Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 22:33
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Det här är bara en gissning från min sida.

Sveriges elsystem är väldigt avancerat. Jag vill minnas att svenska kraftnät mer eller mindre sa att rullande black outs are "möjligt" Problemet är att det aldrig har testats i Sverige och om något går åt helvete... får man ens igång skiten inom säg... 24h? Gissningsvis så är det snorkallt när det här blir aktuellt. Jag gissar på att 20-35 minus (beroende på var du bor och hur kärv vintern blir) inte är optimalt för vattenledningar och en rad andra saker som jag garanterat inte tänker på just nu.

Är vattentorn och sådant skyddade med egna generatorer? Kan pumpar frysa sönder? Vad händer om reningsverk inte har el? Klarar en elbil massor av minusgrader utan elektrisk uppvärmning? Hur ser det ut med tåg och tunnelbana? Enligt Svenska kraftnät är det 10-15 minuter man har på sig om något oförutsett händer där efterfrågan antingen dyker eller klättrar hastigt.

Vi kanske har stenkoll på alla dessa saker och klarar detta med lite sura miner. Hoooowever.

Jag lägger mina pengar på att personerna som har koll på detta är skickade på en feministisk kurs i antikolonialism för att de använde sin vita, västerländska förtryckande "mansplaining". Elbrist och effektbrist är en social konstruktion som mansgrisar använder för att få makt. Man blir varm av rymdkramar också.


Risken för att den här typen av åtgärder ska införas får sägas vara enorm i förhållande till vad det innebär i bara ekonomiska termer. Ännu värre är att detta inte är något som ser ut att bli övergående... Jag kan nämligen inte se ett läge där Ryssland exporterar ens i närheten av det man gjorde pre 2022. Utan politiska löften och kontrakt som löper över lång tid så kommer vi bara halka mer och mer bakåt.


Detta var en problematik även innan Ryssland. Kom ihåg att priserna började skena hösten 2021.
Att Ryssland är boven är något som skyller på för att slippa ta ansvar för sin inkompetens.
Visst Ryssland, och gasen är ju prisdrivande. Men gasen hade varit prisdrivande ändå pga att man (europa) har gjort sig beroende av skurkar. Medvetet naturligtvis. För att så starta ett krig för att sätta spiken i kistan och krascha ekonomin fullständigt.

Omöjligt att makteliten är såhär inkompetent. Man öser in pengar i systemet (pandemin), samtidigt som man lägger ner all förutsägbar energi.
Det KAN bara vara en planerad krasch av systemet. Allt annat är orimligt
Citera
2022-07-23, 22:50
  #422
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är snarare du som är knäppskalle som inte förstår hur allt hänger ihop.
Det är väl rätt enkelt hur det hänger ihop? Tyskland stänger kärnkraft, köper gas från Ryssland istället. Vad är svårt att förstå?
Citera
2022-07-23, 22:50
  #423
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Visst är det frustrerande. Jag har medvetet skärmat mig av från vissa människor. Klarar inte av deras extrema dumhet och naivitet. Det dom tror på förstör för mig och alla andra. Jag orkar inte ens vara trevlig längre. Kallade en bekant för idiot här om dagen när han gnällde om värmeböljan och klimatförändringar. Två dagar tog det, sen var extremvärmen borta.

Det jag undrar är, var är alla smarta svenskar? Swebbtv hyser ju en del bra folk, men läget börjar bli så extremt så jag tycker fler borde säga ifrån. Allt från covid till klimatpolitik är ju rena rama lekstugan. Ta mig fan om vaxxet har skyndat på fördumningen
Ju räddare människor blir desto mindre rationella blir de.

Vill vi på riktigt rädda Sverige så föregår vi med exempel så att vi kan bli till hjälp för fåren varefter skiten träffar fläkten. Ljus i mörkret, som Jesus kanske skulle sagt det.

Verkligt ledarskap är att visa sig kompetent att hantera situationen för egen del och förmögen att leda andra till självhjälp.
Citera
2022-07-23, 22:52
  #424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är väl rätt enkelt hur det hänger ihop? Tyskland stänger kärnkraft, köper gas från Ryssland istället. Vad är svårt att förstå?

Tyskland kan imorgon elda kol och vips så är energikrisen över.
Citera
2022-07-23, 22:53
  #425
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tyskland kan imorgon elda kol och vips så är energikrisen över.
De avvecklar kolen också sedan många år ditt pucko.
Citera
2022-07-23, 22:55
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
De avvecklar kolen också sedan många år ditt pucko.

Tiden det tar att starta upp ett kolkraftverk är en bråkdel av tiden det tar att starta kärnkraftverk.

Pucko
Citera
2022-07-23, 23:01
  #427
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tiden det tar att starta upp ett kolkraftverk är en bråkdel av tiden det tar att starta kärnkraftverk.

Pucko
Vad snackar du om? Starta? De avvecklar kärnkraft och kol och köper rysk gas. Att du hittar på alternativa verkligheter där de slutar och börjar elda kol är genomkorkat. Om du ska hitta på saker varför inte hitta på att det istället aldrig lade ner kärnkraften som är betydligt bättre än kol?
Citera
2022-07-23, 23:01
  #428
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Detta var en problematik även innan Ryssland. Kom ihåg att priserna började skena hösten 2021.
Att Ryssland är boven är något som skyller på för att slippa ta ansvar för sin inkompetens.
Visst Ryssland, och gasen är ju prisdrivande. Men gasen hade varit prisdrivande ändå pga att man (europa) har gjort sig beroende av skurkar. Medvetet naturligtvis. För att så starta ett krig för att sätta spiken i kistan och krascha ekonomin fullständigt.

Omöjligt att makteliten är såhär inkompetent. Man öser in pengar i systemet (pandemin), samtidigt som man lägger ner all förutsägbar energi.
Det KAN bara vara en planerad krasch av systemet. Allt annat är orimligt
Visst har du helt rätt.
Citera
2022-07-23, 23:09
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Är vattentorn och sådant skyddade med egna generatorer? Kan pumpar frysa sönder? Vad händer om reningsverk inte har el? Klarar en elbil massor av minusgrader utan elektrisk uppvärmning? Hur ser det ut med tåg och tunnelbana? Enligt Svenska kraftnät är det 10-15 minuter man har på sig om något oförutsett händer där efterfrågan antingen dyker eller klättrar hastigt.
När jag försökte att ta reda på sådant angående min egen kommun, så visade det sig att den informationen var hemligstämplad. (Varför kan man ju fråga sig.) Enligt vänner med ett förflutet inom försvaret fanns det väldigt god backup förr. Hur det ser ut idag är en öppen fråga. Med tanke på hur all annan beredskap har avvecklats, så förstår jag varför informationen är hemligstämplad. Det kanske blir lite dålig stämning om medborgarna får veta hur illa det står till? Förmodligen har Miljöpartiet sett till att skrota all dieseldriven backup för att "rädda klimatet".
Citera
2022-07-23, 23:19
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
När jag försökte att ta reda på sådant angående min egen kommun, så visade det sig att den informationen var hemligstämplad. (Varför kan man ju fråga sig.) Enligt vänner med ett förflutet inom försvaret fanns det väldigt god backup förr. Hur det ser ut idag är en öppen fråga. Med tanke på hur all annan beredskap har avvecklats, så förstår jag varför informationen är hemligstämplad. Det kanske blir lite dålig stämning om medborgarna får veta hur illa det står till? Förmodligen har Miljöpartiet sett till att skrota all dieseldriven backup för att "rädda klimatet".

Att information gällande vattnet inte lämnas ut beror helt på, som du redan förstått, behovet av att skydda vattennätet i händelse av... Nånting. Kan inte skriva mer än så, men det finns skäl och de är starkare nu än någonsin förr.
Citera
2022-07-23, 23:21
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Jo. Vi ses 2030 när det är klart.
Tills då har människor frusit och svält ihjäl och 99% i Sverige är i fattigdom.
Ringhals 1 & 2, samt Oskarshamn 2 går att återställa betydligt snabbare än så. Men det krävs en regering som inte är beroende av skadedjuren i MP.
Citera
2022-07-23, 23:54
  #432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är just därför som det inte kommer att handla om någon enstaka timmes elavbrott. Om du inte kan använda hårtorken kl. 7 så använder du den kl. 8, som du mycket riktigt påpekar. Men om elen stängs av i 4 timmar så kommer håret att torka av sig självt.

En sak som inte nämnts, men som sannolikt kommer att ske, är att det införs individuell elransonering. De nya elmätarna går att fjärrstyra. Har ditt hushåll redan använt 50 kWh idag? Jahapp, då stängs elen av och återkommer efter midnatt. Något säger mig att olovlig energiavledning kommer att bli ett betydligt vanligare brott i u-landet Sverige.
Inte läge att skaffa elbil dårå som man måste ladda hemma Eller elcykel eller nåt annat eldrivet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback