Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 10:54
  #397
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Hörde talas om en bilmekaniker som eldade alla gamla oljefilter som han bytt i sin panna. Det var nog inte så miljövänligt...

Ja, däck brinner dock bra! Det ser man på TV ifrån Palestina ibland, när de kravallar. Mycket hushållsavfall går att elda, matkartonger och annat som en del lägger i återvinningen. Wellpapp är perfekt att tända sur ved med! Men jag skulle vara försiktig med askan var jag lägger den, det är nog mycket skit i den. Vanlig vedaska har jag hört kan ha kadmium-halter 10 gånger högre än gränsvärdet. Så lägg inte aska på grönsakslandet...
När värmeverk bränner sopor och sånt så har de filter så att de mesta av gifterna inte kommer ut i luften. Det är en riktigt dålig idé att bränna sopor själv utan filter.
Citera
2022-07-23, 11:01
  #398
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det där är ju fullständigt nonsens. Vi har brist på el där vi bor, jag bidrar till att minska bristen på el. Regionen behöver inte importera lika mycket. Jag hjälper till att få ned elkostnaden. För övrigt är solceller bara 1% av energin i Sverige och har högst marginell påverkan på energipolitiken.
Det är klart du har "brist" där du bor då Sverige nettoexporterar 15% av elen vi producerar.
Citera
2022-07-23, 11:05
  #399
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Finns det om möjligt mindre mobila kraftverk för personligt bruk? Allt är av intresse.

Ja, det finns många små bensindrivna kraftverk att köpa. Typiskt värde på några kW el. Men du måste köpa bensin och verkningsgraden på en motor med generator är typiskt 30%. Med bensinpriset 30 kr per liter (cirka 10 kWh) har du kostnaden 3 kr/kWh bensin.

Det blir cirka 9 kr per kWh el. Så det är inget alternativ kanske, om det inte är strömlöst!

Om du köper ett verk, tänk på att trefas är bra för motorer (tvättmaskin) och spisar. Du behöver också ha mycket högre effekt (minst 5 gånger) i kW än den största motor du tänkt starta!

Citera
2022-07-23, 11:06
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag betalar just nu 200 öre.

Det är något jag kan leva med, men skulle må dåligt om jag binder det till mycket högre pris och sen slutar kriget i Ukraina och Ryssland pumpar ut gas till lägre priser. Om elpriset då sjunker som en sten och sen står man där och betalar 270 öre när det egentliga priset är 50 så kommer man må mycket dåligt. Tror jag stannar kvar på rörligt som det ser ut nu.
Elpriset hade redan stigit kraftigt sen juni 2021 och toppa ju förra dec på 200öre.. dvs innan kriget. Så att hoppas på några 50öre oavsett krig eller inte är att drömma. Vi kommer få vänja oss vid högre nivåer och nya rekord framtills SMR slår igenom. Ha i åtanke också att den där jättefabriken som ska göra "grönt" stål uppe i Gällivare och när den drar igång så kommer den förbruka lika mycket som hela Finlands årliga förbrukning. Sen har vi Northvolt mfl jätteprojekt som ska va igång inom kort och låg de rörliga på 200öre innan kriget så -nej, de kommer inte bli några 50öre fast kriget tar slut och gasen släpps fri.
Citera
2022-07-23, 11:06
  #401
Medlem
Hamsterhjulets avatar
Har inte hunnit läsa igenom alla sidor och ber om ursäkt om detta redan omhändertagits..

Är det någon som försöker eloptimera i hemmet och har erfarenheter av det? Ex köra tvättmaskinen på natten så den är klar på morgonen, koka kaffet sent på natten till en termosbryggare osv..

Tänker att jag ska försöka experimentera lite med varmvattnet för att värma upp det nattetid eller när det är som billigast och sen köra det lite varmare än normalt.. vet inte hur många kronor det finns att spara där men kanske blir något över en vinter.
Citera
2022-07-23, 11:16
  #402
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterhjulet
Har inte hunnit läsa igenom alla sidor och ber om ursäkt om detta redan omhändertagits..

Är det någon som försöker eloptimera i hemmet och har erfarenheter av det? Ex köra tvättmaskinen på natten så den är klar på morgonen, koka kaffet sent på natten till en termosbryggare osv..

Tänker att jag ska försöka experimentera lite med varmvattnet för att värma upp det nattetid eller när det är som billigast och sen köra det lite varmare än normalt.. vet inte hur många kronor det finns att spara där men kanske blir något över en vinter.

Kolla upp så att du har ett elavtal som går på timpris i så fall. Det är inte standard.
Citera
2022-07-23, 11:16
  #403
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
När värmeverk bränner sopor och sånt så har de filter så att de mesta av gifterna inte kommer ut i luften. Det är en riktigt dålig idé att bränna sopor själv utan filter.

Har du hund kan du spara skiten, torka den förvara i en säck på balkongen. Sedan går du på promenad där de har stall för hästar och plockar hästskit. Inbillar mig att hästskit har mer energiinnehåll än koskit. Man får prova hur bra det brinner. Sedan har har man bränsle till kolgrillen på balkongen, öppna spisen, kaminen, kakelugnen.

Vi får lära oss de knep som U-landsfolken har. Tänk att stanna för natten i öknen ta fram en kaka kamelskit göra en brasa och laga sin mat. Nästan romantisk när solen går ner och det börjar skymma.
Citera
2022-07-23, 11:18
  #404
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är klart du har "brist" där du bor då Sverige nettoexporterar 15% av elen vi producerar.
Jag pratade inte om Sverige, utan om en regionen i Sverige. Hade vi inte haft brist så hade vi haft lika lågt elpris som i Norrland.
Citera
2022-07-23, 11:22
  #405
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Nu finns det fler dimensioner än att se privat solcellsinstallation som en investering som skall räknas hem på ett visst antal år. Att kunna räkna hem den på 6-7 år som någon räknade med är ju kanon och sedan få en stor del av sin el gratis.

Andra faktorer är att man slipper oroa sig så mycket för spotpriser och vart världen är på väg. Man kan sova lugnare, särskilt om man är oroligt lagd.

Har man batterier i systemet och kan köra systemet frikopplat det vanliga nätet är man dessutom mindre utsatt för vanliga strömavbrott och de eventuellt kommande "planerade strömavbrotten".

Dessutom finns en nördfaktor som man inte kan bortse ifrån. Folk kan lägga 60 000:- extra för att få den finare skinnklädseln i sin nya bil. Hur räknar man hem den? Eller hur räknar man hem en Thailandsresa?

Slutligen. Det är så fint ordnat att värdet på ens hus ökar om det har solceller. Ungefär lika mycket som hela solcellsystemet har kostat, skulle jag tro. Om man säljer huset innan säg 20 år efter installation, så har man tillbaka hela investeringen. Dvs man har inte bara haft en massa gratis el, levererar man till nätet så har man tjänat pengar från dag ett.

Att sedan varje solcellessystem skojar till det i elnätet är en annan femma. Det hade troligen varit bäst och billigast om Sverige körde kärnkraft och vattenkraft som för 20+ år sedan. Och hoppade av EU:s gemensamma elmarknad. Det hade varit bäst för elnätet och för de flesta svenskar (utom nördarna), för då hade vi kanske kunnat ligga kring 20 öre/kWh som vi gjorde för 15+ år sedan. Men idag, för den enskilde villa- och radhusägaren så är ett solcellssystem nog inte så dumt.
Dina argument låter OK. Tills man skrapar på dem lite.

Om du läst i tråden så var det en användare som påstod att han räknade hem kostnaden på 6-7 år. (20k per år) Visar sig att att det var total förnekelse av sanningen och i själva verket drog han in 5k per år vilket är något mindre än en ränta på 4%. Så varje dag med hans elanläggning har han fått betala någon 100-lapp. Så Nej, man kan inte räkna hem solpaneler i Sverige, någonsin. De är en kostnad.

Men man har ju ett jämnt elpris? Ja, ett jämnt och extremt högt elpris, 12 år tillbaka så går man med förlust varje månad. Jämnheten till en enorm kostnad.

Men man får ju mer för villan när man säljer? men varför skulle någon betala mer för något som kostar 100 kr i månaden och inte ger något? Det är i så fall ett slags ponzi scheme, man får tillbaka pengarna men bara om man hittar en dumskalle till att köpa. Alla ponzi schemes dyker till slut.

Nördfaktor? Finns det något mer low tech än en solpanel? Nörden får ju inte ens räkna på vad den kostar för då ser han förlusten. Bergvärme känns nördigare att räkna på i så fall, där kan man tala om vinst, om man har en stor villa.
Citera
2022-07-23, 11:23
  #406
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag pratade inte om Sverige, utan om en regionen i Sverige. Hade vi inte haft brist så hade vi haft lika lågt elpris som i Norrland.
Jag kan inte tänka mig en endaste region i Sverige som skulle ha brist ifall vi hade begränsat exporten. Teoretiskt möjligt men jag tror du är lurad av sossarna...
Citera
2022-07-23, 11:24
  #407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Kärnkraft sänker inte elpriserna, det höjer elpriserna. Frankrike som har mest kärnkraft i världen har långt högre elpris än Sverige. Vindkraft är betydligt billigare och priset går stadigt ned när kraftverken blir allt effektivare.

Du kanske har rätt. Men vindkraft satsar vi ju på idag och det är varken populärt (ca hälften av kommunerna säger öppet nej till dessa idag) eller speciellt bra. Varken människa eller djur mår bra av dem. Och sen har vi hela grejen med att vi köper vindkraftverken via utlandet vilket är ett kapitel för sig.
Så nej till vindkraft.
Citera
2022-07-23, 11:27
  #408
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag kan inte tänka mig en endaste region i Sverige som skulle ha brist ifall vi hade begränsat exporten. Teoretiskt möjligt men jag tror du är lurad av sossarna...
Sveriges netto-el-export 2021 var 25.6 twh:
https://www.energimyndigheten.se/nyh...rt-under-2021/
Det motsvarar 25.6/144 = 18% av vårt elbehov och räcker enligt alla framtidsscenarios åtminstone 7-8 år framåt. Vi beräknas få kraftigt ökad elanvändning med elbilar osv.

Jag kan spekulera i att den brist som gav peak-priser i Skåne på 2-4 kr/kwh enkelt blivit Noll om vi använt en enda Twh av de 25 som vi exporterade. Rätt fördelad på exakt rätt timme, om det är möjligt och kärnkraften räcker till.

Med ett enda av Oskarshamns-kärnkraft-verken gående, de som las ner först, hade Skåne troligen haft samma elpriser som Norrland. Det nerläggningsbeslutet tillsammans med beslutet att dela upp Sverige i SE1-SE4 kostar alla Skåningar (alla använder el) kanske 1-3 miljarder kronor per år.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-07-23 kl. 11:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback