Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-04, 16:04
  #4093
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, det har man gjort den senaste månaden eller så. Dvs man har skruvat ner på volymen på NS1. Man har sagt ifrån ryskt håll att man inte hade turbiner (eller något med reservdelar var det pga sanktionerna). Tyskarna bestrider detta argument.

Men volymen har inte dragits ner till 0. Få se vad som sker den 21.
Det finns misstankar om att gazprom ljuger men jag kan inte hitta något om att de verkligen bestrider mekaniska problem.
Citera
2022-07-04, 16:11
  #4094
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svdrige exporterar fortfarande mycket el.

Om vi klipper av några kablar till kontinenten skulle priset sydsvenskarna betalar minska avsevärt.


Nu finner jag det inte, men i Norge så chekades förhållandet export/import i kablarna. Det var 70 gånger så mycket export. Antar att förhållandet är väl ca. likadant i Sverige.
Citera
2022-07-04, 16:15
  #4095
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu finner jag det inte, men i Norge så chekades förhållandet export/import i kablarna. Det var 70 gånger så mycket export. Antar att förhållandet är väl ca. likadant i Sverige.
Kanske lite lägre sådan kvot i Sverige. SCB publicerar månadsstatistik på export, import och nettoexport av el. Jag har troligen lagt in det i tråden tidigare.
Citera
2022-07-05, 16:39
  #4096
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svdrige exporterar fortfarande mycket el.

Om vi klipper av några kablar till kontinenten skulle priset sydsvenskarna betalar minska avsevärt.

Lösningen på både Sveriges och Tysklands problem är en massiv utbyggnad av atomkraften.

Atomkraftverk placeras lämpligtvis i någorlunda glesbefolkade områden. Olycksrisken är förvisso väldigt liten, och jag är övertygad om att risken kan minskan ännu mycket mer med teknisk utveckling. Men det är onödigt att utmana ödet genom att bygga i tätbefolkade områden. Eftersom Sverige är glesare befolkat är Tyskland, så kan det vara lämpligt att bygga atomkraft i Sverige, och sedan exportera elkraften till Tyskland.

Atomkraftverk placeras lämpligtvis vid kusten, för att ha god tillgång till kallvatten. Sverige har mer kust än Tyskland, vilket är ännu en anledning att bygga i Sverige.
Citera
2022-07-05, 16:54
  #4097
Medlem
90taletskronas avatar
Jag skiter fullkomligt i var min el kommer ifrån. Den får likväl komma från vattenkraft, solkraft, vindkraft eller kärnkraft. En kilowattimme är detsamma oavsett källa. Men problemet är ju att i Sverige ska ju den fria marknaden sköta det här. Varför har inte den fria marknaden öppnat upp några kraftverk? Verkar som att det inte är så lönsamt att producera el så vi får nog dras med höjda elpriser tills någon riskkapitalist tycker det är tillräckligt lönsamt att producera el här och vill investera i det.
Citera
2022-07-05, 17:54
  #4098
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag skiter fullkomligt i var min el kommer ifrån. Den får likväl komma från vattenkraft, solkraft, vindkraft eller kärnkraft. En kilowattimme är detsamma oavsett källa. Men problemet är ju att i Sverige ska ju den fria marknaden sköta det här. Varför har inte den fria marknaden öppnat upp några kraftverk? Verkar som att det inte är så lönsamt att producera el så vi får nog dras med höjda elpriser tills någon riskkapitalist tycker det är tillräckligt lönsamt att producera el här och vill investera i det.
Jag har inte sett någon tydlig information om det. Men jag tror myndigheterna har skattat ihjäl kärnkraften, men jag är inte säker.
Citera
2022-07-05, 18:03
  #4099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte sett någon tydlig information om det. Men jag tror myndigheterna har skattat ihjäl kärnkraften, men jag är inte säker.


Vill ni veta mer kring priserna så börja med att läsa Madagascar's inlägg.
Citera
2022-07-05, 18:37
  #4100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag skiter fullkomligt i var min el kommer ifrån. Den får likväl komma från vattenkraft, solkraft, vindkraft eller kärnkraft. En kilowattimme är detsamma oavsett källa. Men problemet är ju att i Sverige ska ju den fria marknaden sköta det här. Varför har inte den fria marknaden öppnat upp några kraftverk? Verkar som att det inte är så lönsamt att producera el så vi får nog dras med höjda elpriser tills någon riskkapitalist tycker det är tillräckligt lönsamt att producera el här och vill investera i det.
Ja du har helt rätt.
Ska det byggas kärnkraft så måste elpriserna vara höga.
Har vi tur så kommer de höga elpriserna i södra Sverige bestå i överskådlig tid.
Då kommer Onkel Kostia bli glad när det byggs ny atomkraft.
Citera
2022-07-05, 18:46
  #4101
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja du har helt rätt.
Ska det byggas kärnkraft så måste elpriserna vara höga.
Har vi tur så kommer de höga elpriserna i södra Sverige bestå i överskådlig tid.
Då kommer Onkel Kostia bli glad när det byggs ny atomkraft.
Vi kanske kan göra om Skåne till en sån där vinterattraktion och berätta om den mytomspunna tiden år 2021 när de kunde överleva i stugorna men pga. skenande elpriser är de nu isglass med smak av svensk barrskog i kombination med mogna skogsbär?

Skämt åtsido, min post highlightar snarare problemen med att låta den fria marknaden styra. Vi skulle kunna bygga ut kärnkraft eller någon annan kraft om regeringen ville ingripa men de försöker ju vara liberala och sporra marknaden till att göra grejer (och så har vi EU som generellt inte tillåter vårt land att göra saker) och då måste vi ju vänta till det blir mer lönsamt och det kommer nog ta tid, för att inte tala om tiden mellan att kraftverket byggs och det att vi får ta del av de sjunkande elpriserna.´

Man skulle ju givetvis kunna ta bort skatterna på el för att sporra marknaden. Det förslaget börjar låta mer och mer attraktivt om jag är ärlig särskilt iom information jag fick från en annan tråd. Sedan vet jag inte om det kommer innebära att riskkapitalisterna biter på en gång men priset kan ju stiga lite mer innan det börjar göra ont.
Citera
2022-07-05, 19:01
  #4102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Vi kanske kan göra om Skåne till en sån där vinterattraktion och berätta om den mytomspunna tiden år 2021 när de kunde överleva i stugorna men pga. skenande elpriser är de nu isglass med smak av svensk barrskog i kombination med mogna skogsbär?

Skämt åtsido, min post highlightar snarare problemen med att låta den fria marknaden styra. Vi skulle kunna bygga ut kärnkraft eller någon annan kraft om regeringen ville ingripa men de försöker ju vara liberala och sporra marknaden till att göra grejer (och så har vi EU som generellt inte tillåter vårt land att göra saker) och då måste vi ju vänta till det blir mer lönsamt och det kommer nog ta tid, för att inte tala om tiden mellan att kraftverket byggs och det att vi får ta del av de sjunkande elpriserna.´

Man skulle ju givetvis kunna ta bort skatterna på el för att sporra marknaden. Det förslaget börjar låta mer och mer attraktivt om jag är ärlig särskilt iom information jag fick från en annan tråd. Sedan vet jag inte om det kommer innebära att riskkapitalisterna biter på en gång men priset kan ju stiga lite mer innan det börjar göra ont.
Regeringen kan inte mycket göra.
Regeringen kan ju inte tvinga någon att bygga kärnkraftverk.
Riksdagen däremot kan ju tvinga regeringen.
Men Riksdagen lär ju aldrig röra den avreglerande elmarknaden.
Citera
2022-07-05, 19:24
  #4103
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Regeringen kan inte mycket göra.
Regeringen kan ju inte tvinga någon att bygga kärnkraftverk.
Riksdagen däremot kan ju tvinga regeringen.
Men Riksdagen lär ju aldrig röra den avreglerande elmarknaden.
Då har jag två frågor:

1. Varför talade då någon minister (Strandhäll?) om att regeringen kunde acceptera kärnavfall som "bara" beghövde lagras i 10.000 år? (Vilket är otillräckligt.) Betyder inte det att miljöregleringar är inkopplade?

2. Beskattas inte kärnkraften hårdare än annan el-produktion?
Citera
2022-07-05, 20:58
  #4104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då har jag två frågor:

1. Varför talade då någon minister (Strandhäll?) om att regeringen kunde acceptera kärnavfall som "bara" beghövde lagras i 10.000 år? (Vilket är otillräckligt.) Betyder inte det att miljöregleringar är inkopplade?

2. Beskattas inte kärnkraften hårdare än annan el-produktion?
1. Vore väl fantastiskt om man kunde minska tiden på avfallet då det är farligt till så kort tid som möjligt.
Men alla är överens om att avfallet ska förvaras säkert så länge som det behövs.
Har själv inte hört detta från Strandhäll( länka gärna).
2. Om du menar den förhatliga effektskatten som kärnkraften betalade så är den avskaffad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback