• 1
  • 2
2022-07-16, 21:51
Medlem
Hegamons avatar
Jag var ute och seglade, försökte skota hem så mycket det gick för att få lutning på segelbåten, blåste väl 7 sekundmeter och 10 sekundmeter i byarna. Seglade bara med storseglet, genuan fick ligga i ruffen. Så small det till i riggen. Hela bommen med segel lossnade från tampen som jag skotar hem bommen med. Sedan hamnade segel och bom i stålvirarna som håller uppe masten. Det blev en ofrivillig gipp och flyt jag inte fick bommen i huvudet.

Det är inte kul, båten är nästa skrot, inget bra skick alls. Vad är det jag ska undersöka så att segel, bom och rigg håller? Bara tamparna och sedan är det okej eller?

Senast redigerad av Hegamon 2022-07-16 kl. 22:49.
Citera
2022-07-17, 00:26
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag var ute och seglade, försökte skota hem så mycket det gick för att få lutning på segelbåten, blåste väl 7 sekundmeter och 10 sekundmeter i byarna. Seglade bara med storseglet, genuan fick ligga i ruffen. Så small det till i riggen. Hela bommen med segel lossnade från tampen som jag skotar hem bommen med. Sedan hamnade segel och bom i stålvirarna som håller uppe masten. Det blev en ofrivillig gipp och flyt jag inte fick bommen i huvudet.

Det är inte kul, båten är nästa skrot, inget bra skick alls. Vad är det jag ska undersöka så att segel, bom och rigg håller? Bara tamparna och sedan är det okej eller?

Vad har du för båt? Stor eller liten, tror det är en mindre va?
Trä eller plast. Vad är riggen gjord av?

Själva vajrarna, och vantskruvarna brukar hålla om det inte är utsatta för påverkan. Sen är det infästningarna som kan ta stryk.

Hur såg din infästning ut i bommen? Vad lossnade?

Finns ju olika varianter med akterstagen, har du barduner?

3-4 knop med bara storen uppe, vänta tills du får upp genuan eller annat försegel, då blir det mer fart.

Navigare necesse est, vivere non est necesse
Senast redigerad av 53....so what 2022-07-17 kl. 00:35.
Citera
2022-07-17, 00:41
Medlem
Tydligen å höll inte din skrotbåt.
Kanske du inte skall segla den så hårt/dumt?

Var det snöret som gick av eller var det något annat som gick sönder?
Citera
2022-07-17, 01:52
Medlem
Det är väl därför de flesta med segelbåt oftast kör med motorn. Kanske lika bra att köpa en motorbåt direkt. Men du har ju en hög mast du kan fästa antennen till komradion på. Om du har en, annars kan du fästa antennen till en slavsändare (ev med booster) till mobilen.

Har själv också bara seglat en gång, dock inte i egen båt. Det var spännande och bommen åkte från den ena sidan till den andra när man ändrade riktning. Man skulle annars se till att seglet var fullt med luft hela tiden. Det känns som segling är jobbigt och motorbåt är enklare!
Citera
2022-07-17, 07:01
Medlem
Mr.Swedens avatar
Det låter som du vet lite om segling men ändå inte begriper vad du håller på med. Du skotar ju inte hem för att båten ska luta utan för att öka farten (att båten lutar är en bieffekt). Tre fyra knop vid 7 ms är inte någon effektiv segling.

Varför släppte storskotet från bommens infästning? Gick någonting sönder eller var det en hake som lirkade ut sig?
Citera
2022-07-17, 09:21
Medlem
Henriksss avatar
Vad yrar du om?
Du ser väl vad som gått sönder?
Citera
2022-07-17, 13:54
Medlem
Jag tror inte att båten är skrot
Se över infästningarna i båten med avseende på skotet

Hur gör du när du seglar du drar hem storskotet så bommen står nästan mitt i båten och då har du läns
I samband med detta lossnar skotet och Bommen åker iväg till vanten

Försök ta med dig en kompis som kan hjälpa dig att segla
På en kurs eller liknande
Läs på lite hur man gör när man har seglar för kan man segla så är det underbart

Vet du vad en gipp är
Lycka till
Citera
2022-07-17, 14:03
Medlem
Oj jag såg inte att det var du hegamon

För ett tag sen var du ute och seglade mitt i natten och vi var nära att skicka sjöräddning efter dig

Nu klarar du inte av att länsa jag hoppas du inte har blivit senil
Citera
2022-07-18, 19:02
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hur såg din infästning ut i bommen? Vad lossnade?

Det är en sex meter lång segelbåt. Lossnade gjorde metallbiten som håller i den U-formade biten som håller i bommen. Jag tror iofs att det var en repbit som satt där. Nu sitter det en metall bit där som du ser på fotot:

https://www.bildtagg.se/bild/qsvt1wlkb2lw01msnf6ut8ou
Citera
2022-07-18, 19:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Varför släppte storskotet från bommens infästning? Gick någonting sönder eller var det en hake som lirkade ut sig?

Kolla bilden. Den fotade jag efter att seglet lossnade.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tydligen å höll inte din skrotbåt.
Kanske du inte skall segla den så hårt/dumt?

Var det snöret som gick av eller var det något annat som gick sönder?

Som ers nåd ser så var det nog snöret som gick av, jag tror det satt ett snöre istället för den här metall bygeln.

Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Oj jag såg inte att det var du hegamon

För ett tag sen var du ute och seglade mitt i natten och vi var nära att skicka sjöräddning efter dig

Nu klarar du inte av att länsa jag hoppas du inte har blivit senil

Jag har så mycket skrot så det ställer till det.
Citera
2022-07-18, 19:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är en sex meter lång segelbåt. Lossnade gjorde metallbiten som håller i den U-formade biten som håller i bommen. Jag tror iofs att det var en repbit som satt där. Nu sitter det en metall bit där som du ser på fotot:

https://www.bildtagg.se/bild/qsvt1wlkb2lw01msnf6ut8ou
Så blocket gick sönder/lossnade? Hur kunde det bli en gipp om du seglade hårt inskotat, borde inte seglet blåst framåt istället?
Men ett nytt block är lätt fixat, kolla dock fästet i bommen. Och kolla andra änden också, blocket i sittbrunnen.
Och köp en bok om segling och läs den innan du ger dig ut igen.
Citera
2022-07-18, 19:32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så blocket gick sönder/lossnade? Hur kunde det bli en gipp om du seglade hårt inskotat, borde inte seglet blåst framåt istället?

Vet inte, troligen för jag låg mot vinden och där råkade saken gå sönder. Aven slump, eller pga att utrustningen är sliten och håller ej för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men ett nytt block är lätt fixat, kolla dock fästet i bommen. Och kolla andra änden också, blocket i sittbrunnen.
Och köp en bok om segling och läs den innan du ger dig ut igen.

Riktigt, ny och hållbar utrusning likväl som grundläggande seglingskunskaper, som går läsa sig till är essentiella. Segelbåten ser ut som att den legat i tio år utan att någon använt den. Likaså fullagningar här och där. Mitt fel, felet hade kunnat undvikas om jag i förväg sett över utrustningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in