Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Jag stöttar absolut inga våldshandlingar riktade mot MGM. Men ingenting tyder enligt min mening på att Luna kommer att få upprättelse genom rättsväsendet.
Domstolarna kommer att säga att det inte finns bindande bevis för att MGM har fyllt 15 år, och därför måste han behandlas som om han är 13 år och icke straffmyndig. Då kan han inte straffas över huvud taget.
Risken är tyvärr stor att flickan aldrig får någon upprättelse, om man med upprättelse menar att gärningsmannen skulle straffas (för det kommer inte ske). Sådan är den svenska demokratin, man är straffimmun och undantagen lagen innan 15 års ålder vilket i praktiken innebär att man får göra vad man vill mer eller mindre. Däremot så talar omständigheterna för att socialtjänsten i sin tur kan hänvisa till avgörande insatser för att hålla honom någorlunda "borta" från samhället.
Citat:
Kan man ens tvinga honom att lämna DNA-prov för att se om hans DNA återfinns på eller i lilla Luna?
Utredningen leds i första hand av polis och åklagare även om gärningsmannen är under 15 år, och det är mig veterligen åklagare som beslutar om man kan "tvinga" personen att DNA-testas, något jag finner mycket rimligt i det här fallet. Det är inget tvivel om att man kommer begära det. Givet att den misstänkte är minderårig, är det i senare led socialnämnden som informeras om resultatet från DNA-proven samt övriga tekniska bevis för att kunna bedöma vilka insatser som socialtjänsten ska åberopa.