensk friidrott år på tillbakagång.

För övrigt har Wennerholm fel på alla punkter (som vanligt).
Citera
2022-07-27, 07:06
  #2479
Medlem
FNLSs avatar
Glans hade vunnit första försöket med tre sekunder med gårdagens tid.

Nu har jag inte läst Wennerholm men jag antar att Alkibiades har rätt
Citera
2022-07-27, 09:01
  #2480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Håller också med. Svensk friidrott är på tillbakagång, igen. Finns inget mer än Duplantis och Ståhl om han vill underkasta sig enorm träning för att ta upp kampen med slovenen och de båda litauerna.
Och så kanske flickan i längd, men jag tvivlar på henne då hon verkar sakna tävlingsnerver.
Det finns inget mer. Eftersom det i tråden kall envisas med att hålla Gången utanför Friidrottsförbundet.

Rätt löjligt att höra SR:s utsände, inte Zalar utan den andre, som i morse gav Sveriges insats klart godkänt.
Dom vågar inte stöta sig med förbundet, de svaga tävlanden och Bergqvist.
Känner man bara namnet på två svenska friidrottare borde man kanske uttala sig med större försiktighet.
Citera
2022-07-27, 09:53
  #2481
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle säga att stavrekordet från i förrgår är betydligt mer svårslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ja de skulle jag också säga, men de ska mycket till att det kommer någon ny 2.42 hoppare också.

Den lille Stefan Holm hoppade 2.40. Det är högt men inga extrema höjder vi talar om.

Duplantis kan hoppa mycket högre än sitt svenska (världs)rekord om han vill.
__________________
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-27 kl. 10:10.
Citera
2022-07-27, 18:57
  #2482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle säga att stavrekordet från i förrgår är betydligt mer svårslaget.

Gissar att det finns risk att det slås redan på em.
Citera
2022-07-27, 19:01
  #2483
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Den lille Stefan Holm hoppade 2.40. Det är högt men inga extrema höjder vi talar om.

Duplantis kan hoppa mycket högre än sitt svenska (världs)rekord om han vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Gissar att det finns risk att det slås redan på em.

Nu var det alltså frågan om att någon annan svensk skulle slå det.
Citera
2022-07-29, 14:01
  #2484
Medlem
Någon som vet om Commonwealth games med friidrott bland annat kommer sändas på svensk tv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback