Citat:
Ursprungligen postat av
geddo
HVDC-ledningar från SE2 och söderut är ett otroligt mycket billigare sätt att tillhandahålla reaktiv effekt där den behövs, och dessutom öka kapaciteten för aktiv effekt. Det var fel att inte bygga ut transmissionskapaciteten i samma takt som nedläggningen av reaktorer, men om man utgår från situationen som den ser ut idag så är det uppenbart att utbyggnad av transmissionsnätet som är den mest kostnadseffektiva vägen framåt.
Att bygga stamnät tar väldigt lång tid. I "föregångslandet" Tyskland sker det bokstavligen i snigelfart.
Hade man inte lagt ned reaktorerna så hade överföringskapaciteten varit högre idag (runt 8% enligt Jan Blomgren).
Utöver detta så hade priserna i landets sydligaste elområden varit upp till 40% lägre enligt Energiforsk.
Citat:
Ursprungligen postat av
geddo
I vilket fall som helst så har jag svårt att se att det skulle vara någon speciell kris just nu i det nordiska elkraftsystemet. Kärnkraften är ju planerbar så om det hade varit ett extra känsligt läge just nu så hade man inte planerat in ett stopp i Olkiluoto 1 samma vecka som Nordstream stänger för underhåll. Om du kikar på SVK Kontrollrummet så ser du att 20% av effekten genom flaskhalsen SE2-SE3 svänger österut till Finland. Jag tycker att du och jag ska vara stolta över att vi tar ansvar för den finska kärnkraftspolitiken genom att betala lite högre priser här hemma.
Det är bättre att lägga planerade stopp under sommaren då förbrukningen är lägre.
Ingen riskerar heller att frysa ihjäl.
Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen under vinterhalvåret då den verkliga stresstesten börjar.
Vi vet redan att landet är importberoende under höglasttimmen.