• 1
  • 2
2022-07-18, 10:09
Medlem
Jag lider ett tillstånd (lång story) där jag för att lindra symtomen måste stoppa in en plastpryl i munnen tre gånger om dagen och utföra några övningar. Mitt problem är att det glider i munnen på grund av saliv. Har använt prylen i ett par månader och har använt tygbitar (jag har några som jag återanvänder och cyklar igenom) i munnen samtidigt för att grejen ska ligga på plats och inte glida i munnen. Jag inser dock att på grund av bakterier kan detta inte vara bra för min munhygien, vilken inte är den bästa till att börja med. Jag försöker komma på något engångsmaterial som kan stoppas in i munnen en gång och sedan slängas, som inte leder till att det byggs upp bakterier. Dock måste materialet ha en sträv textur. Inte så mycket att det skadar mitt tandkött, men tillräckligt för att hålla enheten på plats och inte glida runt. Jag tänker mig något liknande pappersark som kan klippas till former, men som är säkert att stoppa i munnen en gång, och det har den sträva ytan som jag letar efter. Jag kan bara inte komma på vad man skulle kunna använda.

Någon...?
Citera
2022-07-18, 10:15
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Jag lider ett tillstånd (lång story) där jag för att lindra symtomen måste stoppa in en plastpryl i munnen tre gånger om dagen och utföra några övningar. Mitt problem är att det glider i munnen på grund av saliv. Har använt prylen i ett par månader och har använt tygbitar (jag har några som jag återanvänder och cyklar igenom) i munnen samtidigt för att grejen ska ligga på plats och inte glida i munnen. Jag inser dock att på grund av bakterier kan detta inte vara bra för min munhygien, vilken inte är den bästa till att börja med. Jag försöker komma på något engångsmaterial som kan stoppas in i munnen en gång och sedan slängas, som inte leder till att det byggs upp bakterier. Dock måste materialet ha en sträv textur. Inte så mycket att det skadar mitt tandkött, men tillräckligt för att hålla enheten på plats och inte glida runt. Jag tänker mig något liknande pappersark som kan klippas till former, men som är säkert att stoppa i munnen en gång, och det har den sträva ytan som jag letar efter. Jag kan bara inte komma på vad man skulle kunna använda.

Någon...?

Fattar inte riktigt ditt tillstånd men kanske snuspåsar, finns ju att köpa tomma potionspåsar.
https://snusfabriken.com/produkt-kat...portionspasar/

Finns ju tydligen något snus-papper som jag ej vet vad det är men låter ju som pappersark du frågar efter.
Senast redigerad av Fummy 2022-07-18 kl. 10:26.
Citera
2022-07-18, 10:16
Moderator
Maviels avatar
Detta är faktiskt ett seriöst tips så du inte tror jag är tokig…

Köp en bitring eller mojäng som man ger barn. Det borde funka. Ofta struktur på dem oxå. Du kan ju lätt köra i diskmaskin / diska / koka om den blir äcklig?
Citera
2022-07-18, 10:20
Medlem
anomaligns avatar
Jag vet inte rätt ord för det jag tänker på, men det är som ett textilnät som har täckts med silikon, och som man använder för att lägga under dukar, mattor och liknande för att de inte ska glida på bordet eller golvet. De är gjorda för att ha hög friktion, och för att lätt kunna klippas till rätt storlek/form.

Edit: typ sånt här: https://www.ikea.com/se/sv/p/stopp-halkskydd-80227877/
Senast redigerad av anomalign 2022-07-18 kl. 10:23.
Citera
2022-07-18, 10:22
Medlem
Ytterligare ett seriöst tips kan vara att köpa några förpackningar av snarkskena, det är en "siliconmassa" som man värmer upp och formar med tänderna. När den stelnat är den formfast.

Några stycken av dessa så kan du koka dem du inte använder för att få dem fria från bakterier.

Formen på "massan" så den passar ditt behov bestämmer du själv. Finns på alla apotek.

Bara en fråga, är detta någon psykisk åkomma som gör att du "måste bita" ?
Citera
2022-07-18, 10:29
Medlem
Bonnatorps avatar
Det är väl inte så farligt om du använder tyg?

Klipp upp någon gammal tshirt eller lakan i amå ruto, sedan har du så det räcker i någon vecka innan du kan hiva hela högen av använda rutor i en kastrull och koka dem, och tvätta dem på så sätt.
Citera
2022-07-18, 10:32
Medlem
En bit glesvävt tyg i form av sånt som brukade kallas gasbinda kanske?

https://www.apotea.se/elastomull-10-cm-x-4-m
Citera
2022-07-18, 10:41
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag vet inte rätt ord för det jag tänker på, men det är som ett textilnät som har täckts med silikon, och som man använder för att lägga under dukar, mattor och liknande för att de inte ska glida på bordet eller golvet. De är gjorda för att ha hög friktion, och för att lätt kunna klippas till rätt storlek/form.

Edit: typ sånt här: https://www.ikea.com/se/sv/p/stopp-halkskydd-80227877/

Tror att det kan lossna material från dem och tveksamt till hygienen? Möjligtvis om man klipper till och kör som engångs.
Citera
2022-07-18, 10:53
Medlem
Syster-Smisks avatar
Är det IQoro?
Citera
2022-07-18, 10:58
Medlem
Syster-Smisks avatar
Oavsett vad det är för pryl så skulle jag säga vanliga kompresser.
Köp en liten låda på apoteket, en sån kommer räcka länge.
Dom är ju ”tygiga” och sträva i materialet och luddar inte nämnvärt. Även om dom är små (tänkte på minsta som är typ 5x5 cm) så går dom ju att veckla ut så dom blir större, om man vill.
Citera
2022-07-18, 11:18
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Tror att det kan lossna material från dem och tveksamt till hygienen? Möjligtvis om man klipper till och kör som engångs.

Ja, tanken var att klippa till. Skulle bli trångt i munnen att stuva in en kvadratmeter eller mer halkskyddsduk i munnen.

Jag tänkte också att eftersom det var silikon (vilket den från IKEA inte är utan "syntetiskt gummi" vilket kan innehålla otäcka kemikalier och nog inte bör has i munnen) så skulle man kunna koka och sterilisera det om man ville återanvända eftersom silikon tål höga temperaturer. Men nu är jag osäker om det finns såna av silikon.

Fast hur som helst tror jag att förslagen ovan om att använda gasbinda är bättre än mitt förslag.
Citera
2022-07-18, 11:20
Medlem
Psykonaut-s avatar
https://www.apotea.se/nappar-bitringar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto