2022-07-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Jag har nstan helt slutat flja damlandslaget p grund av det eviga gnllet och jmfrelsen med herrlandslaget. Det r som att damlandslagets syfte numera r att gnlla och bedriva jmstlldhetspolitik. Det gnllande landslaget.
Jag minns tiden med Hanna Ljungberg, Malin Mostrm, Victoria Svensson och co. Inget gnll bara ett hrligt driv som man vldigt ltt sympatiserade med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Tror det r medias fel faktiskt. De stller sina ledande frgor och har redan skrivit frdigt artikeln. Det som r extra trttsamt r att medla bestmt att de spelare som uttalar sig om dessa frgor (tex Asllani, Seger, Magda Eriksson) portrtteras som stjrnorna nr det finns andra som r betydligt bttre.

Man fr prioritera, rcker egentligen med detta uppsnack infr kvllens matcher..

https://sverigesradio.se/artikel/gui...kliver-in-i-em
Citera
2022-07-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Jag har nog aldrig lst en positiv artikel i media om damfotboll. Det brjar bli sjukligt detta. Stndigt gnll och negativ jmfrelse med riktig fotboll.

Jag sg ett par av Barcelonas matcher i CL-slutspelet med kvinnliga spanska kommentorer, behvde inte ens frst allt, men du hr p tonlget att det r positivt, energifyllt, passionerat och en fest, man blir sjlv glad..

Sedan skulle SVT snda CL-finalen, var nrmast deprimerande att hra de svenska kommentatorerna, lt inte ens roligt..

Bytte tillbaka till YT, gldjen, festen och fotbollen kndes kidnappad..
Citera
2022-07-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Irland skyller p att det va nordiska domare mot Norge fr att dom kte p stor frlust. Ljligt ju dom sg ju.

Frstr att du menade Nordirland..

Ja, ett riktigt lgvattenmrke, de var fullstndigt chanslsa i denna match..
Citera
2022-07-08, 18:02
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Citerar mig sjlv och fyller p. Match Norge-Nordirland nu och arenan r halvtom. Ett exempel p att det kanske inte var s fel att spela en del matcher p sm arenor. Kapaciteten p dagens r ca 32000 och det r gissningsvis 12-13000 p plats.

Halvtom arena p Spanien - Finland ocks, s det var rtt beslut att ha mindre arenor p vissa matcher ser man ju nu.
Citera
2022-07-08, 18:12
Medlem
Lizaveta.Yepanchins avatar
Man vill vara positiv, samlade hela familjen igr och sg matchen. MEn satan vad trist det var att titta p NI vs Norge igr. Som att titta p typ en random p15 match.

Egentligen r det intressant hur damfotbolls kvaliteten kan skilja s mycket. Varfr r det s liksom?

Typ tekniken, hur kan det skilja s mycket?
Exempelvis passnigar, ta emot boll, bollkontroll etc.

Fattar att mn r fysiskt starkare men sjlva kvaliten p allt r s lg.

Vill ej vara elak, men man blir lite konfundersam.
Citera
2022-07-08, 18:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Fotboll hela jvla kvllarna i bde SVT som fyran. SVT bryr sig vl inte men hur mnga exakt kommer att se en damfotbollsmatch p fyran bsta sndningstid en fredagskvll? Knns som det kommer kosta fyran rtt mycket det hr i reklamintkter med att vurma fr damboll.

Inte som damerna ens vill se fotboll. De klagar nr det r vanlig fotboll p TV. Nu n mer.
Citera
2022-07-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
Man vill vara positiv, samlade hela familjen igr och sg matchen. MEn satan vad trist det var att titta p NI vs Norge igr. Som att titta p typ en random p15 match.

Egentligen r det intressant hur damfotbolls kvaliteten kan skilja s mycket. Varfr r det s liksom?

Typ tekniken, hur kan det skilja s mycket?
Exempelvis passnigar, ta emot boll, bollkontroll etc.

