2022-07-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Är inte det nebulosor? Stjärnor som exploderat så är det bara ett moln kvar?
Finns även kvar moln som ännu inte blivit stjärnor även om dom betas av via stjärnbildning. Än finns det kraft i galaxen .. även om bildandet av nya stjärnor totalt sett är patetiskt lågt numera.
Citera
2022-07-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Färgerna är kanske fejk, men molnen är äkta.

Är det inte så att man i efterhand försöker få till så realistiska färger som möjligt beroende på vad molnen faktiskt består av för grundämnen?
Citera
2022-07-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Är det inte så att man i efterhand försöker få till så realistiska färger som möjligt beroende på vad molnen faktiskt består av för grundämnen?
Troligen inte, men man förefaller använda en slags fasförskjutning av färger via olika filter. Så de längsta infraröda frekvenserna trillar in som rött, och sen går du genom regnbågen mot det högsta frekvenserna inom det intervall du vill skapa en fotorealistisk bild av.

Det är inte alltid känt vilket ämne som skapar en signal, trots allt. Det finns lite info här:

https://www.cnet.com/science/how-and...ages-coloured/
Citera
2022-07-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Troligen inte, men man förefaller använda en slags fasförskjutning av färger via olika filter. Så de längsta infraröda frekvenserna trillar in som rött, och sen går du genom regnbågen mot det högsta frekvenserna inom det intervall du vill skapa en fotorealistisk bild av.

Det är inte alltid känt vilket ämne som skapar en signal, trots allt. Det finns lite info här:

https://www.cnet.com/science/how-and...ages-coloured/

Tack, bra länk.
Citera
2022-07-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag hörde om det hära men inte sett något än, såg dom några aliens?

Nä verkar vara locket på.
Citera
2022-07-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Är inte det nebulosor? Stjärnor som exploderat så är det bara ett moln kvar?

Jo alltså det är väl gas enligt gängse teorier. Så har man färglagt för att kunna intressera gemene man.
Citera
2022-07-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvanta
Du kan ju inte vara på riktig. Pröva och läs en introduktionsbok i Astronomi först.

Jag skrev lite fel.Menar att färgerna är påhittade.
Citera
2022-07-17, 13:14
Medlem
wwrs avatar
Elon Musk twittrar
Citat:
Nice try, NASA
https://twitter.com/elonmusk/status/1547793837443035136

Elon Musk jämför bilderna från James Webb-teleskopet med sin egen köksbänk 🤣🤣🤣

Det är väl inte så att någon tror att bilderna är bluff?
Citera
2022-07-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Elon Musk twittrar
Han borde nog sluta med det, han börjar verka allt mer helgalen allt eftersom åren går. Ett sånt där inlägg hade varit lustigt från en 17 åring, inte från ägaren av SpaceX som gör massor av affärer med NASA.
Citera
2022-07-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Han borde nog sluta med det, han börjar verka allt mer helgalen allt eftersom åren går. Ett sånt där inlägg hade varit lustigt från en 17 åring, inte från ägaren av SpaceX som gör massor av affärer med NASA.

Var det inte Biden som visade blden?
Citera
2022-07-17, 18:17
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Hur kan du se det som omöjligt? Jag ser det som omöjligt att det inte finns. Sedan är det ju trist att vi troligtvis inte kommer träffa detta intelligenta liv.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Menar du chansen för intelligent liv i hela universum människan borträknat?

Och i så fall varför? Med tanke på det enorma antalet galaxer, solsystem och planeter?

Jag tror att sannolikheten för intelligent liv kräver så extremt exakta förhållanden vad gäller i princip varenda detalj. Så som vi känner till liv, med allt omkring oss som kräver att allt står i symbios med varandra, dvs vatten, växter, djur osv. Att det ska uppstå kräver ju att allting är så precist och exakt.

Flyttar vi jorden någon enstaka procent närmre solen så för vi av hettan, om omloppsbanan är någon procent längre ifrån dör vi av kylan.

För att människan ska överleva krävdes att vulkanerna som funnits i mängder skulle upphöra med sin aktivitet. Då koldioxiden som fanns i atmosfären och luften gjorde det obeboeligt för oss.

Det här är bara några små detaljer. Men det finns exempel i tusental. Kanske finns det planeter med någon form utav fiskar, bakterier eller något slags djur. Men intelligent liv, det tror jag inte.

Sen ska man ju egentligen aldrig säga aldrig. Det går hitintills inte veta om det faktiskt finns liv på andra planeter. Det är möjligt men jag finner det extremt osannolikt.
Citera
2022-07-18, 00:38
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Jag tror att sannolikheten för intelligent liv kräver så extremt exakta förhållanden vad gäller i princip varenda detalj. Så som vi känner till liv, med allt omkring oss som kräver att allt står i symbios med varandra, dvs vatten, växter, djur osv. Att det ska uppstå kräver ju att allting är så precist och exakt.

Flyttar vi jorden någon enstaka procent närmre solen så för vi av hettan, om omloppsbanan är någon procent längre ifrån dör vi av kylan.

För att människan ska överleva krävdes att vulkanerna som funnits i mängder skulle upphöra med sin aktivitet. Då koldioxiden som fanns i atmosfären och luften gjorde det obeboeligt för oss.

Det här är bara några små detaljer. Men det finns exempel i tusental. Kanske finns det planeter med någon form utav fiskar, bakterier eller något slags djur. Men intelligent liv, det tror jag inte.

Sen ska man ju egentligen aldrig säga aldrig. Det går hitintills inte veta om det faktiskt finns liv på andra planeter. Det är möjligt men jag finner det extremt osannolikt.

Ja så är det ju. Men med tanke på att det sannolikt finns miljontals miljarder planeter med ganska lika förhållanden som jorden har i hela universum, ja, det är omöjligt att säga hur många exakt, men bara ur en artikel får man siffran:
"That means there are up to 76,000,000,000,000,000,000,000 stars similar to ours and almost all of them have some form of planets. Based on the Kepler observations, it is now estimated that a quarter of those stars have at least one rocky planet similar in size to the Earth and in the habitable zone.
That means there are up to 19,000,000,000,000,000,000,000 stars similar to ours with at least one planet similar to Earth."

Källa: https://www.forbes.com/sites/quora/2...eres-the-math/

Så det torde finnas många möjligheter för slumpen att skapa liv. Ungefär som att det är extremt svårt att vinna drömvinster, nära på omöjligt, så är det alltid någon som vinner i slutändan. Och då är chansen ändå såpass "goda" som 1 på 300 miljoner tror jag det var. Tänk hur många chanser siffrorna ovan ger för att skapa liv. Och av alla de miljoner, miljarder, kanske tusentals eller miljontals miljarder lyckade försök, så måste ju X antal kunna utvecklas till intelligent liv.

Det finns så enormt mycket materia i universum, att det rimliga ändå vore att intelligent liv finns även på annat håll. Vi kommer förmodligen aldrig få veta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback