2022-02-24, 18:43
Medlem
b00b00s avatar
"Mannen, som bor i ett villaområde i Göteborg, vaknade natten mot torsdagen av att en okänd person befann sig i huset.

– Han gick upp för att kontrollera vad som hände och mötte då en maskerad person med någon form av covid-mask för ansiktet,. Personen hade en kniv i handen, berättar Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson i region väst.

När mannen, som enligt uppgifter jobbar som direktör, konfronterade personen uppstod tumult och han blev då attackerad med kniv.
Enligt uppgifter knivskars han i halsen.
Gärningspersonen sprang sedan från platsen.

Mannen ringde 112 och när polisen kom till villan förklarade han att han misstänkte vem gärningspersonen var: hans exfru. Paret skilde sig för cirka ett år sedan."

https://www.expressen.se/gt/direktor-knivskuren-i-halsen--exfru-gripen/

Tänkte hon casha ut på livförsäkring eller hur tänkte hon här?
Citera
2022-02-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00

Som GW brukar säga, brott i nära relation saknar oftast ekonomiska motiv utan drivs av känslor.
Citera
2022-02-24, 20:27
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Knäppis. Exfruar får inte ut något från någon livförsäkringar, ju.
Citera
2022-07-20, 15:47
Medlem
Exfru bröt sig in på natten, försökte mörda sin exman

https://www.expressen.se/nyheter/exfru-brot-sig-in-pa-natten-forsokte-morda-sin-exman/

Någon som vet något mer?
Citera
2022-07-20, 16:38
Medlem
rigbos avatar
Lite citat för att rädda tråden från papperskorgen.

Citat:
När direktören vaknar mitt i natten, i sin villa i Göteborg, står en maskerad person i hallen beväpnad med två knivar.

Gestalten uppfattar han som en nätt kvinna, iklädd munskydd och stor skrymmande jacka.

– Jag skriker ”vem är du, vad vill du”, har han berättat i förhör.

Snart uppstår tumult, mannen får ett knivhugg i halsen innan han lyckas knuffa ut inkräktaren ur huset.

När polisen kort därpå åker till mannens exfru, där deras gemensamma barn befinner sig, hittar de henne utanför lägenheten, lerig, med en ryggsäck innehållandes klorin, plastpåsar, sax och ombyte.

För att parkera om bilen, hävdar kvinnan.

För att mörda sin exman, hävdar åklagaren.

Även GP har en artikel. https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/misstanken-br%C3%B6t-sig-in-och-h%C3%B6gg-sin-exmake-i-halsen-1.77266915 (låst)
Citat:
Kvinnan har i förhör ingen förklaring till vissa omständigheter, som till exempel hur företagsledarens blod hamnat på kläder och stövlar som tillhör henne. Hon uppger sig heller inte ha någon aning om vart knivarna tagit vägen.

Kammaråklagare Andréas Pernmyr ser oerhört allvarligt på brottet:

– Den misstänktas agerande har föregåtts av noggrann planering och stor förslagenhet. Och hugger man nån i halsen är risken stor för ett dödsfall. Syftet här har, enligt min uppfattning, varit att mörda.

Tingsrätten har beslutat om en mindre psykundersökning. Resultatet har ännu inte redovisats. Rättegång i målet startar i mitten av nästa vecka.
Citera
2022-07-20, 20:12
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonoo
https://www.expressen.se/nyheter/exfru-brot-sig-in-pa-natten-forsokte-morda-sin-exman/

Någon som vet något mer?

ja, det här var ett tag sedan. antar att artikeln kommer pga rättegång eller liknande. har en polare som bor i GBG och är bekant med BO. minns inte detaljerna, men om jag minns rätt så var det inga andra (kända) problem med de två inblandade. tidigare brott, hotbild eller missbruk etc. som en blixt från klar himmel helt enkelt.
Citera
2022-07-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ja, det här var ett tag sedan. antar att artikeln kommer pga rättegång eller liknande. har en polare som bor i GBG och är bekant med BO. minns inte detaljerna, men om jag minns rätt så var det inga andra (kända) problem med de två inblandade. tidigare brott, hotbild eller missbruk etc. som en blixt från klar himmel helt enkelt.

Kan du få fram kvinnans namn så man kan kolla med tingsrätten och få ut Åtalet?
Citera
2022-07-20, 22:16
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2022-07-20, 22:26
Moderator
Parongatans avatar
Det finns en instabil kvinna, som arbetar inom Socialförvaltningen i Göteborg, som slagit sönder sin exmans dyrbara blomkrukor i samband med en riktigt smutsig skilsmässa.

Kvinnan erkände och godtog ett strafföreläggande att ersätta dem. Saken gick aldrig till rättegång.

Det kostade henne drygt 8000 kronor för tre mer exklusiva terrakottakrukor som hon i rent raseri förintade. Plus 800 kronor till Brottsofferfonden.

Kvinnan har tydligen varit våldsam emot sin exman tidigare, men hon aldrig dömd för våld emot honom.

Tre olika personer har länge pratat om henne och pratat om att hon en dag kommer att mörda honom. Hon har varit öppet hatisk emot honom och säger att han stulit hennes bästa år i livet.

Jag funderar på om det kan vara samma kvinna som nu har försökt att mörda sitt ex.

Hennes initialer: B-M S

Någon som kan bekräfta om det är rätt kvinna?
Citera
2022-07-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det finns en instabil kvinna, som arbetar inom Socialförvaltningen i Göteborg, som slagit sönder sin exmans dyrbara blomkrukor i samband med en riktigt smutsig skilsmässa.

Kvinnan erkände och godtog ett strafföreläggande att ersätta dem. Saken gick aldrig till rättegång.

Det kostade henne drygt 8000 kronor för tre mer exklusiva terrakottakrukor som hon i rent raseri förintade. Plus 800 kronor till Brottsofferfonden.

Kvinnan har tydligen varit våldsam emot sin exman tidigare, men hon aldrig dömd för våld emot honom.

Tre olika personer har länge pratat om henne och pratat om att hon en dag kommer att mörda honom. Hon har varit öppet hatisk emot honom och säger att han stulit hennes bästa år i livet.

Jag funderar på om det kan vara samma kvinna som nu har försökt att mörda sitt ex.

Hennes initialer: B-M S

Någon som kan bekräfta om det är rätt kvinna?

Det låter ju som det är högst troligt med dessa meriter.
Citera
2022-07-20, 22:46
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindyourbuiz
Det låter ju som det är högst troligt med dessa meriter.

Nja.. Jag har ringt runt lite och min kandidat är äldre. Den aktuella kvinnan verkar vara i 45-årsåldern, medan "min" kvinna är drygt 50 år. Det finns nog flera kaninkokerskor därute..
Citera
2022-07-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Kan du få fram kvinnans namn så man kan kolla med tingsrätten och få ut Åtalet?

Det enda målet i Gbg Tingsrätt kommande veckor som avser mordförsök är B 2952-22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in