Fattar att mn r fysiskt starkare men sjlva kvaliten p allt r s lg.

Vill ej vara elak, men man blir lite konfundersam.

Frstr dig, men om du ska samla hela familjen, s vlj tminstone en match som det finns potential i..

Ikvll har du Danmark vs Tyskland, imorgon Nederlnderna vs Sverige, i vermorgon Frankrike vs Italien och nsta kvll England vs Norge osv..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-08 kl. 18:51.
Citera
2022-07-08, 18:57
Medlem
dentages avatar
Tyvrr mrks det hur negativt srbehandlat damfotboll blir. Man behver ju bara flja ngra kommentarer i denna trden, fr att f en hel del exempel p negativ instllning till att damer spelar fotboll. r det s farligt fr den manliga stoltheten och sjlvskerheten att kvinnor bryter sig in i tidigare manligt dominerande territorium? r fotbollen mnnens sista Bastion?
Citera
2022-07-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Tyvrr mrks det hur negativt srbehandlat damfotboll blir. Man behver ju bara flja ngra kommentarer i denna trden, fr att f en hel del exempel p negativ instllning till att damer spelar fotboll. r det s farligt fr den manliga stoltheten och sjlvskerheten att kvinnor bryter sig in i tidigare manligt dominerande territorium? r fotbollen mnnens sista Bastion?

Bortsett frn uppenbara kvalitetsbrister som r rtt svra att strunta i fr den som gillar sporten beror ju den srbehandlingen bara p dem sjlva. Fr de gr kladdig vnsterpolitik av fotboll och d fr de leva med att den blir behandlad som det ocks. Att tjejer i allmnhet inte heller gillar eller gr p fotboll fr de ocks leva med. Att gra det till nt som mn ska ansvara fr r bara ljligt.
Citera
2022-07-08, 19:29
Medlem
Tycker damfotbollen tagit kliv uppt.
Tittar man bara bakt mot senaste VM tycker jag spelet hitills av det jag sett r mer intressant.
Under VM tyckte jag f matcher hll ngorlunda kvalitet, men matcherna hitills r ett positivt hopp framt.

Jag hoppas innerligt att Sverige fljt med denna utveckling fr i annat fall tror jag vi fr det tufft.
Citera
2022-07-08, 19:32
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Bortsett frn uppenbara kvalitetsbrister som r rtt svra att strunta i fr den som gillar sporten beror ju den srbehandlingen bara p dem sjlva. Fr de gr kladdig vnsterpolitik av fotboll och d fr de leva med att den blir behandlad som det ocks. Att tjejer i allmnhet inte heller gillar eller gr p fotboll fr de ocks leva med. Att gra det till nt som mn ska ansvara fr r bara ljligt.
Politik och idrott hr inte ihop, sedan hr den ihop. Fr att senare inte hra ihop igen. Jag sjlv r ointresserad av eventuella vnsterkopplingar. Sedan r det mnga tjejer kvinnor som gillar fotboll. S jag undrar vad du ftt detta ifrn? Har du varit p en damfotbollsmatch i Allsvenskan eller ettan?
Citera
2022-07-08, 19:44
Medlem
Sjlvklart har jag det. Och att tjejer typiskt sett inte gillar fotboll vet vl alla. Att det finns de som spelar eller har spelat som gr det betyder inget fr mngdfrgan. Tjejernas bristande intresse frklarar varfr publiken och intresset r s begrnsade.

Det jag frmst vnder mig mot r allts den uppenbara vnsterpolitiseringen och det eviga gnllet, frmst p mn, som om vi skulle ha nt ansvar fr att tjejer inte gillar fotboll och att vi skulle vara tvungna att gilla damfotboll i nt slags jmstlldhetsintresse.

Edit: Och jag ska erknna att det som jag inte gillar frmst gller landslaget. P klubbniv r det ngot bttre.
Senast redigerad av IamreallyLars 2022-07-08 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in