Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Lagrande av mer vatten i norrländska vattenmagasin löser ändå inte problemet med elbristen och det höga elpriset (som tråden handlar om) i landets sydliga elområden eftersom optimering av elnätet måste ske med hjälp av reaktiv effekt som enbart kan tillföras i närområdet där det behövs.
Jag har svårt att se att lösningen inte skulle leda till annat än ett ännu större överskott i norr vilket leder till ännu sämre lönsamhet för vindkraftbolagen eftersom snurrorna därtill i stort sett endast levererar när låg efterfrågan och därmed låga priser råder.
Jag hade tidigare en länk till en rapport. Jag ska försöka hitta den bland hundratals länkar jag sparat rörande detta ämne.
Behövs pumpkraftverk i södra Sverige? Hur lång tid skulle det ta att bygga pumpkraftverk? Kan det göras snabbare än det tar att bygga atomkraftverk? Finns någon lämplig vik eller dalgång att offra? Hur stort vattenmagasin behövs att ett pumpkraftverk ska göra märkbar nytta? Hur stora vattenmagasin krävs för att lagra överskott av vindkraft i flera veckor?
Finns något annat genomförbart alternativ till pumpkraftverk, som kan lagra dom mängder energi som det handlar om?
Jag instämmer i din signatur:
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
För övrigt anser jag att Miljöpartiet bör förstöras. "Praeterea censeo Miljöpartinem esse delendam"
Miljöpartiet är verkligen en vidrig företeelse. Dom låtsas vara miljövänner, men dom är allt annat än miljövänner.