2022-07-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Du vill jag ska svara på dina frågor men du vägrar svara på mina. Det du har bifogat var hänvisat till en annan i tråden, Jenny.

Svara på mina först du så ska jag nog försöka orka svara dig.

Börjar kännas mer som ett förhör än en diskussion med goda avsikter.

Din fråga är irrelevant för den attackerar inte något av mina argument. Jag ser inte relevansen av din fråga.... min fråga till henne testar hennes logiska konsekvens, din fråga testar inte min för fem öre.

Du vill att jag ska värdera vad jag hade valt?

Din fråga sätter mig inte på pottan, vart är kopplingen?

Det är väl inte konstigt att de flesta känner en större tillhörighet till det födda barnet? Eftersom man har delade minnen och så. Men båda kommer ju ha ett framtida liv.. så det är inte så stora skillnader egentligen. Enda skillnaden är att det födda barnet ''har kläckts''.

Folk som är pro-choice avhumaniserar den ofödde.

jag har svarat på en av dina frågor i ett tidigare inlägg.

Nej, den ofödde avhumaniseras inte. Fråga de kvinnor som gör/gjort abort. Även om de känner att de har tagit rätt beslut, så finns där tankar på den ofödde.

Men det är definitivt ett avhumanisering av kvinnan att inte låta henne göra en laglig och säker abort. Hon kommer ju ändå göra den där jädra aborten. Fostret kommer ändå dö. Men hon riskerar också att med olaglig och osäker abort skadas eller dö och därmed eventuellt aldrig kunna föda önskade barn senare fram i livet. Och väljer hon att föda, så blir livet sämre för hennes avkomma. Kvinnan hade ju goda skäl till att vilja göra abort. Kanske för att pappan till fostret inte vil ha fostret och mamman är fattig och alltför ung och utan anhöriga som kan hjälpa till. Avkomman kommer därmed födas oönskad av sin far och med en omogen fattig och alldeles för ung mor. Kanske blir barnet omhändertaget och får komma till en fosterfamilj. Då får man ju hoppas att denna är bra för barnet, eftersom barnet lär få vissa men över att vara oönskat av sin far och ha särats från sin mor. Men sådant skiter ni "pro-lifeare" i. Ni skiter i det födda barnet och dess liv. Bara det föds så är ni nöjda och belåtna. Men till vilket liv det föds till, det bryr ni er mindre om.
Citera
2022-07-07, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jodå, det är besvarat hundratals gånger att abort och mord är två olika saker.

Du klarade inte av att bemöta hans argument för att det inte borde klassas mord. Istället upprepar du bara att kvinnan ska få göra vad hon vill med sin kropp trots att ingen får göra vad de vill med sin kropp, jag får t.ex. inte skicka iväg min knutna näve mot din haka.
Citera
2022-07-07, 08:12
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du klarade inte av att bemöta hans argument för att det inte borde klassas mord. Istället upprepar du bara att kvinnan ska få göra vad hon vill med sin kropp trots att ingen får göra vad de vill med sin kropp, jag får t.ex. inte skicka iväg min knutna näve mot din haka.
Argumentet att abort borde klassas som mord bemöttes med kvinnans rätt till självbestämmande och lagen gick igenom redan 1975.

Argumenten ligger där de ligger tills nån har nåt vettigare att komma med, och det räcker med att se vilka kassa argument som ni korkade abortmotståndare här i tråden åstadkommer för att förstå varför ni inte kommer nån vart.
Citera
2022-07-07, 08:39
Medlem
Citat:
Argumentet att abort borde klassas som mord bemöttes med kvinnans rätt till självbestämmande och lagen gick igenom redan 1975.

Argumenten ligger där de ligger tills nån har nåt vettigare att komma med, och det räcker med att se vilka kassa argument som ni korkade abortmotståndare här i tråden åstadkommer för att förstå varför ni inte kommer nån vart.

Kvinnan får som sagt var inte bestämma över sin kropp, inte mannen heller när det skadar andra. Jag får som sagt var inte knyta min näve och skicka den mot din haka.
Citera
2022-07-07, 08:49
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:

Kvinnans rätt till självbestämmande är nog bra.
Du vet att det inte gäller kvinnans rätt till självbestämmande över andra också, va?
Många verkar försöka utöka den rätten med flit.
Du får klassa abort som du vill, men att släcka ett liv med uppsåt brukar kallas mord.
Du vet mycket väl att det handlar om att en del försöker framställa det som att man tar ett foster, som man översätter till en klump celler som man med gott samvete kan köra ner i en mixer till klumpen slutar ha hjärtslag och blodcirkulation, men för mig är det fortfarande ett liv och hade det klarat sig utanför mamman, kan det per definition INTE längre vara mammans kropp som körs ner i en mixer eller dödas med gifter som får dess hjärta att stanna.

Du vet mycket väl att vi har v18 av en moralisk anledning.

Detta är exakt varför.
Vid v18 är det ett nytt liv. Med helt egna mänskliga rättigheter och ingen läkare får enligt den hippokratiska eden de svor, egentligen längre ta livet av det.

v22 är bakom särskilt tillstånd, men du håller med din argumentation öppet för även abort under den tredje trimestern.
Citera
2022-07-07, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Kvinnan får som sagt var inte bestämma över sin kropp, inte mannen heller när det skadar andra. Jag får som sagt var inte knyta min näve och skicka den mot din haka.
Ja, det är förbjudet att slå någon med knytnäven men tillåtet att göra abort.

Den ena sidan hade och har fortfarande bättre argument helt enkelt.
Citera
2022-07-07, 09:05
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Kvinnans rätt till självbestämmande är nog bra.
Du vet att det inte gäller kvinnans rätt till självbestämmande över andra också, va?
Många verkar försöka utöka den rätten med flit.
Du får klassa abort som du vill, men att släcka ett liv med uppsåt brukar kallas mord.
Du vet mycket väl att det handlar om att en del försöker framställa det som att man tar ett foster, som man översätter till en klump celler som man med gott samvete kan köra ner i en mixer till klumpen slutar ha hjärtslag och blodcirkulation, men för mig är det fortfarande ett liv och hade det klarat sig utanför mamman, kan det per definition INTE längre vara mammans kropp som körs ner i en mixer eller dödas med gifter som får dess hjärta att stanna.

Du vet mycket väl att vi har v18 av en moralisk anledning.

Detta är exakt varför.
Vid v18 är det ett nytt liv. Med helt egna mänskliga rättigheter och ingen läkare får enligt den hippokratiska eden de svor, egentligen längre ta livet av det.

v22 är bakom särskilt tillstånd, men du håller med din argumentation öppet för även abort under den tredje trimestern.
Ja, jag är för kvinnans rätt att bestämma över sig själv under hela graviditeten, däremot anser jag att vården bör hålla sig till livsduglighetsgränsen.

Att bestämma över sig själv och att bestämma vilka tjänster man ska få av vården är två skilda saker.
Citera
2022-07-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Mord är ett begrepp vi kan använda på det om vi så vill, det görs på flera platser i världen redan. Hedersmord anses inte vara mord på många platser runt om i världen, inklusive Sverige för inte så längesedan, men självklart är det mord. Få svenskar skulle argumentera för att hedersmord inte är mord trots att det inte var så längesedan det ansågs helt normalt även i Sverige.

Eftersom att du och Ipsi är lite långsamma så att säga, så är andemeningen av det jag säger att synen på mord kan förändras och det faktum att det inte anses juridiskt sett vara mord att genomföra en abort idag i Sverige är irrelevant för diskussionen, eftersom att det kan ändras närsomhelst. Vill du bara, likt Ipsi, rabbla upp vad lagboken säger är du inte här för en diskussion och saknar argument.

Att ofödda inte har något som helst juridiskt skydd i Sverige är helt absurt, men du är säkerligen en sann försvarare över att man kan sparka gravida i magen tills fostret dör utan att bli åtalad för mord eller dråp i Sverige utan enbart misshandel, inte sant? Detta anser du vara bra, förstås?

Ingen som helst hänsyn kommer tas till fostret under en eventuell rättegång, utan det kommer juridiskt att ses som vilken misshandel som helst. Det vill säga, du kommer få några månaders fängelse på sin höjd av att sparka en gravid i magen tills fostret dör i Sverige och enbart dömas för misshandel.

Merapi och andra feminister i Sverige ger tummen upp för detta, eftersom att foster inte kan mördas i deras värld och inte förtjänar något juridiskt skydd.

Här är några exempel på liknande fall och INGEN hänsyn togs i rätten till att fostret dog:
https://www.dagen.se/ledare/2021/11/...omas-for-drap/

Och nu använder vi alltså inte begreppet "mord" på befruktade äggceller, embryon eller tidiga foster.
Eftersom vi, av VÄLDIGT goda och fullt SAKLIGA skäl inte anser att en befruktad äggcell ännu är en fullvärdig människa, alltså kan man inte MÖRDA en människa via att abortera en befruktning.
Logik förstår du säger att du kan inte ex. äta en banan INNAN bananen existerar via att äta upp nått anlag till den. Fattar du? du kan inte utföra en handling mot något som ev. KOMMER existera i en framtid, men som alltså inte finns där och då.

Hur svårt ska detta vara?

Däremot så finns kvinnor, och hon kan skadas på olika sätt. via att ex tvingas abortera mot sin vilja, eller tvingas föda mot sin vilja eller som du skriver bli sparkad i magen och förlora ett embryo/ foster ex.

men ett embryo som överhuvudtaget inte har något av allt det om utgör en människa....ex. fungerande hjärna...är alltså ingen individ, inte en "någon" som det går att mörda.
Citera
2022-07-07, 09:31
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Är det ditt argument för abort att alla tycker olika och i Sverige har vi genom demokrati bestämt vad som är OK eller inte?

Vem bryr sig om vad lagen säger. Det handlar om logik, moral och etik. Hur rättfärdigar du aborter? Kör igång.

Lagen är ett resultat av majoritetens logik, moral och etik.

Vad är ditt alternativ? Ska vi lyssna på en enskild galning som dig?

Hur tycker du vi ska hantera åsikter från andra enskilda galningar? Ska vi lyssna på den som skriker att utlösning är miljontals mord?
Citera
2022-07-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ja, det är förbjudet att slå någon med knytnäven men tillåtet att göra abort.

Den ena sidan hade och har fortfarande bättre argument helt enkelt.

Så där föll ditt argument att kvinnan får göra vad hon vill med sin kropp.
Citera
2022-07-07, 13:17
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ja, jag är för kvinnans rätt att bestämma över sig själv under hela graviditeten, däremot anser jag att vården bör hålla sig till livsduglighetsgränsen.

Att bestämma över sig själv och att bestämma vilka tjänster man ska få av vården är två skilda saker.
Eftersom jag är med och betalar för vården, ska du bara ha det som är medicinskt motiverat.
Att täcka upp för dina snedsteg i sänghalmen får du betala själv.

Ingen är skyldig att hålla med den sortens vård åt dig, så länge det finns folk som dör i vårdköer.

Sjukvården är inte nån jävla 7eleven, där du kan gå in och plocka lite gott och blandat.
Citera
2022-07-07, 13:21
Medlem
Citat:
Nä det får hon. Och ditt argument om att abort är mord föll 1975.

Vi kom ju fram till att du inte får skicka iväg din knutna näve mot min haka alldeles nyss, har du glömt det? Alltså får du inte göra vad du vill med din kropp när det skadar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in