Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 09:23
  #385
Avstängd
wwrs avatar
Det här blir som i tropikerna. Det har man sett i många länder. Strömmen sticker och sitter man på ett internetkafe springer personalen desperat för att få igång dieselaggregaten innan invertorerna lägger av. En kör av dieselaggregat drar igång i grannskapet. I nödlägen pluggas dieselaggregatet rätt in i något uttag som kan börja smälta.

Bara att köra datorer och frys på inversores som slår till <5 millisekunder, med en stadig trave bilbatterier och helst dieselaggregat på balkongen. Sök på UPS på Amazon.

Man skall alltid ha en ficklampa liggande på en bestämd plats i hemmet som man kan treva sig fram till. Mobiler är ju bra numera. Stearinljus.

Belgarna kastade Kongo i krig och kaos, nu kör de (EU/Bryssel) samma metoder mot Europa.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-23 kl. 09:42.
Citera
2022-07-23, 09:23
  #386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kanske bör företag som är beroende av billig el starta dotterföretag som leverera direkt el. Något av de nya energikrävande företagen i Luleå har mumlat om egna vindsnurror. Just nu är bara vindsnurror det rimliga alternativet. Finns nog en del mindre företag som har satt upp solpaneler på taket.

Som enskild kan man, om taket till sommarstugan inte räcker till eller inte ligger i SV riktning, ha uppfällbara solpaneler. För att runda kravet på byggnadstillstånd kanske måste man ta in dem när man inte är där annars blir de stulna.

I min BRF backade tanterna, kärringar över 75 år ur för kostnaderna när räntan steg.

Bilateral energihandel sker redan i ganska stor utsträckning. Energikrävande produktion som smältverk och liknande har ofta eget balansansvar och en bilateral deal med tex en vindpark/solpark osv.

Jag tror att företagen måste förstå att flexibelt uttag är en väg att gå. Och få ersättning för det naturligtvis.

Kunde kanske ha varit en idé mot förbrukarna också…. Då kan jag ge upp min el någon timme, för att du ska få ha din.
Citera
2022-07-23, 09:25
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
De kan inte starta upp dom igen. Dom är redan demonterade..

Det behövs nu nya beslut och nya investeringar. Dvs år fram i tid.

UK är vårat hopp just nu. Beräknas vara nettoexportör i 2027. Tills då kommer vi nog behöva ha det svajigt.

Detta bidrar ju också till inflationen. Och industrin riskerar att behöva stoppa sin produktion. För att inte prata om att höja priserna. Det kommer bli riktigt jävla tufft i åren som kommer…

Bra förklarat. Vi har ett stålbad framför oss. Och folk gnäller redan...
Citera
2022-07-23, 09:47
  #388
Avstängd
wwrs avatar
Vårt hopp ligger naturligtvis i att vår regering tar tag i energidistributionen och slutar skicka vår vattenkraft till Tyskland. Och omedelbart börja bygga fler kärnkraftverk. EU borde dessutom agera för import av rysk gas. Bra om folk klagar så regering och EU fattar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-23 kl. 09:52.
Citera
2022-07-23, 10:26
  #389
Medlem
Västkustskts avatar
Jag håller på att sätta upp solpaneler med batteri.

Det tillsammans med vedspis, gasolhäll och jordkällare gör att min lilla familj kommer klara sig bra.
Citera
2022-07-23, 10:29
  #390
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Helt korrekt. Fruktansvärt.
Vart fan ska man få detta ifrån?
Ett vindkraftverk producerar 8 MW på sitt bästa (ish?). OM det blåser det vill säga.

Detta är så förbannat dumt att man nästan skulle kunna tro att man har gjort det med vilje. För den här inkompetensen kan faktiskt inte ens politikerna ha.
Det är planerat läs om Great reset. EU-presidenten talar tom. om det öppet.

Fan vad jag hatar människor förövrigt jag är på botten själv just nu och alla jag känner har gjort sig av med mig vill inte umgås mer vill inte förbereda sig på detta utan vad de gjort är idiotförklarat mig ang. utvecklingen för många försöker bara leva i en fantasivärld ända in i kaklet. Jag är besviken och mår fan dåligt över att människor är såhär fega och korkade.

Det är som att folk kämpar om att förstöra för sig själva och omgivningen. Så säger vissa av dem att man måste ha grundläggande förtroende för institutioner sedan går de och tar sitt jävla covidvaxx eller tom. boosterspruta i god tro och vill inte veta om det kan vara dåligt för dem ens.
__________________
Senast redigerad av Autismpower 2022-07-23 kl. 10:36.
Citera
2022-07-23, 10:46
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det som tidigare var skräckpropaganda och foliehattsteori är nu officiell verklighet.

"I samarbete med grannländerna tar Svenska kraftnät just nu fram planer för kontrollerade strömavbrott någon timme i taget i olika delar av Sydsverige."
https://www.sydsvenskan.se/2022-07-2...e-stromavbrott

Och vi förstår att någon timme i taget kan bli något, eller några dygn i taget. Har du ett elverk som kan rädda kyl och frys några dagar? Och hur håller du värmen i huset?

Förslag till diskussionsämnen:
Hur klarar man bäst längre elavbrott?
Varför har varningar för ovanstående under så lång tid klassats som konspirationsteorier? (Vi är många som sett det komma.)
När kommer rusningen efter elverk och alkylatbensin?
Etc.
Dessa planer har funnits i minst 40 år. Omarbetas med jämna mellanrum.
Citera
2022-07-23, 11:00
  #392
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här blir som i tropikerna. Det har man sett i många länder. Strömmen sticker och sitter man på ett internetkafe springer personalen desperat för att få igång dieselaggregaten innan invertorerna lägger av. En kör av dieselaggregat drar igång i grannskapet. I nödlägen pluggas dieselaggregatet rätt in i något uttag som kan börja smälta.

Bara att köra datorer och frys på inversores som slår till <5 millisekunder, med en stadig trave bilbatterier och helst dieselaggregat på balkongen. Sök på UPS på Amazon.

Man skall alltid ha en ficklampa liggande på en bestämd plats i hemmet som man kan treva sig fram till. Mobiler är ju bra numera. Stearinljus.

Belgarna kastade Kongo i krig och kaos, nu kör de (EU/Bryssel) samma metoder mot Europa.


Man skulle vilja veta hur grupperingen av förbrukare ser ut i det egna området. EON har monopolet i mitt område, i princip kommunen som ett arv efter det kommunala energibolaget. Finns flera samhällsviktiga och skyddsobjektklassade företag här.

Ligger avstängningen på nivån mellan svenska kraftnät och nätleverantören eller snarare de ställverk som levererar till området. Det kan vara fler än ett. Efter lite kartspaning tror jag det bara är ett ställverk som också levererar till en grannkommun men dom har säkert fler eftersom det är större geografiskt. Långt till ställverket i söder flera kilometer in i en annan kommun. Men om det finns en anslutning så är min kommun delad i två områden.

Ska avstängningen ske på lägre nivå måste EON ha planering och folk att stänga ner de lokal transformatorerna efter angelägenhetsgrad. Men det finns reservkraft som försörjer ett helt område med reservkraftcontainrar, helt synliga. Lokal planering är kanske är något som MSB kräver.

Reservkraften gör ju att vi "bönder" inte kan åka snålskjuts på de prioriterade samhällsviktiga företagen.

På preppernivån skulle ett tyst aggregat på balkongen funka men någonstans måste man ha ett relä som kan switcha när strömmen kommer tillbaka. Rätt omfattande ställt mot den nuvarande risken för strömavbrott. Även om man bara lägger ut kabel till frys och kyl är det bökigt. En UPS är lika bökigt att installera och kapaciteten är begränsad, beror på hur stor man köper och hur stor kapacitet batterierna har. Bor man i BRF kan det vara oklart vad man får göra. Ägarlägenhet eller villa då finns inga begränsningar.

Jag kommer inte att gardera mig utan har gott om ficklampor. Två bensinlampor som går på alkylbensin, samt gasbrännare och bensinkök, kan koka mat och göra kaffe. Värre att varorna i frysen så småningom börjar tina.
Citera
2022-07-23, 11:03
  #393
Medlem
Witkos avatar
Det är väl bara att bygga ut kärnkraften, det skapar jobb och mer energi, det här tramsandet med vind och vattenkraft kan vi sluta hålla på med i stor skala.
Citera
2022-07-23, 11:14
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Rösta på sd för i helvete
Helt rätt. Med SD blir det ett helvete
Citera
2022-07-23, 11:27
  #395
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Som om detta är något jävla "rött vs blått" problem. Snälla rara svensk medborgare, detta är allas fel. Även ditt och alla människor som tror att det enda sättet att rädda miljön är att döda vår billiga energiförsörjning.

Så var tyst och ta bestraffningen
Osäkert vad du snackar om. Vänstern vill stänga ner kärnkraftverken, inte högern. Alla vill inte stänga ner bra elförsörjning.
Citera
2022-07-23, 11:29
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Osäkert vad du snackar om. Vänstern vill stänga ner kärnkraftverken, inte högern. Alla vill inte stänga ner bra elförsörjning.

Både "vänstern" och "högern" har kommit överens om att det enda sättet att rädda miljön (jag vet inte från vad) är noll koldioxidutsläpp. Och det resulterar i att vi inte längre ska bruka billig energi.

Sluta vara korkad och öppna ögonen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback