2016-05-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Med en smart lagändring skulle man göra många svarta jobb vita (om man nu inte tänker deportera blattar ), alternativt skapa en vit sektor. Eftersom alla transaktioner sker via Uber, är det ju bussenkelt att kontrollera?
Fel! Uber har sitt huvudkontor i Holland och behöver inte skicka kontrolluppgifter till svenska skatteverket. Däremot är ju banken skyldig att ta reda på varifrån man får utbetalningar till speciellt om det skulle ske varje vecka och direkt in på privat kontot. Tror iof att de som kör uberpop är för mycket av ärt hjärnor för att fatta.

Om det ska bli vitt så måste de lägga på källskatt, sociala avgifter och moms ocj då kommer det knappast vara särskilt mkt billigare än vanlig taxi, skulle väl i princip vara lika dyrt
Citera
2016-05-19, 08:16
Avstängd
Lille.Stockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej, jag använder inte Lumia. Vad har det med saken att göra? Hur kan man köra svart? Jag trodde att allt betalas med kreditkort och digitalt, vilket gör det omöjligt att fuska.
Du srkev
X har till exempel funnits sedan 1899. De har byggt upp ett förtroende till kunderna över 100 år. Kunder känner en tillit till bolaget.
Enligt din logik så borde man skaffa Nokia luren och Windows, eftersom de varit länge i branschen och byggt upp förtroende
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Fel! Uber har sitt huvudkontor i Holland och behöver inte skicka kontrolluppgifter till svenska skatteverket. Däremot är ju banken skyldig att ta reda på varifrån man får utbetalningar till speciellt om det skulle ske varje vecka och direkt in på privat kontot. Tror iof att de som kör uberpop är för mycket av ärt hjärnor för att fatta.
Vadå fel? Jag skrev ju "med smarta lagändringar" som t.ex. att om man vill ha taxi-liknande verksamhet i Sverige, bör man samarbeta med SkV. Förenklat sagt.
Citat:
Om det ska bli vitt så måste de lägga på källskatt, sociala avgifter och moms ocj då kommer det knappast vara särskilt mkt billigare än vanlig taxi, skulle väl i princip vara lika dyrt
Troligen. Men det beror också på, hur mycket % tar Uber respektive vanliga taxi-bolag. Jag kan tänka mig, att Uber är ett mycket mer effektivt företag.
Citera
2016-05-22, 17:35
Medlem
Citat:
Du srkev
X har till exempel funnits sedan 1899. De har byggt upp ett förtroende till kunderna över 100 år. Kunder känner en tillit till bolaget.
Enligt din logik så borde man skaffa Nokia luren och Windows, eftersom de varit länge i branschen och byggt upp förtroende

Vadå fel? Jag skrev ju "med smarta lagändringar" som t.ex. att om man vill ha taxi-liknande verksamhet i Sverige, bör man samarbeta med SkV. Förenklat sagt.

Troligen. Men det beror också på, hur mycket % tar Uber respektive vanliga taxi-bolag. Jag kan tänka mig, att Uber är ett mycket mer effektivt företag.
NEJ! Uber är sämre när det kommer till att utnyttja resurser. Man kan endast vara singelåkare på uber det lönar sig inte att ha någon anställd. En taxibil i Stockholm med två chaufförer kör in ca 150k i månaden. En taxi växel kommer nog ta max 20k i månaden för det medans uber i det här fallet skulle ta 30k efter de dragit sina 20%. Om man jobbar själv på bilen lönar det sig med uber annars inte.
Citera
2016-05-26, 23:27
Medlem
Citat:

UberX m.fl är vitt.

Citat:
Du srkev

Uber samarbetar med SKV, se t.ex. i Estland.

Citat:
NEJ! Uber är sämre när det kommer till att utnyttja resurser. Man kan endast vara singelåkare på uber det lönar sig inte att ha någon anställd. En taxibil i Stockholm med två chaufförer kör in ca 150k i månaden. En taxi växel kommer nog ta max 20k i månaden för det medans uber i det här fallet skulle ta 30k efter de dragit sina 20%. Om man jobbar själv på bilen lönar det sig med uber annars inte.

nej, Uber är bättre på att utnyttja resurser. Du kommer aldrig sitta och vänta på kunderna.
Någon källa på vad en taxiväxel tar?
Citera
2016-05-27, 06:39
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Känner du också tillit till att om du krockar i en uberpop-bil och blir skadad så kan du få stå för hela kalaset själv om det framgår att bilens trafikförsäkring inte gäller betalande medåkare?
Hemförsäkring?
Citera
2016-05-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Hemförsäkring?

Har du ringt och frågat ditt försäkringsbolag om de täcker olaglig svarttaxi-färd, samt går emot praxis och täcker upp trafikolyckor (något som endast trafikförsäkring täcker annars)?
Citera
2016-05-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Betygsystemet är ju helt verkanslöst, då varken förare/chaffis fick välja bort pga betyg/omdöme.
Jämför med Airbnb där både säljare och köpare har rätt till att göra ett val med hänsyn till betyg.

Uber pops betyg kan ju istället jämföras med att en chafför hade blivit avstängd efter mycket klagomål. Då återstår bara betyg/avstängning av kunder som "fördel" för uber. Hur man nu kan se det som en fördel.

Med den skillnaden att det är svårt att klaga på vanliga chaufförer och de blir inte avstängda.
Citera
2016-06-14, 21:50
Medlem
BernardLoutres avatar
Det verkar i alla fall inte så kul att jobba för Uber i Sydafrika:

http://www.htxt.co.za/2016/05/27/groundup-uber-and-out/

Citat:
He added that he slept in the car (a partner’s) every weekend — “Like a cockroach, getting cold; it beats you; you get so tired” — and commonly drove 24-hour shifts to support his wife and eight children.
Citera
2022-07-24, 22:38
Medlem
rovmuns avatar
https://www.svd.se/a/8QnVaG/lackan-v...over-marknaden

” Läcka visar hur Uber brutit mot lagar”

Låst artikel

Men är det någon har sett de läckta dokumenten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback