Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 14:08
  #457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Villaägarna kommer leva som hundar, äta skorpor och nudlar och leta ved i skogen som jag såg dom göra förra vintern.

Villaägare inbillar sig att det är high class att bo i villa men det är för fan mest trashfolk som gör det.
Du tror inte att även hyresrättspatrask kommer drabbas av höga elpriser?
Citera
2022-07-23, 14:08
  #458
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Det är i princip BARA villaägare som gnäller om elpriser. Förra vintern såg jag villaägare gå ut i parkerna som samla ved som om det vore 1800-talet. Och detta är närförort där egnahemhus går för 8-11 mkr. Det är den mest patetiska syn jag sett.

Inget fel med att hugga lite ved. Jag har huggit 10 kubik nu i våras, i egen skog, som jag ska elda med till vintern. Helt gratis.

Sen har jag air to air och air to water värme. Använder nästan ingen el alls.
Citera
2022-07-23, 14:11
  #459
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Det är i princip BARA villaägare som gnäller om elpriser. Förra vintern såg jag villaägare gå ut i parkerna som samla ved som om det vore 1800-talet. Och detta är närförort där egnahemhus går för 8-11 mkr. Det är den mest patetiska syn jag sett.
Du skiter i och föraktar människor som snabbt fått kraftigt höjda räkningar på något som vi i Sverige äger tillsammans och egentligen kostar väldigt lite att producera.

Sunkig människosyn du har.
Citera
2022-07-23, 14:12
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Och det är min poäng. Villa är inte frihet. Det är en inbillad frihet. Det är en kravlåda. Det är snarare det motsatta till frihet. Du är inte ens fri från grannar. Det är snarare värre i villa med det än lgh. Men det låter som att du bor ute på vischan. Ännu en värdelös aspekt att vara bilberoende och långt till allt varför man också måste höra villaägare gnälla om ”dålig service” bla bla bla.

Men är du nöjd, så fine. Du kanske tillhör den 0,1% villaägare som inte gnäller hela jävla tiden om ALLT och sen försöker övertyga alla om hur kungligt det är att bo i hus 🙄
Inget gnäll här. Har valt mitt sätt att leva.
Om det inte passar får jag väl flytta.
Jag kan inte kräva att politiken anpassas efter mig.
Citera
2022-07-23, 14:23
  #461
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Det är i princip BARA villaägare som gnäller om elpriser. Förra vintern såg jag villaägare gå ut i parkerna som samla ved som om det vore 1800-talet. Och detta är närförort där egnahemhus går för 8-11 mkr. Det är den mest patetiska syn jag sett.
Folk som köpt villa för åtta mille tvingas alltså samla pinnar i en park? Va fan gick dom inte ut i skogen för? Ja du kommer nog få se mer sånt till vintern.
Citera
2022-07-23, 14:26
  #462
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Du kan inte bara bygga hur många vindsnurror som helst och säga att det är nettoplus i energi. Elnätet fungerar inte så, det måste vara en stabilitet i nätet och vindsnurror är intermitenta, dvs snurrar bara ibland. Således, ju fler vindsnurror, desto instabilare nät som måste kompenseras med stabila energikällor.

Kombinationen mindre kärnkraft och mer vind är således livsfarlig. Vi har brist på el pga klimatmuppar som stängt ner kärnkraft. Mer vind är INTE mer el. Mer vind = dålig el ibland. Det är inget man bygger ett samhälle på. Även om vi skulle ha så pass många snurror att det täcker hela Sveriges behov på pappret, så skulle det ändå inte fungera.

Ledsen, men du har fel i ditt resonemang.

Det många glömmer när de pratar elnät och energiproduktion är att konsumtionen varierar både under dygnet och året.

För att få detta att fungera används vattenkraft som regulator. Kärnkraften kan inte lika lätt styras, utan den brukar gå med konstant effekt.

Med vindkraft i elnätet utnyttjas vattenkraften åter som regulator. När det är vindstilla kör vattenkraften för fullt, när det blåser sparar vi vatten i magasinen.

