2022-07-07, 17:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Svåring. Gissar på Ho Chi Minh-staden!

Ja, ja, ja.... snyggt! Var själv alldeles för eurocentrisk... 1,12 på den *gschhhhh* Hold on! As I thought - London stängde spelet nyss!
Citera
2022-07-08, 02:55
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Svåring. Gissar på Ho Chi Minh-staden!
Se

https://en.wikipedia.org/wiki/French_Communist_Party

Under «history» ca 5. til 7. linje - Ho Chi Minh var i 1920 med på å stifte franske kommunistpartiet.

Oppgave var kanskje ikke svår nok for s500lang - som får gleden av å overta stafettpinnen!
Citera
2022-07-08, 02:56
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja, ja, ja.... snyggt! Var själv alldeles för eurocentrisk... 1,12 på den *gschhhhh* Hold on! As I thought - London stängde spelet nyss!
Odds 1,12 - var aldeles for enkel oppgave altså …
Citera
2022-07-08, 11:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Odds 1,12 - var aldeles for enkel oppgave altså …

Det var en utmärkt oppgave Vosse! Fattar fortfarande inte hur jag missade Ho Chi Minh... (kollade igenom världen alla huvudstäder Kollade t ex James Monroes (Monrovia) eventuella författarskap - helt blind gick jag förbi H C M-staden - helt galet... ).
Citera
2022-07-08, 12:46
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Det var en utmärkt oppgave Vosse! Fattar fortfarande inte hur jag missade Ho Chi Minh... (kollade igenom världen alla huvudstäder Kollade t ex James Monroes (Monrovia) eventuella författarskap - helt blind gick jag förbi H C M-staden - helt galet... ).
Ho Chi Minh publiserte for øvrig på kinesisk og engelsk (ved siden av vietnamesisk).
Landsbyen han ble født i, ligger nær Laos.
Citera
2022-07-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Se

https://en.wikipedia.org/wiki/French_Communist_Party

Under «history» ca 5. til 7. linje - Ho Chi Minh var i 1920 med på å stifte franske kommunistpartiet.

Oppgave var kanskje ikke svår nok for s500lang - som får gleden av å overta stafettpinnen!

Tack Vossevangen! Frågan var klurig -var inne och snurrade på Enver Hoxha ett tag!
Citera
2022-07-08, 17:58
Medlem
Citat:

Denna fråga var extra klurig därför att nuvarande Vietnams huvudstad är Hanoi. Gamla Sydvietnams huvudstad var Saigon som fick det officiella namnet Ho Chi Minh city efter Saigons fall 1975. I dagligt tal säger man nästan alltid Saigon i dagens Vietnam!
Citera
2022-07-08, 19:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Denna fråga var extra klurig därför att nuvarande Vietnams huvudstad är Hanoi. Gamla Sydvietnams huvudstad var Saigon som fick det officiella namnet Ho Chi Minh city efter Saigons fall 1975. I dagligt tal säger man nästan alltid Saigon i dagens Vietnam!

Jo, det var en sådan där då man känner sig rejält dum efteråt... ...iofs bra betyg till frågan! (som EAP skrev när jag hade nuvarande kungen!).

EDIT: Tänk på att det är helg när du klurar ut fråga s500lang....
Citera
2022-07-08, 20:28
Medlem
Ok, ny fråga:

1. Döpt efter kung.
2. I norra Europa.
3. Renässansstad enligt Wikipedia.
4. Ligger vid kusten och grundad runt år 1600.

Helganpassat!
Citera
2022-07-08, 21:25
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ok, ny fråga:

1. Döpt efter kung.
2. I norra Europa.
3. Renässansstad enligt Wikipedia.
4. Ligger vid kusten och grundad runt år 1600.

Helganpassat!

Där jag sitter och äter en god hamburgare just nu, Kristianopel?
Citera
2022-07-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Rätt!

(Jag klantade till det litet iom att förra svaret var Saigon så efterfrågade jag just en stad - men vi kan väl säga att det är en historisk stad. )

Sitter den 2-språkige i staden just nu? Sammanträffande!

Frågan över till Biling!
Citera
2022-07-08, 22:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Världen är liten! Nära stranden? Måste vara samma hak jag och sambon käkade en utmärkt älgwok (!) på typ 2007 - finns väl bara ett hak i Kristianopel!???

EDIT; Om du inte skämtar aprilo med oss Biling måste detta vara något slags rekord i meta-telemani!!! Alltså att s500lang frågar om hålan (för det är verkligen en håla!) ifråga - "inverterad Bernard i kvadrat"
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-07-08 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in