2022-07-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickyKitten
Vad gäller flickans skador tänker jag på kvinnan i Arboga vars barn blev mördade (Max och Saga) och hon själv svårt skadad. Hon låg ju i koma rätt länge efter att ha blivit attackerad med hammare, men återhämtade sig och lever ett normalt liv, skaffade barn igen osv.

Så man behöver ju inte ta ut i förskott att det är kört för flickan att bli helt återställd. Att hon eventuellt inte kommer kunna höras kan ju bero på minnesförlust. Arboga-mamman mindes väl inte heller något först utan det kom stegvis.

Ja, det kom stegvis efter en minst sagt märklig process. Dom hemlighöll info om vad som hänt barnen och henne själv för att inte påverka hennes minnesbilder. Dom vallade henne på brottsplatsen utan vetskap om vad so, hänt där. Hon märkte på anhöriga att nåt inte stod rätt till, men dom hemlighöll vad som hänt hennes barn. En jävla mardröm!

Samma process kommer givetvis inte denna flicka behöva utstå. Dom kommer gå mycket försiktigt fram och ev strunta i förhör helt om det antas påverka hennes mående.
Citera
2022-07-25, 20:59
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenka1234
Kan man inte säga 18 år och den jäveln får ett "ordentligt" straff.
Det är ju iofs nästa skämt i Sverige... Jävla tattare straff... Hotell i 5 år typ.
Är man förvånad, det är ju Sverige vi pratar om…
Citera
2022-07-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det kom stegvis efter en minst sagt märklig process. Dom hemlighöll info om vad som hänt barnen och henne själv för att inte påverka hennes minnesbilder. Dom vallade henne på brottsplatsen utan vetskap om vad so, hänt där. Hon märkte på anhöriga att nåt inte stod rätt till, men dom hemlighöll vad som hänt hennes barn. En jävla mardröm!

Samma process kommer givetvis inte denna flicka behöva utstå. Dom kommer gå mycket försiktigt fram och ev strunta i förhör helt om det antas påverka hennes mående.

Som ett minimum måste hon ju utfrågas om hon kan identifiera gärningsmannen (Abushi), men om nu hennes hjärnskador är så svåra att hon är på grönsakenivå, så går inte ens det.
Under tiden vältrar sig monstret i snabbmat och videospel, som om ingenting har hänt.
Senast redigerad av ThenSwenskeArgus 2022-07-25 kl. 21:06.
Citera
2022-07-25, 21:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bara "13 år".

Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Jo, om han anses utgöra en fara för andra eller sig själv.

Även om han bara är "13 år"?

Än så länge är han det i a f tills ålderbedömningen har blivit klar.
Citera
2022-07-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Som ett minimum måste hon ju utfrågas om hon kan identifiera gärningsmannen (Abushi), men om nu hennes hjärnskador som är så svåra att hon är på grönsakenivå, så går inte ens det.
Under tiden vältrar sig monstret i snabbmat och videospel, och är lika nöjd som tidigare alltid.

Sannolikt kan han bindas till brottet via dna. Ett utpekande blir ej relevant då.
Citera
2022-07-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
då du inte tror mig så rekommenderar jag att du googlar lite på nedsövning o mardrömmar. Enkelt är regeln- desto längre nedsövning desto jävligare drömmar. Flickan var nedsövd länge. Du kanske vart nedsövd några timmar, en del har också tur men de är få, jag hoppas att flickan har tur
Jag var nedsövd i en vecka.... Och allt var helt svart...
Citera
2022-07-25, 21:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Sannolikt kan han bindas till brottet via dna. Ett utpekande blir ej relevant då.
Jo, han kan erkänna sex men neka till mordförsök.
Citera
2022-07-25, 21:08
Medlem
Citat:

Jag vill minnas att man även besparade henne denna information mer risk för hennes fysiska hälsa. Kroppen kan ta mycket stryk av att hjärnan tvingas minnas och återuppleva trauma. ”Kroppen minns” som det sägs.

Kan säkert vara därför man väljer att inte höra den stackars flickan i detta fall; hennes hjärna kan redan ha tagit stryk efter syrebrist och våld och man är därför varsam med vilka intryck och påfrestningar den nu utsätts för.

Jag hoppas innerligt att hon kan läka i både kropp och själ.
Citera
2022-07-25, 21:09
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellofreak
Då skulle alltså HELA Sudans och Eritreas befolkning vara utvecklingsstörda?

praktiskmedicin.se skriver:
Underbegåvning hos vuxna.
ICD-10: F 70 (lindrig psykisk utvecklingsstörning. F 71 ( Medelsvår psykisk utvecklingsstörning).
Definition
Utvecklingsstörning: IQ < 70 där lindrig mental utvecklingsstörning ligger mellan IQ 55–69. Svag begåvning: IQ 70–85.

Var får du dina uppgifter om medel-iq ifrån? Hittat på själv?
Dom hade ju inte kunnat få ihop vare sig en regering eller ha banker eller nånting om ditt påstående vore sant

Nej, medelsnittet var 85 i IQ men den listan är gammal, den är från 2006 tror jag, dock en ökning från 2002 då det uppmättes till 63.
I Sverige räknas man som att man har en utvecklingsstörning om man har max 70 i IQ.
Dock kan man anses behöva gå i särskola (eller gå i grundskola och läsa enligt särskolans läroplan) om man har lite över 70 också om man har annat som stör inlärningen. Tex om du har 72 i IQ, men även har ADHD, då kan det anses att du ska tillhöra särskolan ändå.

Det är därför det går så många utländska barn i särskolan, medelnivån i ett land kan helt enkelt vara under Sveriges särskolegräns.
Orsaken till att IQ är lågt i vissa länder kan man spekulera om, men att många gifter sig med en kusin, en morbror eller liknande är en orsak. När då sen barnen gifter sig med en kusin eller ja, ni fattar.
Citera
2022-07-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, han kan erkänna sex men neka till mordförsök.

Det har jag svårt att tro. Jag syftade inte enbart på dna från sperma. Prov lär ha tagits från både hans kropp och kläder. Hennes också, där det finns mängder av spår.

Han befanns sig förövrigt på platsen när hon hittades.
Citera
2022-07-25, 21:14
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Det har jag svårt att tro. Jag syftade inte enbart på dna från sperma. Prov lär ha tagits från både hans kropp och kläder. Hennes också, där det finns mängder av spår.

Han befanns sig förövrigt på platsen när hon hittades.
Ja, fallet är så gott som uppklarat, men har han vasst försvar är det klokt att även ha brottsoffret vittnesmål att förhålla sig till.
Citera
2022-07-25, 21:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
"13-åringen" lär troligtvis kunna bindas till brottet.

Citat:

Troligtvis finns det DNA som kan binda "13-åringen" till detta mycket grova brott.

Då är det helt riktigt ett utpekande inte relevant.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-25 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in