Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-13, 13:39
  #4045
Medlem
Jag har inte följ med på senare tid men skall ta tillbaka information och kunskap. Jag tror inte detta bakslag med booster nr 7 är så väldigt stort, det försenar programmet kanske en 6 månader högst. Det var säkert ett handhavandefel och inte fel i konstruktionen.

Nu får man tid på sig att rätta till detta.

NASAS månprogram går vidare. Dress rehearsal har utförts på Artemis I och jag skall läsa på när DEN SISTA UTRULLNINGEN görs.

Artemis I är alltså SLS och på toppen en fullt utvecklad Orion som rundar månen, sätts i omlopp där och sedermera återvänder till jorden UTAN INTERMEZZON.

"Final Countdown" av Europe, "Joe Tempest"
Citera
2022-07-13, 13:41
  #4046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Oj oj. Kaos för Elon och månprogrammet som vanligt.

USA:s månprogram verkar helt ha kommit ur spår när det privatiserades.

Nej NASA går vidare med Artemis I mycket snart. Inga månprogram är i fara men det uppstår en del förseningar.
Citera
2022-07-13, 21:58
  #4047
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej NASA går vidare med Artemis I mycket snart. Inga månprogram är i fara men det uppstår en del förseningar.
Ja, vissa förseningar blir nog svåra att ta ifatt. Man bör ju också ha en tankningsfarkost, system för tankning i rymden, en kabin för besättningen, en hiss som hissar ned den första kvinnan på månen, samt gärna rymddräkter för utebruk och lite annat.

2 raptormotorer exploderade i maj.
one_less_raptor_2_in_the_world
two_less_raptor_2s_in_the_world

Raptormotorn har tidigare smält ned sig själv och sprutat ut koppar i "avgaserna".

Här finns lite video, den senaste smällen är inte med.
Citat:
Every SpaceX Starship explosion and what Elon Musk and team learned from them
https://www.space.com/every-spacex-s...essons-learned

Det där går inte bra.

... efter alla explosioner skall farkosten certifieras för transport av människor. Den saknar dessutom säkerhetssystem av typen "launch abort" (vilket kanske kan kringgås om NASA skjuter upp astronauterna). Den måste dessutom byggas om för bruk på månen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-13 kl. 22:14.
Citera
2022-07-13, 22:03
  #4048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, vissa förseningar blir nog svåra att ta ifatt. Man bör ju också ha en tankningsfarkoster, en kabin för besättningen, en hiss som hissar ned den första kvinnan på månen, samt gärna rymddräkter för utebruk och lite annat.

2 raptormotorer exploderade i maj.
one_less_raptor_2_in_the_world
two_less_raptor_2s_in_the_world

Raptormotorn har tidigare smält ned sig själv och sprutat ut koppar i "avgaserna".

Här finns lite video, den senaste smällen är inte med.

https://www.space.com/every-spacex-s...essons-learned

Det där går inte bra.

Håller med om att det är bakslag men jag tror på Elons trollspö. Tack för informationen, jag har inte kunnat hänga med riktigt på sista tiden men skall studera läget bättre.
Citera
2022-07-14, 17:41
  #4049
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte följ med på senare tid men skall ta tillbaka information och kunskap. Jag tror inte detta bakslag med booster nr 7 är så väldigt stort, det försenar programmet kanske en 6 månader högst. Det var säkert ett handhavandefel och inte fel i konstruktionen.

Nu får man tid på sig att rätta till detta.

NASAS månprogram går vidare. Dress rehearsal har utförts på Artemis I och jag skall läsa på när DEN SISTA UTRULLNINGEN görs.

Artemis I är alltså SLS och på toppen en fullt utvecklad Orion som rundar månen, sätts i omlopp där och sedermera återvänder till jorden UTAN INTERMEZZON.

"Final Countdown" av Europe, "Joe Tempest"

Jag såg att de rullat tillbaka Booster 7 till fabriken. I värsta fall får de väl byta ut några motorer. Mer oroande är om det blivit några skador på plattformen. Den är iofs byggd för att tåla mycket, men inte från fel håll.

P.S. Såg en uppgift igår om att SpaceX ändrat sin ansökan till FAA så att Booster 7 eventuellt kommer att landa vid tornet.
Citera
2022-07-14, 18:37
  #4050
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, vissa förseningar blir nog svåra att ta ifatt. Man bör ju också ha en tankningsfarkost, system för tankning i rymden, en kabin för besättningen, en hiss som hissar ned den första kvinnan på månen, samt gärna rymddräkter för utebruk och lite annat.

2 raptormotorer exploderade i maj.
one_less_raptor_2_in_the_world
two_less_raptor_2s_in_the_world

Raptormotorn har tidigare smält ned sig själv och sprutat ut koppar i "avgaserna".

Att några motorer exploderat under testning beror på att man testat hur högt man kan gå. Raptor 2 körs just nu vid 300 Bar, men testerna gick upp till 330 Bar.
Citera
2022-07-14, 18:54
  #4051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att några motorer exploderat under testning beror på att man testat hur högt man kan gå. Raptor 2 körs just nu vid 300 Bar, men testerna gick upp till 330 Bar.

Sedan vet inte wwr om att det exploderar en Raptor i veckan hos McGregor. Det är så de destruerar gamla motorer nu för tiden :P


Felet med koppargrejen är redan åtgärdat sedan två år tillbaka och inga statiska tester har visat samma problem igen.
Citera
2022-07-14, 18:59
  #4052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag såg att de rullat tillbaka Booster 7 till fabriken. I värsta fall får de väl byta ut några motorer. Mer oroande är om det blivit några skador på plattformen. Den är iofs byggd för att tåla mycket, men inte från fel håll.

P.S. Såg en uppgift igår om att SpaceX ändrat sin ansökan till FAA så att Booster 7 eventuellt kommer att landa vid tornet.

Det är inte riktigt lovande men jag skall studera detta mer.
Citera
2022-07-14, 19:23
  #4053
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att några motorer exploderat under testning beror på att man testat hur högt man kan gå. Raptor 2 körs just nu vid 300 Bar, men testerna gick upp till 330 Bar.
Det blir ganska tjatigt när det alltid finns en bortförklaring när Starship exploderar eller man skriver om hur mycket Musk har lärt sig av explosionen. Starship skall flyga människor på månen 2024, är planen. Den förefaller orealistisk.

Nu verkar NASA sköta sig någorlunda. Kanske kommer de att hjälpligt hålla rymdprogrammet igång genom att runda månen i höst. Dessutom har de just börjat få ned bilder från det nya teleskopet. Men då kommer tidningarna med negativa nyheter om hur presentationen genomförts.
Citat:
”Nasa amatörmässigt på en nivå vi aldrig sett förut”
Nasa bjöd in till pixelfest när de första banbrytande bilderna tagna av James Webb-teleskopet skulle presenteras. Ny Tekniks Bill Burrau kan inte bestämma sig för vilket ord som beskriver eventet bäst: haveri eller fiasko.
https://www.nyteknik.se/premium/nasa...-forut-7035540

Gäller det Musk och SpaceX är det oftast goda nyheter eller "småaktig" kritik av oväsentliga detaljer. Gäller det Bezos, NASA, Boeing eller Branson så är det negativa vinklingar av nyheterna. När Boeing gjorde sin första test till ISS nyligen och tydligen fick godkänt skrevs nästan ingenting. (För att inte tala om EU, Biden, Trump, ryssarna och mycket annat. I stort sett bara en sida får visas.)

Nu har jag haft tid ett tag att läsa tidningarna lite mer än vanligt och då ser man det tydligare. Men jag tror folk mer och mer kommer att tröttna på tidningarnas rapporter som hela tiden baseras på vem nyheten handlar om och vinklar den därefter istället för att berätta vad som sker. I forum försöker troll fokusera på de personer som kritiserar tidningarnas ensidiga malande. Våra media liknar mer och mer Pravda och nyhetsförmedlingen i Sovjetunionen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-14 kl. 19:37.
Citera
2022-07-14, 19:39
  #4054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir ganska tjatigt när det alltid finns en bortförklaring när Starship exploderar eller man skriver om hur mycket Musk har lärt sig av explosionen. Starship skall flyga människor på månen 2024, är planen. Den förefaller orealistisk.


Vet inte vad du vill komma med ditt inlägg, men jag skriver det här ändå:

SpaceX har en förkärlek till att testa sina leksaker i verkligheten. De gör inte som alla andra och enbart kört UnitTest på sina program och nöjer sig med det. Säger du samma sak till biltillverkarnas krocktester: "Ja, men vad de krockar bilar hela tiden..."? Kan säga dig att Falcon 9 exploderade betydligt fler gånger än vad Starship har gjort. Starship är då ett mer komplext system. Starship har dessutom landat en gång med godkänt resultat, då Starship 10 landade, stod still och sedan exploderade av branden som var under farkosten.


Citat:
Nu har jag haft tid ett tag att läsa tidningarna lite mer än vanligt och då ser man det tydligare. Men jag tror folk mer och mer kommer att tröttna på tidningarnas rapporter som hela tiden baseras på vem nyheten handlar om och vinklar den därefter istället för att berätta vad som sker. I forum försöker troll fokusera på de personer som kritiserar tidningarnas ensidiga malande. Våra media liknar mer och mer Pravda och nyhetsförmedlingen i Sovjetunionen.

Jag vet inte vad det här har med SpaceX att göra, vet du?
Citera
2022-07-15, 02:57
  #4055
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir ganska tjatigt när det alltid finns en bortförklaring när Starship exploderar eller man skriver om hur mycket Musk har lärt sig av explosionen. Starship skall flyga människor på månen 2024, är planen. Den förefaller orealistisk.

En annan tjatighet är när wwr låter oss andra veta hur SpaceX kommer att fallera. För dom som har följt SpaceX sedan början så verkar det som att wwr är ute och cyklar just nu.

Men men, vill du ha bottennapp i stället för det bästa så följ gärna wwrs råd.
Citera
2022-07-15, 03:11
  #4056
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Alltså, jag vet inte vilken sjuk jävla människa wwr är som kan sitta där och spy galla över dom människor som vill bygga upp någonting bättre. Och han gör det dag efter dag, i flera forum här på Flashback. Det är någonting speciellt med med det.

Jag säger som så. Följ wwr’s råd och du kommer att ha nordkoreas rymdprogram att följa. Släpp rinken och du har det bästa i dagsläget, SpaceX. Vi kommer att kolonisera planeten Mars, därefter går vi vidare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback