Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-01, 03:56
  #4069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Imorgon toppar SE4 på en bit över 5kr/kwh. Måste säga att jag inte hade förväntat mig detta under pågående värmebölja, vi närmar oss alltså samma prisnivå som i julas. Dippen lär komma när den stora massan går på semester men än finns det utrymme för ytterligare prisökningar innan dess. Skillnaden mellan föregående år är... påtaglig.

Fick erbjudande om att förnya det bundna elavtal som vi har. Visserligen var priset nästan det dubbla gentemot det som håller på att gå ut men utan att blinka signerade jag ett nytt på tre år.

Som det ser ut just nu lär det bli en mycket besvärlig vinter och det kan dröja åratal innan Ryssland ens släpps in i farstun än mindre in i värmen.
Citera
2022-07-01, 15:00
  #4070
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Orsaken är att S och mp stängt ned 6 kärnkraftsreaktorer. De vill att vinden i södern ska fixa.

Värmebölja i Tyskland, aironditions behöver rulla på.., då blir det tryck i export-kablarna !

Sen skall även krigsdrabbade/fattiga Ukraina börja få bidra :

Ukraina har begynt med eksport av elektrisitet til EU, via Romania. Det skjer som en følge av at Russland reduserer gassforsyningen til Europa. Flere land, spesielt Italia og Tyskland, er svært avhengige av russisk gass, men er blitt tvunget til å se etter alternativer ettersom Russland struper leveransene.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen uttalte at den ukrainske eksporten vil gi en ekstra strømkilde til EU og sårt tiltrengte inntekter for Ukraina.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...om-fra-ukraina

Få se vad den enskilda ukrainska medborgaren får betala så småningom, för EU`s "generositet". Vad jag vill minnas så var man själv i kris för x antal år sedan, för att man inte kunde betala vad ryssarna krävde för gasen.

Jaja.., man har ju hört uttrycket : "-Det var som jag såg en tågolycka i slowmotion.."

Vinterns upplägg börjar nog få en smak av detta.
Citera
2022-07-01, 18:36
  #4071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Fick erbjudande om att förnya det bundna elavtal som vi har. Visserligen var priset nästan det dubbla gentemot det som håller på att gå ut men utan att blinka signerade jag ett nytt på tre år.

Som det ser ut just nu lär det bli en mycket besvärlig vinter och det kan dröja åratal innan Ryssland ens släpps in i farstun än mindre in i värmen.

Sitter i samma process själv. Vågar man fråga vad du fick för erbjudande? Upplever att det finns ett motstånd kring 150 öre/kwh när det gäller att förhandla.
Citera
2022-07-03, 21:47
  #4072
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Värmebölja i Tyskland, aironditions behöver rulla på.., då blir det tryck i export-kablarna !

Sen skall även krigsdrabbade/fattiga Ukraina börja få bidra :

Ukraina har begynt med eksport av elektrisitet til EU, via Romania. Det skjer som en følge av at Russland reduserer gassforsyningen til Europa. Flere land, spesielt Italia og Tyskland, er svært avhengige av russisk gass, men er blitt tvunget til å se etter alternativer ettersom Russland struper leveransene.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen uttalte at den ukrainske eksporten vil gi en ekstra strømkilde til EU og sårt tiltrengte inntekter for Ukraina.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...om-fra-ukraina

Få se vad den enskilda ukrainska medborgaren får betala så småningom, för EU`s "generositet". Vad jag vill minnas så var man själv i kris för x antal år sedan, för att man inte kunde betala vad ryssarna krävde för gasen.

Jaja.., man har ju hört uttrycket : "-Det var som jag såg en tågolycka i slowmotion.."

Vinterns upplägg börjar nog få en smak av detta.
Otroligt att även tyskarna avvecklat större delen av landets kärnkraftverk. Men det var säkert Merkel som bestämde det. Merkel och Löfven stod väl varandra nära.

Inte nog med att Ukraina ska försvara sitt land utan även mitt i allt tänka på att förse Tyskland med el. Så tokigt det är.
Citera
2022-07-03, 21:54
  #4073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Otroligt att även tyskarna avvecklat större delen av landets kärnkraftverk. Men det var säkert Merkel som bestämde det. Merkel och Löfven stod väl varandra nära.

Inte nog med att Ukraina ska försvara sitt land utan även mitt i allt tänka på att förse Tyskland med el. Så tokigt det är.
Tokigt? Då får ju nazistregimen i Ukraina in en massa pengar på sin elexport.
Då kanske de kan sluta plåga sin egna befolkning i öster och ägna sig åt elexport istället?
De blågula länderna i Europa täljer guld med smörkniv nu.
Citera
2022-07-03, 21:59
  #4074
Medlem
wwrs avatar
Vi hälsar Ukraina varmt välkomna in i EU och tackar för strömförsörjningen 🤣🤣🤣 Tyskarna får väl skicka några ryssdödar-skräckbazookas som tack för hjälpen.

Ukrainarna hade inte råd att köpa rödbetor till nationalrätten borscht när EU nu börjar ödelägga deras jordbruk. Energiförsörjningen nästa.

Ukraina vet inte vilket dårhus de kommer till.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/...00/586/b01.jpg

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-03 kl. 22:08.
Citera
2022-07-03, 22:13
  #4075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Fick erbjudande om att förnya det bundna elavtal som vi har. Visserligen var priset nästan det dubbla gentemot det som håller på att gå ut men utan att blinka signerade jag ett nytt på tre år.

Som det ser ut just nu lär det bli en mycket besvärlig vinter och det kan dröja åratal innan Ryssland ens släpps in i farstun än mindre in i värmen.

Vilket av följande två alternativ är det du hoppas på?

1. Du är bättre på att analysera framtida elpriser än vad företaget som säljer det bundna elavtalet är, trots att de sannolikt har flertalet statistiker och analytiker som arbetar heltid med frågan.

2. Företaget säljer bundet elavtal till dig till underpris och helt utan säkerhetsmarginal för att de är snälla och ointresserade av att tjäna pengar.
Citera
2022-07-04, 00:09
  #4076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Vilket av följande två alternativ är det du hoppas på?

1. Du är bättre på att analysera framtida elpriser än vad företaget som säljer det bundna elavtalet är, trots att de sannolikt har flertalet statistiker och analytiker som arbetar heltid med frågan.

2. Företaget säljer bundet elavtal till dig till underpris och helt utan säkerhetsmarginal för att de är snälla och ointresserade av att tjäna pengar.

Givetvis inget av dessa alternativ. Har bara hushållsel. Har haft fjärrvärme med i princip samma kWhpris de senaste tretton åren. Således vet jag nästan på kWh hur stor elförbrukningen blir varje månad och kan planera budgeten nästan på kronan exakt. Vilka kostnader som i så fall måste minskas får avgöras vid ett senare tillfälle. Kanske två bag-in-box mindre i månaden? Eller strunta i två flottdrypande pizzor i månaden? Gör bara nytta för kroppen!

De två senare alternativen har elföretagets statistiker förmodligen inte tagit med i kalkylen och plötsligt står jag där som en vinnare. Får både prisvärd el och bättre hälsa.😉👍 Elbolaget, dessutom kommunalt ägt, får bara möjligen en högre vinst och huruvida statistikerna får bättre hälsa är inte jag en karl att uttala mig om men jag betvivlar att mitt beslut kan påverka deras hälsosituation i nämnvärd grad.
Citera
2022-07-04, 00:31
  #4077
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Vilket av följande två alternativ är det du hoppas på?

1. Du är bättre på att analysera framtida elpriser än vad företaget som säljer det bundna elavtalet är, trots att de sannolikt har flertalet statistiker och analytiker som arbetar heltid med frågan.

2. Företaget säljer bundet elavtal till dig till underpris och helt utan säkerhetsmarginal för att de är snälla och ointresserade av att tjäna pengar.


I Storbritannien har flera elhandelsbolag gått i konkurs till följd av bundna elpriser. Jag förmodar att även brittiska elhandlare har tillgång till statistiker och analytiker....
Citera
2022-07-04, 01:10
  #4078
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tokigt? Då får ju nazistregimen i Ukraina in en massa pengar på sin elexport.
Då kanske de kan sluta plåga sin egna befolkning i öster och ägna sig åt elexport istället?
De blågula länderna i Europa täljer guld med smörkniv nu.

Nu pratar du strunt. Om man inte kan tillgodose sitt egna el-behov så spelar det ingen roll hur mycket cash man drar in.

Idag Norge :

Kraftselskapene eksporterer så mye kraft at det kan gå mot rasjonering av strøm i kraft-landet Norge. Politikerne kan bare se på.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/20...n-er-hjelpelos

Så vad hjälper det den egna konsumenten, om det är staten som drar i cash ? Detta kommer att riktigt bra.., förresten vad betalar du nu i juli-värmen för din ström ? Och din arbetsplats...?
Citera
2022-07-04, 08:12
  #4079
Medlem
Madagascars avatar
Apropå dyr el och dyrt bränsle...

Kan man göra värmeloggs eller pellets från trädgårdsavfall?

Jag tänker mest på ris/sly, buskage, småträd som villaägare idag donerar gratis till återvinningscentralen. De borde få pengar tillbaka eller ha möjlighet att göra högvärdigt sådant träbränsle av avfallet.

100 kg ris/sly eller liknande kanske har ett värmevärde på 250 kwh. Inte fy skam. Och det finns säkert många villaägare som har större sådan årlig produktion i sina trädgårdar.

Inlägg nr 20 000!!
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-07-04 kl. 08:37.
Citera
2022-07-04, 13:27
  #4080
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen kan det ske "något" snart :

Oron för massiva energiflaskhalsar under de kommande månaderna sprider sig i Europa. Ett datum står alltid på spel: 11 juli. Den dagen påbörjar Nord Stream sitt årliga underhållsarbete, som vanligtvis pågår i tio dagar. Samtidigt strömmar ingen gas genom Nord Stream 1. Det är tveksamt om Ryssland kommer att öppna gaskranen igen efter underhållet.

Ekonomiminister Robert Habeck gjorde det klart igen i veckan att han fruktar en total brist på ryska gasleveranser från Nord Stream. Från den 11 juli finns det ett hot om "en total blockad av Nord Stream 1", sa den gröna politikern.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/kn...b-1823df857fd4

Den 21 får man se..
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-07-04 kl. 13:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback