2022-06-30, 17:01
Hallå Flashback!

I helgen satt jag vid köksbordet, åt sushi och hade slagit upp laptopen på bordet för att kolla på en dokumentär. Noterar att grannen i huset bredvid (husen står väldigt nära och man har god insyn hos varandra) står och kollar på mig. Bryr mig såklart inte om detta utan fokuserar på mitt.

Hon tar efter en stund upp sin mobil och sätter på ficklampan (alternativt filmar mig med blixt påslagen?). Hon riktar den alltså rakt mot mig. Jag tolkar detta som att hon söker kontakt så jag höjer min öl och gör en skål mot henne!

Då blir hon ilsken, pekar fuck you mot mig och drar för gardinerna. Jag blev väldigt paff och har inte kunnat släppa detta under veckan.

Jag ser nu att jag har två alternativ

1. Ta kontakt med henne och bemöta henne med kärlek, kanske lägga någon lapp i hennes brevlåda eller vinka till henne när jag ser henne i fönstret. Hon står ofta och kollar ut. Alltså inte lägga så mycket vikt vid hennes oartiga beteende utan istället försöka förstå henne.

2. Sätta hårt mot hårt och markera att hon inte kan behandla sina grannar såhär. Även där kan läggas någon lapp i brevlåda med en markering. Eller ska jag till och med kontakta vår hyresvärd?

Vad hade ni gjort i samma situation?

Allt gott
/Sodiumklorid
Citera
2022-06-30, 17:05
Medlem
Hamleyss avatar
Kollade du på nåt som kan uppfattas som stötande?
Om inte så kanske du kan prata med henne?
Citera
2022-06-30, 17:07
Medlem
Märkligt beteende men uppenbarligen störde du henne av någon anledning. Det bästa är att skaka av dig detta och gå vidare i livet, men du kanske verkar för nyfiken och vill veta varför.

Nästa gång du ser henne var bara trevlig och artig.
Citera
2022-06-30, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Kollade du på nåt som kan uppfattas som stötande?
Om inte så kanske du kan prata med henne?

Jag kollade på Blackfish, vilken jag för övrigt kan rekommendera. Beror väl på hur man är lagd etiskt när det kommer till djurens rättigheter. Men samtidigt är det ju en dokumentär som belyser hur späckhuggarna behandlas, så jag tror inte att det skulle uppfattas som stötande ens av en vegan. Eller?

Ja.. du menar att jag ska ringa på då? Jag är ganska konflikträdd tbh. Vad skulle jag säga då?
"Hej, varför pekade du finger åt mig härom dagen? Jag blev lite sårad faktiskt"..
Citera
2022-06-30, 17:09
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Märkligt beteende men uppenbarligen störde du henne av någon anledning. Det bästa är att skaka av dig detta och gå vidare i livet, men du kanske verkar för nyfiken och vill veta varför.

Nästa gång du ser henne var bara trevlig och artig.

Hur kan JAG stört HENNE? HON stod i fönstret, stirrade på mig, lös med ficklampa på mig. Hmm.. sitta vid sitt köksbord och äta sushi en helgkväll får man väl ändå göra utan att störa någon.

Har otroligt svårt att skaka av mig detta, vill gå till botten med det.
Citera
2022-06-30, 17:09
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodiumklorid
Hallå Flashback!

I helgen satt jag vid köksbordet, åt sushi och hade slagit upp laptopen på bordet för att kolla på en dokumentär. Noterar att grannen i huset bredvid (husen står väldigt nära och man har god insyn hos varandra) står och kollar på mig. Bryr mig såklart inte om detta utan fokuserar på mitt.

Hon tar efter en stund upp sin mobil och sätter på ficklampan (alternativt filmar mig med blixt påslagen?). Hon riktar den alltså rakt mot mig. Jag tolkar detta som att hon söker kontakt så jag höjer min öl och gör en skål mot henne!

Då blir hon ilsken, pekar fuck you mot mig och drar för gardinerna. Jag blev väldigt paff och har inte kunnat släppa detta under veckan.

Jag ser nu att jag har två alternativ

1. Ta kontakt med henne och bemöta henne med kärlek, kanske lägga någon lapp i hennes brevlåda eller vinka till henne när jag ser henne i fönstret. Hon står ofta och kollar ut. Alltså inte lägga så mycket vikt vid hennes oartiga beteende utan istället försöka förstå henne.

2. Sätta hårt mot hårt och markera att hon inte kan behandla sina grannar såhär. Även där kan läggas någon lapp i brevlåda med en markering. Eller ska jag till och med kontakta vår hyresvärd?

Vad hade ni gjort i samma situation?

Allt gott
/Sodiumklorid

Jag hade bara struntat i henne. Hon verkar vara en grottmänniska, typ WT.
Citera
2022-06-30, 17:11
Medlem
LeCastles avatar
Jag gav fingret en gång för att det var två idioter som alltid tittade in i mitt vardagsrum. Kanske var så för henne.
Citera
2022-06-30, 17:12
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Hur kan JAG stört HENNE? HON stod i fönstret, stirrade på mig, lös med ficklampa på mig. Hmm.. sitta vid sitt köksbord och äta sushi en helgkväll får man väl ändå göra utan att störa någon.

Eftersom ni ska bo bredvid varandra så kanske det är bra att reda ut vad som står på?
Jag hade knackat på och sagt att jag hade varit förvånad och undrat vad som hon uppfattade som störande.

Först då kan du veta om grannen är galen eller om du möjligtvis kan ha missuppfattat situationen
Citera
2022-06-30, 17:12
Medlem
Hon vill att du ska flytta antagligen.
Bäst är om du flyttar.
Trakasserier.
Citera
2022-06-30, 17:14
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Jag hade bara struntat i henne. Hon verkar vara en grottmänniska, typ WT.

Nja, alltså hon ser rätt ordentlig och fräsch ut. Och hemmet ser "normalt" och städat ut. Så ingen direkt grottmänniska eller psykiskt sjuk? De brukar väl inte ha så himla fint hemma.

Dock har hon en sån där stor "lejonhund", det är väl en red flag skulle jag säga.
Citera
2022-06-30, 17:16
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Om du vill gå till botten med det är mitt tips att ta kontakt med henne och fråga varför hon räckte pekfinger åt dig. Jag tänker mig att hon kan ha bättre koll på anledningen än vad vi flashbackare har.
Citera
2022-06-30, 17:17
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Eftersom ni ska bo bredvid varandra så kanske det är bra att reda ut vad som står på?
Jag hade knackat på och sagt att jag hade varit förvånad och undrat vad som hon uppfattade som störande.

Först då kan du veta om grannen är galen eller om du möjligtvis kan ha missuppfattat situationen

Men vad skulle jag säga, ordagrant? Jag har svårt med sådana här konversationer och konfrontationer.

Kan jag inte lägga en lapp i hennes brevlåda istället? Och skriva att jag blev förvånad och se ifall vi kan reda ut det. Eller ska jag vara lite mer bestämd och nästan hotfull och säga att jag ska kontakta värden om något liknande händer igen?

Eller ska jag helt enkelt skriva ut en hand som visar finger och lägga i hennes låda, utan några ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in