2022-06-29, 20:19
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vitt vin funkar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Rött vin är fylligare och ger en mustigare smak.

Alla verkar ha lite olika recept på det hela, själv kör jag på halvtorr Sherry precis som min mormor brukade göra.
Citera
2022-06-29, 20:23
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Felet många verkar göra, även i denna tråd, är att ni kokar er köttfärssås för kort tid.

Det viktigaste är att man har bra kvalitet på krossade tomaterna.

Men här är ett framgångsrecept:

1. Lägg till selleri i era recept. Stek på samma sätt som lök.
2. Morötter i mindre mängd, steks aningen längre än lök.
3. Vitlöken tillsätts en aning efter lök. Speciellt om den är finhackad.
4. Använd rödvin i maten. Köp ett fylligare billigare vin från t.ex. spanien. Till 1 kg köttfärs bör man ha 30cl rödvin.
5. Koka upp men ej för snabbt. Rör medan det kokas upp. Försök få själva gjutjärns/motsvarande att bli varm. Se till att röra för att värmen ska fördelas bra.
6. Använd lock. Använd 3/10 på spisen och koka i 3-4 timmar.

Glöm ej att tomatpuré av mkt god kvalitet är viktigt. En rågad matsked per kg kött.

En bra tillsats är dessutom en mindre mängd kalv/köttbuljong. Måste vara av god kvalitet.

Att många individers köttfärssås suger är för att de snålar på basvarorna. Italienare är extremt kvalitetsmedvetna när det kommer till matlagning. Även deras billigare produkter är bra.

Det är nästan omöjligt att laga bra köttfärssås med ICA:s krossade tomater. Det ska vara Mutti, eller bättre. Körsbärs eller hela tomater har också en annan smak. Så häll i 1 burk av det.

Sardeller som finhackas och läggs in i slutet av lökstekningen är också vettigt. 1/3 av en liten burk är lagom.

Använd även ganska rikligt med oregano, och hyfsat mycket basilika. En liten uns timjan är också viktigt.

Fast din maträtt blir inte bättre om vinet inte är drickbart. Du ska använda vin som du är villig att dricka. Dock har du rätt med resten och att det är rött vin man använder och de häller man i innan tomatsåsen.

Många glömmer också att pastakvalitén gör mycket.

Vissa pratar om vitt vin men de använder man till t.ex scampi.
Citera
2022-06-29, 20:24
Medlem
Minns att jag läst att Lill-babs alltid hade en kopp bryggkaffe i sin köttfärssås.
Det kanske vore något att prova?
Citera
2022-06-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Börja med pressad vitlök, lök och koriander på pulver. Sen kan du köra resten. Lycka till!

Ps. Funkar det inte, sök hjälp
Citera
2022-06-29, 20:32
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Koka aldrig torrt. Alla smaker sitter i vätskan. Tillsätt vatten tidigare, mindre tomatkross. Stek lök, vitlök, morötter för sig med kryddor först och häll i efter du tillsatt vatten. Samtal olek sist av allt. Puttra på låg varme i minst 2 timmar.
Citera
2022-06-29, 20:34
Medlem
Citat:

Där har du problemet... nötfärs. Blandfärs är mycket bättre, mer fett, mer smak.
Citera
2022-06-29, 20:36
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
För lite salt skulle jag gissa. Krossade tomater har en tendens att göra mat blaskigt.

Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
För lite salt, för snålt med kryddor.
Definitivt en saltfråga! Osaltad mat smakar ingenting.
Tro mig - krävs en tesked salt i de flesta recept
Citera
2022-06-29, 20:43
Medlem
Tillsätt alltid ett par extra vitlöksklyftor i slutet. Glöm inte sellerin i början heller. Räkna med en tesked salt per 500g färs. Ha inte i bacon eller liknande, blir bara en sladdrig sörja.

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Köttfärs är knepig att steka. Den blir lätt kokt istället och då får man inte den goda smaken av stekt kött.

Du måste använda en järnpanna eller en rostfri panna och den skall vara het som synden. Rapsolja för fritering/stekning eller avokadoolja är bäst. Stek lite köttfärs i taget så pannan inte kyls av. Om du inte orkar steka all köttfärsen så spelar mindre roll. Har hälften av köttfärsen fått stekyta så är det OK om den andra hälften bara blir kokt.

Sen saknar jag fläsket i ditt recept. Rökt bacon som hackats eller kör blandfärs om du är lat.

När man har kokat bort vätskan så går det hur bra som helst att bryna köttfärsen.
Senast redigerad av hewrgubbe 2022-06-29 kl. 20:48.
Citera
2022-06-29, 20:46
Medlem
ALZIRs avatar
Prova att göra det i crockpot. Finns enkla för 300-500kr.

Bara förstek färsen, i med allt du vill ha i crockpoten, låt puttra i några timmar. Klart.

Smakar superb!
Citera
2022-06-29, 20:50
Medlem
madnesstookthems avatar
Tunna fina lökskivor (typ via mandolin eller liknande)
Stek dessa länge så de nästan bränns (givetvis inte svarta men fan inte långt ifrån). Folk fegar alldeles för mycket med att steka löken.

Stek färsen på HÖG värme och var noga så det inte vätskar och skiten börjar koka. Stek också länge så det nästan blir knaprigt.

Rött vin, mycket salt, bra tomater (hela i burk), oxfond, tomatpuré (som gärna fått gotta sig lite i stekpannan), mycket salt igen, vitlök. Koka ett par timmar minst. En bra bolognese ger jag 5-6 timmar men vet många som kör den över natten.

En färsk tomat får inte tillräckligt med djup efter så kort tid som du skriver. Tror mest den spär smaken om jag skall vara ärlig.
Citera
2022-06-29, 20:56
Medlem
Paprikapulver, oregano, timjan, basilika OCH rosmarin. Fy fan vad sjukt. Vad tänker du att den ska smaka egentligen? I ditt huvud.

Testa följa ett recept.
Citera
2022-06-29, 21:04
Medlem
LeCastles avatar
Ha lite pressad vitlök, fräs!
Finhacka en gul lök.
I med köttfärsen.
Salta lite.
Sen häller du i en god tomatsås.
Krydda med oregano och paprikakrydda som bas.
Lite nymalen svartpeppar.
Salta lite till.
Häll i några skvättar tabasco!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in