Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-13, 16:03
  #3721
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Räknat i dollar är Stockholmsbörsen snart nere i -40% i år.
Citera
2022-07-13, 18:22
  #3722
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
US Juni 9,1% inflation, aj, bra för mina Bears dock.

Du verkar ha läget under koll, vad tror du om bristen på lastbilsdäck och hur det kommer påverka ekonomin? Enligt mina källor (verksam i branschen) kommer det inte att finnas däck snart att mätta marknaden med så hur kommer det gå när inte åkerierna kan längre kan köpa lagliga däck till sina lastbilar? Inte kommer lastbilarna att köras på olagliga däck i alla fall åtminstone inte av vettiga chaufförer.

Hmmm.. En till spik i kistan..
Citera
2022-07-13, 20:27
  #3723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Du verkar ha läget under koll, vad tror du om bristen på lastbilsdäck och hur det kommer påverka ekonomin? Enligt mina källor (verksam i branschen) kommer det inte att finnas däck snart att mätta marknaden med så hur kommer det gå när inte åkerierna kan längre kan köpa lagliga däck till sina lastbilar? Inte kommer lastbilarna att köras på olagliga däck i alla fall åtminstone inte av vettiga chaufförer.

Hmmm.. En till spik i kistan..
Regummerat?

Transportbranschen blomstrar mao, så mycket gör den recessionen.
Citera
2022-07-13, 20:43
  #3724
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Du verkar ha läget under koll, vad tror du om bristen på lastbilsdäck och hur det kommer påverka ekonomin? Enligt mina källor (verksam i branschen) kommer det inte att finnas däck snart att mätta marknaden med så hur kommer det gå när inte åkerierna kan längre kan köpa lagliga däck till sina lastbilar? Inte kommer lastbilarna att köras på olagliga däck i alla fall åtminstone inte av vettiga chaufförer.

Hmmm.. En till spik i kistan..

Haha, Nasdaq upp 0,43% nu så vete fan hur mycket koll jag har! Extremt fascinerande.

Hursomhelst det var nyheter, intressant, jag tittar mest på USA (som har världens centralbank FED) och där har det (sedan återöppnande efter Corona) varit problem i åkeribranschen, det är ett exempel på något som är inflationsdrivande, och som gör att jag inte är förvånad över inflationssiffrorna som kom in nu, och således Bearish.

Snabb sammanfattning:
https://www.nasdaq.com/articles/u.s....ers-go-missing
Citera
2022-07-13, 20:50
  #3725
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, Nasdaq upp 0,43% nu så vete fan hur mycket koll jag har! Extremt fascinerande.

Hursomhelst det var nyheter, intressant, jag tittar mest på USA (som har världens centralbank FED) och där har det (sedan återöppnande efter Corona) varit problem i åkeribranschen, det är ett exempel på något som är inflationsdrivande, och som gör att jag inte är förvånad över inflationssiffrorna som kom in nu, och således Bearish.

Snabb sammanfattning:
https://www.nasdaq.com/articles/u.s....ers-go-missing
Skum reaktion från börsen som vanligt, ingen ordning alls på dom pajsarna.
Obligationsmarknaden däremot prisar in att det kommer gå åt helvete, korta räntorna upp, långa räntorna ner. Dom har lite bättre koll.
Citera
2022-07-13, 21:07
  #3726
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Skum reaktion från börsen som vanligt, ingen ordning alls på dom pajsarna.
Obligationsmarknaden däremot prisar in att det kommer gå åt helvete, korta räntorna upp, långa räntorna ner. Dom har lite bättre koll.

Ja, och vi ligger precis inverterade tio mot tvååringen, yes, det är febril aktivitet igen, sitter och kikar på t ex Twitter, skall nog in och björna där om den fortsätter upp. Kryllar av pumpers, Hindenburg (short sellers) har gått ut med att de ligger långa, upp 8%, ett blödande Twitter alltså, långa yeah right liksom...
Citera
2022-07-13, 21:11
  #3727
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Räknat i dollar är Stockholmsbörsen snart nere i -40% i år.

I oktober skrev jag att den skulle halveras och blev idiotförklarad - bara 10 procentenheter kvar, ja... eller 13-14 räknat i SEK...

Laszlo!!! Det ligger en fråga i WWII och väntar på dig! (sorry för OT!)
Citera
2022-07-13, 21:13
  #3728
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, och vi ligger precis inverterade tio mot tvååringen, yes, det är febril aktivitet igen, sitter och kikar på t ex Twitter, skall nog in och björna där om den fortsätter upp. Kryllar av pumpers, Hindenburg (short sellers) har gått ut med att de ligger långa, upp 8%, ett blödande Twitter alltså, långa yeah right liksom...

Du som har lite koll, vad håller tok-Musken på med egentligen? Var hela köpet en hoax från början? Har karln blivit tokig, denna gång på riktigt???
Citera
2022-07-13, 21:31
  #3729
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, och vi ligger precis inverterade tio mot tvååringen, yes, det är febril aktivitet igen, sitter och kikar på t ex Twitter, skall nog in och björna där om den fortsätter upp. Kryllar av pumpers, Hindenburg (short sellers) har gått ut med att de ligger långa, upp 8%, ett blödande Twitter alltså, långa yeah right liksom...
Jag drar in lite i VIX, om vi får samma beteende som vi fått vid t.ex. förra fed-mötena. Upp dagen i fråga, ner dagen/dagarna efter.
Citera
2022-07-13, 21:34
  #3730
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du som har lite koll, vad håller tok-Musken på med egentligen? Var hela köpet en hoax från början? Har karln blivit tokig, denna gång på riktigt???

Haha, ja fan vet, men känns som att han bara ville ha något att skylla på när han sålde Teslaaktier för åtta miljarder dollar (han lyckades hitta en topp i April såklart).
Citera
2022-07-13, 21:37
  #3731
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Jag drar in lite i VIX, om vi får samma beteende som vi fått vid t.ex. förra fed-mötena. Upp dagen i fråga, ner dagen/dagarna efter.

Låter som en bra plan.
Citera
2022-07-13, 21:38
  #3732
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Räknat i dollar är Stockholmsbörsen snart nere i -40% i år.
Folk har fel prioriteringar i live. De e viktigt att man får frisk luft också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback