2022-07-19, 21:48
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Observera även det oerhörda fokuset på gärningsmannen, offret är både strax efter och långt efteråt helt ointressant för vänstermedia. Debatten landar oftast i hur man ska förebygga, vårda och ömma för de kriminella.

När sedan rättsprocessen tar vid ska det även där tas stor hänsyn till gärningsmannen. Det kan handla om ålder, att gärningsmannen redan suttit häktad en längre tid och därav borde få ett lägre straff. Lyssna på motiveringen till domen i Malin-fallet idag. Det är enormt fokus på straffreduktion. Gärningsmännen ska gynnas i Sverige ty di är de finaste vi har.

Hur många fler barn, och andra oskyldiga, ska hinna våldtas och mördas innan folk fattar?

Det räcker nu!!

I Septembervalet så visar vi att vi har fan i mig fått nog.
Citera
2022-07-19, 21:51
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag stöttar absolut inga våldshandlingar riktade mot MGM. Men ingenting tyder enligt min mening på att Luna kommer att få upprättelse genom rättsväsendet.

Domstolarna kommer att säga att det inte finns bindande bevis för att MGM har fyllt 15 år, och därför måste han behandlas som om han är 13 år och icke straffmyndig. Då kan han inte straffas över huvud taget.

Risken är tyvärr stor att flickan aldrig får någon upprättelse, om man med upprättelse menar att gärningsmannen skulle straffas (för det kommer inte ske). Sådan är den svenska demokratin, man är straffimmun och undantagen lagen innan 15 års ålder vilket i praktiken innebär att man får göra vad man vill mer eller mindre. Däremot så talar omständigheterna för att socialtjänsten i sin tur kan hänvisa till avgörande insatser för att hålla honom någorlunda "borta" från samhället.

Citat:
Kan man ens tvinga honom att lämna DNA-prov för att se om hans DNA återfinns på eller i lilla Luna?

Utredningen leds i första hand av polis och åklagare även om gärningsmannen är under 15 år, och det är mig veterligen åklagare som beslutar om man kan "tvinga" personen att DNA-testas, något jag finner mycket rimligt i det här fallet. Det är inget tvivel om att man kommer begära det. Givet att den misstänkte är minderårig, är det i senare led socialnämnden som informeras om resultatet från DNA-proven samt övriga tekniska bevis för att kunna bedöma vilka insatser som socialtjänsten ska åberopa.
Citera
2022-07-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
En random psykolog hur kunnig han än är kan självklart inte uttala sig om ett enskilt fall. Hade det varit hans klient hade han ju haft tystnadsplikt.
Därför uttalade han sig i allmänna ordalag om hur det statistiskt ser ut.

Min poäng är att dem har bett honom uttala sig med anledning av detta fallet. Varför är det intressant av vad "många barn" har blivit utsatta för, det är ju inte relevant. (Vad vi och han vet.) Det handlar ju inte om barn i allmänhet, eller hur kan detta fallet ha lett till en diskussion om hur "många barn" har varit utsatta och sen beter sig som svin?
Missförstå mig nu inte, alla som utsätter barn för vad det än må vara för äckelheter ska naturligtvis hållas borta från barn och (samhället i stort egentligen) och alla barn som utsätts ska ha all hjälp dem kan få.

Många skidåkare skadar knäna.
Citera
2022-07-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Skulle de luta sig mot socialt nedbrytande beteende i LVU lagkravet då menar du? För han knarkar ju inte, vad vid vet, och det är det jag menar med att socialen egentligen inte har befogenheter för detta fall.

Sluta snacka om saker du inte har minsta aning om .

Citat:
Socialnämnden har ett ansvar för att barn och unga personer som
riskerar att utvecklas ogynnsamt får det stöd och skydd som de behöver
Nämnden kan behöva ge insatser enligt SoL eller vård enligt
LVU före, under och efter en rättsprocess.
https://www.socialstyrelsen.se/globa...020-2-6577.pdf

Citat:
3 § Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rd_sfs-1990-52

LVU 3§ Socialt nedbrytande beteende.-------->
Aggressivitet, utåtagerande och våld
våld i nära relationer
Psykiska funktionshinder
Utåtagerande beteende,aggressivitet,bristande impulskontroll
Sexuellt beteende,övergrepp och relationer
Citera
2022-07-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket jävla skitsnack.
Jag har gått igenom forskningen som främst hämtas från USA och de "sexualbrott" som tidigare utsatta begår är prostitution -- vilket är ett sexualbrott i Staterna. Det är långt under 50% som hamnar i det.

När det gäller överrepresentation för sexualbrott så är det människor som själva utsatts för grov fysiskt misshandel i barndomen och/eller grov vanvård... De är också långt under 50% av dem som begår sexualbrott mot barn ... (överrepresentation betyder inte alla förövare och inte gällande alla brott - utan fler än i normbefolkningen procentuellt sett .. normalbefolkningen är mycket större än dessa grupper och den vanligaste förövaren har inte brott mot sig själv i bakgrunden)

Du kan kontrollera detta mot Peter Martens som faktiskt ändrade skitsnacket om att sexualbrottsutsatta barn själva växer upp och begår sexualbrott ... Det var en feltolkning man övergav i början på 2000-talet.

Sluta rapa skit.
Fattar du inte att om 1 av 10 sexualbrott mot barn anmäls då kan inte nån jävla forskare räkna statistik på det.
50% är en uppskattning. Du behöver gå på en statistik kurs.
Citera
2022-07-19, 21:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Fattar du inte att om 1 av 10 sexualbrott mot barn anmäls då kan inte nån jävla forskare räkna statistik på det.
Det beror på hur stort underlaget är...
Citera
2022-07-19, 22:09
Medlem
Media har bekräftat att GM inte är kvar i Västernorrland.
Grattis till alla som bor i Västernorrland då. Vi andra bör ha koll på våra barn och inte låta dem gå ensamma från kompisar, bussen eller lekparken.
Citera
2022-07-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Jag hittade en artikel från Världen idag där GW uttalar sig om Kevinfallet.
Jag tycker att det är märkligt att media håller så tyst om det inträffade. Kan det vara för att det är just ett valår? Skulle inte förvåna om utredningarna på monstret kommer att dröja till efter 11/9.

Läs och avgör själva. https://www.varldenidag.se/nyheter/g...oEx2PpFmgTLjQ/
Jag undrar vad det monstret gör idag?

"Skulle inte förvåna om utredningarna på monstret kommer att dröja till efter 11/9"
Nu är det ju polis och åklagare som driver förundersökningar, och inte riksdagspartierna...
Citera
2022-07-19, 22:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
50% är DIN högst okunniga uppskattning ... Var ärlig med det.
Citera
2022-07-19, 22:23
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Skulle inte förvåna om utredningarna på monstret kommer att dröja till efter 11/9"
Nu är det ju polis och åklagare som driver förundersökningar, och inte riksdagspartierna...
Och vilka utser rikspolischefen tror du ?
Kapten Klännings brott mörkades i åratal , Kevin mördades av en invandrare men skulden lades på två oskyldiga svenska pojkar av politiska skäl , BRÅ:s undersökningar censureras eller stoppas .....

Nog är det ganska lindrigt i jämförelse att maska lite med utredningen för att göra Morgan glad , gärningsmannen kommer ju ändå bara att få socfika med saft och bullar som straff oavsett när han döms .
Citera
2022-07-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Media har bekräftat att GM inte är kvar i Västernorrland.
Grattis till alla som bor i Västernorrland då. Vi andra bör ha koll på våra barn och inte låta dem gå ensamma från kompisar, bussen eller lekparken.

Skellefteå ligger i Västerbotten.
Citera
2022-07-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
50% är DIN högst okunniga uppskattning ... Var ärlig med det.
Varför ska jag överhuvudtaget gå in i en vetenskaplig bevisföring om detta ämne med dig?!
Ge mig en god anledning. Det blir så mycket off topic i tråden.
Om du är ärlig, läs nedanstående artikel och berätta för mig kort och koncist om innehållet.

https://www.ojp.gov/pdffiles/abuse.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in