Citat:
Ursprungligen postat av
ellabellak
EDF har fördröjt och hållit igen underhåll och investeringar av kärnkraften. De har väl några års backlog men det är inte ett bevis på att kärnkraftstekniken inte fungerar. För det gör den med kraft. Det visar dock att EDF och franska regeringen är klåpare. Tyvärr har ju EDF fått bygga verk utanför Frankrike och klåpat sig där med.
Det fungerar inte att vifta bort EDF som klantiga.
Detta är verkligheten. Det är så här det är. Man gör fel om man utgår från att det skall gå bättre.
Sedan går det inte att säga att det inte investeras i Frankrike. Man har ju investerat 195 mdr i Flamanville 3. Hela budgeten går väl dit.
Sedan tappar man ju intäkter (och har utgifter) när reaktorer står stilla och skall repareras och uppgraderas.
Du behöver ha någon slags förståelse för att budgetarna är begränsade.
Desto äldre en bil är desto mer står den still och kostar i reparationer. Borde gå att förstå att det gäller kärnkraftverk också.
Citat:
Ursprungligen postat av
ellabellak
Men jag tror du känner inom dig att kärnkraften har framtiden för sig.
Folk som inte kan räkna, och ägnar sig åt känslodravel kan nog göra det.
Tack och lov hör inte jag till den kategorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
ellabellak
Hur länge håller vindkraftverk innan de måste ersättas? Kommer det investeras i nya i Sverige när det ska bytas ut? Jag är inte helt säker på det.
Som det nu är så är det just vindkraft som ger den billigaste elen vid nyinstallation. Så länge vi inte hittar något billigare så kommer de inte bara att bytas ut, utan öka i antal.
Ett snabbt överslag ger att bara kapitalkostnaden för Flamanville 3 är högre än totalkostnaden för vindkraft. Och då förutsätter jag en kapacitetsfaktor på 100% vilket inte är realistiskt. Och sedan tillkommer kostnader för underhåll och bränsle. Att estimaten landar på 200 öre/kWh är inte förvånande.
Med vindkraft på 32 öre/kWh så är det enkelt att förstå vad kapitalisterna väljer.