Det roliga nu för tiden är att de mesta vindkraftverken byggs i Norrland, där vattenkraften finns. Det behövs därför minimalt med kraftledningar! Problemet är att det går inte att överföra mer än 7000 MW mellan elområde 2 och 3. Det är därför elpriset är lågt i Norrland och högt i Mellan-Sverige. Men nya kraftledningar är på gång, snabbast går det att lösa med HVDC-kabel i havet till Stockholmstrakten. Det tar cirka 6 år, luftledningar till lands mer än 10 år.

Så elpriset kommer nog att vara högt många år till….

Att bygga nya kärnkraftsreaktorer tar också lång tid, i Finland har det hållit på mycket längre än 10 år… Det är således heller ingen snabb lösning på nuvarande effektbrist på grund av export.

Det är också lite löjligt att vi skall bygga kärnkraftverk och exportera elen till Tyskland när tyskarna håller på och stänger ned sina kärnkraftverk….
Citera
2022-07-23, 15:21
  #463
Avstängd
wwrs avatar
Sverige behöver bara stoppa exporten av el till Tyskland så sjunker våra elpriser. Vi har mer el än vi behöver.

Regeringen måste lämna garantier att inga "idiotstopp" av kärnkraft kommer att införas, så kommer det att byggas.

Enligt denna uppskattning tar det drygt 5 år att bygga kärnkraftverk. Vi måste börja nu. I krisläge får man försöka snabba på byggandet.
Citat:
Nuclear power plants are more complex than other large-scale power generation plants, and so are more capital-intensive and may take longer to construct. Typically a nuclear power plant will take over five years to construct whereas natural gas-fired plants are frequently built in about two years

https://world-nuclear.org/informatio...ear-power.aspx
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-23 kl. 15:27.
Citera
2022-07-23, 15:44
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Havsbaserade vindkraftverk producerar noll energi när det inte blåser. De finns på Nordsjön f.f.a. Blåser det inte så får britterna,svenskarna,danbaggar,norrbaggar och tyskarna problem. Då får man reglera EU-nätet med andra medel. Sverige är för alltid förpliktigat att skicka sin vattenkraft och sin lilla kärnkraftskapacitet till EU:s elnät för att försörja övriga Europas energibehov för att utjämna behovet. För det får vi vara med om att finna oss på en elbörs där vi betalar nästan samma pris för ett energitörstigt Kontinentaleuropa, trots att vi exporterar vårt överskott, och vi köper tillbaka det mångdubbelt dyrare för svenska behov
Vattenkraften som nästan uteslutande ligger i norra Sverige går inte ens att transportera till södra Sverige, vad får dig att tro det går att exportera den till kontinentaleuropa?
Citera
2022-07-23, 15:46
  #465
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Vattenkraften som nästan uteslutande ligger i norra Sverige går inte ens att transportera till södra Sverige, vad får dig att tro det går att exportera den till kontinentaleuropa?
Den transportkapacitet vi har räcker bra. Elen når Sydsverige redan nu. Problemet är att elen läcker vidare från Sydsverige till Kontinenten och priserna stiger.
Citera
2022-07-23, 15:51
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den transportkapacitet vi har räcker bra. Elen når Sydsverige redan nu. Problemet är att elen läcker vidare från Sydsverige till Kontinenten och priserna stiger.
Nej det stämmer inte alls, kapaciteten för överföring på det viset finns inte i kraftledningarna. Det kan du själv lätt se genom att titta på skillnaderna i elpriset i elområde 1&2 (norra Sverige) kontra 3&4 (mellersta och södra Sverige)
Citera
2022-07-23, 15:55
  #467
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Nej det stämmer inte alls, kapaciteten för överföring på det viset finns inte i kraftledningarna. Det kan du själv lätt se genom att titta på skillnaderna i elpriset i elområde 1&2 (norra Sverige) kontra 3&4 (mellersta och södra Sverige)
Det beror på att el från sydsverige forstätter till Tyskland. Detta har fungerat innan EU.
Stäng av exporten så kommer priserna i sydsverige att normaliseras.
Citera
2022-07-23, 16:13
  #468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det beror på att el från sydsverige forstätter till Tyskland. Detta har fungerat innan EU.
Stäng av exporten så kommer priserna i sydsverige att normaliseras.
Överföringskapaciteten i elnätet har inget med något vad du skriver att göra. Vattenkraft exporteras möjligtvis till mellersta och norra Norge eller norra Finland, men inte till kontinentaleuropa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback