Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-13, 17:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Vattenkraft optimeras huvudsakligen på week-ahead/spotmarknaden. Det sker förhållandevis lite balansering på intradag, såvida inte marknaden vänder totalt - det börjar blåsa av bara fan i Bretagne och alla franska snurror får damp exempelvis. Men de som har mest vattenkraftverk som är pump i Europa, alltså EDF, är i regel ointresserade av att optimera annat än week/day-ahead. Sedan kan förstås RTE (svenska kraftnäts motsvarighet i Frankrike), begära att de höjer/sänker, men det gör man först och främst med kärnkraftverken och därefter genom import, eftersom det oftast är billigast.
Ett vattenkraftverk såg jag avsåg att köpa ett batterilager för att kunna reglera långsammare med turbinerna. Dom hade räknat ut att det var lönsamt iom att turbinerna slits mindre när man reglerar långsammare. Så snabb kontinuerlig reglering förekommer.

Pumpkraftverk kan reglera precis som vattenkraft. Dvs pumpa mer eller mindre eller släppa på mer eller mindre flöde. Däremot tar det en del tid att vända flödet (20 min), så det är mer rimligt att det sker 2 ggr per dygn.
Citera
2022-07-13, 17:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vad får du allt ifrån. Min granne i Mälarhöjden installerade jordvärme, hans tomt 600 kvm. Min granne i Lund city installerade jordvärme, tomt 450 kvm. Jag har diskuterat med båda, flera år sedan, och har alla siffror klara och ser att du inte vet någonting om detta. Totalkostnaden var under de 180.000 kr som föregående inlägg la på solpaneler, och värmekostnaden för de stora villorna blev noll kronor direkt efter installation, alla pengar insparade på 4-5 år. Utöver att huspriset naturligtvis steg rejält.
Hur långa var deras kollektorslangar då?

Man behöver betydlig större tomt. Och så skall det ju inte stå ett hus på den.

Jordvärme i Mälarhöjden låter ju förståndshandikappat. Där lär dom ju ha berg i dagen.

Citat:
Man undrar vad som driver dig att skriva om sådant du är okunnig om. Googla Narcissist.
Hittills är det jag som levererat kunskap.
Citera
2022-07-13, 17:56
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur långa var deras kollektorslangar då?

Man behöver betydlig större tomt. Och så skall det ju inte stå ett hus på den.

Jordvärme i Mälarhöjden låter ju förståndshandikappat. Där lär dom ju ha berg i dagen.

Hittills är det jag som levererat kunskap.
Exakt, den var enorma borrningar i den Mälarhöjdsklippan, utförd av Irländare och en skadade handen så ambulansen kom.

Rätt kul att du bevisats ha fel, möter någon som kan området, och ändå anser att du har rätt.

Det här är inte min granne men en googling på bergvärme mälarhöjden dök han upp.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6...en-48-18884756
Och den här
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7...n-104-18865615

Helt omöjligt med bergvärme i Mälarhöjden.
Senast redigerad av Barents 2022-07-13 kl. 18:01.
Citera
2022-07-13, 18:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag ser att du fortsätter att handplocka data om export mellan Finland Sverige Tyskland Frankrike en dag när det råkar blåsa. Ja, vi vet att Tyskland och Sverige har ett enormt elöverskott. När det blåser. Detta måste exporteras. Samma minut som det blåser.

Blir spännande när Tyskland ytterligare fördubblat sin vindkraft. De kommer då att ha så enorma elöverskott, när det blåser, att de kan förse stora delar av Europa med nästan gratis vind-el. Som tyskarna betalat med 40mkr per vindkraftverk, pengar de aldrig får tillbaka.
Jag levererade dagens data. Då yrar Barents att jag handplockat dag.
Jaja, verklighetskontakten är inte den bästa som sagt.

Fö är Finlands nettoimport än större idag. 2.6 GW.

Och inte klarade Barents att räkna ut Tysklands nettoexport. Och inte heller Frankrikes nettoimport.
Lite bedrövlig från den som kallar sig matematiker.

Nej det blåste ganska lite igår. Så det går inte smita undan med att det blåser. Sedan glömde jag nämna att Tyskland lagrade i pumpkraftverken också. Nu lagrar man 5.8 GW. Motsvarande 8,3 kärnkraftverk a 700 MW. Du och andra kärnkraftstomtar har helt enkelt inte förstått hur verkligheten ser ut.

Det är inget problem för Tyskland att producera el.

Problemet är effektsänkorna, Frankrike, Finland och UK.
Och att priset på naturgas gått upp.

Om och när dom där effektsänkorna gör något åt sitt effektunderskott, och naturgaspriserna normaliseras, är vi tillbaka på 30-40 öre /kWh.
Citera
2022-07-13, 18:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag levererade dagens data. Då yrar Barents att jag handplockat dag.
Jaja, verklighetskontakten är inte den bästa som sagt.

Fö är Finlands nettoimport än större idag. 2.6 GW.

Och inte klarade Barents att räkna ut Tysklands nettoexport. Och inte heller Frankrikes nettoimport.
Lite bedrövlig från den som kallar sig matematiker.

Nej det blåste ganska lite igår. Så det går inte smita undan med att det blåser. Sedan glömde jag nämna att Tyskland lagrade i pumpkraftverken också. Nu lagrar man 5.8 GW. Motsvarande 8,3 kärnkraftverk a 700 MW. Du och andra kärnkraftstomtar har helt enkelt inte förstått hur verkligheten ser ut.

Det är inget problem för Tyskland att producera el.

Problemet är effektsänkorna, Frankrike, Finland och UK.
Och att priset på naturgas gått upp.

Om och när dom där effektsänkorna gör något åt sitt effektunderskott, och naturgaspriserna normaliseras, är vi tillbaka på 30-40 öre /kWh.
Så fint. Alla dessa insatser ledde till världsrekord inom EU för elpriset på sommaren.
Citera
2022-07-13, 18:03
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Tvärtom, jag tvättar taket ibland, även fasaden, stolpar osv, och vet alltså hur smutsigt det blir på en villa. Vårt tak är svart av sot efter fem år. Men jag måste inte tjäna pengar på mitt tak eftersom jag behöver tak. Men jag måste tjäna pengar på min solpanel, annars hade jag inte köpt den, och den har dessutom slitit en del på miljön för att tillverkas och man blir en miljöförstörare om den inte utnyttjas bra eller fungerar bra.

Jag är helt enkelt inte intresserad av att göra ett gratis arbete för att få energi. Det klarar företagen åt mig, om inte politikerna förstör.

Du kan säkert anlita någon som kommer och spolar av solcellerna en gång om året eller så.
Citera
2022-07-13, 18:04
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Du kan säkert anlita någon som kommer och spolar av solcellerna en gång om året eller så.
Där försvann 750 kr till i budgeten.

Avspolning ger sannolikt stort slitage. Man kan inte spola tegel-taket särskilt ofta, det blir sämre och sämre.
Citera
2022-07-13, 18:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag hade velat se dessa siffror för vindkraft.
Det har du fått. Jag citerade just det för vindkraftverk.
Men det är klart för att räkna fram kapacitetsfaktor måste man utföra en enkel räkneoperation. Var det för svårt?

Citat:
och staten subventionerar detta
Hur då?

Citat:
och straffbeskattar kärnkraften.
Hur då?

Det här påstås ofta men när man synar är det tomt.

Citat:
Vindkraftens enorma nackdel framstår i full dager när jag formulerar mig så.
Det är i så fall ägarnas bekymmer. Och vore detta ett bekymmer för dom så hade det inte byggs några vindkraftsparker.

Men det byggs.
Det är kärnkraftverk som kapitalisterna inte vill investera i.

Följande förstår inte du, och verkar helt oförmögen att ta in:
* vindparks-operatören får lov att offerera effekt på timbasis för kommande dygn. Det blir då kommittad effekt. Att inte leverera är det dryga böter på.
* Eftersom förbrukningen inte är planerbar(kommunistisk) så finns en marknad under varje timme där finjusteringar sker.
Om en vindkraftsoperatör levererar för lite eller för mycket får dom, liksom andra justera det löpande. Typiskt kan vattenkraften justera upp och ned.

För alla elproducenter är det marknaden som ser till att effekten är i balans. Och det slutar i en prisfråga. Detta är extremt svår att fatta för alla "kommunister" i tråden som menar att högsta Sovjet istället skall kommendera en effekt.
Citera
2022-07-13, 18:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Eftersom Barents sagt att han bor i en BR borde det där vara föreningens bekymmer.

Troligen kommer många BRF skaffa solpaneler.
Det är nog en brytpunkt nu. Dom som offererar och installerar är överlastade nu. Av begripliga skäl.
Citera
2022-07-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ett vattenkraftverk såg jag avsåg att köpa ett batterilager för att kunna reglera långsammare med turbinerna. Dom hade räknat ut att det var lönsamt iom att turbinerna slits mindre när man reglerar långsammare. Så snabb kontinuerlig reglering förekommer.

Pumpkraftverk kan reglera precis som vattenkraft. Dvs pumpa mer eller mindre eller släppa på mer eller mindre flöde. Däremot tar det en del tid att vända flödet (20 min), så det är mer rimligt att det sker 2 ggr per dygn.

Det beror på vilken operatör vi pratar om, större och mer traditionella som EDF är i regel inte intresserade.

Du kan optimera ett pumpkraftverk som du vill, men det sker inte till följd av att folk är lata och att det är svårt automatisera med AI till följd av svängningar. Jag vet de som försökt optimera runt på intradag men sedan upphört av ovan givna orsaker.

Sedan kan som sagt Svenska Kraftverk begära att du ändrar i utbyte mot ersättning, det beror i sin tur på spotpriser etc men under normala omständigheter kräver du ett premium på 150-200 euro per MwH för pump.
Citera
2022-07-14, 09:01
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Där försvann 750 kr till i budgeten.

Avspolning ger sannolikt stort slitage. Man kan inte spola tegel-taket särskilt ofta, det blir sämre och sämre.

Tål inte ditt tak vatten? Hur gör du när det regnar?

Avspolning ger inget speciellt slitage på solceller.

Du gräver och gräver och gräver din grop.
Citera
2022-07-14, 10:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Tål inte ditt tak vatten? Hur gör du när det regnar?

Avspolning ger inget speciellt slitage på solceller.

Du gräver och gräver och gräver din grop.
Det är nog du som gräver. Definiera "spolning". Jag menar högtrycksspolning med typ kärscher, du kanske menar "vattna med slangen"? Det tar inte bort mossa och alger. Gammalt tegeltak tål inte att högtrycksspolas alls. Nyare tegeltak kan tåla det några gånger. Jag har svårt att tro på att solpaneler tål att högtryckstvättas många gånger. Vattna kan man naturligtvis göra hur många gånger som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in