Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-10, 13:50
  #3709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Då inväntar vi FED som inom kort torde dra en slägga i huvudet på marknaden och påminna om skenande inflation. Här tankas det Nasdaqbjörnar!
Det gör säkert FED, men spelar det så stor roll nu. Är inte inflationen i sig samt den minskande efterfrågan större problem nu. Jag ställer mig frågorna.
1. Kan jag få positiv avkastning på aktieköp när inflationen är 7 - 10 %? Att då räntan stiger till 3 % verkar inte så viktigt i sammanhanget eller missar jag något
2. Kommer den minskade efterfrågan, en konsekvens av inflationen, också minska företagens vinster. Försäljningen lär i varje fall minska, vilket inte alltid är samma sak. Vinsterna brukar vara det, som driver kursen inte försäljningen.
3. Kommer räntan knäcka bomarknaden och företagens möjligheter att investera? I så fall blir det åka av neråt
4. Börjar inflationen avta och räntorna inte leder till recession, har vi då nått botten

Eller varför tror du att FEDs räntehöjning, blir så ödesdigert?
Citera
2022-07-10, 13:59
  #3710
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Då inväntar vi FED som inom kort torde dra en slägga i huvudet på marknaden och påminna om skenande inflation. Här tankas det Nasdaqbjörnar!

Det kommer väl den här veckan istället.

Red: Nedgången alltså
Citera
2022-07-10, 17:27
  #3711
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det gör säkert FED, men spelar det så stor roll nu. Är inte inflationen i sig samt den minskande efterfrågan större problem nu. Jag ställer mig frågorna.
1. Kan jag få positiv avkastning på aktieköp när inflationen är 7 - 10 %? Att då räntan stiger till 3 % verkar inte så viktigt i sammanhanget eller missar jag något
2. Kommer den minskade efterfrågan, en konsekvens av inflationen, också minska företagens vinster. Försäljningen lär i varje fall minska, vilket inte alltid är samma sak. Vinsterna brukar vara det, som driver kursen inte försäljningen.
3. Kommer räntan knäcka bomarknaden och företagens möjligheter att investera? I så fall blir det åka av neråt
4. Börjar inflationen avta och räntorna inte leder till recession, har vi då nått botten

Eller varför tror du att FEDs räntehöjning, blir så ödesdigert?

Yes, många frågor och funderingar, som jag ser det, vad jag har sett, så har inte Nasdaqs Tillväxtmögbolagsjättar reviderat ned sina prognoser i någon vidare utsträckning, räntehöjning slår direkt på deras möjlighet att växa. Apple på 147 dollar nu med FED på krigsstigen och hushåll som slaktas av inflation och måste prioritera necessities!? Amerikanska hushålls besparingar är i nivå med finanskrisen 2008 nu, de har partajat ordentligt. Snitträntan på kreditkort är nu 20% i US of A. Njae I smell trouble...Men visst finns det röster som menar att detta är botten. Inte moi dock

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det kommer väl den här veckan istället.

Red: Nedgången alltså

Ja, vem vet, det kanske kommer fortsatt bear market rally med jobbsiffrorna som support. Men i slutet av Juli skall räntan upp, och inflationen ser inte ut att reagera nämnvärt på actions fram till nu, så det torde komma mer pain. FED har precis börjat med QT istället för QE.
Citera
2022-07-10, 19:31
  #3712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes, många frågor och funderingar, som jag ser det, vad jag har sett, så har inte Nasdaqs Tillväxtmögbolagsjättar reviderat ned sina prognoser i någon vidare utsträckning, räntehöjning slår direkt på deras möjlighet att växa. Apple på 147 dollar nu med FED på krigsstigen och hushåll som slaktas av inflation och måste prioritera necessities!? Amerikanska hushålls besparingar är i nivå med finanskrisen 2008 nu, de har partajat ordentligt. Snitträntan på kreditkort är nu 20% i US of A. Njae I smell trouble...Men visst finns det röster som menar att detta är botten. Inte moi dock


Ja, vem vet, det kanske kommer fortsatt bear market rally med jobbsiffrorna som support. Men i slutet av Juli skall räntan upp, och inflationen ser inte ut att reagera nämnvärt på actions fram till nu, så det torde komma mer pain. FED har precis börjat med QT istället för QE.

Det är så klart inte läge att köpa ny dator, jättestor skärm mm när barnen är hungriga. Men resten, det blir istället prioriterat såpass att livsmedel, kläder och andra nödvändigheter ändå i stort sett håller ställningarna. Medicinbolag brukar vara ganska okänsliga för konjunkturen. Byggsektorn är desto känsligare och hög ränta är inte bra för dom. Ok totalt sett neråt, men några branscher borde ändå kunna hålla emot.

Förutom räntehöjningar i slutet av juli, så sätter rapportfloden igång nästa vecka. Det blir intressant. Bära eller brista?
Citera
2022-07-10, 20:12
  #3713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Förutom räntehöjningar i slutet av juli, så sätter rapportfloden igång nästa vecka. Det blir intressant. Bära eller brista?

Jag är pessimistiskt inställd till den ekonomiska utvecklingen den närmsta tiden, men siffrorna som har kommit in hittills ger mig inte stöd. Förra veckan kom det in uppgifter om att den amerikanska arbetsmarknaden går som tåget. Vi har hittills inte heller fått se några vinstvarningar inför rapportfloden nästa vecka.

Det kanske är så att vi måste vänta tills FED har höjt räntan ytterligare innan detta får effekt?
Citera
2022-07-10, 20:35
  #3714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vischan
Jag är pessimistiskt inställd till den ekonomiska utvecklingen den närmsta tiden, men siffrorna som har kommit in hittills ger mig inte stöd. Förra veckan kom det in uppgifter om att den amerikanska arbetsmarknaden går som tåget. Vi har hittills inte heller fått se några vinstvarningar inför rapportfloden nästa vecka.

Det kanske är så att vi måste vänta tills FED har höjt räntan ytterligare innan detta får effekt?

Det stämmer det här med arbetsmarknaden. Det verkar omöjligt att få någon som kan göra ett redigt jobb från början till slut. Inte bara i USA, utan UK, Sverige och Europa. Trots lågkonjunktur så är det fortfarande samma. Är det det, som trots allt håller marknaden uppe lite. Att efterfrågan fortfarande är högre än tillgången på många tjänster och arbetskraft i företag.
__________________
Senast redigerad av GrevePlasma 2022-07-10 kl. 20:38.
Citera
2022-07-10, 21:12
  #3715
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
"86 procent ner" (han tuggar stocks in general, specificerar inte S&P 500 eller Nasdaq or whatever) - men det som är lite spooky... https://www.youtube.com/watch?v=teHU7Z1YjhU

...intervjun med Harry Dent från maj - han förutser juli som en "platå-bull" rally, när folk köper för att man tror att det bottnat, men att det bara är en viskning mot den riktiga kraschen i höst.

Makes sense.
Citera
2022-07-10, 21:20
  #3716
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Än så länge verkar du ha rätt. Lycka till!

Tycker jag ser lower highs och lower lows sedan 4 januari både på Stockholmsbörsen och USA-börserna. Ser inga särskilda tecken på att det är på väg upp igen. Har jag missat något? Uppriktig fråga.
Citera
2022-07-10, 21:44
  #3717
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tycker jag ser lower highs och lower lows sedan 4 januari både på Stockholmsbörsen och USA-börserna. Ser inga särskilda tecken på att det är på väg upp igen. Har jag missat något? Uppriktig fråga.
Jag bara noterade att han, till skillnad från många andra, gjorde en förutsägelse och inga efterhandsförklaringar när resultatet redan är känt. Hitttills har han haft rätt.

Jag menar att marknaden är riggad. Den går inte längre att förutsäga utan den är styrd av mäktiga intressen.

FED låter statsobligationerna löpa ut och höjer räntan. Det borde dämpa men inget är säkert numera.

Jag har ingen uppfattning om hur det kan gå i morgon. Det kan lika bra stiga som falla. Jag ligger lågt. Det enda som stadigt fallit är kronan och euron mot dollarn. Europa står under attack från våra "vänner" i väster. Stormakterna använder "Putin" för att riva upp en massa sk-t så att vi inte skall se vad som händer med Europa. Hoten kommer alltid från motsatt håll än vad tidningarna skriver. Musk talar om hotande under-befolkning när egentligen befolkningsexplosion och massinvandring utgör hotet etc
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-10 kl. 22:07.
Citera
2022-07-11, 15:10
  #3718
Avstängd
wwrs avatar
Bara 8 futtiga öre skiljer nu euron från att trilla under dollarn. Biden förbereder sig att sabrera champagnen och skåla för CIA som knäckt Europa och dessutom fått alla att tro att det är Putins fel och begära mer "hjälp" av USA!
Citera
2022-07-13, 14:47
  #3719
Medlem
MrLevaLivets avatar
US Juni 9,1% inflation, aj, bra för mina Bears dock.
Citera
2022-07-13, 14:59
  #3720
Avstängd
wwrs avatar
Euron har handlats under dollarn idag. Det måste vara första gången på 20 år.

https://snipboard.io/T1yJNF.jpg

Kronan 10.60 på dollarn.

Flyktingkris, Coronapaket, 0-ränta, halsstarriga förhandlingar om Donbas, krig, sanktioner, värgran köpa gas, förbud mot att bygga ny kärnkraft, EU:s energiregler (pay-as-clear, ETS, 70% cross-border capacity) som höjer energipriserna och andra priser följer med.

Stormakterna USA och Ryssland tuffar på. Rubeln är starkare än före kriget.

EU:s taktik fungerar minst sagt inte alls, tvärtom. EU har order att bedriva självförstörande taktik mot de europeiska länderna. EU:s sanktioner drabbar främst oss själva. ("Men vi kan glädjas åt att det ryska folket lider ännu mer", enligt vissa media.)

Ingen vet hur nästa vecka blir. Men jag börjar sälla mig till de som gissar på en svart måndag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-13 kl. 15:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback