Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-20, 14:54
  #13
Avstängd
wwrs avatar
Stenson är professionell golfspelare och spelar där det är bäst betalt. Det finns inga väsentligare sanktioner mot Saudi vad jag vet. Biden var i alla fall där nyligen och tiggde olja.

Men de får väl spela i Ryder Cup-laget om de spelar i LIV?

Kanske lite småaktigt att koppla Ryder Cup till PGA och inte till respektive världsdel, över huvud taget. Ryder Cup förminskar sig själv om de kräver att deltagarna måste spela på PGA.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-20 kl. 15:10.
Citera
2022-07-20, 15:14
  #14
Medlem
Handlar det egentligen så mycket om att det är saudiska pengar? Europatouren har väl länge varit rena rama UAE-touren och jag förstår faktiskt inte vad för gräns som går precis där.

Däremot är det fullt förståeligt att PGA-touren och Europatouren bryter med spelare som för egen ekonomisk vinning väljer att sänka nivån på de existerande tourerna.
Citera
2022-07-20, 15:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Blir hyfsat stelt om det skulle visa sig att han inte går till LIV.. Kommer man våga återge honom kaptensrollen om han dementerar uppgifterna, eller kommer PGA gömma sig?

Beslutet att frånta honom rollen som kapten kom snabbt. Mig veterligen så är det inte officiellt att han ska spela på sauditouren?
Citera
2022-07-20, 15:39
  #16
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlivetheking
Beslutet att frånta honom rollen som kapten kom snabbt. Mig veterligen så är det inte officiellt att han ska spela på sauditouren?
Det var också min reaktion.

Och framförallt att Ryder Cup verkar komma att stänga ute spelare som inte har PGA/ET-kontrakt, om jag förstått det rätt.

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-20 kl. 15:43.
Citera
2022-07-20, 15:42
  #17
Medlem
Hade gärna velat veta hur mycket (galna) pengar han får för att ställa upp i den andra touren?
Det kanske läcker ut framöver i så fall.
Citera
2022-07-20, 15:48
  #18
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueslover
Hade gärna velat veta hur mycket (galna) pengar han får för att ställa upp i den andra touren?
Det kanske läcker ut framöver i så fall.

Jag vet inte om jag har drömt det, men jag har för mig att jag någonstans läst att han skulle få 30 miljoner dollar för att byta till LIV. Om det stämmer så förstår jag att en spelare som Stenson väljer det goda livet före harvandet på de andra tourerna där han inte längre är konkurrenskraftig.
Citera
2022-07-20, 16:17
  #19
Medlem
Citat:
Om det stämmer så förstår jag att en spelare som Stenson väljer det goda livet före harvandet på de andra tourerna där han inte längre är konkurrenskraftig.

Ja som han har det nu får han vända på slantarna och leva på blodpudding .
Citera
2022-07-20, 17:45
  #20
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Ja som han har det nu får han vända på slantarna och leva på blodpudding .

Exakt, nu kommer han fortsätta ha råd att köpa snus och trycka in i munnen.
Citera
2022-07-20, 17:58
  #21
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Handlar det egentligen så mycket om att det är saudiska pengar? Europatouren har väl länge varit rena rama UAE-touren och jag förstår faktiskt inte vad för gräns som går precis där.

Däremot är det fullt förståeligt att PGA-touren och Europatouren bryter med spelare som för egen ekonomisk vinning väljer att sänka nivån på de existerande tourerna.
Det har du rätt i. När PGA-Europatouren nu har döpt om sig själv till "Dubai Ports World Tour" eller "DP World Tour" efter ett shippingföretag så blir det lite svårt att ta till sig kritiken som verkar komma mot Greg Norman och kanske Stenson för att de skulle "sälja ut" sig till araberna.
Citat:
PGA European Tour
...
In November 2021, the tour was retitled as the DP World Tour as part of a sponsorship agreement with Dubai-based DP World.[1]
https://en.wikipedia.org/wiki/PGA_Eu...#Race_to_Dubai

Personligen tycker jag att det är synd att t.ex PGA verkar lägga blockad mot spelare på LIV. De utnyttjar sin monopolställning. Alla blir hänvisade till PGA om de vill ordna en golftävling av klass. Det går inte för länder och företag att själva försöka genomföra en turnering. Men det är svårt att förhindra stora aktörer att försöka slå ut konkurrensen, tyvärr. Vi ser det på många sätt i samhället numera.

Att Ryder Cup gör det är helt fel. Det är en "landskamp" där de bästa skall vara med oberoende av tour.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-20 kl. 18:30.
Citera
2022-07-20, 19:57
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Personligen tycker jag att det är synd att t.ex PGA verkar lägga blockad mot spelare på LIV. De utnyttjar sin monopolställning. Alla blir hänvisade till PGA om de vill ordna en golftävling av klass. Det går inte för länder och företag att själva försöka genomföra en turnering. Men det är svårt att förhindra stora aktörer att försöka slå ut konkurrensen, tyvärr. Vi ser det på många sätt i samhället numera.
LIV-touren visar väl att det går alldeles utmärkt. Nu skapar de en konkurrerande golftour. Men så länge PGA har förmåga att sätta emot är det rimligt att de gör det.

Nu vet jag inte exakt hur de olika tävlingarna t.ex. finansieras på PGA-touren (lokala arrangörer/PGA), men PGA-touren har garanterat ett ansvar gentemot väldigt många aktörer. (Sponsorer, olika arrangörer och även spelarna som inte går över till LIV.)
Citera
2022-07-20, 20:01
  #23
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
LIV-touren visar väl att det går alldeles utmärkt. Nu skapar de en konkurrerande golftour. Men så länge PGA har förmåga att sätta emot är det rimligt att de gör det.

Nu vet jag inte exakt hur de olika tävlingarna t.ex. finansieras på PGA-touren (lokala arrangörer/PGA), men PGA-touren har garanterat ett ansvar gentemot väldigt många aktörer. (Sponsorer, olika arrangörer och även spelarna som inte går över till LIV.)
Men det är nästan bara olje-araber som kan ta fram de pengar som behövs för att få några spelare, oftast inte de bästa, att spela en annan tour. Att bara anordna en enda tävling går inte. Ingen lämnar "livegenskapen" på PGA för en enda tävling.

Jag vet inte hur länge LIV-golfarna blir bannlysta på PGA. En säsong? De vinner väl heller inga pengar som "räknas"? Måste de spela PGA-skolan om de vill tillbaka?

Konspirationsteori:
Stenson ville inte gå och försöka coacha 12 egensinniga pron. Han hade lönsammare uppdrag i tankarna och dumpade Ryder Cup-kostymeringen. Ryder Cup fick därför hitta på någon bortförklaring
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-20 kl. 20:14.
Citera
2022-07-20, 20:59
  #24
Medlem
cerns avatar
"Handlar om ekonomiska faktorer"

Haha så skön!

Klart som fan att han bajsar på PK-media, Västvärlden och någon futtig kaptensbindel när araberna kommer med ett rejält lönelyft som ingen annan slår.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback