Citat:
Ursprungligen postat av
Doiten
”Den här torsdagen var, enligt pojkens personnummer, hans 13-årsdag.
Det finns dock uppgifter på att pojkens personnummer inte stämmer med hans faktiska födelsedata, och det ska nu undersökas om han är äldre än 13 år.
Med hjälp av informationsinhämtning från myndigheter och en medicinsk åldersbestämning ska saken undersökas.”
https://www.expressen.se/nyheter/mis...in-fodelsedag/
Alltså jag måste bara kommentera det här, inte för att försvara sickot utan för att det faktiskt behövs. Flera i min släkt ät lärare, min ex också och det var ett år då hon fick nya sjuor och kom hem och bara utryckte att "de här 97-orna (minns inte exakt om det var just 97-or men typ då) de är galet stora!" Jag har tre tjejer som är nästan 1,80 och skulle kunna gå in på vilken klubb i stan som helst utan att någon reagerade och minst fyra killar som ser ut Alexander Skarsgårds tvilling (hon jobbade i i svenne-getto då)!" De var alltså tretton. Och det kan skilja oerhört i den åldern, särskilt vissa killar ser ut som och uppträder som de är tio medan andra börjat få basröst och haft första växtspurten. En barndomsvän till mig, föräldrar från Iran men född här och helt rätt personnummer började raka sig i femman! Vi brukade reta honom (kamratligt) och han sa alltid "det är den persiska mattan, hårig som sattan". Vi var typ lite avis/fascinerade.
Vet inte hur det är med etiopier, känner några men alla är tjejer, men somalier har väl två påtagliga typer av mansutseende, de korta tjocka och de superlånga. Det kan skilja. Å andra sidan så är inte åldersjustering ovanligt, bara det att det är ovanligare för mindre barn som inte behöver vara yngre vid ansökningstillfället.