2022-07-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir tydligen follomröstning. Men Bryssel, Kiev etc kommer inte att skicka några ovservatörer utan bara fortsätta gnälla och satsa på krig och konflikt.

https://www.rferl.org/a/ukraine-sepa.../31773083.html

Ukraina har ju misslyckats med att skapa lugn eller hålla fria val med internationell övervakning under 8 år. Det är vad som krävs. Området har varit stängt för omvärlden. Områdena måste öppnas så att andra kan se vad som händer där.

Det jag tidigare fann, som finns översatt till engelska, om tidigare folkomröstning i Donbass.

Såklart vinklat ukrainskt skit men de skrev åtminstone om resultatet, plus för det.
https://www.bbc.com/news/world-europe-27360146
https://mashable.com/archive/secessi...astern-ukraine
https://mashable.com/archive/ukraine...ns-separatists

Citat:
Sunday, May 11, 2014 | 11:21 a.m.

KRASNOARMEISK, Ukraine — Ukrainian national guardsmen opened fire Sunday on a crowd outside a town hall in eastern Ukraine and an official for the region's insurgents said there were fatalities.

The bloodshed in the town of Krasnoarmeisk occurred hours after dozens of guardsmen shut down voting in a referendum on sovereignty for the region.
https://lasvegassun.com/news/2014/ma...en-fire-crowd/
Kievregimen bryr sig inte om någon demokrati när man beskjuter under ett val och inte accepterar utfallet. Alla boende i Östra Ukraina är såklart elaka separatister som ska drivas iväg.

Ännu mer ukrainsk demokrati. lol https://www.rferl.org/a/its-time-to-.../29999840.html

Och såhär tog ukronazis över Mariupol för 8 år sedan. Man ser att de blir väldigt "välkomna". https://twitter.com/KhersonFrom/stat...36730806804488
https://www.youtube.com/watch?v=TJhf-5t6svQ
"At least 20 pro-Russian protesters have been killed in violence in the south of Ukraine, the country's Interior Minister has said."
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-07-05 kl. 20:08.
Citera
2022-07-05, 22:54
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Eftersom Rysslands krigföring inte lär avta, och Ukraina inte lär sluta att försvara sitt land, så lär kriget fortgå. Därmed kommer också Ukraina att fortsätta ta emot vapen från omvärlden. Först när alla ryska soldater har eliminerats eller flytt ukrainskt territorium så har vi något vi kan kalla fred.

Vad gäller beroende av olja och gas från Ryssland så lär ju denna avta ännu mer eftersom flertalet EU-länder hamstrar inför hösten och vintern. Önsketänkandet från ryskt håll att EU skulle tröttna på kriget och begära fredssamtal är därför inte realistiskt. Dessutom är det ju klarlagt att EU-länder indirekt hotas av rysk aggression och att Ukraina är en buffertkrigszon. Därför kommer också vapenleveranserna till Ukraina att fortsätta och kanske rent av intensifieras. Pengar finns i EU men däremot ska ni rysstroll oroa er för ert eget korrupta dysfunktionella skitland som blir allt fattigare för varje dag.

Ok, kriget kanske kommer fortgå men intresset för att betala kommer dramatiskt avta när/om opinionen vänder inom EU.
Vad gäller olja och gas är möjligheterna till hamstring extremt begränsade, i dagsläget gäller det motsatta, lagren av gas är betydligt mindre än brukligt inför vintersäsongen.
Det finns säkert ett intresse inom EU att göda och föda kriget med vapen, det håller vapenindustrin igång, se bara på SAABs aktie i Sverige och givetvis är det svenska vapen som Sverige skänker. Detsamma gäller övriga givarländer.
Min tvekan gäller finansieringen av kriget med pengar på banken åt ett av europas/världens mest korrupta regimer. Det går inte för Zelensky att avlöna befolkningen med AT4 och skottsäkra västar.
Du skriver att pengar finns i EU, men tyvärr har vi enorma skulder och stora budgetunderskott i de flesta EU länder. Tror inte många länder är särskilt intresserade av att låna ännu mer pengar för att sedan ge dom till ett svart hål som Ukraina.
Citera
2022-07-06, 14:20
Avstängd
wwrs avatar
Stormakterna vill bara skapa mer konflikt. Lavrov och Zelensky skall älta gamla oförrätter.

Kräv av ryssarna att få skicka dit observatörer nu så vi kan se hur folket har det i Luhansk.
Citera
2022-07-06, 14:41
Medlem
Citat:
Stormakterna vill bara skapa mer konflikt. Lavrov och Zelensky skall älta gamla oförrätter.

Kräv av ryssarna att få skicka dit observatörer nu så vi kan se hur folket har det i Luhansk.

Det är bara att gå med i lokala Telegramgrupper om du vill se hur folket lever och vad de tycker. Donetskgruppen är ganska transparent, de har en kommentarsektion där man kan lära sig en del.
Citera
2022-07-06, 14:43
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Det är bara att gå med i lokala Telegramgrupper om du vill se hur folket lever och vad de tycker. Donetskgruppen är ganska transparent, de har en kommentarsektion där man kan lära sig en del.
Det är en bra idé. Men det gäller för internationella aktörer som EU, USA och Sverige att skicka dit observatörer och se vad som händer.
Citera
2022-07-06, 14:46
Medlem
Citat:
Det är en bra idé. Men det gäller för internationella aktörer som EU, USA och Sverige att skicka dit observatörer och se vad som händer.

Kom igen, skulle dessa internationella aktörer vara objektiva och berätta sanningen om läget? I think not, vi ser hur media ljuger, eller jag ser det iaf. Jag får ut mycket mer av att se klipp med de civila och höra vad de har att säga om läget samt om Ukraina och Ryssland. Men vi kommer nog även få en fingervisning efter folkomröstningarna i Donbass i höst. Jag hoppas att de proryska guvernörerna eller vad de heter kommer att lyssna på vad folket vill.

De i bestämmande position kommer nog att vilja ansluta sig till Ryssland pga större möjligheter för deras republiker. Då får jag nästan säga att hoppas att folket blir nöjda med det beslutet lol & att de får ett bättre liv än innan.. Man har hört en del klagomål från de civila på omständigheterna de senaste 8 åren. (Förutom det uppenbara med terrorn.) Att man skriver av deras skulder är ändå en bra början för att få befolkningen på sin sida & ge dem en ekonomisk lättnad.

Intervju med Andrej Purgin, det går att få engelsk text. https://antifashist.com/item/donbass...2e2f8fe2549b9b
Citat:
On May 11, Donbass celebrates the eighth anniversary of its independence, now recognized by Russia. The "anti-fascist" wanted to discuss with the founder of the DPR Andrei Purgin the results of these years, but soon after the beginning of the conversation it became clear that all the topics, one way or another, rest on hostilities. The republic gained its independence, but, not having time to properly understand what happened, without even having time to rejoice at this significant event, the Donetsk residents found themselves in a new round of the war with Ukraine - this time much more fierce and uncompromising. Now the Donbass militia (both servicemen of the People's Militia and mobilized civilians) is fighting side by side with the Russian army, and they are opposed by a coalition of 40 countries of the world, standing behind Ukraine and fighting with its hands. For now, hers. How Donbass lives today, what about the economy and mobilization, what are the prospects for the future tried to understand in our big interview with the founder of the republic.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-07-06 kl. 15:05.
Citera
2022-07-06, 14:47
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Kom igen, skulle dessa internationella aktörer vara objektiva och berätta sanningen om läget? I think not, vi ser hur media ljuger, eller jag ser det iaf.
Men det är det enda vi har. Grupper av observatörer från olika länder måste skickas dit nu, av FN, EU, USA etc. Media måste in.

Ukraina misslyckades sköta områdena. Det sköts och områderna var avstängda. Nu måste vi se hur det ser ut.
Citera
2022-07-06, 17:37
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ok, kriget kanske kommer fortgå men intresset för att betala kommer dramatiskt avta när/om opinionen vänder inom EU.
Vad gäller olja och gas är möjligheterna till hamstring extremt begränsade, i dagsläget gäller det motsatta, lagren av gas är betydligt mindre än brukligt inför vintersäsongen.
Det finns säkert ett intresse inom EU att göda och föda kriget med vapen, det håller vapenindustrin igång, se bara på SAABs aktie i Sverige och givetvis är det svenska vapen som Sverige skänker. Detsamma gäller övriga givarländer.
Min tvekan gäller finansieringen av kriget med pengar på banken åt ett av europas/världens mest korrupta regimer. Det går inte för Zelensky att avlöna befolkningen med AT4 och skottsäkra västar.
Du skriver att pengar finns i EU, men tyvärr har vi enorma skulder och stora budgetunderskott i de flesta EU länder. Tror inte många länder är särskilt intresserade av att låna ännu mer pengar för att sedan ge dom till ett svart hål som Ukraina.

Du ägnar dig åt önsketänkande från ryskt håll. Trots att Ukraina är korrupt, nästan lika korrupt som Ryssland, så lär inte vapnen försvinna, utan de kommer till god användning då risken för att förskingra vapen kan anses oerhört liten med tanke på risker och bestraffning. Ingen vill bli landsförrädare, man straffas oerhört. Dessutom finns en enorm sammanhållning gentemot fienden.

Ukraina är som sagt något av en krigsbuffertzon för EU, så stödet lär därför inte avta.
Citera
2022-07-06, 20:18
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du ägnar dig åt önsketänkande från ryskt håll. Trots att Ukraina är korrupt, nästan lika korrupt som Ryssland, så lär inte vapnen försvinna, utan de kommer till god användning då risken för att förskingra vapen kan anses oerhört liten med tanke på risker och bestraffning. Ingen vill bli landsförrädare, man straffas oerhört. Dessutom finns en enorm sammanhållning gentemot fienden.

Ukraina är som sagt något av en krigsbuffertzon för EU, så stödet lär därför inte avta.

Vapen har jag aldrig påstått det kommer råda brist på i Ukraina.
Problemet är som jag tidigare och fortfarande hävdar är att problemet för Zelensky är att han nu behöver pengar på bankkontot för att betala gas till Ryssland och löner/pensioner.
Att ge bistånd på 400 miljarder som USA gjorde är ju nobelt men det finns krav på motprestationer i form av köp av amerikanska vapen och ammo för större delen av biståndet. Svårt för Zelensky att ge ammo till pensionärerna och statsanställda.
EU länderna är inte speciellt sugna på att ge kontanta medel till en korrupt stat.
Citera
2022-07-07, 17:41
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vapen har jag aldrig påstått det kommer råda brist på i Ukraina.
Problemet är som jag tidigare och fortfarande hävdar är att problemet för Zelensky är att han nu behöver pengar på bankkontot för att betala gas till Ryssland och löner/pensioner.
Att ge bistånd på 400 miljarder som USA gjorde är ju nobelt men det finns krav på motprestationer i form av köp av amerikanska vapen och ammo för större delen av biståndet. Svårt för Zelensky att ge ammo till pensionärerna och statsanställda.
EU länderna är inte speciellt sugna på att ge kontanta medel till en korrupt stat.

Har du källa på det motkrav som du påstår finns från amerikanskt håll?
Citera
2022-07-07, 20:24
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Ok ja jag förlitar mig på de ryssar jag känner och vad de numera tycker om sitt land.

De tycker mer att det inte är RyZZland utan mer Ryᛋᛋland över landet numera.
Citera
2022-07-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ok ja jag förlitar mig på de ryssar jag känner och vad de numera tycker om sitt land.

De tycker mer att det inte är RyZZland utan mer Ryᛋᛋland över landet numera.

Jaha gör så. Jag förlitar mig på de som lever i denna krigszon sedan många år tillbaka och de journalister som vet vad de pratar om då flera av dem också levt där sedan 2014.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-07-07 kl. 22:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback