Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 10:21
  #385
Medlem
Imnshos avatar
Fan, nu får man till vintern elda upp sin exklusiva samling av whisky och cognac i stormköket.
Citera
2022-07-23, 10:22
  #386
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du får sälja hur mycket el som helst utan att betala skatt, så länge det inte är mer än det du förbrukar.


Nja. Det finns ett tak. Men det ligger nog så oss högt att det inte är aktuellt för de flesta:

”Maximalt belopp att få skattereduktion för är 18000kr eller för en elförsäljning som motsvarar 30 000kWh (vilket betyder att man också måste ha en förbrukning över året där man köper minst 30 000kWh).”
Citera
2022-07-23, 10:22
  #387
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Finns det om möjligt mindre mobila kraftverk för personligt bruk? Allt är av intresse.
Det finns solceller för båtar/husvagn/husbil/sommarstuga och det finns även små minivindkraftverk för båtar och fritidshus. I Norge när jag var där senast så såg man en hel del minivindkraftverk på fritidsstugor (hytter på Norska) som laddade ett vanligt bilbatteri. Jag förmodar att det räckte för belysningen och radion och kanske något mer.
Citera
2022-07-23, 10:26
  #388
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nja. Det finns ett tak. Men det ligger nog så oss högt att det inte är aktuellt för de flesta:

”Maximalt belopp att få skattereduktion för är 18000kr eller för en elförsäljning som motsvarar 30 000kWh (vilket betyder att man också måste ha en förbrukning över året där man köper minst 30 000kWh).”
Okej, tack för informationen.
Citera
2022-07-23, 10:40
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det hjälper med den totala kostnaden över året. Vi har solceller på taket och under halva året så tjänar vi pengar, vi får betalat av elbolaget. Du lever väl inte bara på vintern, eller?

Om man ska vara lite krass så motverkar du elbolagens incitament att investera i kapacitet, dvs du gör det som är bra för dig men sämre för andra.

Så om man ska fortsätta vara krass, plocka bort dina solceller om du vill att elpriset ska gå ner för andra (eller koppla bort dem bara). Om du tar bort Vattenfalls mfl. incitament att investera i planerbar kapacitet så leder det till, konstigt nog, att de inte investerar i planerbar kapacitet.

Subventionerade solceller är en av de stora faktorerna till att vi har en sådan elobalans sett över året som helhet.
Citera
2022-07-23, 10:41
  #390
Medlem
ADHDekonomistens avatar
Kronofogden next för sthlmarna! Alla arroganta, högljudda jävlar är inte så högljudda längre.

Skål! Äntligen folks, äntligen!
Citera
2022-07-23, 10:43
  #391
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Däck består av olja, så det är inte konstigt att det har högt energiinnehåll. Däremot så är det giftigt och man bör undvika att elda med det.
Jo, det är inget man myseldar i en braskamin i Djursholm kanske, men i en panna som står ute i garaget är det inga problem.
Röken kommer ju inte in i mitt hus och inga grannar drabbas.

Enda nackdelen är att jag saknar fågelkvittret som fanns förr.
Citera
2022-07-23, 10:45
  #392
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Om man ska vara lite krass så motverkar du elbolagens incitament att investera i kapacitet, dvs du gör det som är bra för dig men sämre för andra.

Så om man ska fortsätta vara krass, plocka bort dina solceller om du vill att elpriset ska gå ner för andra (eller koppla bort dem bara). Om du tar bort Vattenfalls mfl. incitament att investera i planerbar kapacitet så leder det till, konstigt nog, att de inte investerar i planerbar kapacitet.

Subventionerade solceller är en av de stora faktorerna till att vi har en sådan elobalans sett över året som helhet.
Det där är ju fullständigt nonsens. Vi har brist på el där vi bor, jag bidrar till att minska bristen på el. Regionen behöver inte importera lika mycket. Jag hjälper till att få ned elkostnaden. För övrigt är solceller bara 1% av energin i Sverige och har högst marginell påverkan på energipolitiken.
__________________
Senast redigerad av saganshus 2022-07-23 kl. 10:49.
Citera
2022-07-23, 10:47
  #393
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Jo, det är inget man myseldar i en braskamin i Djursholm kanske, men i en panna som står ute i garaget är det inga problem.
Röken kommer ju inte in i mitt hus och inga grannar drabbas.

Enda nackdelen är att jag saknar fågelkvittret som fanns förr.
Gifterna försvinner inte bara, de drabbar naturen och djurlivet och även dig för du kommer att få i dig en del av gifterna.
Citera
2022-07-23, 10:48
  #394
Avstängd
Skulle inte behöva vara så - bara att bränna gamla bildäck till el
Citera
2022-07-23, 10:49
  #395
Medlem
ADHDekonomistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Skulle inte behöva vara så - bara att bränna gamla bildäck till el
Ja det är sånt man gör i U läbder va?
Citera
2022-07-23, 10:50
  #396
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Om man har kvar en gammal hederlig vedpanna med vattenburet system kan man elda med lite vad som helst.

Själv har jag kört ett par hundra bildäck i en fragmenteringskvarn och ska elda med i vinter ihop med lite annat bråte som legat på tork under tak i sommar. Förvånansvärt högt energiinnehåll i däck.

Det funkar dock bara på landet utan grannar nära inpå.

Hörde talas om en bilmekaniker som eldade alla gamla oljefilter som han bytt i sin panna. Det var nog inte så miljövänligt...

Ja, däck brinner dock bra! Det ser man på TV ifrån Palestina ibland, när de kravallar. Mycket hushållsavfall går att elda, matkartonger och annat som en del lägger i återvinningen. Wellpapp är perfekt att tända sur ved med! Men jag skulle vara försiktig med askan var jag lägger den, det är nog mycket skit i den. Vanlig vedaska har jag hört kan ha kadmium-halter 10 gånger högre än gränsvärdet. Så lägg inte aska på grönsakslandet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback