Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-24, 17:55
  #1
Medlem
Bobby Knights avatar
Finns det coola fabriker som anordnar studiebesök för allmänheten mm?
Citera
2022-07-24, 18:32
  #2
Medlem
holmiums avatar
Akta dig för landstingens samt de statliga och kommunala museerna. Dessa är en pest idag att besöka eftersom dom ägnar sig åt att skriva om historien istället för att skildra den på ett korrekt sätt. Även en del militärrelaterade museum i Sverige används idag för att ge politiska pekpinnar med vänsterknorr till besökarna.

Det kan finnas några museum i anslutningen till industrier som ännu gör det dom skall dvs på ett korrekt sätt utan politiska pekpinnar visar upp samlingar med historisk relevans.

Volvo BM (Bolinders) museum i Eskilstuna upplever jag som fräscht och helt befriat från vänsterns och socialdemokratins önskan att skriva om historien till egen fördel.

Huskvarnas museum, var sevärt för tio år sedan, jag vet inte idag.

Malmens flygmuseum i Linköping var även det sevärt tidigare.

Hyltens Industrimuseum i Gnosjö, har även varit mycket bra och befriat från socialdemokratisk och kommunistiskt omskrivning och tillrättaläggande av historien.

Volvomuseet i Göteborg, är bra. Likaså SAAB-museet i Trollhättan.

Besök på kraftverk och i gruvor rekommenderas starkt !

En mängd privata bilmuseum och andra privata museum kan vara guldgruvor för en teknikintresserad och man slipper i allmänhet kommunala politiska pekpinnar med vänsterslagsida på dessa.

Exempel:

Svedinos bil & Flygmuseum
Rubens Maskinhistoriska samlingar.


Jag avråder från besök på brigadmuseum i Karlstad då det ligger en unken doft av socialdemokrati över hela utställningen.

Jag avråder vidare från besök på Oljeön i Engelsberg om man är teknikintresserad.

Båtturen är trevlig och platsen vacker, men sen inget mer. Med falsk marknadsföring så skriver man "Engelsbergs oljefabrik, världens äldsta bevarade oljeraffinaderi, är byggt 1875". Detta är lögn: visningen görs på en plats där inga tekniska eller industriella installationer existerar överhuvud taget, Så man tittar på några förfallna byggnader som är helt tömda på teknisk och vetenskaplig utrustning. En dålig guide som inte vet ett skit om processer eller utrustningen på denna plats är ciceron. Pinsamt och en stor gäspning för den som har ens en gnutta teknikintresse.
Ett trevligt utflyktsmål, javisst - men inget för den som vill förstå den kemiska industrin och dess processer i 1800-talets Sverige.

Listan med museum som man bör avstå från att besöka är dessvärre mycket lång idag. Det är dåliga samlingar som i allmänhet visar på det offentligt anställda personernas stora inkompetens i att vårda och visa relevant material.
Det mesta är inställt på politisk propaganda där socialdemokratin, mediokra personer och "genus" skall lyftas fram, på bekostnad av det korrekta och allt det intressanta som skett inom teknik, vetenskap och samhällsbyggnad i Sverige. Men det är ju samtidigt så att det som varit bra och positivt i Sverige har aldrig berott på vänstern eller socialdemokratin. Så därför behöver dessa skadliga krafter ljuga och skriva om historien för att framställa sig själva i en positiv dager och främja den felaktiga bild som påstår att kommunism och socialdemokrati har "byggt Sverige"...
__________________
Senast redigerad av holmium 2022-07-24 kl. 19:05.
Citera
2022-07-24, 21:40
  #3
Medlem
KlappMungons avatar
Inte en fabrik men den elektromekaniska VLF-sändaren i Grimeton är världsunik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiostationen_i_Grimeton
https://grimeton.org/
Citera
2022-07-26, 08:35
  #4
Medlem
Bobby Knights avatar
Mest intresserad av modern teknik, typ fabriker i drift...
Citera
2022-07-26, 08:42
  #5
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Finns det coola fabriker som anordnar studiebesök för allmänheten mm?
Stockholm Slussen.
Åk till T-slussen, ta dig ut mot gamla stan och gå ner dit det finns åskådarplats för att se hur den mäktiga "cykelkedjan" i Slussen jobbar.

Kostnad: SL-biljett
OBS: JUST NU är slussen dock stängd och det kommer den nog vara tills nästa år.

Annars... Tekniska museet kanske. Den har dock fått en inriktning mot mindre barn de senaste åren
Museiparken på Djurgården.
https://www.tekniskamuseet.se/
Citera
2022-07-26, 08:44
  #6
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Mest intresserad av modern teknik, typ fabriker i drift...
Jaha. Det är svårare att tipsa om.
Du får nog ringa och fråga om bokning av studiebesök
Citera
2022-07-27, 09:52
  #7
Medlem
Som uppvuxen i de norrländska vidderna har jag gjort några studiebesök på olika anläggningar som haft stor betydelse för det industriella Sverige som vi känner det:
  • LKAB i Kiruna
  • Boliden Rönnskär i Skelleftehamn
  • Aitikgruvan
  • SSAB i Luleå, Oxelösund och Borlänge
  • Kraftverksdammen i Porjus och Stora Sjöfallet
  • Northvolt Ett i Skellefteå
Citera
2022-08-02, 13:28
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
Fabriker i drift är nog svårt. Finns ett f.d. pappersbruk i Dalsland som delvis har bevarats, stängdes så sent som slutet av 70-talet. Fengersfors heter det. Har varit där och tyckte det var intressant att se de gamla maskinerna som stod kvar.

Flygmuseet i Söderhamn är också intressant om än inte så stort.
Citera
2022-08-02, 13:30
  #9
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Frövifors, Frövi, Västmanland har ett sexmuseum om pappersbruket.
Citera
2022-08-02, 13:33
  #10
Medlem
Nu finns det en del dagar där anläggningar öppnar upp för visning, bl.a. så brukar Zinkgruvan i Askersund var öppen för besökare i bland, värt ett besök.
Även Olidans kraftverk i Trollhättan är öppet för besökare.
Citera
2023-02-23, 20:55
  #11
Medlem
Italos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Inte en fabrik men den elektromekaniska VLF-sändaren i Grimeton är världsunik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiostationen_i_Grimeton
https://grimeton.org/
Helt klart ett bokstavligt talat höjdarställe att besöka. Masterna syns på mils avstånd. Svedinos en favorit och jag föreslår ett ställe som jag gärna skulle vilja besöka, Ängelholms flygmuseum.
Citera
2023-03-19, 10:08
  #12
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Annars... Tekniska museet kanske. Den har dock fått en inriktning mot mindre barn de senaste åren
Museiparken på Djurgården.
https://www.tekniskamuseet.se/

Tekniska museet är riktigt bra. Jag åkte dit med barnen, men jag hade minst lika roligt som de...

Annars är pansarvagnsmuseet i Strängnäs trevligt, även om det mest handlar om att titta på pansarvagnarna utifrån och inte direkt få förklarat hur de fungerar eller så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback