• 1
  • 2
2022-07-17, 16:05
Medlem
CockWitchs avatar
Jag är väldigt intresserad av kost och äter själv paleokost och mängder med örter och ayurvediska medicinalväxter varje dag. Det sägs att olivolja är bra för kärlen och kroppen, därför försöker jag ha olivolja och torskleverolja som primär fettkälla. Även de fetter som finns i tex pumpakärnor. Och sen det jag får i mig via köttet jag äter. Hur som helst så googlade jag lite och hittade ett helt annat påstående:

"Mättat fett (mest animalier och kokosolja), enkelomättat fett (olivolja), och fleromättat fett (omega-3 & 6 oljor) är alla associerade med ökning av aterosklerotiska (åderförkalkning) lesioner (skador)[4]. Alla typer av olja, inklusive olivolja, visar sig bidra till artärskador och även progression av hjärtsjukdom[5]."

Länk till sidan:

https://www.fivesec.co/blogg/nackdelar-med-olja

Man säger ju att omega 3 är bra för kärlen. Men nu påstår dem tvärt om.

Jag köper inte vad dom säger, jag har läst att det är precis tvärtom. Dessutom tror jag att överdriven konsumtion av spannmål, snabba kolhydrater och socker skapar problem med kärlen och bidrar till hjärt kärl sjukdomar.

Vad tror ni själva ni som är intresserade?
Citera
2022-07-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag är väldigt intresserad av kost och äter själv paleokost och mängder med örter och ayurvediska medicinalväxter varje dag. Det sägs att olivolja är bra för kärlen och kroppen, därför försöker jag ha olivolja och torskleverolja som primär fettkälla. Även de fetter som finns i tex pumpakärnor. Och sen det jag får i mig via köttet jag äter. Hur som helst så googlade jag lite och hittade ett helt annat påstående:

"Mättat fett (mest animalier och kokosolja), enkelomättat fett (olivolja), och fleromättat fett (omega-3 & 6 oljor) är alla associerade med ökning av aterosklerotiska (åderförkalkning) lesioner (skador)[4]. Alla typer av olja, inklusive olivolja, visar sig bidra till artärskador och även progression av hjärtsjukdom[5]."

Länk till sidan:

https://www.fivesec.co/blogg/nackdelar-med-olja

Man säger ju att omega 3 är bra för kärlen. Men nu påstår dem tvärt om.

Jag köper inte vad dom säger, jag har läst att det är precis tvärtom. Dessutom tror jag att överdriven konsumtion av spannmål, snabba kolhydrater och socker skapar problem med kärlen och bidrar till hjärt kärl sjukdomar.

Vad tror ni själva ni som är intresserade?

På Kreta (Grekland) äter dom mest olivolja i världen och dom är det folk som har minst hjärt och kärlsjukdomar. Så avgör sj.
Citera
2022-07-17, 16:14
Medlem
CockWitchs avatar
Här en studie med närmare 30 000 personer som visar att omega 3 minskar risken för hjärtinfarkt.

https://www.nordicnutritioncouncil.c...rkt-och-cancer

Jag skulle gärna se fler studier i denna tråd.

Även att regelbundet intag av D3 minskar dödligheten i cancer.
Citera
2022-07-17, 16:14
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
På Kreta (Grekland) äter dom mest olivolja i världen och dom är det folk som har minst hjärt och kärlsjukdomar. Så avgör sj.
Det är jag medveten om. Yes. Tror också de äter mycket fisk där.
Citera
2022-07-17, 16:17
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Nej det är japaner som har minst hjärt och kärlsjukdomar. Därför att dom äter mycket fisk och grönsaker.
Citera
2022-07-17, 16:17
Medlem
Fivesec
En reklambloggande anorektiker, ja ja
Citera
2022-07-17, 16:21
Medlem
Citat:

Kan bero på vad för typ av olivolja det är och vad den äts med, genetik och hur aktiv man är osv.
Citera
2022-07-17, 16:24
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Det du säger vacklar lite när jag tittar närmare på saken. De påstås ha utvecklat en antigen på kreta trots att de äter fet mat i allmänhet. Inte bara olivolja. Om detta stämmer kan vi heller inte vara säkra på.

https://sverigesradio.se/artikel/6704761
Citera
2022-07-17, 16:26
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Fivesec
En reklambloggande anorektiker, ja ja
Ja det är en vegansida. Jag är ändå intresserad av vad dom bygger det på.
Citera
2022-07-17, 16:26
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Nej det är japaner som har minst hjärt och kärlsjukdomar. Därför att dom äter mycket fisk och grönsaker.
Vi brukar ju säga "källa på det". Hade varit intressant.
Citera
2022-07-17, 16:31
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Så här säger denna artikel om ditt påstående:

"Den goda hälsa som åtnjuts på Okinawa har tillskrivits deras hälsosamma livsstil, i synnerhet den traditionella kosten som ätits där under många år. Denna kost är i stort sett helt växtbaserad. Ofta hör man att Japaner är mer hälsosamma pga deras höga fiskkonsumtion. Men endast en procent av kaloriintaget är fisk på Okinawa och övriga animaliska produkter som ägg, kött och mjölkprodukter tar upp mindre än en procent"

https://www.lakareforframtiden.se/ny...el-till-halsa/
Citera
2022-07-17, 16:33
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Så här säger denna artikel om ditt påstående:

"Den goda hälsa som åtnjuts på Okinawa har tillskrivits deras hälsosamma livsstil, i synnerhet den traditionella kosten som ätits där under många år. Denna kost är i stort sett helt växtbaserad. Ofta hör man att Japaner är mer hälsosamma pga deras höga fiskkonsumtion. Men endast en procent av kaloriintaget är fisk på Okinawa och övriga animaliska produkter som ägg, kött och mjölkprodukter tar upp mindre än en procent"

https://www.lakareforframtiden.se/ny...el-till-halsa/
Japaner är också dom som lever längst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här