Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-05, 13:08
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår. Jag tycker bara det här med full skatt på bonus är konstigt. Vad har staten med min bonus att göra. Grattis du får 6000 i bonus (t ex) - men det blir under 4000 i lönekuvertet...
Känns helt fel.

Välkommen till vuxenvärlden.
Citera
2022-07-05, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, du tänker på preliminärskatten. Inte skatten.

Har får bonus förut och över 50% preliminärskatt och kvarskatt eller ganska jämt upp. Tjänar i o försig bra. Men väldigt knäppt om man tjänar mindre och får samma bonus men mindre skatt på den. Bonusen är i vårt fall helt kollektiv, samma bruttobelopp om den utfaller. Innebär ju att en lågavlönad således anses prestera bättre för bonusen om denne får högre nettobelopp pga mindre skatt sanslöst.
Citera
2022-07-05, 13:50
Citat:
Nej jag är allvarlig, annars hade jag inte startat tråden.

Jag menar bara "Varför ska staten lägga sig i vad arbetsgivare tycker ska gå tillbaka till arbetaren för god insats?"

Skatta oss till döds...
Med andra ord, "varför ska staten lägga sig i hur mycket extralön utöver den vanliga lönen som ska betalas ut"

Bonus är helt enkelt en lön. Inget som helst snack om det.

Jag hade förstått dig ifall det handlade om små symboliska gåvor, men hela grejen med bonus är ju att ge en substantiell ekonomisk belöning utifrån hur bra det har gått för företaget. Bonusar ligger ju sällan på någon enstaka hundralapp.
Citera
2022-07-05, 14:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektfetto
Bonus är väl 50% skatt rakt av?

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag fick bonus i år. Skatten på bonusen var över 50%. Vet inte om det beror på att jag har hög årsinkomst eller om skatten är lika för alla bonusar. Så ett fint tillskott blir nånting annat efter skatten dragits. Personligen tycker jag det är märkligt. Bonus delas ju ut för att man nått ett antal mål,parametrar.. Det är som föregående skriver.

Nej, skatten är naturligtvis samma som på din vanliga lön. Det som sker från arbetsgivarens håll vid utbetalning är dock att det dras en preliminärskatt för engångsbelopp och den ligger vanligtvis på 50%. Detta eftersom den löpande preliminärskatten är baserad på din grundlön och skattetabell vilket i slutändan ska bli nära nollsummespel på preliminärskatt och slutgiltig skatt. Att använda skattetabellen även på bonusar leder bara till att du får restskatt sen om bonusen gjort att du egentligen hoppat upp nåt snäpp i skattetabellen.
Citera
2022-07-05, 14:11
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Nej jag är allvarlig, annars hade jag inte startat tråden.

Jag menar bara "Varför ska staten lägga sig i vad arbetsgivare tycker ska gå tillbaka till arbetaren för god insats?"

Skatta oss till döds...

Du får väl be om aktier i företaget istället och ta utdelning istället för bonus. Men det är ju skatt på utdelning också. Inga inkomster är skattefria i Sverige (förutom de ca 18000 första kronorna)
Citera
2022-07-05, 14:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag förstår. Jag tycker bara det här med full skatt på bonus är konstigt. Vad har staten med min bonus att göra. Grattis du får 6000 i bonus (t ex) - men det blir under 4000 i lönekuvertet...
Känns helt fel.

På vilket sätt känns det fel? Bonusen är ju en ersättning för utfört arbete, ersättningar för utfört arbete beskattas.
Citera
2022-07-05, 15:53
Medlem
Självklart ska det beskattas högt, annars kan somliga plocka ut hur mycket som helst helt skattefritt.
Citera
2022-07-05, 16:26
Medlem
Om det inte vore skatt på bonusen så skulle jag vilja få all min lön utbetald i bonus, tack!
Citera
2022-07-05, 19:06
Medlem
Ser att många svarat fel här…

Bonus räknas som engångsbelopp och skatteavdraget är högre än normalskatten…

T.ex dras det 54% engångskatt på min bonus…

Sen får man eventuellt tillbaka på deklarationen beroende på totala årsinkomste n…
Citera
2022-07-05, 20:38
Medlem
Krabbfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Ser att många svarat fel här…

Bonus räknas som engångsbelopp och skatteavdraget är högre än normalskatten…

T.ex dras det 54% engångskatt på min bonus…

Sen får man eventuellt tillbaka på deklarationen beroende på totala årsinkomste n…
Precis, reagerade också på de väldigt varierande svaren här i tråden.

För den som vill läsa mer - kika här på Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html De allra flesta kan utgå från kolumn 1 (vanliga löneutbetalningar för alla som inte fyllt 65 år).

Om du är anställd hos arbetsgivare A och har en månadslön på 25 000 kr så beräknas du tjäna 300 000 kr/år. Får du en bonus på 30 000 kr så räknas detta belopp ihop med din beräknade årsinkomst (300 000) och du hamnar då i spannet 156 501 - 390 300, arbetsgivaren kommer då att dra en engångsskatt på 30% på bonusbeloppet.

Gäller även för andra engångsersättningar t.ex. retroaktiv lön och semesterersättning (se fler exempel på länken).
Citera
2022-07-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Varför ska jag flytta när det är landsförrädarna som förstör landet? Du själv verkar ju vara en hjärntvättad, iqbefriad, pk-idiot till sosse som tycker att detta landet är bra.

För att det är du som är missnöjd och då är det ju lämpligast att du flyttar någonstans där saker fungerar på ett sätt som du finner tillfredställande?
Saken är ju att många andra uppenbart är nöjda, folk har ju olika uppfattning utan att för dem skull någon behöver ha fel.
Citera
2022-07-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att det är du som är missnöjd och då är det ju lämpligast att du flyttar någonstans där saker fungerar på ett sätt som du finner tillfredställande?
Saken är ju att många andra uppenbart är nöjda, folk har ju olika uppfattning utan att för dem skull någon behöver ha fel.
Snarare du som är alldeles för trög för att se verkligheten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in