2022-07-19, 16:26
Medlem
NirvanAs avatar
Nu kommer kanske rekordhetta hit, kortvarig men ändå kul att nåt händer.
Citera
2022-07-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nu kommer kanske rekordhetta hit, kortvarig men ändå kul att nåt händer.

Blir väldigt kortvarigt. Redan på fredag kommer skräpvädret tillbaka igen. Nä, det är nog bara att konstatera att den här sommaren är körd.
Citera
2022-07-19, 18:02
Medlem
Besökt några bekanta i mellersta delarna av landet, och där har det bara varit 12-13 grader dagtid senaste veckan vilket är mkt ovanligt. Folk har fått slå på värmen mitt i sommaren, också det väldigt ovanligt. Varför är det så förbannat kallt??
Citera
2022-07-19, 19:19
Medlem
DenOndaLedarens avatar
Varför denna panik över lite värme? Kli man får på uppskrämda irrationella människor. Själv tänker jag ge mig ut på sjön och njuta av det fina vädret men folk verkar ju drabbas av panik över detta.

I juni 1947 var det till exempel 38 grader i Sverige, i Målilla närmare bestämt. Sverige brann inte ner då och det kommer inte att brinna ner nu heller.
Senast redigerad av DenOndaLedaren 2022-07-19 kl. 19:21.
Citera
2022-07-19, 21:37
Moderator
-Info-s avatar
Det ska bli 38 grader varmt i Norrköping på torsdag:

https://www.smhi.se/vader/prognoser/ortsprognoser/q/Norrk%C3%B6ping/2688368

Det låter som riktigt varmt. Högre än kroppstemperaturen. Det är det inte varje dag här i Sverige.
Citera
2022-07-19, 21:37
Medlem
Sommaren har gått rekordfort, inte mig emot då jag smått ogillar sommaren men den har verkligen svischat förbi. Och snart är ju augusti här, då vet man att strax rullar vardagen och rutinerna igång.

Men det absolut bästa är vädret, jag är ett stort fan av regn, mörker och blåst. Det är då jag brukar gå o ta en promenad i mörkret och lyssna på Marina, Marilyn Manson eller Ghost Warren Zevon är också perfekt i öronen till höstvädret.

Som sagt, snart är första augusti här och då är det officiellt höst enligt Mig!
Citera
2022-07-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Ja, 2007 minns jag särskilt. Helt bedrövlig med regn hela sommaren. Minns även 2014. I brist på varmt väder satte vi oss i bilen och åkte ner till Tyskland för att få lite "lagom" värme samt dricka Riesling. I Moseldalen var det om möjligt ännu kallare än i Sverige.

Men NU verkar det som att prognosen för nästa vecka ser lite mer lovande ut. Hoppas den slår in. Det är ju också vad Nitzan hade förutspått med viss reservation för att värmen kan komma ännu senare (v29-30). Återstår att se.

Sommaren 2014 var ju lika het som den var 2018. Bästa och varmaste somrarna jag haft sen 80-talet.
Citera
2022-07-20, 09:01
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Sommaren har gått rekordfort, inte mig emot då jag smått ogillar sommaren men den har verkligen svischat förbi. Och snart är ju augusti här, då vet man att strax rullar vardagen och rutinerna igång.

Men det absolut bästa är vädret, jag är ett stort fan av regn, mörker och blåst. Det är då jag brukar gå o ta en promenad i mörkret och lyssna på Marina, Marilyn Manson eller Ghost Warren Zevon är också perfekt i öronen till höstvädret.

Som sagt, snart är första augusti här och då är det officiellt höst enligt Mig!
Det blir så när Sveriges fokus är så extremt på midsommar till början av augusti. Hade sverige haft en mer normal semester med skolor som börjar 1 september så hade också sommaren varit 2-3 veckor längre. Juli i Sverige är upplyft som nästan något gudomligt. Jag har aldrig sett ett land fokusera så på 1 av årets 12 månader.
Citera
2022-07-20, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenOndaLedaren
Varför denna panik över lite värme? Kli man får på uppskrämda irrationella människor. Själv tänker jag ge mig ut på sjön och njuta av det fina vädret men folk verkar ju drabbas av panik över detta.

I juni 1947 var det till exempel 38 grader i Sverige, i Målilla närmare bestämt. Sverige brann inte ner då och det kommer inte att brinna ner nu heller.

Det är farligt för pälsdjur, barn och äldre som är försvarslös mot värmen. Kan även vara farligt för folk med dolda hjärtfel som överanstränger sig. Tur det är kortvarigt, Sverige är inte rustat för 40 grader, spanjorer är mer vana.
Citera
2022-07-20, 21:43
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Sommaren 2014 var ju lika het som den var 2018. Bästa och varmaste somrarna jag haft sen 80-talet.

Nej, 80-talet var ett decennium med ovanligt kalla somrar:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430
Citera
2022-07-20, 21:47
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Frågan är om den perioden var ovanligt kall och det vi nu upplever är en vanligare period.
Dom flesta värmerekorden slogs ju på 40 talet.
Även 70 talet hade några varma somrar.
80-90 talet känns nästan lite unikt med sin kalla vintrar.

Både 80-talet och 60-talet hade rätt kalla årstider överlag, medan 70-talet och 90-talet var varmare:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430
Citera
2022-07-20, 22:48
Medlem
Scamps avatar
Den här sommaren har varit blek. Imorgon ska jag njuta av värmen och tänka tillbaks på sommaren 2018, då var det härligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in