Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-15, 07:14
  #4057
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Alltså, jag vet inte vilken sjuk jävla människa wwr är som kan sitta där och spy galla över dom människor som vill bygga upp någonting bättre. Och han gör det dag efter dag, i flera forum här på Flashback. Det är någonting speciellt med med det.

Jag säger som så. Följ wwr’s råd och du kommer att ha nordkoreas rymdprogram att följa. Släpp rinken och du har det bästa i dagsläget, SpaceX. Vi kommer att kolonisera planeten Mars, därefter går vi vidare.
Du kan ju mycket om rymden, men så dyker du upp och ställer diagnoser på de som har annan uppfattning än du. Jag tror du och många postare står under påverkan att försöka skapa personkonflikter i forum.

Marsresorna ser lite avlägsna ut idag. Skulle inte Elon och Grimes stå på den röda planeten 2026? Det är mycket snack runt Elon. Det måste man få kritisera.

Kom igen med lite inlägg om rymden. Vi sluter fred genom att tillsammans sjunga Mars nationalsång:

https://www.youtube.com/watch?v=cj8-NcyULps
Citera
2022-07-15, 11:15
  #4058
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir ganska tjatigt när det alltid finns en bortförklaring när Starship exploderar eller man skriver om hur mycket Musk har lärt sig av explosionen. Starship skall flyga människor på månen 2024, är planen. Den förefaller orealistisk.

SpaceX bemannde flygningar med Crew Dragon har fungerat oklanderligt, med sex problemfria uppskjutningar hittills. Att prototyper under utveckling drabbas av problem är som Musk brukar påpeka inte konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu verkar NASA sköta sig någorlunda. Kanske kommer de att hjälpligt hålla rymdprogrammet igång genom att runda månen i höst. Dessutom har de just börjat få ned bilder från det nya teleskopet. Men då kommer tidningarna med negativa nyheter om hur presentationen genomförts.

https://www.nyteknik.se/premium/nasa...-forut-7035540

Att NASA:s presskonferenser är amatörmässiga är ju ingen nyhet. Ofta är det tio olika byråkrater som ska visas upp i rutan innan man kommer till saken. Nu tvingades vi dessutom lyssna till Bidens och Kamalas imbecilla pladder, eftersom valet närmar sig i USA.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Gäller det Musk och SpaceX är det oftast goda nyheter eller "småaktig" kritik av oväsentliga detaljer. Gäller det Bezos, NASA, Boeing eller Branson så är det negativa vinklingar av nyheterna. När Boeing gjorde sin första test till ISS nyligen och tydligen fick godkänt skrevs nästan ingenting. (För att inte tala om EU, Biden, Trump, ryssarna och mycket annat. I stort sett bara en sida får visas.)

Skillnaden mellan Elon och de andra du räknande upp är ju att Elon får saker gjorda, dessutom ofta sådant som ingen annan lyckats med tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu har jag haft tid ett tag att läsa tidningarna lite mer än vanligt och då ser man det tydligare. Men jag tror folk mer och mer kommer att tröttna på tidningarnas rapporter som hela tiden baseras på vem nyheten handlar om och vinklar den därefter istället för att berätta vad som sker. I forum försöker troll fokusera på de personer som kritiserar tidningarnas ensidiga malande. Våra media liknar mer och mer Pravda och nyhetsförmedlingen i Sovjetunionen.

Det sista håller jag definitivt med om, men medias förfall och fördumning är en lång process som pågått i många år. Till en del speglar det den allmänna fördumningen i det västerländska samhället, som ytterst beror på postmodernismen. Folk blir mer och mer korkade, och media anpassar sig därefter.
Citera
2022-07-15, 11:19
  #4059
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är inte riktigt lovande men jag skall studera detta mer.

Jag vet inte om plattformen skadats, jag bara oroade mig för möjligheten.
Citera
2022-07-15, 12:55
  #4060
Medlem
SpaceX sände igår den 14 july upp Dragon 2 med förnödenheter till rymdstationen, på uppdrag av NASA. Dockning beräknas ske idag.

Från Artemis I kan meddelas att man siktar på uppsändning från Cape i augusti, men dag är inte fatställd ännu.
Det blir en helt automatisk färd till månen och i omloppsbana samt havslandning med Orion-farkosten.

Det blir spännande att följa och mycket står på spel, det får inte misslyckas och jag tror inte projektet tål ytterligare förseningar.
Citera
2022-07-19, 23:28
  #4061
Medlem
Jag kollade på Launch Shedule och kunde se att uppskjutningen av Starship orbital test fortfarande är markerat för augusti.
Jag får försöka följa det bättre.

Även SLS och Artemis första färd obemannat runt månen är markerat för augusti.

Det skall bli intressant vilket som kommer först av dessa händelser. Det ser ju inte helt lovande ut för SpaceX just nu, det känns svajigt.

NASA planerar ytterligare en Mars-sond som skall söka efter liv. Äntligen lite life detection men det blir inte före 2030 tyvärr.
Citera
2022-07-20, 00:10
  #4062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SpaceX sände igår den 14 july upp Dragon 2 med förnödenheter till rymdstationen, på uppdrag av NASA. Dockning beräknas ske idag.

Från Artemis I kan meddelas att man siktar på uppsändning från Cape i augusti, men dag är inte fatställd ännu.
Det blir en helt automatisk färd till månen och i omloppsbana samt havslandning med Orion-farkosten.

Det blir spännande att följa och mycket står på spel, det får inte misslyckas och jag tror inte projektet tål ytterligare förseningar.

Varför så bråttom? SpaceX har gjort mer på dessa tio åren än vad NASA har gjort på 70 år.

Det tar runt en vecka för SpaceX att inspektera både plattform och farkost. Det som tar tid är FAA som nu måste lockas med ännu mer pengar för att de inte skall granska vartenda färgpigment som finns.
Citera
2022-07-20, 00:27
  #4063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varför så bråttom? SpaceX har gjort mer på dessa tio åren än vad NASA har gjort på 70 år.

Det tar runt en vecka för SpaceX att inspektera både plattform och farkost. Det som tar tid är FAA som nu måste lockas med ännu mer pengar för att de inte skall granska vartenda färgpigment som finns.

SpaceX dominerar rymdfarten. Men jag tror det är bråttom. Det är snart ett år försenat och investerare kan tröttna. Aktiekapital behöver tillföras. Pengar från NASA behövs också ständigt.
Jag håller med om att FAA varit svåra att hantera.
Citera
2022-07-21, 10:55
  #4064
Medlem
Fortfarande är det preliminärt i augusti som man siktar på första (nära) rundbaneturen med Starship men något datum är inte fastställt.
Jag håller tummarna att det sker senast i september.

Beträffande SLS och Artemis 1 har man preliminärt satt ut 29 augusti som dag för uppskjutning. Det som överraskar mig är att man skall låta Orion vara så länge som 3 månader i rymden, det innebär många varv kring månen och naturligtvis en bra test.

Att man skulle lyckas med att göra den bemannade färden runt månen i Artemis 2 redan under 2023....det tvivlar jag på.
Jag har blivit mycket skeptisk.
Citera
2022-07-23, 14:33
  #4065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SpaceX dominerar rymdfarten.

Glöm inte att SpaceX stands on the shoulders of giants. ALL denna grundforskning, alla dessa tidigare raketmotorer, all denna matematik för banor, stressberäkningar, rubbet - inget av detta kom från 0 hos SpaceX.

Dock har dom haft bättre fokus än NASA; som rättmätigt inte litar enbart på tjänsterna av en instabil person (givet senare tidens twittrande) utan måste tänka betydligt mer långsiktigt och hållbart.
Citera
2022-08-01, 20:11
  #4066
Avstängd
wwrs avatar
Det verkar som om SpaceX släppte en bit av kapseln över Australien. Som Guardian skriver så liknar den en "rymd-monolit".
https://www.theguardian.com/science/...spacex-mission

Verkar vara det icke trycksatta lastutrymmet man fäller.
https://snipboard.io/sHubjE.jpg

Skall vi gissa att det kan bli bli meme-material.
https://www.youtube.com/watch?v=cHWs3c3YNs4&t=50
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-01 kl. 20:24.
Citera
2022-08-02, 09:22
  #4067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det verkar som om SpaceX släppte en bit av kapseln över Australien. Som Guardian skriver så liknar den en "rymd-monolit".
https://www.theguardian.com/science/...spacex-mission

Verkar vara det icke trycksatta lastutrymmet man fäller.
https://snipboard.io/sHubjE.jpg

Skall vi gissa att det kan bli bli meme-material.
https://www.youtube.com/watch?v=cHWs3c3YNs4&t=50

Ser ut som en del av service-sektionen. Verkar vara från den gamla Dragon-kapseln, nu har man ju en kapsel Dragon II som mer liknar den bemannade Dragon-farkosten.
Citera
2022-08-02, 09:26
  #4068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Glöm inte att SpaceX stands on the shoulders of giants. ALL denna grundforskning, alla dessa tidigare raketmotorer, all denna matematik för banor, stressberäkningar, rubbet - inget av detta kom från 0 hos SpaceX.

Dock har dom haft bättre fokus än NASA; som rättmätigt inte litar enbart på tjänsterna av en instabil person (givet senare tidens twittrande) utan måste tänka betydligt mer långsiktigt och hållbart.

Det är bara lite synd att ISS blev lite överarbetad och lades för mycket prestige i projektet. Nu faller det ju samman och Ryssland drar sig ur.

Jag tror mer på flera rymdlaboratorier med vetenskapsmän och sedan särskilda stationer för turism. Helst skall dom läggas i omlopp längre ut eller till och med runt ständig bana jorden---månen. Men det är så klart bara vad jag "tycker".
Jag har aldrig gillat ISS, den har gett en del erfarenheter om långvarig tyngdlöshet exempelvis men den har också stoppat utvecklingen genom att för mycket pengar investerats. Kina riskerar att göra samma misstag men dom står i vart fall på egna ben.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback