Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Hur kan du se det som omöjligt? Jag ser det som omöjligt att det inte finns. Sedan är det ju trist att vi troligtvis inte kommer träffa detta intelligenta liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Menar du chansen för intelligent liv i hela universum människan borträknat?
Och i så fall varför? Med tanke på det enorma antalet galaxer, solsystem och planeter?
Jag tror att sannolikheten för intelligent liv kräver så extremt exakta förhållanden vad gäller i princip varenda detalj. Så som vi känner till liv, med allt omkring oss som kräver att allt står i symbios med varandra, dvs vatten, växter, djur osv. Att det ska uppstå kräver ju att allting är så precist och exakt.
Flyttar vi jorden någon enstaka procent närmre solen så för vi av hettan, om omloppsbanan är någon procent längre ifrån dör vi av kylan.
För att människan ska överleva krävdes att vulkanerna som funnits i mängder skulle upphöra med sin aktivitet. Då koldioxiden som fanns i atmosfären och luften gjorde det obeboeligt för oss.
Det här är bara några små detaljer. Men det finns exempel i tusental. Kanske finns det planeter med någon form utav fiskar, bakterier eller något slags djur. Men intelligent liv, det tror jag inte.
Sen ska man ju egentligen aldrig säga aldrig. Det går hitintills inte veta om det faktiskt finns liv på andra planeter. Det är möjligt men jag finner det extremt osannolikt.